April 12, 2007


هند موشک 'آگنی 3' را آزمايش کرد

دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند
هند یک موشک دوربرد که قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد آزمایش کرده است.
آزمایش این موشک دوربرد زمین به زمین موسوم به "آگنی 3" (آتش) 9 ماه پس از انجام اولین آزمایش آن صورت پذیرفت. در آزمایش اولیه موشک با مشکلاتی مواجه شد، و آزمایش آن موفقیت آمیز نبود.
هنوز گزارشی از اینکه آیا مشکلات آزمایش اولیه رفع شده يا نه، مخابره نشده است.
آزمایش موشک "آگنی 3" در آبهای ساحلی ایالت اوریسا در شرق هند، انجام شده است.
به گفته خبرنگاران شهرهایی مانند پکن و شانگهای در برد این موشک قرار می گیرند. با این احتساب برد آگنی 3، که از پیچیده ترین موشکهای هند است، در حدود 3000 کیلومتر تخمین زده می شود.
پیش از آزمایش ماه ژوییه سال 2006 میلادی، هند قبلا دو بار آزمايش اين موشک را به تعويق انداخته بود: يک بار به دليل نقض فنی و يک بار ديگر هم به خاطر نگرانی از واکنش های منفی بين المللی در زمانی که در حال عقد قراردادهای مهم انرژی هسته ای است.
پاکستان نيز در اواخر آوريل سال گذشته موشکی را که دارای توانايی هسته ای است با موفقيت آزمايش کرد. ارتش پاکستان برد اين موشک را ۲ هزار کيلومتر اعلام کرد.
دو کشور هند و پاکستان معمولا به منظور نمايش قدرت و کسب امتيازات سياسی در جريان مجادلات خود به آزمايش های تسليحاتی روی می آورند.
هند و پاکستان دارای جنگ افزارهای هسته ای هستند و رقابت دو کشور در انجام آزمايش های اتمی در سال 1998 با ناخرسندی بين المللی و اعمال برخی تحريم ها عليه آنها مواجه شد.
به گفته کارشناسان، هر دو کشور هند و پاکستان با محدوديت هايی در ساختار فرماندهی و کنترل موشکی مواجه هستند و از جمله هيچيک از فناوری بازخوانی و خنثی کردن موشک دارای کلاهک هسته ای که به طور اشتباه پرتاب شده باشد برخوردار نيست.
اين دو کشور بر سر منطقه کشمير اختلاف دارند و تاکنون در دو جنگ تمام عيار عليه يکديگر درگير شده اند و به دليل اختلافات ديرينه، در سال 2000 نيز به مرز يک جنگ نزديک شدند.

No comments: