April 27, 2007



هلی کوپتر نظامی روسیه در چچن سقوط کرد

ارتش روسیه از هلی کوپتر ام آی - 8 برای ترابری نظامی استفاده می کند
یک فروند هلی کوپتر نظامی روسی در جمهوری چچن سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان خود را از دست داده اند.
روز جمعه، 27 آوریل، منابع نظامی روسیه در جمهوری آشوب زده چچن اعلام کردند که یک فروند هلی کوپتر ترابری از نوع ام آی - 8 در جریان عملیاتی در این جمهوری سقوط کرده و چهار خدمه و چهارده سرنشین آن کشته شده اند.
گزارش شده است که این هلی کوپتر، همراه دو هلی کوپتر دیگر، در عملیات انتقال نیرو به منطقه درگیری در شهرک شاتویی در جنوب چچن شرکت داشت که سرنگون شد.
واحدهای ارتش روسیه با شورشیان چچنی در این جمهوری درگیر هستند.
برخی خبرگزاری ها گزارش کرده اند که این حادثه هنگام تبادل آتش سنگین بین شورشیان و نیروهای دولتی روی داد و ممکن است هلی کوپتر ام آی - 8 در اثر آتش زمینی نیروهای شورشی سرنگون شده باشد.
این نخستین باری نیست که یک هلی کوپتر نظامی روسیه از این نوع در مناطق جنوبی آن کشور سقوط می کند.
از جمله در ماه سپتامبر سال گذشته، یک فروند هلی کوپتر ام آی - 8 در جمهوری اوستیای شمالی، واقع در همسایگی جمهوری چچن، سقوط کرد و یک گروه شورشی مدعی سرنگون کردن آن شد.
در سال 1994 نیز شورشیان چچنی در گروزنی یک فروند هلی کوپتر از همین نوع را سرنگون کردند.

April 26, 2007



چين ايمنی اتباع خود در آفريقا را مورد ارزيابی دوباره قرار می دهد

مقامات چین می گویند پس از آن که شورشیان اتیوپیائی ۷۴ کارگر نفت، از جمله ۹ چینی را کشتند، آنها ایمنی اتباع چین در آفریقا را دوباره ارزیابی می کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز گفت هیاتی از مقامات دولت چین و شرکت نفت سینوپِک در اتیوپی هستند و در باره حمله روز سه شنبه در شهر " آبوله" تحقیق می کنند. با این حال، او تاکید کرد که چین قصد ندارد به سرمایه گذاری در قاره افریقا پایان دهد.
یک گروه شورشی معروف به جبهه آزادیبخش ملی اوگادِن، مسئولیت حمله را بر عهده گرفته است و می گوید هدف از این اقدام اعتراض به بهره برداری از منابع معدنی منطقه بود.


رايس نگرانی های روسيه را در مورد برنامه موسوم به سپرموشکی بی مورد ميداند

کاندوليزا رايس وزير امورخارجه آمريکا نگرانی های روسيه را در مورد برنامه آمريکا برای استقرار يک سيستم دفاع موشکی در اروپا به عنوان تهديدی عليه روسيه رد کرده است. خانم رايس امروز گفت نميتواند تصور کند چرا روسيه با زرادخانه عظيم موشکی اش ده موشکی را که آمريکا در نظر دارد در لهستان مستقر کند يک تهديد ميداند. خانم رايس اين نظر را امروز در اسلو و در آستانه مذاکرات ناتو و روسيه مطرح ساخت.
واشنگتن و مسکو در مورد برنامه استقرار موشکها در لهستان و يک ايستگاه ردگيری رادار در جمهوری چک در مذاکراتی پيچيده و دشوار درگير شده اند. آمريکا استدلال ميکند که طرح موسوم به سپر موشکی برای حراست از منافع اين کشور و متحدان اروپائی آن در مقابل تهديدهای رو به افزايش موشکی ايران ضروری است .
خانم رايس پيشتر گفته بود که برطرف ساختن نگرانی های روسيه حائز اهميت است. خانم رايس گفت بخشی از نگرانی های روسيه به نگرانی های دوران جنگ سرد بازميگردد که ديگر وجود ندارد.


ژنرال پتريوس ميگويد در مورد کمک ايران به شبکه الغزالی شکی وجود ندارد

ژنرال دیوید پتریوس
فرمانده ارشد نظامی آمريکا در عراق ميگويد شکی وجود ندارد که نيروی قدس ايران به يک شبکه سرّی افراطی در عراق کمک کرده است.
ژنرال ديويد پتريوس امروز در وزارت دفاع آمريکا به خبرنگاران گفت شبکه الغزالی از ايران پول، تعليمات، مهمات و تکنولوژی پيشرفته، راهنمائی و دستور العمل دريافت کرده است. وی گفت آمريکا مدرکی ندارد که از درگير بودن سطوح بالاتر ايرانی حکايت داشته باشد.
ژنرال پتريوس گفت در ميان اقلامی که از اين شبکه بدست آمده است سندی وجود دارد که حاوی جزئيات مربوط به برنامه ريزی و اجرای يک عمليات آدم ربائی و قتل در ماه ژانويه در کربلاست. پنج سرباز آمريکائی در آن حمله کشته شدند.
او همچنين در مورد عراق گفت: شرایط در آنجا فوق العاده پیچیده و بسیار دشوار است. ژنرال پتریوس پیش بینی کرد که کوشش های جاری در عراق پیش از آن که آسانتر شود ممکن است سخت تر گردد. او گفت دست آوردهای آمریکا در عراق بدون فداکاری و از خود گذشتگی به دست نیامده است و یادآور شد موفقیت در کشور به چگونگی پیشرفت دولت عراق بستگی خواهد داشت.
ژنرال پتریوس این نظر را پس از آن ابراز داشت که، به گفته پلیس عراق، راننده انتحاری یک اتومبیل بمب گذاری شده، خودرو خود را به یک پاسگاه نظامی عراق در شمال بغداد کوبید و ۹ سرباز را کشت. در این حادثه، که امروز در شهر خالص در استان دیاله روی داد، ۱۵ نفر، از جمله چندین غیر نظامی نیز مجروح شدند.
در خبری دیگر، ارتش آمریکا می گوید نیروهای ائتلاف در جریان عملیات جداگانه در شهر صدر در بغداد و در نزدیکی شهرک تاجی، ۷ تروریست مظنون را کشتند.


فرمانده آمریکایی در عراق بازداشت شد

نحوه برخورد نظامیان آمریکا با زندانیان عراقی همواره جنجال برانگیز بوده است
ارتش آمریکا یکی از فرماندهان سابق این کشور در عراق را به خاطر ارتکاب شماری از تخلفات، از جمله "کمک به دشمن" بازداشت کرده است.
سرهنگ دوم "ویلیام استیل"، فرمانده یکی از زندان های بزرگ ارتش آمریکا در عراق از جمله به خاطر "کمک به دشمن" بازداشت شده است. گفته می شود وی اسناد محرمانه در اختیار داشته است.
سرهنگ استیل متهم شده به زندانیان در بازداشتگاه "کمپ کراپر" اجازه می داده آزادنه از تلفن سیار استفاده کنند. وی همچنین به داشتن روابط نامناسب با مترجم خود و همچنین با دختر یکی از زندانیان متهم شده است.
اتهامات علیه آقای استیل تازه ترین دور از رسوایی ها در ارتباط با زندان های آمریکا در عراق است که بدترین نمونه آن در زندان ابوغریب در سال 2003 بود.
این نظامی آمریکایی با چهار اتهام کلی و 9 تخلف معین روبروست. وی ماه گذشته بازداشت شد و در حال حاضر در بازداشتگاه آمریکا در کویت زندانی است.
از جمله دیگر تخلفات وی کوتاهی در انجام وظایف، سرپیچی از دستور و همراه داشتن تصاویر خلاف اخلاق عمومی بوده است.
گفته می شود این تخلفات بین اکتبر 2005 و فوریه 2007 صورت گرفته است. سرهنگ استیل در ماه مارس بازداشت شد.
هیئتی از افسران ارتش پس از جلسه تفهیم اتهام وی، در باره سرنوشت این پرونده تصمیم گیری خواهند کرد.


تجدید نظر درباره اعزام پسر ولیعهد بریتانیا به عراق

شاهزاد هری حدود يک سال پيش مدرسه نظامی را به پايان برد

وزارت دفاع بريتانيا روز پنجشنبه (26 آوریل) اعلام کرده که برنامه اعزام شاهزاده هری، دومين پسر وليعهد اين کشور به عراق را بازنگری می کند.
چندی پیش وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده بود که هنگ شاهزاده هری بخشی از برنامه های ارتش این کشور برای اعزام نيرو به عراق خواهد بود.
وزارت دفاع بریتانیا گفته است که تصمیم به تجدید نظر در اعزام واحد نظامی شاهزاده هری پس از کشته شدن یازده سرباز این کشور در خونین ترین نبرد نظامیان بریتانیا در عراق گرفته شده است.
در همین حال، تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، گفته است که اگر فرزند او بخواهد در عراق انجام وظیفه کند، او "خوشحال" خواهد بود.
با این نخست وزیر بریتانیا اضافه کرد که وضعیت شاهزاده هری "فقط به ارتش این کشور مربوط می شود."
وزارت دفاع بریتانیا گفته است که موضوع اعزام شاهزاده هری در این وزاتخانه"همواره" در حال بررسی است و تصمیم نهایی با ژنرال ریچارد دانات، فرمانده ارتش بریتانیاست.
شاهزاده هری، 22 ساله، اولين عضو ارشد خانواده سلطنتی پس از عمويش، شاهزاده اندرو است که به ميدان نبرد اعزام می شود. شاهزاده اندرو، دومين پسر ملکه اليزابت، در سال 1982 در جنگ فالکلند شرکت داشت.
شاهزاده هری در ماه آوريل سال گذشته از مدرسه نظامی "سندهرست" فارغ التحصيل شد و در ماه اکتبر آموزش های لازم برای رهبری عمليات تجسسی زرهی را با موفقيت به پايان برد.
همقطاران وی، شاهزاده هری را "فرمانده ارتش ولز" خطاب می کنند. به وليعهد بريتانيا، پدر هری و ويليامز، لقب شاهزاده ولز داده شده است.
شاهزاده هری، بر اساس آموزش هايی که دريافت کرده است می تواند يازده سرباز مجهز به چهار تانک زرهی را برای انجام عمليات تجسسی فرماندهی کند.

April 25, 2007





کشف سیاره ای 'شبیه زمین' در فاصله 20 سال نوری

سیاره نویافته خیلی از کره زمین بزرگتر نیست
منجمان سیاره ای را در خارج از منظومه شمسی ردیابی کرده اند که بیش از هر سیاره خارجی دیگری که تا به امروز کشف شده به زمین شباهت دارد؛ کره ای که امکان دارد آب بر سطح آن جاری باشد.
این سیاره در مدار ستاره کم فروغی به نام "Gliese 581" که فقط 20 سال و شش ماه نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلکی "میزان" (Libra) کشف شده است.
دانشمندان این کشف را با کمک تلسکوپ 6/3 متری "اسو" (رصدخانه جنوبی اروپایی) انجام داده اند.
آنها می گویند دمای ملایم سطح سیاره بدان معنی است که هرگونه آبی در آن احتمالا در حالت مایع وجود دارد و این موضوع شانس وجود حیات در آن را افزایش می دهد.
استفان اودری از رصدخانه ژنو که نویسنده اصلی مقاله ای علمی در این باره است می گوید: "ما تخمین زده ایم که میانگین دمای این 'ابرزمین' چیزی میان صفر و 40 درجه سانتیگراد باشد، و بنابراین آب در آن در حالت مایع خواهد بود."
"به علاوه، شعاع آن تنها باید یک و نیم برابر شعاع زمین باشد، و مدل ها پیش بینی می کند که این کره یا سنگی است - مثل زمین - یا پوشیده از اقیانوس ها."
خاویر دلفوسه، از اعضای تیم محققان دانشگاه گرنوبل، افزود: "همانطور که می دانیم آب برای وجود حیات اهمیت اساسی دارد."
به اعتقاد وی این سیاره ممکن است به هدف خیلی مهمی برای ماموریت های آینده فضایی جهت یافتن زندگی فرازمینی بدل شود.
در اینگونه ماموریت ها تلسکوپ هایی در فضا قرار داده خواهد شد که می توانند "نشانه های" نوری گویای وجود فرآیندهای بیولوژیکی را ردیابی کنند.
این رصدخانه های فضایی در پی ردیابی آثار گازهای جوی مانند متان و حتی نشانگرهای کلوروفیل، رنگدانه های گیاهان زمینی که نقشی حیاتی در فتوسنتر بازی می کنند، برخواهند آمد.
ردیابی 'غیرمستقیم'
این سیاره خارجی کوچکترین سیاره یافت شده تا به امروز است و ظرف تنها 13 روز یک دور کامل حول ستاره مرکزی می گردد.
در اصطلاح منجمان به سیاراتی که حول سایر ستاره ها غیر از خورشید می گردند سیاره خارجی گفته می شود.
فاصله این سیاره از ستاره مرکزی چهارده بار کمتر از فاصله زمین از خورشید است.
با این حال با توجه به اینکه این ستاره مرکزی کوچکتر و سردتر - و در نتیجه کم فروغ تر - از خورشید است، سیاره مورد نظر در "ناحیه قابل سکونت" اطراف آن، یعنی ناحیه ای که آب می تواند در آن به صورت مایع باشد قرار دارد.
گلیسه 581 خیلی کم فروغ تر و خنک تر از خورشید است
منظومه گلیس 581 توسط رصدخانه جنوبی اروپایی (European Southern Observatory) در لا سیلا واقع در کویر آتاکاما شناسایی شد.
پژوهشگران برای این اکتشاف، از یک ابزار بسیار حساس که می تواند تغییرات بی نهایت کوچک در شتاب یک ستاره هنگام کشیده شدن توسط نیروی گرانش سیاره ای در آن اطراف را اندازه گیری کند استفاده کردند.
منجمان هنوز مجبور به توسل به این شیوه ها هستند زیرا تلسکوپ های فعلی قادر به عکس گرفتن از اجرام آسمانی خیلی دوردست و کم فروغ مانند سیارات خارجی نیستند، به ویژه اگر در نزدیکی ستاره ای درخشان قرار داشته باشند.
تاکنون وجود سه سیاره در منظومه گلیس 581 استنباط شده است. به غیر از "اَبَر زمین" دو سیاره دیگر یکی 15 برابر زمین و دیگری 8 برابر زمین در این منظومه وجود دارد.
کشف تازه باعث هیجان زیادی میان دانشمندان شده است.
از میان 200 سیاره خارجی که تاکنون کشف شده، شمار بسیار زیادی از آنها غول های گازی از نوع مشتری هستند که دمای آنها به علت نزدیکی به خورشیدهای داغ، بسیار بالاست.
الیسون بویل، مسئول بخش نجوم در موزه علوم لندن در مورد این اکتشاف گفت: "از همه سیاراتی که تاکنون در اطراف سایر ستاره ها پیدا کرده ایم، این یکی طوری به نظر می رسد که گویی حاوی مخلفات لازم برای حیات باشد."
"فاصله اش از ما 20 سال نوری است یعنی به این زودی ها به آن پا نخواهیم گذاشت و باید منتظر انوع تازه فناوری های رانشی که می تواند در آینده تغییر کند باشیم. و واضح است که تلسکوپ های قدرتمندی را بر آن متمرکز خواهیم کرد تا ببینیم چه می توانیم رؤیت کنیم."
"اینکه آیا جای دیگری (غیر از زمین) زندگی وجود دارد یا نه سوالی اساسی است که همه ما می پرسیم."


بوش بار ديگر گفت هر لايحه ای که متضمن خروج نيروها از عراق باشد را وتو خواهد کرد

پرزيدنت بوش بار ديگر وعده داد هرگونه لايحه مربوط به تامين اعتبارات جنگی برای عراق و افغانستان را که متضمن مهلتی برای خروج نيروهای آمريکا باشد، وتو خواهد کرد. پرزيدنت بوش امروز سه شنبه طی سخنانی اظهار داشت از اين که رهبری دمکرات کنگره آمريکا همچنان نسبت به تعيين مهلتی برای خروج نيروهای آمريکا از عراق اصرار دارد ناراضی است.
پرزيدنت بوش خاطر نشان ساخت که تعيين مهلت، به معنای "دستبند زدن به ژنرال های خود" و جسورتر ساختن دشمنان است.
رهبران دمکرات در مجلس نمايندگان و مجلس سنای آمريکا شامگاه روز دوشنبه به طور غير رسمی نسبت به يک لايحه مصالحه جويانه به توافق رسيدند. اين لايحه از پرزيدنت بوش می خواهد که خروج از عراق را تا اول ماه اکتبر سال جاری با اين هدف آغاز کند که تا ماه مارس سال ۲۰۰۸ بخش اعظم نيروهای آمريکا خاک عراق ترک گفته باشند. اين لايحه بايد رسما به تصويب هر دو مجلس نمايندگان و سنا برسد.
سناتور هری ريد رهبر اکثريت مجلس سنا می گويد طبق لايحه جديد، آن عده از نيروهای آمريکا که تا بعد از اول آوريل سال ۲۰۰۸ در عراق باقی خواهند ماند، فقط می توانند به آموزش واحدهای امنيتی عراق، حفاظت از نيروهای آمريکا و عمليات ضد تروريستی اشتغال ورزند. سناتور ريد می گويد پرزيدنت بوش واقعيت های مربوط به عراق را نمی پذيرد.


افزایش انتقادها از شوخی مک کین درباره بمباران ایران
جان مک کین به شوخی درباره بمباران ایران آواز خوانده است
جان مک کين سناتور جمهوريخواه آمريکايی به تازگی با شوخی درباره بمباران ايران، موجی از انتقادهای شديد گروه های ليبرال آمريکايی را متوجه خود کرده است.
سناتور مک کين که به خاطر نظرات محافظه کارانه اش در سياست خارجی شهرت دارد، يکی از نامزدهای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمريکا است.
او به تازگی در پايان يک سخنرانی انتخاباتی در ايالت کارولينای جنوبی در پاسخ به يکی از حاضران که از او درباره حمله به ايران پرسيده بود، به شوخی گفت: " آهنگ قديمی گروه بيچ بويز، ايران را بمباران کنيد را به ياد داريد؟"
بعد در حالی که حاضران به اين شوخی آقای مک کين می خنديدند ، جان مک کين شروع به خواندن کرد: "بمباران کنيد، بمباران کنيد، بمباران کنيد ..."
سناتور مک کين سپس با حمايت از موضع جورج بوش رئيس جمهور آمريکا در مقابل برنامه هسته ای ايران، تاکيد کرد حمله نظامی به اين کشور بايد به عنوان آخرين گزينه مورد بحث قرار گيرد.
در اين حال سخنان آقای مک کين به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.


تلفات پلیس و ارتش در افغانستان
ولایت هرات در غرب افغانستان، از جمله مناطق نسبتا آرام این کشور محسوب می شود
مقامات می گویند در اثر حمله مردان مسلح بر موتر (خودرو) حامل ماموران پلیس در غرب افغانستان، دست کم چهار مامور پلیس کشته شده اند.
نورخان نیکزاد، یک سخنگوی پلیس هرات گفت که یک فرمانده محلی پلیس نیز در میان کشته شدگان است، در حالی که در نتیجه این حمله حداقل سه پلیس دیگر نیز زخمی شده اند.
این حمله در نزدیک شهر هرات در ولسوالی گذره صورت گرفته است.
هویت افراد مهاجم هنوز معلوم نیست و هیچ گروهی مسئولیت آن را بر عهده نگرفته است.
ولایت هرات در غرب افغانستان، از جمله مناطق نسبتا آرام این کشور محسوب می شود.
با آنکه در گذشته شماری از موارد انفجار و حملات انتحاری در این ولایت صورت گرفته ولی تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی در این ولایت سابقه چندانی نداشته است.
انفجار در پکتیکا
در عین حال مقامات محلی در ولایت پکتیکا در جنوب شرق افغانستان گفته اند که انفجار یک بمب در ولسوالی وازه خوا، منجر به کشته شدن هفت سرباز ارتش ملی شده است.
اکرم خپلواک، والی پکتیکا گفت که این بمب در کنار یک جاده جاسازی شده بود و توسط دستگاه کنترول از راه دور انفجار داده شده است.
در این حمله به گفته آقای خپلواک دست کم یک سرباز دیگر نیز زخم برداشته است.
همزمان مقامات پکتیکا از وقوع یک حمله ای انتحاری نیز در این ولایت خبر داده اند که در نتیجه آن فرد مهاجم کشته شده و به هیچ فرد دیگری آسیب نرسیده است.
مسئولان پکتیکا می گویند، این حمله به هدف ولسوال یک ولسوالی موسوم به متاخان صورت گرفته است.
ولسوال متاخان از این سوءقصد جان سالم بدر برده است.


از سرگيری گشتهای بازرسی بريتانيا در خليج فارس

ملوانان ناو بريتانيايی کورنوال هنگام گشت بازرسی در خليج فارس به دست نظاميان بريتانيايی بازداشت شدند
نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا پس از يک ماه توقف فعاليت گشتيهايش در خليج فارس قرار است گشتهای بازرسی از شناورهايی که در آبهای عراق تردد کنند را از سر بگيرد.
از 23 مارس (سوم فروردين) گذشته که پانزده ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيايی پس از بازرسی از يک فروند کشتی تجاری هندی در آبهای خليج فارس به دست نفرات سپاه پاسداران ايران بازداشت و به ورود غيرقانونی به آبهای ايران متهم شدند، گشتهای بازرسی نيروی دريايی بريتانيا در خليج فارس متوقف شده است.
هدف از اين بازرسيها که در چارچوب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد و با موافقت دولت عراق انجام می گرفته، مبارزه با قاچاق اعلام شده است.
از سرگيری اين بازرسيها را دز براون، وزيردفاع بريتانيا طی بيانيه ای اعلام کرده است.
در عين حال، وزارت دفاع بريتانيا گروهی از افسران پيشين تفنگدار دريايی بريتانيايی را در گروهی تحت سرپرستی ژنرال راب فولتون، فرماندار جبل الطارق مأمور تحقيق و تفحص در مورد ماجرای بازداشت نظاميان بريتانيايی به دست ايران کرده است.
بازداشت دوازده روزه اين نظاميان، روابط ايران و بريتانيا را در تيرگی فروبرد.
در حالی که ايران دليل بازداشت اين نظاميان را ورود آنان به آبهای خود اعلام می کرد، بريتانيا تأکيد داشت که آنان در آبهای عراق گرفتار نظاميان ايرانی شده اند.
هر دو طرف نقشه ها و مدارکی برای اثبات ادعای خود مطرح و مدارک طرف ديگر را رد می کردند.
چند تن از نظاميان بازداشت شده بريتانيايی در مدت بازداشت خود طی مصاحبه هايی با تلويزيون ايران اعتراف کردند که وارد آبهای ايران شده و از اينکه مرتکب چنين اقدامی شده بودند پوزش خواستند اما همين افراد پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا اعلام کردند که اين اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده است.
ايران نيز به نوبه خود اظهارات اين نظاميان را در مورد اعمال به فشار به آنان طی دوران بازداشت، رد کرد.


پایان آتش بس شاخه نظامی حماس با اسرائیل

گردان های عزالدین قسام به آتش بس با اسرائیل پایان داده اند
شاخه نظامی جنبش حماس در مناطق فلسطینی پس از پرتاب چندین راکت به خاک اسرائیل اعلام کرد که آتش بس 5 ماهه با این کشور به پایان رسیده است. پایان آتش بس با اسرائیل هنوز از طرف دفتر سیاسی حماس تائید نشده است.
گردان های عزالدین قسام، امروز سه شنبه 24 آوریل چندین موشک و خمپاره به سوی اسرائیل شلیک کردند که این حملات تلفاتی به بار نیاورده است.
این گروه طی بیانیه ای اعلام کرد که حملات صورت گرفته در واکنش به کشته شدن 9 فلسطینی در کرانه غربی و غزه توسط ارتش اسرائیل صورت گرفته است.
یک سخنگوی ارتش اسرائیل در واکنش به پرتاب راکت به خاک اسرائیل گفت که تعداد اندکی خمپاره و راکت به خاک اسرائیل اصابت کرده اما تلفاتی به بار نیاورده است.
اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت خودگردان فلسطینی که خود از اعضای گروه حماس است، بدون تائید پایان آتش بس میان فلسطینیان با اسرائیل گفت که فلسطینی ها بسیار تلاش کرده اند تا آتش بس با اسرائیل را حفظ کنند اما این تلاش ها به خاطر آنچه وی تعرضات اسرائیل نامید مورد تهدید واقع شده است.
آتش بس میان اسرائیل و گروه های فلسطینی علی رغم خشونت هایی از سوی هر دو طرف از نوامبر سال پیش برقرار است. حماس که هم دولت و هم مجلس قانونگذاری مناطق فلسطینی را در کنترل خود دارد با این آتش بس موافقت کرده اما گفته بود که حق پاسخگویی را برای خود در صورت کشتن فلسطینیان از سوی اسرائیل قائل است.
وزارت خارجه اسرائیل به بی بی سی گفت که این کشور هیچ تمایلی به گسترش بحران ندارد اما این حق را برای خود قائل است که از شهروندان خود در برابر حملات دفاع کند.


روز کارگرزير يک سقف و تحت کنترل

fear fear fear of people



استانداری تهران، شتابزده و در مخالفت با برگزاری راهپيمائی کارگران در روز اول ماه مه (روز جهانی کارگر) اعلام داشت که اين روز بهتر است در يک مکان سرپوشيده برگزار شود! دراين اظهار نظر استدلال شده است که نظر استانداری برای برگزاری اين روز در يک محل سرپوشيده برای جلوگيری از راهبندان ها و ترافيک تهران و راحتی مردم است!استانداری تهران پس از تائيد دريافت چند درخواست رسمی برای برپائی روز کارگر اعلام داشت: مردم دوست ندارند تجمعات موجب ترافيك شده و مزاحمتی برای آنها ايجاد شود. البته تجمع در مقابل لانه جاسوسی (سفارت سابق امريکا) درحال بررسی است.


دانشگاه ها
موج تحصن های دانشجوئی
از مازندران به شيراز رسيد


بدنبال تحصن دانشگاه مازندران که با آزادی پانزدهمين دانشجوی ربوده شده تا حدودی فروکش کرده، تحصن و تظاهرات در دانشگاه شيراز آغاز شد. تحصن و تظاهرات دانشجوئی در دانشگاه شيراز با انگيزه اعتراض به محدوديت و كنترل پوشش دانشجويان دانشگاه‌‏های مختلف كشور به ويژه دانشجويان دختر آغاز شد.
خبرگزاری های داخلی گزارش می دهند که كنترل پوشش دانشجويان که بعنوان الگلوی پوشش ابلاغ شده با اعتراض دانشجويان دانشگاه‌‏های مختلف مواجه شده است
.
دانشجويان دانشگاه شيراز ابتدا در خوابگاه‌‏های پسرانه تحصن کرده و خواهان بركناری رياست دانشگاه شدند و بتدريج حدود دو هزار دانشجوی خوابگاه پسران در محوطه كوی دانشگاه تجمع كردند.
اعتراض دانشجويان پس از اقدام مديريت دانشگاه به نصب آيين‌‏نامه و منشورهای پوشش لباس و اخلاق در تابلوهای قسمت‌‏های مختلف خوابگاه پسرانه شهيد مفتح آغاز شد. دانشجويان اين آئين نامه را اقدامی جديد در جهت افزايش محدوديت‌‏ها ارزيابی کرده اند.
بموجب اين مقررات دانشجويان خوابگاه حق پوشيدن شلوار کوتاه و پيراهن زير رکابی بعنوان لباس راحت در راهروها و محوطه خوابگاه ندارند. از ديگر موارد اعتراضی مقررات ورود و خروج به خوابگاه است که از ساعت 23 الی 5 صبح به طور كلی ممنوع اعلام شده است.
در بخش‌‏های ديگری از اين منشور، ورود ميهمانان و همراهان دانشجويان به خوابگاه منع شده است و همچنين اعلام كرده‌‏اند كه نگهبانان حق دارند, بدون اجازه و به طور سرزده به اتاق‌‏ها وارد شوند.
با نصب اين آيين‌‏نامه در خوابگاه پسرانه اعتراضاتی در بين دانشجويان شكل گرفت و حوالی ساعت 20 يكشنبه شب برخی از دانشجويان اقدام به شكستن تابلوهای مذكور كردند. اين دانشجويان ساعت 30/22 در محوطه خوابگاه تجمع كردند و لحظه به لحظه به تعدادشان افزوده شد. با افزايش جمعيت دانشجويان معترض، حدود دو هزار دانشجو در حالی كه سرود «يار دبستانی" را می‌‏خواندند به طرف در ورودی كوی دانشگاه سرازير شدند.
دانشجويان در حالی كه شعار می‌‏دادند بعد از نيم ساعت به محوطه پرديس ارم رسيده و با حلقه زدن به دور ميدان پشت در ورودی دانشگاه تجمع كردند.
در ادامه اين اعتراضات، صبح ديروز بيش از 2500 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شيراز نسبت به قوانين جديد وضع‌‏شده در خوابگاه‌‏ها, در محل كوی دانشگاه شيراز تجمع كردند و از حضور بر سر كلاس‌‏های درس دانشگاه نيز خودداری كردند.


ادامه مهرورزي انگليس: تجديدنظر در سطح روابط با تهران!
دستور «مارگارت بكت» نيز مبني بر بازبيني روابط با ايراني ـ انگليسي‌ها تكميل شده و آماده اجراست. ادعاهاي برخي رسانه‌هاي ايراني مانند روزنامه «كيهان» نيز مبني بر عذرخواهي بريتانيا از ايران، مزيد بر علت شده است
.

روزنامه منتقد «گاردين» ـ چاپ لندن ـ از احتمال تجديدنظر انگلستان در سطح روابط خود با جمهوري اسلامي ايران خبر داد و نوشت: انگليس در پي آن است كه رسما به اقدام ايران اعتراض كند؛ اين اعتراض، بخشي از «بازبيني» آنها در روابطشان با جمهوري اسلامي از زمان بازداشت پانزده ملوان و تفنگدارشان در آب‌هاي شط‌ العرب است.به گزارش سرويس بين‌الملل «بازتاب» به نقل از «گاردين»، يك ديپلمات بريتانيايي ديروز گفت: «ما در حال آماده شدن براي يك اقدام مناسب عليه ايران هستيم كه البته اين اقدام، چندان تندخويانه و عجولانه نخواهد بود. ما به آنان اجازه نمي‌دهيم همه چيز را به سود خود پايان دهند. قصد ما انتقام‌جويي نيست، اما به هر حال تصميم مناسب را خواهيم گرفت و اقداماتي سياسي نيز در اين زمينه انجام خواهد شد».اعتراض ديپلماتيك انگليسي‌ها، در حالي مطرح مي‌شود كه دستور «مارگارت بكت»، وزير امور خارجه انگليس نيز مبني بر بازبيني روابط با ايراني ـ انگليسي‌ها تكميل شده و آماده اجراست.اقدامات بريتانيا به اطلاع رسول موحديان، سفير ايران در لندن و نيز وزارت امور خارجه تهران خواهد رسيد.يك منبع غربي گفت: «قطع روابط ديپلماتيك، گزينه آنها نخواهد بود، اما آنان به دقت در حال بررسي اين هستند كه ببينند چگونه پيام‌هاي خود را در آينده به مردم ايران بدهند».اين اقدام بريتانيايي‌ها، خطر شعله‌ور شدن بحران شط‌العرب را ايجاد مي‌كند و همچنين مي‌تواند اقدامي عليه ايران در زماني باشد كه احتمال آغاز مذاكرات با ايران درباره برنامه اتمي آنان و مسئله عراق مي‌رود.پيگيري اين مسئله از سوي بريتانيا، نشانگر ادامه ناراحتي آنها از دولت احمدي‌نژاد در بحران سيزده‌ روزه بازداشت ملوانان است. اين موضوع در رسانه‌هاي ايراني و عربي به عنوان رسوايي يكي از قدرت‌هاي استعماري سابق جهان منعكس شد كه زماني حاكم بر كل خاورميانه بود.يك مقام ايراني گفته بود: «ما از سطح پايين قدرت و تجربه كم ملوانان انگليسي و واكنش كند آنان متعجب شديم و انتظار آن را نداشتيم ...».ادامه ناراحتي انگليسي‌ها، به ويژه با اين ادعاهاي ايران تقويت شده است كه اعلام كرده بودند: بريتانيا به خاطر تجاوز پي در پي به حريم ايران مقصر است و هشت روز پيش از حادثه هم در سندي كتبي هشدار داده شده بود كه نيروهاي خود را از آب‌هاي ايران دور نگه دارد؛ اين در حالي است كه مقامات بريتانيايي اين ادعاها را رد مي‌كنند.ادعاهاي برخي رسانه‌هاي ايراني مانند روزنامه «كيهان» نيز مبني بر عذرخواهي بريتانيا از ايران، مزيد بر علت شده است.

تقسيمات كشوري، سوژه ناآرامي گسترده در اقليد و فردوس
بر اساس آخرين اخبار در عصر سه‌شنبه هنوز وضعيت بحراني است و صداي تيراندازي‌هاي هوايي پراكنده در شهر شنيده مي‌شود.در يكي از درگيري‌ها يك زن نيز زخمي شده و برخي از وخامت حال او خبر مي‌دهند. برخي مقامات محلي هم با سفر به تهران و تماس با مسوولان كشوري خواستار اقدام سريع جهت ايجاد آرامش در شهر شده‌اند

خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: موضوع الحاق شهرستان فردوس به استان خراسان جنوبي و الحاق بخش خسرو و شيرين به شهرستان آباده استان فارس، ناآرامي‌هاي گسترده‌اي را در سه، چهار روز گذشته در پي داشته است.
بنا بر اين گزارش، هفته گذشته، رئيس‌جمهور هنگام سخنراني در جمع مردم آباده، پس از گرفتن نظر آنان از الحاق بخش خسرو و شيرين به آباده خبر داد، اما پس از گذشت يك هفته، اين تصميم از روز گذشته با تشديد اعتراضات مردم اقليد همراه شده كه تاكنون شماري زخمي و نيز خساراتي به برخي اماكن دولتي را در پي داشته است.به گزارش فارس، ناآرامي‌هاي شهرستان اقليد در شمال استان فارس، كه از صبح روز گذشته آغاز شده بود، امروز نيز ادامه پيدا كرد.
صبح امروز، عده‌اي با آتش زدن لاستيك، برخي خيابان‌هاي اصلي شهر را بستند كه با وارد شدن نيروهاي ويژه پليس، تلاش براي كنترل عوامل آشوب صورت گرفت. اين گزارش، حاكي است عده‌اي فرصت‌طلب نيز با استفاده از موتورسيكلت، اقدام به شكستن شيشه‌هاي برخي بانك‌ها، اماكن عمومي و دولتي و تخريب دستگاه‌هاي خودپرداز كردند.
ناآرامي‌هاي اقليد، موجب تعطيلي برخي مدارس ابتدايي و راهنمايي اين شهر شده كه بيشترين تجمع و اعتراض‌ها در مقابل فرمانداري انجام شده و آشوبگران با سنگ و چوب، شيشه‌هاي اداره آموزش و پرورش و فرمانداري اين شهر را شكسته و به برخي اتومبيل‌ها آسيب وارد كردند.
عصر ديروز، نيروهاي ضدشورش پليس، با استفاده از گاز اشك‌آور و شليك هوايي، تلاش كردند بحران را كنترل كنند.خبرنگار فارس در گزارش خود مي‌افزايد: شعارهايي مبني بر درخواست استعفاي فرماندار اقليد و استاندار فارس در صدر شعارهاست و كارمندان ادارات دولتي، كه صبح امروز سركار خود حاضر شده‌اند، از همان ساعات اوليه با بستن درهاي ادارات، اجازه ورود و خروج به كسي را نمي‌دهند.برخي اخبار تأييد‌نشده نيز از زخمي شدن حدود پنج نفر و بازداشت بيش از بيست نفر در جريان ناآرامي‌ها حكايت دارد.
بر اساس آخرين اخبار در عصر امروز، سه شنبه هنوز وضعيت شهر به شدت بحراني است و صداي تيراندازي‌هاي هوايي پراكنده در شهر شنيده مي‌شود. گفته مي‌شود در يكي از درگيري‌ها يك زن نيز زخمي شده و برخي از وخامت حال او خبر مي‌دهند. همچنين برخي مقامات محلي با سفر به تهران و تماس با مسوولان كشوري خواستار اقدام سريع جهت ايجاد آرامش در شهر شده‌اند.
اين در حالي است كه شهرستان فردوس نيز از آغاز هفته جاري، روزهاي پرالتهابي را پشت سر گذاشته و با مواردي چون شكستن شيشه مغازه‌ها، مسدود كردن جاده‌ها و تعطيلي برخي مراكز دولتي و خصوصي همراه بوده است.گفته مي‌شود، اين موارد در اعتراض به الحاق فردوس به خراسان جنوبي انجام مي‌شود.
بنا بر برخي اخبار، دفتر نماينده مجلس اين شهرستان نيز به هم ريخته و همه وسايل آن به داخل خيابان پراكنده شد. روز جمعه، استاندار خراسان رضوي به شهر فردوس آمد و خواستار آرامش مردم شد ولي مردم هنوز به اعتراضات خود ادامه مي‌دهند.

تلاش‌هاي موازي: اتحاد اصلاح‌طلبان، انشعاب در اصولگرايان!
اعضاي اين جلسه براي آسيب نديدن اين حركت با هم هم‌قسم شده‌اند كه اخبار آن به بيرون درز نكند، اما برخي اخبار از اعتراض تعدادي حاضران به اين‌گونه حركات انشعابي و عدم دعوت از گروهي از چهره‌هاي شاخص اصولگرايان حكايت د از ارد.
خبرنگار «بازتاب» گزارش داد: در حالي كه طيف اصلاح‌طلبان، تلاش گسترده‌اي براي اجماع و حضور يكپارچه در انتخابات مجلس هشتم آغاز كرده‌اند، انجام يك حركت انشعابي در جناح اصولگرا با اعتراضات گسترده‌اي روبه‌رو شده است.بنا بر اين گزارش، در جلسه‌اي كه اواخر فروردين با حضور رئيس‌جمهور و تعدادي از چهره‌هاي سياسي اصولگرا برگزار شد، درباره فعاليت‌هاي سياسي اين گروه در انتخابات بحث شده است.در اين جلسه كه برخي چهره‌هاي مشهور جناح راست مانند عسگراولادي و باهنر و تعدادي از نمايندگان مجلس مانند حداد عادل و فدايي نيز حضور داشته‌اند، چهره‌هاي شاخص اصولگرايان مانند علي لاريجاني، محسن رضايي و محمدباقر قاليباف غايب بوده‌اند.اعضاي اين جلسه براي آسيب نديدن اين حركت با هم هم‌قسم شده‌اند كه اخبار آن به بيرون درز نكند، اما برخي اخبار از اعتراض تعدادي از حاضران به اين‌گونه حركات انشعابي و عدم دعوت از گروهي از چهره‌هاي شاخص اصولگرايان حكايت دارد.بخشي از اين اعتراضات نيز مربوط به دعوت غيرمنتظره برخي چهره‌هاي بدنام به اين جلسه بوده است.گفته مي‌شود، چهره‌هاي متنفذ و پيشكسوت اصولگرايان مانند آيت‌الله مهدوي كني و حجت‌الاسلام ناطق نوري با تأكيد بر وحدت اصولگرايان از انجام فعاليت‌هاي تفرقه‌آميز و حركت‌هاي انشعابي انتقاد كرده‌اند.

April 24, 2007



خبرگزاری‌ فرانسه: امیدی به گفتگوهای فردا در آنکارا نیست
خبرگزاری‌ فرانسه‌ در گزارشی‌ از تهران در باره‌ بی‌ اعتنايی‌ جمهوری اسلامی‌ به‌ درخواست‌ کشورهای‌ غربی‌ مبنی‌ بر توقف برنامه‌ غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ نوشت‌ رژیم تهران‌ با اعلام‌ اين‌ مطلب‌ که‌ قصد ندارد تسليم‌ فشار کشورهای‌ غربی‌ شود‌، هرگونه‌ اميد به‌ پيشرفت‌ در مذاکرات‌ فردا چهارشنبه‌ با اتحاديه‌ اروپا را نقش‌ بر آب‌ کرد.
قرار است‌ لاريجانی‌ مذاکره‌ کننده‌ ارشد‌ هسته‌ ای جمهوری اسلامی‌ فردا در آنکارا با خاوير سولانا مسئول‌ سياست‌ خارجی‌ اتحاديه‌ اروپا‌ در نخستين‌ ديدار بین این دو پس‌ از چند ماه‌ در مورد‌ از ميان‌ برداشتن‌ بن‌ بست‌ ايجاد شده‌ در زمینه‌ برنامه‌ هسته‌ ای جمهوری اسلامی‌ گفتگو کند.
سولانا روز گذشته در لوکزامبورگ اعلام کرد‌ انتظار دارد مذاکراتی‌ که‌ چند وقت‌ پيش‌ متوقف‌ شده‌ بود‌ از سر گرفته‌ شود‌، اما‌ اظهارات‌ مقامات‌ بلندپايه‌ جمهوری اسلامی از جمله احمدی نژاد‌ هرگونه‌ اميد به‌ موافقت‌ این رژیم‌ با درخواست‌ اصلی‌ کشورهای‌ غربی مبنی بر توقف برنامه‌ غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ را از بين‌ برده‌ است‌.احمدي‌ نژاد شب گذشته در مصاحبه‌ ای‌ با تلويزيون عرب‌ زبان‌ جمهوری اسلامی موسوم به العالم‌ هرگونه‌ احتمال‌ تکرار اقدام‌ دولت‌ قبلی‌ را در تعليق‌ غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ رد کرد‌ و گفت "ما‌ در گذشته‌ غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ را به‌ حال‌ تعليق‌ در آوردیم و این امر ‌به‌ عقب‌ افتادن پروژهای هسته ای ما‌ منجر شد‌."
لاريجانی‌ نيز به‌ سولانا هشدار داده‌ است‌ بر روی‌ موضوع‌ توقف غنی‌ سازی‌ اورانيوم‌ پا فشاری‌ نکند و در اين‌ مذاکرات‌ مطالب‌ تازه‌ ای‌ مطرح‌ کند و "پيشرفت"‌ جمهوری اسلامی‌ را در زمینه فعالیتهای هسته ای‌ ‌به‌ رسميت‌ بشناسد.
لاریجانی‌ گفت‌ "سولانا نبايد در باره‌ هيچ‌ گونه‌ پيش‌ شرطی‌ گفتگو کند بلکه‌ بايد ابتکارات‌ تازه‌ ارائه‌ دهد."
سولانا و لاريحانی‌ سال‌ گذشته‌ چندين‌ دور مذاکرات‌ بدون‌ نتيجه‌ در باره‌ برنامه‌ هسته‌ ای جمهوری اسلامی‌ برگزار کردند. آخرين‌ گفتگوی‌ آنها در ماه فوریه گذشته در حاشيه‌ نشست‌ امنيتی‌ مونيخ‌ صورت گرفت که تنها 20 دقیقه بطول انجامید.


اعتراض به جداکردن یک منطقه سنی نشین در بغداد

کشیدن دیوار به دور منطقه اعظمیه در بغداد هم اکنون شروع شده است
عدنان الدولیمی، یک سیاستمدار ارشد سنی مذهب عراقی، پروژه کشیدن دیواری به ارتفاع 3 متر در اطراف یک منطقه سنی نشین در بغداد، را محکوم کرده است.
این سیاستمدار که رهبر بزرگترین گروه سنی در پارلمان عراق است، گفت ساختن دیوار، محله اعظمیه را از بقیه بغداد جدا خواهد کرد و به خشونت بیشتر منجر خواهد شد.
بعضی از ساکنین اعظمیه نیز می گویند با کشیدن دیوار محل زندگی آنان به صورت زندان درخواهد آمد.
محله اعظمیه در ساحل شرقی رود دجله و در یک منطقه عمدتا شیعه نشین واقع است و به دفعات درگیری هایی بین ساکنین اعظمیه و مناطق شیعه نشین مجاور آن درگرفته است.
ساختن دیوار مورد بحث 5 کیلومتری در تاریخ 10 آوریل شروع شد و ارتش آمریکا اظهار امیدواری کرده که تا پایان ماه آوریل این پروژه تکمیل شود.
پس از تکمیل کشیدن دیوار، مردم تنها با عبور از معدودی ایستگاه های بازرسی که توسط نیروهای آمریکایی و عراقی محافظت می شود خواهند توانست وارد اعظمیه شده یا از این محله خارج شوند.
ارتش آمریکا می گوید ساختن این دیوار هسته مرکزی استراتژی برای پایان دادن به خشونت ها در محل است ولی براین نکته پافشاری می کند که در نظر ندارد تمام شهر را به صورت بخش های مجزایی که ساکنین آن در حصار زندگی می کنند در آورد.
نیروهای عراقی و آمریکایی از مدت ها پیش سرگرم احداث موانع و دیوارهایی در محل های مهم بغداد و سایر شهرهای عراق برای جلوگیری از حملات و بخصوص بمبگذاری های انتحاری هستند. ولی خبرنگاران می گویند هیچ کس ادعا نمی کند که اینکار نتیجه موفقیت آمیز داشته است.


انفجار مجدد در نزدیک سفارت ایران در بغداد

انفجارهای اخیر در نزدیکی سفارت ایران روی داد اما به سفارتخانه آسیبی نرساند
اجرای یک عملیات انتحاری تلفات سنگینی را به نیروهای آمریکایی درعراق وارد کرده و برای دومین روز پیاپی، در نزدیکی سفارت ایران در بغداد انفجارهایی روی داده است.
براساس گزارش های رسیده از بغداد، روز سه شنبه، 24 آوریل، انفجار هایی در یک پارکینگ اتومبیل واقع در نزدیکی سفارت ایران در بغداد روی داد اما گفته می شود این حادثه تلفاتی برجای نگذاشت و به سفارت ایران و نگهبانان آن نیز آسیبی نرساند.
از قول منابع پلیس بغداد نقل شده که در این حادثه، دو اتومبیل بمب گذاری شده در این پارکینگ عمومی منفجر شد که در اثر آن، چند اتومبیل آتش گرفت.
برخی خبرگزاری ها گزارش کرده اند که ماموران پلیس برای یافتن بمب های احتمالی دیگری در این محل به جستجو پرداخته اند.
روز دوشنبه نیز یک بمب در همین پارکینگ و یک اتومبیل بمب گذاری شده در نزدیک یک پاسگاه پلیس واقع در حوالی سفارت ایران منفجر شد.
براساس برخی گزارش ها، انفجارهای روز دوشنبه دو کشته و چند زخمی برجای گذاشته است.
همچنین، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک گروه تندرو سنی موسوم به انصار السنه در سایت اینترنتی خود مسئولیت بمب گذاری روز دوشنبه در پارکینگ واقع در نزدیک سفارت ایران را برعهده گرفته است.
سفارت ایران در منطقه امنیتی عراق موسوم به منطقه سبز قرار دارد که تعدادی از ادارات حساس دولت عراق و سفارتخانه های خارجی نیز در آن واقع شده است.
این منطقه تحت مراقبت های شدید امنیتی قرار دارد اما شورشیان عراقی در مواردی نقاطی از آن را هدف بمب گذاری یا عملیات انتحاری قرار داده یا به پرتاب خمپاره به سوی آنهل مبادرت کرده اند.
انفجارهای روز دوشنبه هنگامی روی داد که سفیر جدید ایالات متحده در عراق در نخستین نشست خبری خود شرکت کرده بود.

April 23, 2007



طرح موشکی مشترک ژاپن با آمريکا

در ژاپن، در زمينه سياست های دفاعی تغييرات عمده ای به چشم می خورد
دولت ژاپن می گويد طرح توليد يک سيستم مشترک دفاع موشکی را با آمريکا در دست اجرا دارد.
هدف از اين طرح، توليد نوع پيشرفته تر موشک آمريکايی "استاندارد" است که می تواند هواپيماها و موشک های دشمن را رديابی کند و آنها را قبل از آنکه به هدف برسد، منهدم کند.
شينزو ابه، از مقامات دولت ژاپن گفت با توجه به شرايط بين المللی موجود، اين کشور بايد در مقابل موشک های بالستيک از خود دفاع کند.
يونيچيرو کويزومی، نخست وزير ژاپن 25 ميليون دلار به اجرای مراحل مقدماتی اين طرح اختصاص داده است.
اجرای اين طرح 9 سال طول خواهد کشيد و برای ژاپن بيش از يک ميليارد دلار هزينه در بردارد.
يکی از خبرنگاران بی بی سی در توکيو می گويد با وجود نگرانی هايی که در مورد توانايی های موشکی کره شمالی وجود دارد، بسياری از مردم ژاپن طرح موشکی مشترک ژاپن و آمريکا را نقض قانون اساسی کشورشان می دانند.
در بخشی از قانون اساسی ژاپن موسوم به بخش صلح، ورود اين کشور به جنگ منع شده است.
اين طرح مشترک که توليدات آن به آمريکا فروخته خواهد شد، همچنين به لحاظ فنی ناقض قانون ژاپن در مورد ممنوعيت صدور جنگ افزار است.


راکت تجاری هند سفینه ایتالیایی را در مدار قرار داد

هند سالهاست که بر روی برنامه تولید و گسترش سیستم ارزان قیمت تجاری برای پرتاب سفینه های مختلف به فضا سرمایه گذاری کرده است
هند یک راکت تجاری را برای اولین بار به فضا پرتاپ کرده است.
این راکت موسوم به (پی اس ال وی) از پایگاهی در جنوب هند به فضا پرتاب شد.
راکت هندی در پرواز خود به فضا یک سفینه 325 کیلوگرمی ایتالیایی با خود حمل کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه این سفینه قرار است اطلاعاتی را در خصوص مبدا جهان جمع آوری کند.
بر اساس گزارشها ایتالیا برای پرتاب موشک خود به فضا 11 میلیون دلار به هند پرداخت کرده است
هند سالهاست که بر روی برنامه تولید و گسترش سیستم ارزان قیمت تجاری برای پرتاب سفینه های مختلف به فضا سرمایه گذاری کرده است.
هند در برنامه های هسته ای خود در نظر دارد یک ماموریت بدون فضانورد را به ماه در سال آینده انجام دهد.
مدل ابتدایی راکت "پی اس ال وی" در سال 1994 به فضا پرتاب شد.
در حال حاضر راکت تجاری هند می تواند محموله هایی را تا وزن 1000 کیلو به فضا پرتاب کند. اما مقامات هندی گفته اند که امکانات این راکت را در آینده توسعه خواهند داد.


مقابله دسته جمعی با نفوذ ایران در منطقه

وزیر دفاع آمریکا در صدد جلب نظر متحدان آمریکا در منطقه برای اعمال فشار بیشتر به ایران است
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که سفر به سه کشور خاورمیانه را از روز دوشنبه آغاز کرده، در صدد جلب نظر متحدان آمریکا در منطقه برای اعمال فشار بیشتر به ایران است.
یکی از همراهان آقای گیتس گفته است که گفتگوهای امنیتی با سران اردن، اسراییل و مصر بر نگرانی مشترک از آنچه وی "سلطه ایران" بر منطقه نامیده و فعالیت جنبش های سیاسی شیعه در چند کشور و نحوه مقابله دسته جمعی با آنها، متمرکز خواهد بود.
ضرورت حمایت بیشتر کشورهای منطقه از دولت عراق، روند صلح اعراب و اسراییل، بحران لبنان و فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا به کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج فارس از دیگر موضوعات مورد نظر هیات نظامی آمریکا با سه کشور مذکور اعلام شده است.
به نظر می رسد تمام موضوعاتی که رابرت گیتس و هیات همراهش قرار است با سران سه کشور منطقه مورد بحث قرار دهند، به نحوی با ایران مرتبط باشد.
تقویت دولت فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان، شتاب بخشیدن به روند صلح بین اعراب و اسراییل و فروش تسلیحات پیشرفته آمریکا به همسایگان جنوبی ایران، اگر چه همگی از اهداف استراتژیک آمریکا و متحدانش به شمار می روند، اما در این مقطع زمانی، همه این فعالیت ها به نحوی علیه سیاست ایران در خاورمیانه جهت گیری شده است.
در مورد عراق نیز یک عضو هیات همراه رابرت گیتس تاکید کرده است که بهترین راه مقابله با ایران، مقابله با رفتار این کشور در عراق است.
مقام های آمریکایی بیش از پیش نسبت به حل دیپلماتیک بحران هسته ای ایران امیدوار شده اند

وزیر دفاع آمریکا در حالی گفتگوهای خود را با مقام های سه کشور منطقه بر مساله ایران متمرکز کرده که طی روزهای اخیر برخی از مقام های سیاسی و نظامی برجسته آمریکا از اهمیت اخبار مربوط به احتمال حمله نظامی به ایران کاسته اند و تاکید کرده اند که حمله نظامی به ایران نه اجتناب ناپذیر و نه مورد علاقه آمریکاست و نه در دستور کار کاخ سفید قرار دارد.
هر چند که تاکید مقام های آمریکایی بر ضرورت پیگیری راه حل دیپلماتیک در مواجهه با برنامه اتمی ایران، به معنای حذف گزینه نظامی از دستور کار سران کاخ سفید نیست، اما نشانگر این موضوع است که مقام های آمریکایی بیش از پیش نسبت به حل دیپلماتیک بحران هسته ای ایران امیدوار شده اند.
امیدواری آمریکایی ها نسبت به حل دیپلماتیک بحران هسته ای ایران، احتمالا بی ارتباط به علاقه متحدان عرب این کشور برای تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی و قطع نفوذ آن در منطقه نیست.
اعراب میانه رو منطقه که گسترش نفوذ ایران را در خاورمیانه به زیان خود می دانند، به نظر می رسد که علاقمندند که در ازای کمک آمریکا به حل مناقشه بین اسراییل و فلسطینی ها، با سیاست واشنگتن در جهت اعمال فشار سیاسی و اقتصادی به ایران و متحدانش در منطقه، همراه شوند.
برای حل مناقشه بین اسراییل و فلسطینی ها، سران عرب در اجلاس اخیر خود در ریاض، طرح صلحی را که در اجلاس سال ۲۰۰۲در بیروت درباره آن به توافق رسیده بود، بار دیگر احیاء کردند و در صدد جلب حمایت آمریکا از این طرح هستند.
اعراب میانه رو، سیاست ضد اسراییلی جمهوری اسلامی را عاملی برای رشد رادیکالیسم اسلامی در منطقه می دانند

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار خود با رابرت گیتس، خواستار حمایت آمریکا از طرح صلح عربی شد، اما چنین حمایتی به احتمال زیاد به میزان حمایت اعراب از سیاست آمریکا در خاورمیانه و بخصوص ایران بستگی دارد.
در این میان، ایران که سیاست خود را در برابر اسراییل به مفهوم حمایت از حقوق اعراب معرفی می کند، به گونه ای پارادوکسیکال، سبب اتحاد ضمنی اعراب علیه خود شده است.
اعراب میانه رو، سیاست ضد اسراییلی جمهوری اسلامی را عاملی برای رشد رادیکالیسم اسلامی در منطقه می دانند و از آن احساس خطر می کنند، اما در عین حال ترجیح می دهند که با تکیه بر خطر ایران برای اسراییل، دولت عبری را به ضرورت برقراری صلح از راه ارائه امتیاز بیشتر به فلسطینی ها ترغیب کنند.
اسراییل نیز که ایران را دشمن شماره یک خود می داند، می کوشد تا جمهوری اسلامی را به عنوان تهدیدی علیه کل خاورمیانه و از جمله کشورهای میانه رو عرب معرفی کند و بدین وسیله آنها را به اتحاد با خود از طریق تعدیل مواضعشان نسبت به حقوق فلسطینی ها متقاعد کند.
آمریکا نیز در این میان، نقش هماهنگ کننده مواضع اعراب و اسراییل و ایجاد توازن بین خواسته های آنان را به عهده گرفته است و هدف از سفر آقای گیتس به خاورمیانه و بخصوص اسراییل که نخستین سفر یک وزیر دفاع آمریکا به این کشور از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون است، در چارچوب فوق صورت می گیرد.
چنانچه سفر رابرت گیتس به خاورمیانه همراه با موفقیت باشد، پیامد آن چیزی جز افزایش فشار منطقه ای علیه ایران و متحدان آن در لبنان و فلسطین و عراق نخواهد بود.


'سوءظن' نسبت به نقش ایران در ناپدید شدن لوینسون

مک کورمک برای اولین بار از احتمال ربوده شدن لوینستون توسط گروهی دولتی سخن گفت
وزارت امور خارجه آمریکا می گوید طی 48 ساعت گذشته برای پنجمین بار وضعیت رابرت لوینسون، مامور سابق پلیس فدرال آمریکا، اف بی آی، را از دولت ایران جویا شده است.
رابرت لوینسون، 59 ساله، زمانی در بخش مبارزه با جرائم سازمان یافته اف بی آی کار می کرد اما در سال 1998 از آن سازمان بازنشسته شد. به گفته مقام های آمریکایی وی اواسط اسفند ماه برای کسب و کار شخصی وارد جزیره کیش شد و چندی بعد ناپدید شد.
سفر به جزيره کيش حتی برای شهروندان آمريکايی نيازی به اخذ رواديد از کنسولگری ايران ندارد.
وزارت خارجه آمریکا پیشتر درباره این احتمال که دولت ایران رابرت لوینسون را بازداشت کرده اظهار نظری نمی کرد.
اما اکنون شان مک کورمک سخنگوی این وزارتخانه برای اولین بار گفته است امکان اینکه گروهی در داخل دولت ایران به طور مستقل اقدام به دستگیری رابرت لوینسون کرده باشند وجود دارد.
وی گفت: "این احتمال که جناحی در داخل دولت ایران بدون اطلاع جناح دیگر در این قضیه عمل کرده باشد وجود دارد. اما من نمی توانم دقیقا به شما بگویم رابرت لوینسون تحت چه شرایطی مفقود شده است."
به گفته شان مک کورمک آمریکا شماره پرواز و ساعت دقیق فرود هواپیمای رابرت لوینسون در جزیره کیش را در اختیار مقام های ایرانی قرار داده است.
او می گوید دولت آمریکا در آخرین نامه رسمی خود به ایران همچنین درباره صحت گزارش های اخیر مطبوعات و رسانه های گروهی داخلی و خارجی درباره تحت بازداشت بودن رابرت لوینسون، از دولت ایران سوال کرده است.
رسانه های گروهی در آمریکا به نقل از منابع سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، "سی آی ای"، که نام آنها فاش نشد نوشته اند نهادهای اطلاعاتی ایران رابرت لوینسون را بازداشت کرده اند و قصد دارند وی را با علیرضا عسگری، معاون سابق وزير دفاع ایران که چندی پیش در ترکیه مفقود شد مبادله کنند.
غلامحسین محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران با رد این اتهام تاکید کرده است ایران از سرنوشت مامور سابق اف بی آی سرنخی در دست ندارد.
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت ايران، نیز روز 17 آوریل گزارش ها در مورد دستگیری رابرت لوینسون توسط دولت ایران را تکذیب کرد و گفت که مقامات ايرانی همچنان به دنبال يافتن سرنخها و اطلاعاتی درباره اين شهروند آمريکايی هستند.
بیشتر تحلیلگران در واشنگتن ناپدید شدن علیرضا عسگری و رابرت لوینسون را دال بر درگیری پنهانی سازمان های امنیتی ایران و آمریکا دانسته و آنرا "جنگ اطلاعاتی" می خوانند.
علی رضا عسگری، معاون وزیر دفاع پیشین ایران، چندی پیش پس از ورود به استانبول ناپدید شد. گفته شده که معاون وزیر دفاع پیشین ایران اطلاعات مهمی درباره فعالیت های نظامی ایران دارد.
برخی مقام های ایرانی ناپدید شدن وی را توطئه آژانس های اطلاعاتی غربی و اسرائیل می دانند.
اسرائیل اتهام دخالت در ناپدید شدن عسگری را تکذیب کرده است.


نامه دوم آمریکا برای پیگیری وضع شهروند گم شده در ایران

وزارت امورخارجه آمریکا از ارسال نامه دوم به تهران برای پیگیری وضع رابرت لوینسون خبر داده است

وزارت امور خارجه ايالات متحده بار ديگر از ايران خواست تا دانسته های خود از يک تبعه آمريکايی که ماه گذشته در جزيره کيش در خليج فارس مفقود شده را ارائه کند.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا دوشنبه در يک مصاحبه مطبوعاتی در واشنگتن از ارسال نامه دوم اين وزارتخانه به مقام های ايرانی برای پيگيری وضع رابرت لوينسون خبر داد.
اين نامه به وسيله سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است در اختيار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
آقای لوينسون مامور بازنشسته پليس فدرال آمريکا، اف بی آی است و به گزارش وزارت امور خارجه آمريکا در اوائل ماه مارس برای سفری شخصی به جزيره کيش سفر کرده است.
در اين حال، به گفته آقای مک کورمک اين شهروند آمريکايی پيش از سفر به ايران با اعضای کنسولگری ايالات متحده در تماس بوده است.
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، دولت اين کشور از سفر رابرت لوينسون به جزيره کيش و حضور او در ايران اطمينان دارد ولی هيچ اطلاعاتی درباره احتمال خروج اين تبعه آمريکايی از ايران به دست نيامده است.
شان مک کورمک همچنين در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازداشت رابرت لوينسون در ايران تاکيد کرد اطلاعات موثقی از وضع او در اختيار دولت آمريکا نيست.
در اين حال، آقای مک کورمک ضمن ابراز نارضايتی از پاسخ ايران به نامه نخست واشنگتن در اين باره که دو هفته پيش به تهران ارسال شد، ابراز اميدواری کرد کرد اختلاف های تهران و واشنگتن بر وضع اين شهروند آمريکايی تاثيرگذار نباشد.
اين در حالی است که بعضی تحليلگران در واشنگتن از ارتباط گم شدن رابرت لوينسون در جزيره کيش با دستگيری پنج مامور ايرانی در اربيل عراق ابراز نگرانی کرده اند.


تأکيد ايران بر بی اطلاعی از سرنوشت شهروند مفقود آمريکايی

سخنگوی دولت ايران دستگيری شهروند آمريکايی در جزيره کيش را تکذيب می کند
در پی انتشار گزارشهايی حاکی از اينکه شهروند مفقود شده آمريکايی در ايران در واقع به دست مأموران ايرانی دستگير شده است، سخنگوی دولت ايران اين گزارشها را تکذيب کرد و گفت که مقامات ايرانی همچنان به دنبال يافتن سرنخها و اطلاعاتی درباره اين شهروند آمريکايی هستند.
رابرت لوينسون، مأمور سابق پليس فدرال آمريکا (اف بی آی) ماه مارس گذشته در پی سفر به جزيره کيش در جنوب ايران ناپديد شد؛ دولت آمريکا اعتقاد دارد که وی همچنان در ايران است و مقامات ايرانی همواره اعلام کرده اند که هيچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، رابرت لوينسون از طريق اميرنشين دوبی به جزيره کيش سفر کرده و پيش از سفر نيز با کنسولگری آمريکا در دوبی تماس داشته است.
سفر به جزيره کيش حتی برای شهروندان آمريکايی نيازی به اخذ رواديد از کنسولگری ايران ندارد.
وزارت خارجه آمريکا تاکنون دو بار از طريق ارسال نامه برای وزارت امورخارجه ايران رسماً خواستار آن شده که دولت ايران هر اطلاعاتی در مورد رابرت لوينسون دارد در اختيار دولت ايالات متحده بگذارد.
اين نامه ها از طريق سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است در اختيار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
آن گونه که دولت آمريکا اعلام کرده، رابرت لوينسون در بخش مبارزه با جرائم سازمان يافته در پليس فدرال آمريکا شاغل به کار بوده اما ده سال پيش بازنشسته شده است.
از يازدهم مارس گذشته که خانواده آقای لوينسون از ناپديد شدن او خبر دادند، اطلاعاتی بيش از اين در مورد او و سرنوشتش در ايران از مجراهای رسمی منتشر نشده اما سه شنبه گذشته (سيزدهم آوريل) روزنامه بريتانيايی فايننشال تايمز از قول يک شهروند ديگر آمريکايی در ايران گزارش داد که مأمورانی با لباس شخصی، رابرت لوينسون را ساعت يازده شب در هتل محل اقامتش در جزيره کيش دستگير و پس از آنکه وی را در مورد ورودش به ايران مورد پرس و جو قرار دادند بعدازظهر فردای آن روز او را آزاد کردند که وی نيز پس از آن راهی دوبی شد و پس از آن بود که ديگر خبری از او به دست نيامد.
اين اطلاعات از قول يک آمريکايی مسلمان به نام داوود صلاح الدين نقل شده که در ايران با نام حسن عبدالرحمن شناخته می شود و از سال 1980 که به اتهام قتل يک ديپلمات سابق ايرانی در ايالت مريلند آمريکا تحت تعقيب قرار گرفت در ايران زندگی می کند.
حسن عبدالرحمن به فايننشال تايمز گفته که رابرت لوينسون تنها برای ديدار با او به جزيره کيش در ايران آمده بوده و هر دوی آنها در هتل وی در کيش در يک اتاق به سر می برده اند.
به گفته وی، رابرت لوينسون برای يک شرکت توليد دخانيات کار می کرده و در جستجوی اطلاعاتی در مورد شبکه های قاچاق دخانيات بوده و در ارتباط با مأموريت خود با حسن عبدالرحمن ملاقات کرده بوده تا او وی را با مسئولان ايرانی مرتبط سازد.
حسن عبدالرحمن به فايننشال تايمز گفته که رابرت لوينسون ناپديد نشده و افرادی هستند که دقيقاً خبر دارند او کجاست اما نمی خواهد انگشت اتهام را بسوی کسی نشانه برود.

April 17, 2007

دبيركل كانون صنفی معلمان در كلاس درس دستگير شد
علی اكبر باغانی، دبیركل كانون صنفی معلمان، صبح امروز در كلاس درس دستگیر شد. به گزارش "ایلنا"، امروز ساعت 9:30 سه نفر از ماموران با لباس شخصی به مدرسه راهنمایی "رشد" واقع در منطقه 7 تهران مراجعه كرده و دو نفر از آنها در حیاط مدرسه مستقر شده و یك از نفر ماموران مستقیماً به كلاسی كه "باغانی" در حال برگزاری امتحان از دانش‏آموزان بود, رفته و با نشان دادن برگه‏ای به عنوان حكم جلب، وی را دستگیر كرده و از مدرسه بردند.
بازداشت دبیركل كانون صنفی معلمان در سر كلاس
علی اكبر باغانی، دبیركل كانون صنفی معلمان، صبح امروز در كلاس درس دستگیر شد. به گزارش "ایلنا"، روز دوشنبه 27 فروردین ساعت 9:30 سه نفر از ماموران با لباس شخصی به مدرسه راهنمایی "رشد" واقع در منطقه 7 تهران مراجعه كرده و دو نفر از آنها در حیاط مدرسه مستقر شده و یك از نفر ماموران مستقیماً به كلاسی كه "باغانی" در حال برگزاری امتحان از دانش‌‏آموزان بود، رفته و با نشان دادن برگه‌‏ای به عنوان حكم جلب، وی را دستگیر كرده و از مدرسه بردند. چنین امری در محیط‌‏های آموزشی بی‌‏سابقه است و معمولاً مسائل قضایی معلمان یا دانش‌‏آموزان به صورت محرمانه و از طریق حراست اداره انجام می‌‏شود. در چنین مواردی متهم به صورت محرمانه به اداره احضار و اقدامات قانونی صورت می‌‏گیرد تا حرمت محیط‌‏های آموزشی و معلمان حفظ شود. دستگیری "باغانی" در مدرسه بدون هماهنگی با مدیر و در مقابل چشم دانش‌‏آموزان از نظر فرهنگیان این مدرسه، ضربه‌‏ای به منزلت معلمان است. شایان ذكر است؛ علی‌‏اكبر باغانی 23 اسفندماه 85 همراه با 5 نفر از اعضای هیات مدیره كانون دستگیر و روز هشتم فروردین‌‏ماه آزاد شده بود. در حال حاضر 6 نفر از اعضای هیات مدیره كانون صنفی معلمان كه در تاریخ‌‏های 22 و 25 فرودین‌‏ماه به معاونت امنیت دادسرای تهران احضار شده بودند، برای ادامه تحقیقات بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این افراد شامل حمید پوروثوق، نایب رییس كانون، سیدمحمود باقری، محمدتقی فلاحی، علی‌‏اصغر منتجبی، محمدرضا رضایی و علیرضا اكبری نبی هستند. همچنین یكی از معلمان كرج به نام "اسدی" نیز در هفته جاری احضار شده است. معلمان خواستار این موضوع هستند كه برخوردهای انتظامی و امنیتی متوقف و پروژه مطالبات معلمان در دولت و مجلس مورد بررسی قرار گیرد. خواسته اصلی معلمان اجرای لایحه مدیریت خدمات كشوری كه پیش از این به تصویب مجلس رسیده، عزل وزیر آموزش و پرورش، آزادی معلمان در بند و عذرخواهی دولت از ضرب و شتم و هتك حرمت معلمان در جریان حوادث روز 23 اسفندماه است. در حمایت از فرا‌خوان كانون صنفی معلمان كشور؛ معلمان مناطق غرب كشور از حضور در كلاس‌های درس خوداری كردند در حمایت از فرا‌خوان كانون صنفی معلمان كشور جمعی از معلمان مناطق غرب كشور روز 26 و 27 فروردین سال جاری از حضور در كلاس‌های درس خود‌داری كردند. مسعود كرد‌پور، دبیر آموزش و پرورش، در گفت‌‏وگو با خبر‌نگار "ایلنا" در سنندج، گفت: در حمایت از فرا‌خوان كانون صنفی معلمان ایران مبنی بر اعتصاب معلمان كشور برای عدم حضور در كلاس‌های درس فرهنگیان مناطق غرب كشور از جمله شهر‌های سنندج، مریوان، سقز و بوكان به صورت پراكنده در این اعتصاب شركت كرده و از حضور در كلاس‌های درس خود‌داری كردند. وی ادامه داد: این اعتصاب در حمایت از خواسته‌های صنفی معلمان كشور و اجرای قانون خدمات كشوری و آزادی معلمان دستگیر شده كه در تجمعات قبلی در مقابل مجلس شورای اسلامی امروز نیز ادامه خواهد داشت. این روزنامه‌نگار گفت: انگیزه كلی كانون صنفی معلمان تنها بحث حقوق و مزایای معلمان نیست، بلكه وضع عمومی آموزش و پرورش در خصوص دانش‌آموزان و معلمان و همچنین محتوای آموزشی است. داود روحانی، یكی دیگر از معلمان شهر سنندج گفت: در حقیقت انگیزه كلی معلمان حقوق و مزایای معلمان نیست؛ بلكه هدف‌های بالاتری داریم كه می‌توان به وضع عمومی آموزش و پرورش و عدم فضای كافی آموزشی اشاره كرد. وی بیان كرد: آموزش‌ها در حال حاضر هدف‌های جامعه را بر‌آورد نمی‌كند به عنوان مثال شركت گاز، راهنمایی و رانندگی و..... خود به نحوی آموزش می‌دهند كه این عمل مربوط به آموزش و پرورش است. وی در پایان گفت: اعتصاب دیروز و امروز معلمان به عنوان همدردی با معلمان دستگیر‌شده است و تا رسیدن به خواسته‌های به حق خود و آزادی همكارانمان این اعتصابات ادامه خواهد داشت. تعدادی از معلمان شهرستان اسلامشهر در كلاس‌‏های درس حاضر نشدند رییس آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر: تحصن معلمان غیرقانونی است تعدادی از معلمان شهرستان اسلامشهر در اعتراض به وضع معیشتی و منزلتی معلمان و عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت امروز از رفتن به كلاس‌‏های درس سر باز زدند. به گزارش "ایلنا"، در ادامه اعتراض‌‏های سراسری معلمان در روزهای 26 و 27 فروردین در اعتراض به عدم اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت، تعدادی از معلمان در شهرستان اسلامشهر از رفتن به كلاس‌‏های درس در مدارس پسرانه امتناع كردند. بر اساس این گزارش، یكی از معلمان كه حاضر به حضور در سر كلاس درس نشده بود، گفت: اكثر مدارس مقاطع راهنمایی و دبیرستان در این اعتراض دسته‌‏جمعی شركت كرده‌‏اند و در نیمی از مدارس معلمان به طور مطلق از حاضر شدن بر سر كلاس درس خودداری كرده‌‏اند. وی افزود: ما اعتراض داریم كه چرا باید یك انباردار در شركت نفت یك میلیون تومان حقوق بگیرد اما یك معلم با مدرك لیسانس بالاترین سقف دستمزدش 375 هزار تومان باشد. مگر قرار نیست پول نفت به طور یكسان میان اقشار مختلف جامعه تقسیم شود. این معلم معترض تصریح كرد: دولت نهم نام مهرورزی را یدك می‌‏كشد اما تاكنون تنها توبیخ و عدم توجه به خواسته‌‏ها نصیب معلمان شده است. وی گفت: رییس آموزش و پرورش اسلامشهر گفته است معلمانی كه امروز در سر كلاس درس حاضر نشدند، حق حضور در مدارس را ندارند و مدیرانی كه این دستور را نادیده بگیرند، توبیخ می‌‏شوند. آیا این نوع برخورد با یك تحصن صنفی درست است؟ این دبیر آموزش و پرورش ادامه داد: رییس آموزش و پرورش شهرستان توانسته است با جلب نظر بعضی از انجمن‌‏های اولیا و مربیان طوماری را آماده كند كه چرا معلمان در مدارس حاضر نیستند. من به آن اولیا می‌‏گویم كه آنها از وضعیت ما بی‌‏خبرند. اگر معلمان تامین باشند، در امر آموزش و پرورش انگیزه بیشتری خواهند داشت. شاید خود آنها هم كارمند باشند و از اجرایی شدن لایحه نظام هماهنگ پرداخت منفعت ببرند. وی گفت: رییس آموزش و پرورش با زبان تهدید ما را به حراست دعوت كرده و می‌‏گوید تحصن شما صنفی نیست، سیاسی است و چه بسا دست بیگانگان در كار باشد. كدام دست بیگانه؟ بیگانه كسی است كه دغدغه‌‏های وطنی نداشته باشد، نه معلمی كه در حین تدریس می‌‏سوزد اما به فكر ساختن است. بر اساس این گزارش، ابراهیم خلیلی، رییس آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ایلنا"، گفت: در تحصن معلمان اسلامشهر تنها 4 یا 5 مدرسه همراهی كردند. این تحصن غیرقانونی است و سازماندهی‌‏كننده آن مشخص نیست و معلوم نیست كه معترضان زیر علم چه كسی سینه می‌‏زنند. وی افزود: تعدادی از اولیا اعتراض كرده‌‏اند كه چرا معلمان سر كلاس نمی‌‏روند. آنها شكایت‌‏نامه‌‏ای را برای ما نوشته‌‏اند و من این مساله را با مقامات مسوول بالاتر در میان می‌‏گذارم. آنها حق دارند شكایت كنند و مدعی‌‏العموم باشند. خلیلی گفت: این تجمع برخلاف اصول 19 و 33 آیین‌‏نامه تخلفات اداری است كه در آن به تجمع غیرقانونی و اعمال فشار گروهی برای نیل به اهداف غیرقانونی و شایعه‌‏پراكنی به طور مشخص اشاره شده است. وی تصریح كرد: در قانون آمده است كه اگر معلمان نمی‌‏خواهند درس بدهند، نباید در مدارس بمانند و باید به خانه‌‏شان بروند. دانش‌‏آموزان حقوقی دارند و ما نمی‌‏توانیم برای رسیدن به حق خودمان، حقوق دیگران را زیر پا بگذاریم.
ربوده شدن ١٥ دانشجوی دانشگاه مازندران
نیمه شب گذشته نیروهای ناشناس لباس شخصی با یورش به داخل دانشگاه بابل دستکم ١٥ دانشجوی این دانشگاه که در اعتراض به شرایط ایجاد شده در این دانشگاه در پی ربوده شدن بیژن صباغ در فضای دانشگاه تحصن کرده بودند را مورد ضرب و شتم قرار داده و ربوده اند. به گزارش خبرنگار ادوارنیوز به نقل از دانشجویان دانشگاه مازندران نیروهای ناشناس بدون ارائه هرگونه حکم و یا کارت شناسایی با ورود به داخل دانشگاه سعید یعقوبی نژاد، علی تقی پور، ضیا نبوی که در اعتصاب غذا بسر می بردند و همچنین ١٢ دانشجوی همراه آنها را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل ساخته اند. نیروهای ناشناس همچنین با یورش به خانه های دانشجویی اقدام به بازداشت تعداد دیگری از دانشجویان کرده اند که هنوز اطلاع مشخصی از وضعیت آنان در دست نیست. علی نیکو نسبتی عضو شورای مرکزی و مسئول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت با محکوم کردن یورش نیروهای لباس شخصی به دانشگاه بابل در این خصوص گفت: متاسفانه در ادامه حوادث اخیر در دانشگاه مازندران شاهد هجوم نیروهای لباس شخصی به داخل دانشگاه و ربوده شدن فعالان دانشجویی متحصن در این دانشگاه بودیم. فعالان دانشجویی که تنها جرمشان اعتراض به بی تدبیری ها ی مسئولین و صدور احکام کمیته های انضباطی است. نیکو نسبتی ادامه داد: افزایش هجوم نیروهای ناشناس لباس شخصی پس از سخنان اخیر وزیر اطلاعات و ایراد اتهامات بی پایه و اساس وی به جنبش دانشجویی و از سوی دیگر قانونی شدن بازداشتگاههای امنیتی برخی نهادهای نظامی و انتظامی خبر از قدرت گرفتن دوباره گروههایی دارد که عملکردشان همواره مورد اعتراض نهادهای مدنی و دانشجویی بوده است.عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم گفت: متاسفانه بنظر می رسد دولت نهم که از پاسخگویی نسبت به مطالبات مردمی عاجز است اکنون و با کمک نیروهای لباس شخصی در تلاش برای ساکت کردن منتقدان است و در ان میان دانشجویان بدلیل مشی انتقادی خود ، هدف اصلی برخورد هستند. همچنین وزارت علوم نیز که در سرکوب دانشجویان عاجز مانده است تلاش دارد با توسل و همراهی با این روشهای ارعاب انگیز صدای اعتراض دانشجویان را خاموش سازد. .نیکونسبتی در پایان گفت: دفتر تحکیم وحدت ضمن ابراز نگرانی نسبت به سلامت افراد ربوده شده و محکومیت حمله افراد ناشناس به دانشگاه بابل که یادآور فجایع تلخی همچون حمله به کوی دانشگاه تهران است، خواهان آزادی سریع دانشجویان، مشخص شدن هویت اصلی کسانی که بدون ارائه هرگونه حکم و مجوز قانونی به دانشگاه یورش برده اند و همچنین عزل مسئولین بی کفایت دانشگاه مازندران که حتی قادر به تامین امنیت دانشجویان خود نیستند بوده و حمایت کامل خود را از خواسته های متحصنین دانشگاه مازندران اعلام می دارد.

April 12, 2007



فرمانده ارتش ترکيه خواستارلشکرکشی به شمال عراق برای تعقيب کردهای شورشی است
فرمانده نيروهای مسلح ترکيه خواستار لشکر کشی به عراق برای تعقيب شورشيان کرد شده است.
ژنرال ياسر بوکانيت گفت عمليات عليه شبه نظاميان کرد در شمال عراق يک ضرورت نظامی است اما هنوز بايد منتظر تائيديه ای سياسی بود.
عمليات عمده عليه حزب جدائی طلب کارگران کردستان در جنوب شرقی ترکيه با بازشدن تنگه های کوهستانی در فصل بهار، شروع شده است.
مسعود بارزانی، رهبر کرد، هشدار داده است اگر آنکارا در شمال عراق مداخله کند با تلافی کردهای عراقی عليه ترکيه در شهرهای کردنشين روبرو خواهد شد.
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه قبلا گفته بود کردهای عراقی برای مداخله در ترکيه قيمتی گزاف خواهند پرداخت.
ترکيه اخيرا بر فشار به دولت های عراق و آمريکا برای مقابله با عمليات شورشيان کرد در مناطق عموما خودمختار شمال عراق افزده است و بر حق خود در توسل به عمليات فرامرزی تاکيد ميگذارد.
آنکارا همچنين گفته است نگران است که هرگونه اقدامی توسط کردهای عراقی برای استقلال به تحرکاتی مشابه در ترکيه منجر شود.
حزب کارگران کردستان در اکتبر گذشته آتش بسی يکجانبه اعلام کرد اما ترکيه آن را رد کرده است.
شورشيان کرد در ترکيه از سال۱۹۸۴برای خودمختاری می جنگند. اين نبرد بيش از سی و هفت هزار کشته داشته است.


آلمان تعميم دفاع ضد موشکی به جنوب اروپا را پيشنهاد کرده است
فرانز جوزف جونگ وزير دفاع آلمان پيشنهاد کرده است سيتم دفاعی موشکی مورد نظر آمريکا به گونه ای تعميم داده شود که جنوب اروپا را هم در بر بگيرد.
وزير دفاع آلمان که کشورش اکنون رياست ادواری اتحاديه اروپا را برعهده دارد به کميته روابط خارجی پارلمان اروپائی گفت برنامه پيشنهادی آمريکا برای استقرار اين سيستم در لهستان و جمهوری چک فقط غرب اروپا را می پوشاند و مناطق ديگر قاره اروپا را بی دفاع ميگذارد.
وزير دفاع آلمان همچنين ابراز اميدواری کرد که روسيه در غايت از مخالفت با اين سيستم دست بردارد. وی پيِشنهاد کرد مقامات اتحاديه اروپا برای مقابله با نگرانی روسيه نقشی فعال تر ايفا کنند.
روسيه استقرار موشک های ضد موشک در کشورهای همجوار با مرزهای غربی خود را يک تهديد تلقی کرده است و ميگويد چنين اقدامی همکاری در سازمان ملل متحد را تضعيف ميکند.
مقامات آمريکائی ميگويند اين سيستم برای مقابله با تهديد دولت های به اصطلاح متمرد و ياغی، نظير دولت های ايران و کره شمالی، ضروری است.


آمريکا منتظر اقدام کره شمالی برای بستن رآکتور اتمی اصلی آن کشور است
مذاکره کننده ارشد اتمی آمريکا از کره شمالی خواسته است اکنون که به پول مسدود شده اش در ماکائو دسترسی پيدا کرده است اقدام برای بستن رآکتور اتمی خود را شروع کند. کريستوفر هيل مديرکل وزارت امورخارجه آمريکا که امروز در سئول صحبت ميکرد گفت کره شمالی بايد به نوبه خود تا روز شنبه به توافق فوريه برای بستن رآکتور يانگ بيون عمل کند. آقای هيل گفت پول کره شمالی که در يک بانک ماکائو مسدو شده بود، اکنون آزاد شده است.
رئيس يک هيات آمريکائی که از کره شمالی ديدن ميکند ديروز گفت پيونگ يانگ گفته است به فاصله يک روز پس از دسترسی به پولش اقدام برای بستن رآکتور اتمی خود را آغاز ميکند.
مقامات ماکائو بيست و پنج ميليون دلار کره شمالی را در سال ۲۰۰۵ و پس از آنکه آمريکا بانک گرداننده اين پول را به نقل و انتقال های غير مجاز موسوم به پول شوئی برای کره شمالی متهم کرد، مسدود کرده بودند.


هند موشک 'آگنی 3' را آزمايش کرد

دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند
هند یک موشک دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد آزمایش کرده است.
آزمایش این موشک دوربرد زمین به زمین موسوم به "آگنی 3" (آتش) 9 ماه پس از انجام اولین آزمایش آن صورت پذیرفت. در آزمایش اولیه موشک با مشکلاتی مواجه شد، و آزمایش آن موفقیت آمیز نبود.
هنوز گزارشی از اینکه آیا مشکلات آزمایش اولیه رفع شده يا نه، مخابره نشده است.
آزمایش موشک "آگنی 3" در آبهای ساحلی ایالت اوریسا در شرق هند، انجام شده است.
به گفته خبرنگاران شهرهایی مانند پکن و شانگهای در برد این موشک قرار می گیرند. با این احتساب برد آگنی 3، که از پیچیده ترین موشکهای هند است، در حدود 3000 کیلومتر تخمین زده می شود.
پیش از آزمایش ماه ژوییه سال 2006 میلادی، هند قبلا دو بار آزمايش اين موشک را به تعويق انداخته بود: يک بار به دليل نقض فنی و يک بار ديگر هم به خاطر نگرانی از واکنش های منفی بين المللی در زمانی که در حال عقد قراردادهای مهم انرژی هسته ای است.
پاکستان نيز در اواخر آوريل سال گذشته موشکی را که دارای توانايی هسته ای است با موفقيت آزمايش کرد. ارتش پاکستان برد اين موشک را ۲ هزار کيلومتر اعلام کرد.
دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند.
هند و پاکستان دارای جنگ افزارهای هسته ای هستند و رقابت دو کشور در انجام آزمايش های اتمی در سال 1998 با ناخرسندی بين المللی و اعمال برخی تحريم ها عليه آنها مواجه شد.
به گفته کارشناسان، هر دو کشور هند و پاکستان با محدوديت هايی در ساختار فرماندهی و کنترل موشکی مواجه هستند و از جمله هيچيک از فناوری بازخوانی و خنثی کردن موشک دارای کلاهک هسته ای که به طور اشتباه پرتاب شده باشد برخوردار نيست.
اين دو کشور بر سر منطقه کشمير اختلاف دارند و تاکنون در دو جنگ تمام عيار عليه يکديگر درگير شده اند و به دليل اختلافات ديرينه، در سال 2000 نيز به مرز يک جنگ نزديک شدند.

هند موشک 'آگنی 3' را آزمايش کرد

دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند
هند یک موشک دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد آزمایش کرده است.
آزمایش این موشک دوربرد زمین به زمین موسوم به "آگنی 3" (آتش) 9 ماه پس از انجام اولین آزمایش آن صورت پذیرفت. در آزمایش اولیه موشک با مشکلاتی مواجه شد، و آزمایش آن موفقیت آمیز نبود.
هنوز گزارشی از اینکه آیا مشکلات آزمایش اولیه رفع شده يا نه، مخابره نشده است.
آزمایش موشک "آگنی 3" در آبهای ساحلی ایالت اوریسا در شرق هند، انجام شده است.
به گفته خبرنگاران شهرهایی مانند پکن و شانگهای در برد این موشک قرار می گیرند. با این احتساب برد آگنی 3، که از پیچیده ترین موشکهای هند است، در حدود 3000 کیلومتر تخمین زده می شود.
پیش از آزمایش ماه ژوییه سال 2006 میلادی، هند قبلا دو بار آزمايش اين موشک را به تعويق انداخته بود: يک بار به دليل نقض فنی و يک بار ديگر هم به خاطر نگرانی از واکنش های منفی بين المللی در زمانی که در حال عقد قراردادهای مهم انرژی هسته ای است.
پاکستان نيز در اواخر آوريل سال گذشته موشکی را که دارای توانايی هسته ای است با موفقيت آزمايش کرد. ارتش پاکستان برد اين موشک را ۲ هزار کيلومتر اعلام کرد.
دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند.
هند و پاکستان دارای جنگ افزارهای هسته ای هستند و رقابت دو کشور در انجام آزمايش های اتمی در سال 1998 با ناخرسندی بين المللی و اعمال برخی تحريم ها عليه آنها مواجه شد.
به گفته کارشناسان، هر دو کشور هند و پاکستان با محدوديت هايی در ساختار فرماندهی و کنترل موشکی مواجه هستند و از جمله هيچيک از فناوری بازخوانی و خنثی کردن موشک دارای کلاهک هسته ای که به طور اشتباه پرتاب شده باشد برخوردار نيست.
اين دو کشور بر سر منطقه کشمير اختلاف دارند و تاکنون در دو جنگ تمام عيار عليه يکديگر درگير شده اند و به دليل اختلافات ديرينه، در سال 2000 نيز به مرز يک جنگ نزديک شدند.

جنجال در استرالیا بر سر سفر یک آخوند تبعه این کشور به ایران
به نوشته روزنامه استرالین، مقامات دولت استرالیا، یک آخوند تبعه این کشور را به دلیل سفر به ایران و اعلام حمایتش از جمهوری اسلامی، به اخراج و لغو تابعیت تهدید كرده اند.
این آخوند تاج الدین هلالی نام دارد و اخیرا از جمهوری اسلامی دیدن کرده است.
جمهوری اسلامی این آخوند استرالیايی را در تلویزیون عرب زبان خود موسوم به العالم به صحنه آورده است تا از برنامه های هسته ای رژیم حمایت کند و از مسلمانان نیز بخواهد از جمهوری اسلامی دفاع کنند.
مطبوعات استرالیا نوشتند پلیس این کشور در حال بررسی نقش آخوند هلالی در ارتباط با اتهاماتی در مورد حمایت از تروریسم و گروه تروریستی حزب الله لبنان است.
این آخوند مرتجع سال گذشته نیز زنان بی حجاب را به "گوشت لخم" تشبیه کرده بود که اظهارات وی با موجی از اعتراضات مردم استرالیا روبرو شد.
وزیر مهاجرت استرالیا در اعتراض به دخالت های جمهوری اسلامی از طریق آخوند هلالی در امور کشورش گفت جامعه استرالیا صبر خود را از دست داده است.


انفجار پارلمان عراق ناشی از یک عملیات انتحاری بوده است
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، یک منبع امنیتی گفته است انفجاری که ظهر امروز در ناهارخوری پارلمان عراق رخ داد، ناشی از یک عملیات انتحاری بوده است.
به گفته این منبع، تروریست انتحاری موفق شده خود را با یک کمربند حاوی مواد منفجره به داخل پارلمان برساند و سپس کمربند را در سالن ناهارخوری منفجر کرده است.
در اثر این انفجار علاوه بر تروریست انتحاری، دو تن از نمایندگان پارلمان کشته و چند تن دیگر نیز مجروح شدند.
پارلمان عراق در منطقه فوق حفاظت شده بغداد واقع است. از این رو بعید به نظر می رسد تروریست انتحاری بدون همدستی عواملی در بین نیروهای امنیتی عراق می توانسته به داخل پارلمان راه یابد.
نیروهای شبه نظامی تیپ بدر، شاخه نظامی مجلس اعلای انقللاب اسلامی عراق که در گذشته توسط نیروی قدس سپاه پاسداران در ایران آموزش دیده اند، بطور گسترده در ارگانهای امنیتی عراق نفوذ کرده اند.
به گفته مقامات آمریکايی، نیروی قدس سپاه پاسداران بخش عمده عملیات بی ثبات کننده در عراق را هدایت می کند.
یک سخنگوی ارشد ارتش آمریکا روز گذشته گفته بود رژیم تهران هم به شبه نظامیان شیعه و هم به نیروهای شبه نظامی سنی کمک می رساند.

April 11, 2007



اعتراف به وجود صدها هزار معتاد هروئینی در ایران
خبرگزاری حکومتی مهر: سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل احمدی مقدم ظهر امروز در مراسم معارفه به عنوان دبیرکل جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت در سال 86 با معتادان ولگرد به گونه ای برخورد خواهیم کرد که ظاهر جامعه منزه و پاک باشد.
فرمانده ناجا با اعلام آمار وجود 300 هزار معتاد هروئینی در کشور، متذکر شد نه می توان چشم را روی واقعیت ها بست و نه می توان به یکباره معجزه کرد.


دعوت از دمکرات ها برای حل اختلاف بر سر بودجه جنگ

دمکرات ها خواهان تخلیه نیروها از عراق در سال آینده شده اند
جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، رهبران حزب رقیب خود را برای مذاکره بر سر بودجه اضطراری جنگ در عراق و افغانستان به کاخ سفید دعوت کرده است.
دمکرات ها که کنگره آمریکا را بدست گرفته اند اخیرا تامین مخارج عملیات نظامی و امنیتی در عراق را مشروط به تعیین جدول زمانی خروج از این کشور کرده اند. آقای بوش با این شرط مخالفت کرده است.
جورج بوش روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری سعی کرد که فشار سیاسی را بر دمکرات ها زیاد کند و آنها را مسئول عواقب تاخیر در تصویب این بودجه اضطراری معرفی کند.
کاخ سفید چند ماه پیش از کنگره خواسته بود 100 میلیارد دلار دیگر را برای تامین هزینه ناشی از افزایش نیروهای آمریکایی در عراق تصویب کند.
مجلس نمایندگان و سنای آمریکا با تصویب لوایحی تامین این بودجه را مشروط به خروج ارتش آمریکا از عراق در سال 2008 کردند.
آقای بوش روز سه شنبه یکبار دیگر تاکید کرد که با تعیین هر نوع جدول زمانی مخالف است و دمکرات ها را متهم کرد که در شرایطی که این کشور در حال جنگ است به دنبال بازی های سیاسی هستند.
جورج بوش گفت اگر دمکرات ها تا یک ماه دیگر این لایحه را تصویب نکنند، نیروهایی که قرار است برای اعزام به عراق تحت آموزش قرار گیرند نمی توانند به موقع به ماموریت هایشان فرستاده شوند و این به معنای تمدید ماموریت نیروهایی است که هم اکنون در عراق هستند.
آقای بوش امیدوار است که با مسئول جلوه دادن دمکرات ها، فشار سیاسی و افکار عمومی بر آنها را افزایش داده و به این ترتیب آنها را مجبور کند هر چه سریعتر بودجه درخواستی او را بدون قید و شرط تصویب کنند.
واکنش دمکرات ها
دمکرات ها بلافاصله بعد از صحبت های آقای بوش، یک کنفرانس خبری در کنگره تشکیل دادند و یکبار دیگر مخالفت جدی خود را با ادامه حضور نظامی آمریکا در عراق اعلام کردند.
هری رید، رهبر اکثریت دمکراتها در سنا، گفت که در چنین وضعیت خطرناکی جورج بوش بهتر است دست از شعارهای سیاسی بردارد و این واقعیت را بپذیرد که ارتش آمریکا گرفتار یک جنگ داخلی غیرقابل پیش بینی در عراق شده است.
سناتور رید گفت که دمکراتها مشکلی برای مذاکره با جورج بوش در کاخ سفید ندارند اما پیش شرط او را مبنی بر تصویب بدون قید شرط لایحه تامین بودجه نمی پذیرند.
جورج بوش تهدید کرده است هر لایحه ای که بودجه جنگ را به جدولی زمانی برای عقب کشیدن نیروها مشروط کند وتو خواهد کرد.
هر دو مجلس نمایندگان و سنای کنگره لوایحی را گذرانده اند که خواستار تخلیه نیروهای آمریکا از عراق در سال آینده می شود.


سی ان ان: شورای امنیت و رژیم تهران در مسير تصادم قرار دارند
اعلام خبر گسترش فعالیتهای غنی سازی اورانیوم از سوی رژیم جمهوری اسلامی در شرایطی که شورای امنیت سازمان ملل با صدور دو قطعنامه خواهان توقف آن شده، نگرانی های زیادی را در محافل سیاسی جهان برانگیخته است.
مفسر شبکه خبری سی ان ان در سازمان ملل متحد طی گزارشی از نیویورک گفت با اظهارات روز دوشنبه احمدی نژاد در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نظنز (مرکز ایران)، به نظر می رسد شورای امنیت و رژیم تهران در مسير تصادم قرار گرفته اند.
مفسر سی ان ان افزود دیپلماتها می گویند اعضای شورای امنيت طی روزهای آینده گزارشهای مربوط به گسترش فعالیتهای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز را مورد بررسی قرار خواهند داد. ولی از هم اكنون مشخص است كه ایالات متحده و انگلستان از اعلام این خبر به شدت نگران شده اند
.
وی گفت اعضای شورای امنیت انتظار داشتند كه پس از به اجرا گذاشتن تحريمهای بین المللی، رژيم تهران تا حدودی سر براه شود، ولی اظهارات روز دوشنبه مقامات جمهوری اسلامی آنها را سرخورده كرده است.
مفسر سی ان ان افزود كارشناسان هسته ای در حال بررسی صحت ادعای رژيم تهران مبنی بر اينكه به سطح توليد اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی رسیده است، هستند، ولی از لحاظ سياسی، شورای امنیت سازمان ملل و رژیم تهران در مسير تصادم قرار دارند.
وی گفت كارشناسان همچنین بررسی می کنند که رژيم تهران تا چه زمان ميتواند به بمب هسته ای دست یابد.
در همین حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارت روز گذشته احمدی نژاد گفت با صراحت بگویم اکنون در جامعه بین المللی به نقطه ای رسیده ایم که اعضای آن از جمله اعضای شورای امنیت، ادعای رژیم تهران را مبنی بر اینکه برنامه های هسته ایش صلح آمیز است، باور نمی کنند.
همزمان به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که گفتگو با رژیم تهران به شکست رسیده است و رهبران جهان باید اقدامات شدیدتری را برای مقابله با این رژیم اتخاذ کنند.
آقای بولتون که با شبکه جهانی بی بی سی گفتگو می کرد، افزود علیرغم صدور دو قطعنامه توسط شورای امنیت، رژیم تهران قصد دست کشیدن از برنامه های هسته ایش را ندارد.
وی گفت اظهارات روز دوشنبه مقامات رژیم تهران مبنی بر گسترش فعالیتهای هسته ای نشان می دهد که آنها هیچ اعتنايی به قطعنامه های شورای امنیت نمی کنند.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد حقیقت این است که ما سه سال و نیم مسیر گفتگو را در پیش گرفتیم و این روند به رژیم تهران فرصت داد تا در فرایند تبدیل اورانیوم بر مشکلات خود فائق آید و امروز صراحتا از در اختیار داشتن فرایند غنی سازی اورانیوم سخن می گوید.
این دیپلمات ارشد آمریکايی، اعضای شورای امینت سازمان ملل متحد بویژه ایالات متحده را به اتخاذ تدابیر سخت تر علیه رژیم تهران فراخواند.

ربوده شدن يک هواپيمای مسافربری تركيه
به گزارش خبرگزاری فرانسه، عصر امروز يک فروند هواپيمای مسافربری تركيه كه از شهر دياربكر در جنوب شرقی این کشور عازم استانبول بود، ربوده شد و مجبور به فرود در فرودگاه آنكارا گردید.
هواپيماربا پس از فرود در فرودگاه آنكارا خود را تسليم پليس كرده است.
گفته می شود هواپيماربا یک زن است و پس از تسلیم شدن به پلیس گفته که در هواپیما مواد منفجره كار گذاشته است.
هنوز جزييات بيشتر اين هواپيماربايی و انگيزه هواپيماربا از اين اقدام مشخص نشده است
.

April 9, 2007



کمک آمریکا به پیشبرد دمکراسی در آسیای میانه

در گزارش وزارت خارجه آمریکا وضع حقوق بشر و دمکراسی در کشورهای آسیای میانه بسیار وخیم ارزیابی می شود
دولت آمریکا می گوید در سال طول سال سپری شده بیش از 1.2 میلیارد دلار برای اجرای برنامه هایی در زمینه حمایت از حقوق بشر و دمکراسی در سراسر جهان از جمله کشورهای آسیای میانه هزینه کرده است.
به گفته پالا دبریانسکی، مسئول دمکراسی و امور جهانی در وزارت خارجه آمریکا، بیشتر این مبالغ در راستای حمایت از حقوق بشر، ترویج انتخابات آزاد و منصفانه، حقوق به عبادت آزادانه و سازماندهی تشکلهای کارگری (حرفه ای) مصرف شده است.
گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا زیر عنوان "حمایت از دمکراسی و حقوق بشر" حاکی است که این کشور در سال سپری شده طرحهایی در مورد تحکیم جامعه مدنی، آزادی مطبوعات و شفافیت انتخابات در کشورهای آسیای میانه، از جمله تاجیکستان هم به اجرا رسانده است.

April 8, 2007


نقشه ای که برای ایران هم در فکر دارند ببینیم و تجربه کنیم
زدوخورد مرگبار سُنّی ها وشيعيان در پاکستان وارد سومين روز شد
مقامات پاکستانی ميگويند ستيزه گران شيعه و سُنّی سه روز است که در يک استان مرزی موسوم به شمال و غرب، با يکديگر می جنگند.
يک مقام اجرائی در منطقه قبيله ای آن استان شمار کشته شدگان را پانزده نفر، و مقامات ديگر تا چهل نفر، همراه با دهها مجروح، ذکر کرده اند.
به گفته اين مقام ريش سفيدان سعی ميکنند زدوخوردها را متوقف کنند.
نبرد ميان اکثريت سُنّی و اقليت شيعه روز جمعه در شهرک پارچنار و اطراف آن در منطقه نيمه خودمختار کورام آغاز شد.
مقامات پاکستانی ميگويند روز شنبه پس از وضع مقررات منع عبور و مرور در پاچنار از شدت نبرد کاسته شد، اما روستاهای اطراف اين شهرک امروز مجددا صحنه زدوخوردهای جديد دوطرف بود.
علت اين خشونت های فرقه ای هنوز رسما اعلام نشده است اما سکنه محل ميگويند بی حرمتی يک گروه به گروه ديگر عامل اصلی آن بوده است.


ارتش آمريکا درعراق ميگويد يک رهبرارشد القاعده را دستگيرکرده است
مقامات امنيتی عراق ميگويند در يک حمله انفجاری در نزديکی يک بيمارستان در جنوب بغداد دست کم هفده نفر کشته و بيست و شش نفر مجروح شده اند.
پليس ميگويد در اين حمله که امروز در محله محموديه رخ داد از يک وانت مملو از مواد منفجره استفاده شده بود.
در همين حال ارتش آمريکا در عراق از دستگيری يک رهبر ارشد القاعده خبرداده است، و ميگويد اين مرد در چند بمب گذاری مرگبار دست داشته و با چند عضو ديگر القاعده در ارتباط بوده است. يک سخنگوی ارتش آمريکا دستگيری وی را اقدامی مهم در مختل ساختن شبکه بمب گذاريهای اتوموبيلی و حملات مخرّب اين شبکه عليه مردم عراق توصيف کرد.
ارتش آمريکا در اعلاميه ای ديگر از کشته شدن چهار سرباز آمريکائی در انفجار يک بمب جاده ای در استان دياله در روز شنبه خبر داده است.




برخورد با 'بدحجابی' از اول ارديبهشت در تهران

مبارزه با "بدحجابی" هر سال با آغاز فصل گرما شدت می گيرد
بنابه گزارش ها از ايران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن اعلام خبر به اجرا درآمدن طرح برخورد با آنچه جمهوری اسلامی "بدحجابی" توصيف می کند، گفته است افراد "بدحجاب" به گروه های مختلف قابل تقسيم هستند.
احمدرضا رادان در اولين نشست مطبوعاتی خود در سال جديد خورشيدی، روز يکشنبه، 19 فروردين ماه، گفت طرح برخورد با "بدحجابی" از اول ارديبهشت ماه در تهران آغاز می شود و شامل کسانی که شلوار و مانتوی کوتاه، مانتوی تنگ، لباس های بدن نما و شال های کوچک (موسوم به نوار) می پوشند، خواهد شد.
سردار رادان همچنين گفته است که در مرحله اول اين طرح فقط با زنان "بدحجاب" برخورد می شود و در مرحله دوم با "بد پوششی پسران" نيز برخورد خواهد شد.
آقای رادان گفت "بدحجابی" به امنيت اخلاقی آسيب می زند و هدف از اجرای اين طرح ايجاد امنيت اخلاقی در جامعه است.
بسیج آمادگی دارد که در صورت نیاز از او نیز کمک گرفته شود، اما در این طرح فعلا نیازی به کمک بسیج نداریم

احمدرضا رادان، رييس پليس تهران بزرگ
وی در ادامه نشست مطبوعاتی روز يکشنبه گفت براساس تحقيقات علمی دانشگاه های ناجا (نيروی انتظامی) و تهران افراد "بدحجاب" به چند گروه تقسيم می شوند: "گروه اول بدنبال هويت گم شده خود می گردند ... و اين عده از نوعی بيماری رنج می برند. گروه ديگر بيمار روانی و دارای اختلال شخصيتی هستند که می خواهند شخصيت نمايشگرانه داشته باشند که نمونه های آنها هم در پسران و هم در دختران ديده می شود. گروه ديگر دارای اختلال و انحراف اخلاقی هستند و آخرين گروه، گروهی هيجان مدار و مدگرا هستند که حس آنها اين است که می توانند هيجان خود را از اين طريق تخليه کنند."
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت 70 درصد افراد "بدحجاب" (که کمتر از ده درصد زنان جامعه را تشکيل می دهند) به نوعی فقدان اعتماد به نفس دارند چون اغلب آنها در پاسخ به نظرسنجی ها علمی اين دو دانشگاه از گزينه "نمی دانم" يا "نمی توانم" استفاده کرده اند.
به گفته آقای رادان 93 درصد از پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی، که با شرکت 1400 نفر افراد بالای هفده سال در مناطق متخلف تهران صورت گرفته، بر اين باور بوده اند که نيروی انتظامی می تواند به موضوع "بدحجابی" که به نظر آنها امنيت اخلاقی را با خطر روبرو کرده، پايان دهد.
فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ موضوع برخورد با "بدحجابی" را مهم ارزيابی کرده و گفته است: "ما هم از آن ترسيده ايم مثل پدری که اسم بچه اش را رستم می گذارد و می ترسد صدايش کند."
احمدرضا رادان: تعدادی از افراد بدحجاب به دنبال هويت گم شده خود هستند و از بيماری روانی رنج می برند
وی افزود تا اول ارديبهشت ماه به مردم اطلاع رسانی می شود و پس از آن "واحدهايی شامل 30 گشت ارشاد، پانزده گشت غيرمحسوس و 15 دستگاه گشت تجمعی در سطح شهر و تا زمان لازم اجرا خواهد شد."
فرمانده نيروی انتظامی تهران گفت خودروهایی که در آن افراد بدحجاب نشسته باشند، توقیف و به مدت دو ماه در پارکینگ نگه داشته می‌شوند.
سردار رادان گفت: "ما به هر محلی از جمله آموزشگاه‌ها سرکشی می کنيم و موارد مورد نظر را تذکر می‌دهیم. ماموران راهنمایی و رانندگی نیز می‌توانند در صورت مشاهده رانندگان بدحجاب در بزرگراه‌ها، خودرو آنها را متوقف کنند و این موضوع تجاوز به حریم خصوصی محسوب نمی‌شود."
به گفته سردار رادان گشت‌های غیرمحسوس با لباس شخصی در سطح شهر مستقر هستند و این افراد حکم و کارت هویت به همراه خود دارند.
وی همچنين گفت: "بسیج آمادگی دارد که در صورت نیاز از او نیز کمک گرفته شود، اما در این طرح فعلا نیازی به کمک بسیج نداریم."
سابقه موفقيت طرح های برخورد با "بدحجابی" از جمله پرسش های ديگر خبرنگاران در نشست مطبوعاتی فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ بود که وی در پاسخ گفته است: "پاسخ به اين سوال را نمی توان به اين سادگی يافت. ما با اين نوع عمليات حداقل می توانيم جلوی گسترش بدحجابی را بگيريم."
در سال های اخير، همواره همزمان با آغاز فصل گرما، بحث حجاب و برخورد با "بی حجابی و بدحجابی" از سوی مراجع مذهبی، نيروی انتظامی، بسيج و نيروهای مذهبی اوج می گيرد.
اواخر سال 85 نيز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت از امسال پلیس، رانندگانی را که "شئونات اخلاقی و اسلامی" را رعایت نکنند و يا در خودروی خود سگ حمل کنند به مراجع قضایی تحویل می دهد.
بنابه گزارش ها، حمیدرضا هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، همچنين مصادیق "عدم رعایت شئونات اسلامی" را نداشتن حجاب در خودرو یا بیرون بودن قسمت هایی از بدن که خالکوبی شده باشد، اعلام کرده است.