April 25, 2007



از سرگيری گشتهای بازرسی بريتانيا در خليج فارس

ملوانان ناو بريتانيايی کورنوال هنگام گشت بازرسی در خليج فارس به دست نظاميان بريتانيايی بازداشت شدند
نيروی دريايی سلطنتی بريتانيا پس از يک ماه توقف فعاليت گشتيهايش در خليج فارس قرار است گشتهای بازرسی از شناورهايی که در آبهای عراق تردد کنند را از سر بگيرد.
از 23 مارس (سوم فروردين) گذشته که پانزده ملوان و تفنگدار دريايی بريتانيايی پس از بازرسی از يک فروند کشتی تجاری هندی در آبهای خليج فارس به دست نفرات سپاه پاسداران ايران بازداشت و به ورود غيرقانونی به آبهای ايران متهم شدند، گشتهای بازرسی نيروی دريايی بريتانيا در خليج فارس متوقف شده است.
هدف از اين بازرسيها که در چارچوب قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد و با موافقت دولت عراق انجام می گرفته، مبارزه با قاچاق اعلام شده است.
از سرگيری اين بازرسيها را دز براون، وزيردفاع بريتانيا طی بيانيه ای اعلام کرده است.
در عين حال، وزارت دفاع بريتانيا گروهی از افسران پيشين تفنگدار دريايی بريتانيايی را در گروهی تحت سرپرستی ژنرال راب فولتون، فرماندار جبل الطارق مأمور تحقيق و تفحص در مورد ماجرای بازداشت نظاميان بريتانيايی به دست ايران کرده است.
بازداشت دوازده روزه اين نظاميان، روابط ايران و بريتانيا را در تيرگی فروبرد.
در حالی که ايران دليل بازداشت اين نظاميان را ورود آنان به آبهای خود اعلام می کرد، بريتانيا تأکيد داشت که آنان در آبهای عراق گرفتار نظاميان ايرانی شده اند.
هر دو طرف نقشه ها و مدارکی برای اثبات ادعای خود مطرح و مدارک طرف ديگر را رد می کردند.
چند تن از نظاميان بازداشت شده بريتانيايی در مدت بازداشت خود طی مصاحبه هايی با تلويزيون ايران اعتراف کردند که وارد آبهای ايران شده و از اينکه مرتکب چنين اقدامی شده بودند پوزش خواستند اما همين افراد پس از آزادی و بازگشت به بريتانيا اعلام کردند که اين اعترافات تحت فشار از آنان گرفته شده است.
ايران نيز به نوبه خود اظهارات اين نظاميان را در مورد اعمال به فشار به آنان طی دوران بازداشت، رد کرد.

No comments: