April 23, 2007



نامه دوم آمریکا برای پیگیری وضع شهروند گم شده در ایران

وزارت امورخارجه آمریکا از ارسال نامه دوم به تهران برای پیگیری وضع رابرت لوینسون خبر داده است

وزارت امور خارجه ايالات متحده بار ديگر از ايران خواست تا دانسته های خود از يک تبعه آمريکايی که ماه گذشته در جزيره کيش در خليج فارس مفقود شده را ارائه کند.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا دوشنبه در يک مصاحبه مطبوعاتی در واشنگتن از ارسال نامه دوم اين وزارتخانه به مقام های ايرانی برای پيگيری وضع رابرت لوينسون خبر داد.
اين نامه به وسيله سفارت سوئيس در تهران که حافظ منافع آمريکا در ايران است در اختيار وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی قرار گرفته است.
آقای لوينسون مامور بازنشسته پليس فدرال آمريکا، اف بی آی است و به گزارش وزارت امور خارجه آمريکا در اوائل ماه مارس برای سفری شخصی به جزيره کيش سفر کرده است.
در اين حال، به گفته آقای مک کورمک اين شهروند آمريکايی پيش از سفر به ايران با اعضای کنسولگری ايالات متحده در تماس بوده است.
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا، دولت اين کشور از سفر رابرت لوينسون به جزيره کيش و حضور او در ايران اطمينان دارد ولی هيچ اطلاعاتی درباره احتمال خروج اين تبعه آمريکايی از ايران به دست نيامده است.
شان مک کورمک همچنين در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازداشت رابرت لوينسون در ايران تاکيد کرد اطلاعات موثقی از وضع او در اختيار دولت آمريکا نيست.
در اين حال، آقای مک کورمک ضمن ابراز نارضايتی از پاسخ ايران به نامه نخست واشنگتن در اين باره که دو هفته پيش به تهران ارسال شد، ابراز اميدواری کرد کرد اختلاف های تهران و واشنگتن بر وضع اين شهروند آمريکايی تاثيرگذار نباشد.
اين در حالی است که بعضی تحليلگران در واشنگتن از ارتباط گم شدن رابرت لوينسون در جزيره کيش با دستگيری پنج مامور ايرانی در اربيل عراق ابراز نگرانی کرده اند.

No comments: