April 24, 2007



اعتراض به جداکردن یک منطقه سنی نشین در بغداد

کشیدن دیوار به دور منطقه اعظمیه در بغداد هم اکنون شروع شده است
عدنان الدولیمی، یک سیاستمدار ارشد سنی مذهب عراقی، پروژه کشیدن دیواری به ارتفاع 3 متر در اطراف یک منطقه سنی نشین در بغداد، را محکوم کرده است.
این سیاستمدار که رهبر بزرگترین گروه سنی در پارلمان عراق است، گفت ساختن دیوار، محله اعظمیه را از بقیه بغداد جدا خواهد کرد و به خشونت بیشتر منجر خواهد شد.
بعضی از ساکنین اعظمیه نیز می گویند با کشیدن دیوار محل زندگی آنان به صورت زندان درخواهد آمد.
محله اعظمیه در ساحل شرقی رود دجله و در یک منطقه عمدتا شیعه نشین واقع است و به دفعات درگیری هایی بین ساکنین اعظمیه و مناطق شیعه نشین مجاور آن درگرفته است.
ساختن دیوار مورد بحث 5 کیلومتری در تاریخ 10 آوریل شروع شد و ارتش آمریکا اظهار امیدواری کرده که تا پایان ماه آوریل این پروژه تکمیل شود.
پس از تکمیل کشیدن دیوار، مردم تنها با عبور از معدودی ایستگاه های بازرسی که توسط نیروهای آمریکایی و عراقی محافظت می شود خواهند توانست وارد اعظمیه شده یا از این محله خارج شوند.
ارتش آمریکا می گوید ساختن این دیوار هسته مرکزی استراتژی برای پایان دادن به خشونت ها در محل است ولی براین نکته پافشاری می کند که در نظر ندارد تمام شهر را به صورت بخش های مجزایی که ساکنین آن در حصار زندگی می کنند در آورد.
نیروهای عراقی و آمریکایی از مدت ها پیش سرگرم احداث موانع و دیوارهایی در محل های مهم بغداد و سایر شهرهای عراق برای جلوگیری از حملات و بخصوص بمبگذاری های انتحاری هستند. ولی خبرنگاران می گویند هیچ کس ادعا نمی کند که اینکار نتیجه موفقیت آمیز داشته است.

No comments: