April 8, 2007





برخورد با 'بدحجابی' از اول ارديبهشت در تهران

مبارزه با "بدحجابی" هر سال با آغاز فصل گرما شدت می گيرد
بنابه گزارش ها از ايران، فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن اعلام خبر به اجرا درآمدن طرح برخورد با آنچه جمهوری اسلامی "بدحجابی" توصيف می کند، گفته است افراد "بدحجاب" به گروه های مختلف قابل تقسيم هستند.
احمدرضا رادان در اولين نشست مطبوعاتی خود در سال جديد خورشيدی، روز يکشنبه، 19 فروردين ماه، گفت طرح برخورد با "بدحجابی" از اول ارديبهشت ماه در تهران آغاز می شود و شامل کسانی که شلوار و مانتوی کوتاه، مانتوی تنگ، لباس های بدن نما و شال های کوچک (موسوم به نوار) می پوشند، خواهد شد.
سردار رادان همچنين گفته است که در مرحله اول اين طرح فقط با زنان "بدحجاب" برخورد می شود و در مرحله دوم با "بد پوششی پسران" نيز برخورد خواهد شد.
آقای رادان گفت "بدحجابی" به امنيت اخلاقی آسيب می زند و هدف از اجرای اين طرح ايجاد امنيت اخلاقی در جامعه است.
بسیج آمادگی دارد که در صورت نیاز از او نیز کمک گرفته شود، اما در این طرح فعلا نیازی به کمک بسیج نداریم

احمدرضا رادان، رييس پليس تهران بزرگ
وی در ادامه نشست مطبوعاتی روز يکشنبه گفت براساس تحقيقات علمی دانشگاه های ناجا (نيروی انتظامی) و تهران افراد "بدحجاب" به چند گروه تقسيم می شوند: "گروه اول بدنبال هويت گم شده خود می گردند ... و اين عده از نوعی بيماری رنج می برند. گروه ديگر بيمار روانی و دارای اختلال شخصيتی هستند که می خواهند شخصيت نمايشگرانه داشته باشند که نمونه های آنها هم در پسران و هم در دختران ديده می شود. گروه ديگر دارای اختلال و انحراف اخلاقی هستند و آخرين گروه، گروهی هيجان مدار و مدگرا هستند که حس آنها اين است که می توانند هيجان خود را از اين طريق تخليه کنند."
فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت 70 درصد افراد "بدحجاب" (که کمتر از ده درصد زنان جامعه را تشکيل می دهند) به نوعی فقدان اعتماد به نفس دارند چون اغلب آنها در پاسخ به نظرسنجی ها علمی اين دو دانشگاه از گزينه "نمی دانم" يا "نمی توانم" استفاده کرده اند.
به گفته آقای رادان 93 درصد از پاسخ دهندگان به اين نظرسنجی، که با شرکت 1400 نفر افراد بالای هفده سال در مناطق متخلف تهران صورت گرفته، بر اين باور بوده اند که نيروی انتظامی می تواند به موضوع "بدحجابی" که به نظر آنها امنيت اخلاقی را با خطر روبرو کرده، پايان دهد.
فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ موضوع برخورد با "بدحجابی" را مهم ارزيابی کرده و گفته است: "ما هم از آن ترسيده ايم مثل پدری که اسم بچه اش را رستم می گذارد و می ترسد صدايش کند."
احمدرضا رادان: تعدادی از افراد بدحجاب به دنبال هويت گم شده خود هستند و از بيماری روانی رنج می برند
وی افزود تا اول ارديبهشت ماه به مردم اطلاع رسانی می شود و پس از آن "واحدهايی شامل 30 گشت ارشاد، پانزده گشت غيرمحسوس و 15 دستگاه گشت تجمعی در سطح شهر و تا زمان لازم اجرا خواهد شد."
فرمانده نيروی انتظامی تهران گفت خودروهایی که در آن افراد بدحجاب نشسته باشند، توقیف و به مدت دو ماه در پارکینگ نگه داشته می‌شوند.
سردار رادان گفت: "ما به هر محلی از جمله آموزشگاه‌ها سرکشی می کنيم و موارد مورد نظر را تذکر می‌دهیم. ماموران راهنمایی و رانندگی نیز می‌توانند در صورت مشاهده رانندگان بدحجاب در بزرگراه‌ها، خودرو آنها را متوقف کنند و این موضوع تجاوز به حریم خصوصی محسوب نمی‌شود."
به گفته سردار رادان گشت‌های غیرمحسوس با لباس شخصی در سطح شهر مستقر هستند و این افراد حکم و کارت هویت به همراه خود دارند.
وی همچنين گفت: "بسیج آمادگی دارد که در صورت نیاز از او نیز کمک گرفته شود، اما در این طرح فعلا نیازی به کمک بسیج نداریم."
سابقه موفقيت طرح های برخورد با "بدحجابی" از جمله پرسش های ديگر خبرنگاران در نشست مطبوعاتی فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ بود که وی در پاسخ گفته است: "پاسخ به اين سوال را نمی توان به اين سادگی يافت. ما با اين نوع عمليات حداقل می توانيم جلوی گسترش بدحجابی را بگيريم."
در سال های اخير، همواره همزمان با آغاز فصل گرما، بحث حجاب و برخورد با "بی حجابی و بدحجابی" از سوی مراجع مذهبی، نيروی انتظامی، بسيج و نيروهای مذهبی اوج می گيرد.
اواخر سال 85 نيز رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت از امسال پلیس، رانندگانی را که "شئونات اخلاقی و اسلامی" را رعایت نکنند و يا در خودروی خود سگ حمل کنند به مراجع قضایی تحویل می دهد.
بنابه گزارش ها، حمیدرضا هاشمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران، همچنين مصادیق "عدم رعایت شئونات اسلامی" را نداشتن حجاب در خودرو یا بیرون بودن قسمت هایی از بدن که خالکوبی شده باشد، اعلام کرده است.

No comments: