April 23, 2007



تأکيد ايران بر بی اطلاعی از سرنوشت شهروند مفقود آمريکايی

سخنگوی دولت ايران دستگيری شهروند آمريکايی در جزيره کيش را تکذيب می کند
در پی انتشار گزارشهايی حاکی از اينکه شهروند مفقود شده آمريکايی در ايران در واقع به دست مأموران ايرانی دستگير شده است، سخنگوی دولت ايران اين گزارشها را تکذيب کرد و گفت که مقامات ايرانی همچنان به دنبال يافتن سرنخها و اطلاعاتی درباره اين شهروند آمريکايی هستند.
رابرت لوينسون، مأمور سابق پليس فدرال آمريکا (اف بی آی) ماه مارس گذشته در پی سفر به جزيره کيش در جنوب ايران ناپديد شد؛ دولت آمريکا اعتقاد دارد که وی همچنان در ايران است و مقامات ايرانی همواره اعلام کرده اند که هيچ اطلاعی از سرنوشت او ندارند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، رابرت لوينسون از طريق اميرنشين دوبی به جزيره کيش سفر کرده و پيش از سفر نيز با کنسولگری آمريکا در دوبی تماس داشته است.
سفر به جزيره کيش حتی برای شهروندان آمريکايی نيازی به اخذ رواديد از کنسولگری ايران ندارد.
وزارت خارجه آمريکا تاکنون دو بار از طريق ارسال نامه برای وزارت امورخارجه ايران رسماً خواستار آن شده که دولت ايران هر اطلاعاتی در مورد رابرت لوينسون دارد در اختيار دولت ايالات متحده بگذارد.
اين نامه ها از طريق سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است در اختيار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
آن گونه که دولت آمريکا اعلام کرده، رابرت لوينسون در بخش مبارزه با جرائم سازمان يافته در پليس فدرال آمريکا شاغل به کار بوده اما ده سال پيش بازنشسته شده است.
از يازدهم مارس گذشته که خانواده آقای لوينسون از ناپديد شدن او خبر دادند، اطلاعاتی بيش از اين در مورد او و سرنوشتش در ايران از مجراهای رسمی منتشر نشده اما سه شنبه گذشته (سيزدهم آوريل) روزنامه بريتانيايی فايننشال تايمز از قول يک شهروند ديگر آمريکايی در ايران گزارش داد که مأمورانی با لباس شخصی، رابرت لوينسون را ساعت يازده شب در هتل محل اقامتش در جزيره کيش دستگير و پس از آنکه وی را در مورد ورودش به ايران مورد پرس و جو قرار دادند بعدازظهر فردای آن روز او را آزاد کردند که وی نيز پس از آن راهی دوبی شد و پس از آن بود که ديگر خبری از او به دست نيامد.
اين اطلاعات از قول يک آمريکايی مسلمان به نام داوود صلاح الدين نقل شده که در ايران با نام حسن عبدالرحمن شناخته می شود و از سال 1980 که به اتهام قتل يک ديپلمات سابق ايرانی در ايالت مريلند آمريکا تحت تعقيب قرار گرفت در ايران زندگی می کند.
حسن عبدالرحمن به فايننشال تايمز گفته که رابرت لوينسون تنها برای ديدار با او به جزيره کيش در ايران آمده بوده و هر دوی آنها در هتل وی در کيش در يک اتاق به سر می برده اند.
به گفته وی، رابرت لوينسون برای يک شرکت توليد دخانيات کار می کرده و در جستجوی اطلاعاتی در مورد شبکه های قاچاق دخانيات بوده و در ارتباط با مأموريت خود با حسن عبدالرحمن ملاقات کرده بوده تا او وی را با مسئولان ايرانی مرتبط سازد.
حسن عبدالرحمن به فايننشال تايمز گفته که رابرت لوينسون ناپديد نشده و افرادی هستند که دقيقاً خبر دارند او کجاست اما نمی خواهد انگشت اتهام را بسوی کسی نشانه برود.

No comments: