November 23, 2007



متکی قطعنامه پیشنهادی علیه ایران را رد کرد

آقای متکی این قطعنامه را "متکی بر رویکردهای سیاسی" توصیف کرد
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران قطعنامه مطرح شده علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرد.
آقای متکی در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئد در تهران، سند جدید را "مبتنی بر رویکردهای سیاسی و مغایر با واقعیت های حاکم بر فرهنگ و ارزش های سنتی حاکم بر جوامع شرقی" توصیف کرد.
آقای متکی دربرابر کشورهای غربی را به نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت ایران "مصادیق آن [موارد نقض] را به ساز مان ملل متحد ارائه کرده است."
سخنگوی وزارت خارجه هم با اتخاذ موضعی هماهنگ، کشور کانادا را که پیش نویس قطعنامه علیه ایران را تنظیم کرده بود، به نقض حقوق بشر متهم کرد.
اظهارات مقام های ایران پس از آن مطرح شد که عصر روز سه‌شنبه 20 نوامبر، یک کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه از "نقض سازمان یافته و مستمر حقوق بشر" در ایران ابراز نگرانی "عمیق" کرد.
این قطعنامه در شرایطی تصویب شد که از میان 177 عضو حاضر در رای گیری، 55 عضو رای ممتنع، 50 عضو رای منفی و 72 عضو رای مثبت دادند.
این قطعنامه غیرلازم الاجرا، از جمله از شیوه رفتار با زندانیان و مجازات های اعمال شده و همچنین برخورد با پیروان بهائیت انتقاد کرده است و ایران را به اجرای مجازات سنگسار و همچنین شکنجه متهم ساخته است.
اسوشیتدپرس گزارش داده است که محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل متحد خواستار مسکوت ماندن این قطعنامه شده بود که در رای گیری، تقاضای او با اختلاف تنها یک رای (79 در برابر 78) رد شد.
وضعیت حقوق بشر در برمه و کره شمالی نیز با قطعنامه هایی مشابه که در هنگام رای گیری با اکثریت قوی تری به تصویب رسیدند، مورد انتقاد قرار گرفت.

No comments: