April 11, 2007



سی ان ان: شورای امنیت و رژیم تهران در مسير تصادم قرار دارند
اعلام خبر گسترش فعالیتهای غنی سازی اورانیوم از سوی رژیم جمهوری اسلامی در شرایطی که شورای امنیت سازمان ملل با صدور دو قطعنامه خواهان توقف آن شده، نگرانی های زیادی را در محافل سیاسی جهان برانگیخته است.
مفسر شبکه خبری سی ان ان در سازمان ملل متحد طی گزارشی از نیویورک گفت با اظهارات روز دوشنبه احمدی نژاد در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نظنز (مرکز ایران)، به نظر می رسد شورای امنیت و رژیم تهران در مسير تصادم قرار گرفته اند.
مفسر سی ان ان افزود دیپلماتها می گویند اعضای شورای امنيت طی روزهای آینده گزارشهای مربوط به گسترش فعالیتهای غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز را مورد بررسی قرار خواهند داد. ولی از هم اكنون مشخص است كه ایالات متحده و انگلستان از اعلام این خبر به شدت نگران شده اند
.
وی گفت اعضای شورای امنیت انتظار داشتند كه پس از به اجرا گذاشتن تحريمهای بین المللی، رژيم تهران تا حدودی سر براه شود، ولی اظهارات روز دوشنبه مقامات جمهوری اسلامی آنها را سرخورده كرده است.
مفسر سی ان ان افزود كارشناسان هسته ای در حال بررسی صحت ادعای رژيم تهران مبنی بر اينكه به سطح توليد اورانیوم غنی شده در مقیاس صنعتی رسیده است، هستند، ولی از لحاظ سياسی، شورای امنیت سازمان ملل و رژیم تهران در مسير تصادم قرار دارند.
وی گفت كارشناسان همچنین بررسی می کنند که رژيم تهران تا چه زمان ميتواند به بمب هسته ای دست یابد.
در همین حال شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اظهارت روز گذشته احمدی نژاد گفت با صراحت بگویم اکنون در جامعه بین المللی به نقطه ای رسیده ایم که اعضای آن از جمله اعضای شورای امنیت، ادعای رژیم تهران را مبنی بر اینکه برنامه های هسته ایش صلح آمیز است، باور نمی کنند.
همزمان به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد که گفتگو با رژیم تهران به شکست رسیده است و رهبران جهان باید اقدامات شدیدتری را برای مقابله با این رژیم اتخاذ کنند.
آقای بولتون که با شبکه جهانی بی بی سی گفتگو می کرد، افزود علیرغم صدور دو قطعنامه توسط شورای امنیت، رژیم تهران قصد دست کشیدن از برنامه های هسته ایش را ندارد.
وی گفت اظهارات روز دوشنبه مقامات رژیم تهران مبنی بر گسترش فعالیتهای هسته ای نشان می دهد که آنها هیچ اعتنايی به قطعنامه های شورای امنیت نمی کنند.
سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد حقیقت این است که ما سه سال و نیم مسیر گفتگو را در پیش گرفتیم و این روند به رژیم تهران فرصت داد تا در فرایند تبدیل اورانیوم بر مشکلات خود فائق آید و امروز صراحتا از در اختیار داشتن فرایند غنی سازی اورانیوم سخن می گوید.
این دیپلمات ارشد آمریکايی، اعضای شورای امینت سازمان ملل متحد بویژه ایالات متحده را به اتخاذ تدابیر سخت تر علیه رژیم تهران فراخواند.

No comments: