November 22, 2007



تلاش مرکل برای محدود کردن صادرات به ایران

مرکل گفت آلمان اجازه نخواهد داد بین ارزش ها و منافع تجارتی اش در اعمال سیاست خارجی تناقضی باشد
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می گوید در پی توقف معاملات بانک های مهم این کشور با ایران، مصمم است به بخش اقتصاد آلمان توصیه کند تا صدور کالا به ایران را محدود کند و از دور زدن تجارت با ایران از راههای غیر مستقیم هم جلوگیری خواهد شد.
صدر اعظم آلمان در مصاحبه ای با روزنامه " بیلد" که روز چهارشنبه منتشر شد گفت تا کنون در زمینه محدودیت تجارت با ایران کارهای زیادی انجام گرفته که توقف معاملات بانک های بزرگ آلمان از آن جمله است با این حال از بخش اقتصاد آلمان خواهد خواست تا صدور کالاهای دیگری را هم به ایران کاهش دهد.
خانم مرکل افزود، آلمان اجازه نخواهد داد که "بین ارزش های ما و منافع تجارتی در اعمال سیاست خارجی تناقض مشاهده شود" زیرا در دنیای امروز که جهان سازی حاکم است دیگر نمی توان سیاست های داخلی و خارجی را از هم جدا کرد.
خانم مرکل در بخش دیگری از این گفتگو به این اشاره کرد که تکامل اقتصادی آلمان در روند جهانی شدن به بهای نفت و هم چنین به اختلاف مربوط به برنامه اتمی ایران ارتباط پیدا کرده است.
صدر اعظم آلمان در پایان دیداری که روز سه شنبه با نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا در برلن داشت هم به این موضوع پرداخت و به خبرنگاران گفت اگر ایران از فرصت باقی مانده استفاده نکند آلمان ناگزیر خواهد شد تا نه تنها به تشدید تحریم ها ی تازه بین المللی کمک کند بلکه سطح همکاریهای اقتصادی خود را با ایران به نحو چشمگیری کاهش دهد.
خانم مرکل در همین رابطه تاکید کرد که اجازه نخواهد داد تا از طریق ثالث و غیر مستقیم کالا ی ممنوع شده به ایران فروخته شود و جلو این راهها را خواهد گرفت.
وی در اشاره به خطراتی که از راه اتمی شدن ایران متوجه منطقه و دنیاست گفت حفظ امنیت اسرائیل از اصول خدشه ناپذیر سیاست آلمان است.
ایران می گوید برنامه اتمی اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد و با آن هیچ کشوری را تهدید نمی کند.
در همین حال روزنامه های آلمان گزارش دادند که خانم مرکل تلاش می کند تا دیگر کشورهای اروپائی را نیز به کاهش معاملات با ایران ترغیب کند.
آلمان که خود بزرگترین شریک بازرگانی ایران در اروپاست در نظر دارد یک ائتلاف غیر رسمی از مهمترین کشورهای اروپائی که بیشترین معاملات را با ایران دارند بوجود آورد و این دولت ها بطور پنهان از تجار و موسسات خود بخواهند تجارت خود را با ایران تنزل دهند.
این موضوع را خانم مرکل در دیدار اخیر خود با آقای بوش هم مطرح کرد و در دیدار جداگانه ای با آقای سارکوزی مواضع آلمان و فرانسه در مورد اعمال فشار برای پائین آوردن سطح همکاری با ایران هماهنگ شد.
جان کورن بلوم، از سفیران با نفوذ سابق آمریکا در آلمان نیز در مصاحبه با رادیو اینفو در برلین گفت بین آمریکا و آلمان آنگونه که گاهی تصور می شود، در مورد رفتار با ایران اختلاف نظر وجود ندارد.
او افزود: "بلکه هر یک سلیقه خود را بکار میبرند. آقای بوش با تندخوئی و خانم مرکل بیشتر با لحن دیپلماتیک."

No comments: