May 22, 2006



'تشکيل دولت جديد وحدت ملی عراق تقریبا فيصله يافته است'

جواد مالکی اظهار اميدواری کرده که تا آخرهفته ماموريت تشکيل کابينه را به پايان برساند
جواد مالکی، نخست وزير منتخب عراق می گويد که ماموريت تشکيل يک دولت جديد وحدت ملی را تقريبا به پايان رسانده است.
آقای مالکی که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد ابراز اميدواری کرد که به تواند فهرست اعضای کابينه جديد را در هفته جاری به پارلمان تسليم کند.
پس از مذاکرات طولانی گروه های شيعه، سنی و کرد، نامزدهای خود برای پست های مهم کابينه را پيشنهاد کرده اند.
از جمله اين کانديداها، وزرای پيشنهادی برای وزارت خانه های خارجه، دفاع، کشور و دارايی هستند ولی آقای مالکی از افشای هرگونه نامی خودداری کرده است.
وی افزود که هنوز چند پست وزارتی از جمله وزير نفت، وزير بازرگانی و حمل و نقل، به دليل آنچه که آنرا رقابت شرافتمندانه بين گروه های مختلف خواند قطعی نشده است.
جيم ميور، خبرنگار بی بی سی در بغداد می گويد قبل از اينکه آقای مالکی بتواند اسامی اعضای کابينه خود را اعلام کند چانه زنی های زيادی بايد صورت گيرد.
خبرنگار بی بی سی می افزايد که يکی از مشکلات مهم در تشکيل دولت تعيين وزير برای دو وزارتخانه مهم در ارتباط با امنيت يعنی وزارت کشور و دفاع بوده است. آقای ملکی گفته بود که اداره اين وزارتخانه ها بايد به شخصيت های مستقل واگزار شود نه به کسانی که با گروه های بزرگ يا ميليشاها ارتباط داشته اند.
هشيار زيباری وزير خارجه عراق به بی بی سی گفته است که دولت جديد بايد در حد امکان يک دولت فراگير باشد و به يکی از مهمترين مشکلاتی که عراق با آن مواجه است يعنی بهبود وضعيت امنيتی بپردازد.


بلر برای ملاقات با مقامات عراقی وارد بغداد شد

بلر نخستين رهبر خارجی است که از زمان تشکيل دولت جديد عراق وارد اين کشور می شود
تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، برای ملاقات با مقامات ارشد دولت عراق به اين کشور سفر کرده و در گزارشی ديگر، از متشنج شدن جلسه محاکمه صدام حسين در بغداد خبر رسيده است.
نخست وزير بريتانيا بامداد روز دوشنبه، 22 مه، وارد فرودگاه بغداد شد و بلافاصله برای ملاقات و گفتگو با نوری مالکی، نخست وزير عراق، با هلی کوپتر به منطقه حفاظت شده موسوم به کمربند سبز عزيمت کرد.
قرار است وی در جريان سفر خود با جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، نيز ديدار و گفتگو کند.
تونی بلر نخستين رهبر خارجی است که پس از ادای سوگند کابينه جديد عراق در روز شنبه اين هفته به اين کشور سفر می کند و به نظر می رسد هدف اصلی وی نشان دادن حمايت بريتانيا از دولت جديد است.
آقای بلر در سخنانی در هفته گذشته ابراز اميدواری کرد تا نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا هر چه زودتر ماموريت حفظ امنيت عراق را به نيروهای نظامی و امنيتی عراقی واگذار کند.
در عين حال، مارگارت بکت، وزير خارجه بريتانيا، در سخنانی در روز يکشنبه اين هفته گفت که تشکيل دولت جديد عراق لزوما به معنی خروج سريع نيروهای بريتانيايی از اين کشور نيست.
بريتانيا متحد اصلی ايالات متحده در جنگ عراق به شمار می رود و تعداد نفرات اعزامی ارتش اين کشور به عراق به حدود هشت هزار نفر می رسد که عمدتا در مناطق جنوبی عراق مستقر هستند.
از زمان آغاز جنگ عراق در سال 2003 تا کنون، 108 تن از نظاميان بريتانيايی در عراق جان خود را از دست داده اند.

May 21, 2006






بريتانيا دست داشتن در ناآرامی های بلوچستان را رد کرد

مقامات دولتی بر ادامه عمليات نظامی در برخورد با کسانی که اشرار خوانده شده اند، تاکيد کرده اند
يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا گفت اين کشور هيچ گونه دخالتی در ناآرامی های اخير در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرق ايران نداشته است.
وی به بخش فارسی بی بی سی گفت:" ما پيش از اين نيز بارها تاکيد کرده ايم که بريتانيا هيچ دخالتی در ناآرامی های اخير در ايران نداشته است."
وی افزود:"ما تمام اتهاماتی را که از سوی مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن بريتانيا در مسايل داخلی ايران عنوان شده، رد می کنيم."
پيشتر نيز سفارت بريتانيا در تهران روز شنبه، 20 مه اعلام کرده بود که هيچ ارتباطی با گروه هايی در جنوب شرق ايران که جمهوری اسلامی از آنها به عنوان اشرار ياد می کند ندارد.
يک ديپلمات سفارت بريتانيا در تهران به خبرگزاری رويتر گفته بود بريتانيا هيچ دخالتی در پيدايش ناآرامی ها و بی قانونی ها در استان سيستان و بلوچستان نداشته است.
اين اظهارات پس از آن عنوان شد که سرهنگ احمدی، مسئول اطلاع رسانی نيروی انتظامی، گفت که در جريان حمله به مقر گروهی که وی از آن به عنوان گروه اشرار ياد کرد، مدارکی به دست آمده که ثابت می کند اين گروه در ارتباط با بريتانيا و آمريکا بوده است.
آمريکا، که در ايران سفارت ندارد هنوز به اين اتهام واکنشی نشان نداده است؛ هرچند اين کشور نيز در ماه های اخير اتهامات مشابه را رد کرده بود.
رزمايش اقتدار
بريتانيا در حالی دست داشتن در حوادث اخير را رد کرده که گزارش ها از ايران حاکی است نيروهای انتظامی به همراه نيروی زمينی سپاه پاسداران و بسيج و پشتيبانی هوا نيروز و نيروی هوايی ارتش، عمليات نظامی گسترده ای را در قالب مانوری به نام "اقتدار" برای برخورد با کسانی که اشرار خوانده می شوند، انجام داده اند.
در پی حادثه تاسوکی و حمله به محور بم- کرمان، مقامات مسئول در جمهوری اسلامی بر برخورد قاطع با عاملان اين حوادث تاکيد کرده اند و به نظر می رسد به رغم وجود دلايل متعدد برای بروز و گسترش حوادثی از اين دست، نگاه غالب در برخورد با اين وقايع، نگاهی امنيتی و قهری است.
در روزهای گذشته، در حالی مقامات مختلف از ضرورت انجام اقدامات جدی برای پايان بخشيدن به ناآرامی ها سخن گفتند که نيروهای انتظامی و نظامی، عمليات خود را در منطقه آغاز کرده بودند.
سردار قاسم رضايی، جانشين فرماندهی نيروی انتظامی در قرارگاه محمد رسول الله نيز به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفته است اين رزمايش در منطقه عمومی غرب زاهدان از پنج شنبه شب آغاز شده است.
به گفته وی، در اين عمليات، تعدادی از کسانی که او آنها را اشرار خوانده کشته و مجروح شده اند و با بررسی های به عمل آمده مشخص شده که يکی از مجروحان، رهبر حادثه تروريستی دارزين بوده است.
در همين حال، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور نيز زخمی شدن سردسته گروهی که مسئول حمله در دارزين در محور بم – کرمان بوده را تاييد، اما در عين حال وابستگی عاملان اين حمله به گروه جندالله را رد کرده است.
گروه جندالله مسئوليت حمله اخير به خودروهای عبوری و کشته شدن 12 شهروند در محور بم- کرمان را بر عهده نگرفته است. در مقابل، گروهی به نام فداييان اسلام، ضمن حمايت از گروه جندالله و پذيرفتن مسئوليت حمله، بر ادامه عمليات خود تاکيد کرده است.
گروه جندالله که در اواخر اسفند ماه سال گذشته در منطقه تاسوکی با حمله به خودروهای عبوری، 22 نفر را کشته و شماری را به گروگان گرفته بود، چند روز قبل يکی از افراد به گروگان گرفته شده را آزاد کرد.
وزير کشور ايران تاکيد کرده که عمليات ردگيری کسانی که وی آنان را اشرار خواند همچنان ادامه دارد و برخی از گروه ها در ارتفاعات جنوب غربی زاهدان در محاصره قرار گرفته اند.
اين عمليات اندکی پس از آن انجام گرفت که مقامات جمهوری اسلامی از اعزام 22 هزار نيروی انتظامی به منطقه و ايجاد پايگاه های جديد برای استقرار امنيت خبر دادند.
کمتر از يک ماه پيش، قاسم رضايی اعلام کرد که مرز زابل بسته شده است. پيشتر، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی نيز اعلام کرده بود با تصويب شورای امنيت کشور، شورای امنيت شرق كشور تشکيل شده است.





175
تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه ای به احمدی نژاد خواستار طرح زنانه - مردانه كردن پاركها و ورزشگاهها شدند.
به نوشته روزنامه حكومتی خراسان، در نامه این شمار از اعضای مجلس شورای اسلامی از جمله آمده است "معيارهای اسلامي براي زنان و مردان حدود و ثغور مشخصي را قرار داده است. به وضوح به نظر مي‌رسد که در صحنه‌هاي اجتماعي زنان علي‌رغم انجام کليه فعاليتهاي فردي و اجتماعي، درمواردي از محروميت‌هاي خاصي رنج مي‌برند. يکي از اين موارد که قابل توجه است فقدان زمينه‌هاي مناسب براي فعاليت‌هاي ورزشي در محيط‌هاي مناسب و نيز عدم وجود پارک‌هايي است که صرفا به زنان اختصاص داشته باشند تا آنان بتوانند اوقات فراغت خود را در محيطي امن و همراه با آرامش بگذرانند."

May 20, 2006



حمله اسرائيل به غزه چهار کشته به جا گذاشت

جهاد اسلامی تاييد کرد يکی از مهندسان ارشد اين گروه که در ساخت سلاح دست داشت کشته شده است
در حمله هوايی اسرائيل به اتومبيلی در شهر غزه چهار فلسطينی کشته و چندين نفر ديگر زخمی شده اند.
يک پيکارجوی ارشد از گروه جهاد اسلامی و سه عضو يک خانواده از جمله يک کودک در اين حادثه کشته شده اند.
جهاد اسلامی گفت محمد الدحدوح يکی از مهندسان ارشد اين گروه بود که در ساخت تسليحات فعاليت داشت.
يکی از خبرنگاران بی بی سی در غزه می گويد ارتش اسرائيل بارها به اين شيوه پيکارجويان را هدف قرار داده است.
اين حملات بخشی از تلاش آنها برای جلوگيری از پرتاب راکت توسط پيکارجويان به داخل اسرائيل است.
پيکارجويان نيز به نوبه خود اغلب می گويند حملات آنها به تلافی اقدامات نظامی اسرائيل در غزه و کرانه باختری انجام می شود.
سه نسل
در تاره ترين حمله، ظاهرا يک موشک از يک هواپيمای بدون سرنشين به سوی مرکز شهر پرتاب شد.
اين موشک اتومبيل حامل محمد الدحدوح را متلاشی کرد و همچنين عابرانی را که از آن نزديکی می گذشتند قربانی کرد.
يک زن، پسر چهارساله اش و مادربزرگ کودک در اين حمله کشته شدند.
ارتش اسرائيل حمله هوايی به يک "پيکارجو" را تصديق کرد و گفت الدحدوح مسئول راکت اندازی به داخل شهرهای اسرائيل بود.
اين حمله به دنبال يک روز تنش در شهر غزه که شاهد جراحات جدی ژنرال طارق ابو رجب، رييس سازمان اطلاعاتی حکومت خودگردان فلسطينی در اثر انفجاری در مقر اين سازمان بود، روی داد.
کارکنان دفتر ژنرال ابو رجب می گويند اين انفجار تلاشی برای سوء قصد به جان او بود.
منابع بيمارستانی گفته اند در اثر اين انفجار يک نفر کشته و چند نفر ديگر مجروح شده اند.
به گفته خبرنگاران اين حادثه به تنش های فزاينده ميان دو گروه رقيب حماس و فتح دامن خواهد زد.


تقاضای بازنگری در ارزيابی اطلاعاتی آمريکا درباره ايران




جان نگروپونته سال پيش به عنوان مدير امنيت ملی آمریکا منصوب شد
پنج سناتور آمريکايی در نامه ای به جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، خواستار بازنگری در گزارش 'برآورد اطلاعات ملی' کشورشان درباره ايران شده اند.
برآورد اطلاعات ملی يا "ان آی ای" (NIE) مهم ترين سند اطلاعاتی در آمريکاست.
اين سند محرمانه در برگيرنده ارزيابی های سازمان های اصلی اطلاعاتی- امنيتی آمريکا درباره يک موضوع ويژه است و توسط هيئتی متشکل از نمايندگان اين سازمان ها نوشته می شود.
سناتور جو بايدن و سناتور جان راکفلر که طرفدار مذاکره مستقيم آمريکا با ايران هستند، از جمله نويسندگان نامه مزبور به آقای بوش هستند.
آنها در نامه خود با تاکيد بر اينکه ان آی ای بايد بی طرفانه و بدون توجه به ملاحظات سياسی نوشته شود، از رئيس جمهور آمريکا خواسته اند تا برنامه اتمی ايران و توان نظامی اين کشور را مجددا ارزيابی کند.
موضاعات ديگر مورد نظر سناتورهای دموکرات به اين قرار است:
• اهداف دولت ايران و سياست خارجی آن• رابطه اين دولت با تروريسم• ديپلماسی و حمايت بين المللی• تحريم ها و گزينه نظامی• واکنش های ايران به آن گزينه ها
"برآورد اطلاعات ملی" سال گذشته آمريکا در مورد ايران تخمين زده بود اين کشور می تواند تا حدود ۱۰ سال آينده به سلاح اتمی دست يابد.
ولی به نظر می رسد سناتورهای دموکرات که تجربه عراق را فراموش نکرده اند، درخصوص ايران بسيار با احتياط عمل می کنند.
سازمان سیا در سال ۲۰۰۲ به اشتباه ارزيابی کرده بود که صدام حسين، رهبر سابق عراق، برنامه تسليحات کشتار جمعی در اختيار داشت.
ارزيابی مزبور که کاخ سفيد از آن برای توجيه حمله نظامی به عراق استفاده کرد با انتقادهای بسياری روبرو شده است.

سایت حکومتی عارف نیوز: عوامل پشت پرده پرونده فروش گاز ارزان قیمت به امارات موسوم به "ایران – کرسنت" تلاش دارند تا پای برخی عناصر موجه را به این پرونده باز کرده و بدین ترتیب خود را از تعقیبات قضایی مصون بدارند.
در پی جدی شدن روند رسیدگی به این پرونده، باند کارگزاران توسط "مهدی . ه " و با همکاری "حمید جعفر "میر عامل کرسنت علیه بعضی چهره های موجه نظیر "گ" و "و" سند سازی کرده تا ایشان را نیز همسو با خود جلوه دهد.
"محمد ظاهری"نماینده سابق ایران در اوپک و عامل کرسنت در ایران، اخیرا گفته است: تمام مخالفان را می خریم و ساکت می کنیم، کمیسیون انرزی مجلس را می خریم.
"صادق هاشمی "برادر داماد یکی از مسوولان قضایی نیز 300 هزار دلار از "حمید جعفر" دریافت کرده تا بر پرونده کرسنت در دستگاه قضایی اثر بگذارد.
دیوان محاسبات هم که این پرونده را رو کرده بود ، اخیرا به سکوت وانفعال روی آورده است.

به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس، ناصر سراج، رئيس دادگاه‌هاي كيفري استان تهران گفت 10 درصد متهمان به قتل در تهران زير 18 سال سن دارند.
وی گفت بررسي پرونده‌هاي وارده به دادگاه كيفري استان تهران نشان مي‌دهد، آلت قتاله در 51 درصد قتلها سلاح سرد، 7 درصد سلاح گرم و 42 درصد موارد ديگر بوده است. به همين خاطر در نامه‌اي به رئيس قوه قضائيه درخواست شده است براي استفاده از سلاح سرد محدوديت‌هايي قايل شوند.
سراج بيكاري، فقر و مشكلات زندگي را از مهمترين عوامل افزايش قتل در استان تهران برشمرد.
وی در پايان در خصوص طرح مجازات جايگزين براي قاتلان زير 18 سال گفت اجراي اين طرح باعث افزايش آمار قتل و حربه‌اي براي قتل افراد به دست نوجوانان زير 18 سال مي‌شود.


يکی از گروگان های اسير در دست گروه جندالله آزاد شد




با وجود آزادی يک گروگان، هنوز افراد ديگری که تعداد دقيق آنها مشخص نيست، در اسارت گروه جندالله هستند
گزارش ها از ايران حاکی از آن است که يک مامور نيروی انتظامی که از سوی گروه موسوم به جندالله در جريان حادثه تاسوکی در اواخر اسفند ماه سال گذشته به گروگان گرفته شده بود، آزاد شده است.
امیر هراتی که افسر نیروی انتظامی است حدود دو ماه را به عنوان گروگان در اسارت گروهی بود که نام جندالله را برای خود انتخاب کرده است.
این گروگان گیری که با حمله به شش خودرو عبوری در منطقه تاسوکی در استان سیستان و بلوچستان صورت گرفت، به کشته شدن بیست و دو نفر منجر شد و اگر چه مقامات ایرانی تعداد گروگان ها را بین 4 تا دوازده نفر اعلام کرده بودند، اما تا کنون تنها امیر هراتی آزاد شده است.
محمد تقی رخشانی مدیر مسئول روزنامه "زاهدان" که خود در گفت و گو با مقامات محلی تایید خبر آزادی آقای هراتی را گرفته، به بخش فارسی بی بی سی می گوید نیروی انتظامی در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص نحوه آزاد شدن آقای هراتی ارائه نکرده و هنوز مشخص نیست که این آزادی در پی مذاکره، پرداخت پول و یا حتی فرار آقای هراتی از دست گروگان گیران محقق شده است.


کابينه تازه عراق تاييد شد

در موقع انفجار در شهرک صدر، کارگران مشغول صرف صبحانه بودند
پارلمان عراق کابينه نوری مالکی، نخست وزير جديد اين کشور را تاييد کرده است اما پست های وزارت کشور و دفاع در کابينه همچنان خالی مانده است.
اين اولين دولت دائمی عراق در پی اشغال اين کشور توسط نيروهای تحت رهبری آمريکا در سه سال قبل است.
درست قبل از رای اعتماد پارلمان به کابينه عراق، وقوع دو انفجار در شهرهای بغداد و قيم به کشته شدن 24 نفر منجر شد.
انفجار در يک ايستگاه اتوبوس در شهرک شيعه نشين صدر بغداد باعث کشته شدن 19 نفر و مجروح شدن بيش از 50 نفر شد.
در شهر قيم واقع در غرب عراق و نزديک به مرز سوريه نيز يک بمبگذار انتحاری بمب همراه خود را در يک پاسگاه پليس منفجر کرد که در اثر آن پنج نفر کشته و دست کم 10 نفر ديگر مجروح شدند.
در همين حال مقامات عراقی گفته اند اجساد پانزده نفر را که ظاهرا در شهر مصيب واقع در جنوب بغداد تحت شکنجه قرار گرفته و به قتل رسيده بودند، پيدا کرده است.
شيعيان، اعراب سنی و کردها از زمان انتخابات ماه دسامبر بر سر نحوه آرايش دولت وحدت ملی در کشمکش بوده اند که باعث پيدايش خلاء قدرت در اين کشور شده است.
مقام های آمريکايی و عراقی گفته اند که دولت وحدت ملی بهترين شانس عراق برای پرهيز از يک جنگ تمام عيار فرقه ای است.
ائتلاف يکپارچه عراق متشکل از گروه های شيعه بيشترين کرسی ها را در نخستين انتخابات کامل عراق که دسامبر گذشته برگزار شد، به دست آورد.

May 19, 2006


خبرگزاری فرانسه از وین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد رژیم تهران براي انجام موفقيت‌آميز غني‌سازي اورانیوم، از گاز UF6 (گاز اورانیوم) چيني با کیفیت بالا استفاده كرده و گاز توليدي خود در تاسیسات اصفهان را تنها براي انجام مقايسه به كار برده است.
دیپلماتها با استناد به منابع اطلاعاتی گفتند رژیم تهران تلاش كرد براي اهداف سياسي خود دستاوردي را در زمینه فن‌آوري هسته ای تكميل كند و به همین دليل، گاز چيني را انتخاب كرد كه دستیابی به اورانيوم غنی شده را تضمين مي ‌كند.
یک ديپلمات غربی گفت رژیم تهران به اين دليل از گاز UF6 تولید شده در اصفهان استفاده نكرد که مي‌خواست كاملا مطمئن باشد در زمان مورد نظر به اورانيوم غني شده دست پيدا می کند.
ديپلماتها گفتند رژیم تهران قصد داشت اعلام كند غني سازي اورانیوم را انجام داده و در اين كار عجله نیز داشت. چرا که مي خواست پيش از آنكه شوراي امنيت بتواند با پايان ضرب الاجل ماه آوريل اقدامي عليه آنها انجام دهد،‌ اين شورا را در برابر عمل انجام شده ای قرار دهد.
شوراي امنيت تا روز 28 آوريل به رژیم تهران فرصت داده بود غني سازي اورانيوم را متوقف سازد.
همین منابع گفتند رژیم تهران همچنين تلاش كرده است گاز UF6 ساخت خود را نيز آزمايش كند اما منابع اطلاعاتي معتقدند اين گاز داراي ناخالصي‌هايي است كه مي‌تواند باعث از كار افتادن دستگاههای سانتريفيوژ شود.
ديويد آلبرايت، یک کارشناس هسته ای گفت رژیم تهران هنوز در غني‌سازي اورانیوم به تخصص نرسيده‌ است و بايد آزمايش‌هاي بسياري انجام دهد.
بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، رژیم تهران تا ماه سپتامبر 110 تن گاز UF6 توليد كرده است.
دیوید آلبرايت معتقد است که اگر كل اين مقدار غني سازي شود، براي توليد 20 بمب هسته ای کافی است.
خبر قبلی:

قابل توجه مجامع جهاني و نهادهاي حقوق بشري
برابر اطلاع واصله و بسيار موثق از درون زندان اوين، خالد حرداني كه چهار سال است زير حكم اعدام قرار دارد، روز جمعه ظهر بوقت تهران اعلام نمود كه براي روشن شدن وضعيت خود و برادرش رسول حرداني كه بيست و دوسال محكوميت خود را ميگذراند و همين طور براي شكستن حكم و روشن شدن وضعیت دو خواهرزاده خود شهرام و فرهنگ پور منصوري كه آنها نيز زير حكم اعدام قراردارند، از جمعه شب 29/2/85 بوقت تهران دست به اعتصاب غذاي نامحدود خواهد زد.
اين زنداني سياسي و برادرو دو خواهرزاده اش از جمله متهمان فرار هوائي هستند كه محاكمه شده و سه نفرشان بمدت چهار سال است زير حكم اعدام قرار دارند .
بدينوسيله از مجامع جهاني و محافل حقوق بشري خصوصا شوراي جديدالتاسيس حقوق بشر ملل متحد انتظار ميرود تا با اقدامات ملموس و قابل قبول به ياري اين زندانيان بشتابند و از جمهوري اسلامي بخواهند تا سريعتر وضعيت اين زندانيان را مشخص و نسبت به شكستن حكم اعدام سه زنداني محكوم به اعدام اقدام عاجل بعمل آورند.




یک کارشناس: پرزیدنت بوش نمی خواهد بعد از خود ملایان اتمی به جا ..
به گزارش خبرگزاری نووستی، یک کارشناس امور بین الملل امروز طی سخنانی در چین، جمهوری اسلامی را یکی از مهمترین مسایل در روابط بین المللی توصیف کرد و گفت رژیم تهران تلاش می کند به فناوری های هسته ای دست یابد و از سوی دیگر پرزیدنت بوش نمی خواهد که بعد از خود، حکومتی با قدرت هسته ای در ایران به جا بگذارد.
آندرو کاچینس" مدیر برنامه تحقیقاتی روسیه و اورآسیای بنیاد آمریکایی کارنگی معتقد است که "رژیم تهران قادر خواهد بود در صورتی که جنگ آغاز شود، ضربات دردناکی به آمریکا و اروپا وارد سازد". وی در میز گردی به مناسبت تغییر تراز قدرت جهانی در قرن بیست و یکم که امروز در مرکز خبری روسیه در پکن برگزار شد، سخنرانی می کرد.
به گفته این کارشناس، گروه هایی مانند "حزب الله" که از سوی رژیم تهران حمایت می شوند به مراتب بیش از سازمانهايی مانند "القاعده" توانایی مبارزه با غرب را دارند.
به گفته وی در آمریکا توجه خاصی به اعلام آمادگی احمدی نژاد برای حضور در نشست ماه ژوئن سازمان همکاری های شانگهای مبذول شده است و اگر روسیه و چین بتوانند رژیم تهران را از بلندپروازی هایش در زمینه هسته ای منصرف کنند، در آن صورت در واشنگتن کاملا به طور دیگری- بمراتب بالاتر- نقش سازمان همکاری های شانگهای را ارزیابی خواهند نمود.

سایت حکومتی فردا: منابع نزديك به دولت مي گويند نامه هفته گذشته محمود احمدي نژاد به جرج بوش رئيس جمهور آمريكا توسط «سعيد جليلي» معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه نگاشته شده است.
يك منبع مطلع كه خواست نامش فاش نشود گفت كه سياستهاي كلي مطرح در نامه و رئوس كلي آن از سوي رئيس جمهور به دكتر جليلي ارائه شده اما محتواي نامه به قلم جليلي است.
جليلي 41 ساله، دانش آموخته دانشگاه امام صادق و تنها معاون وزير خارجه است كه از محمود احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري حمايت كرده است.
به گفته وي، رئيس جمهور قبل از آن، رئوس كلي نامه را بصورت كلي با برخي مسئولان نظام در ميان گذاشته و پس از نگارش نامه توسط جليلي، متن آن را براي اظهار نظر چند تن از دستيارانش در اختيار هاشمي ثمره و زريبافان قرار داده است.
وي گفت كه اين نامه براي نظرخواهي در اختيار منوچهر متكي وزير امور خارجه و علي لاريجاني دبير شوراي امنيت ملي قرار نگرفته است.
وي افزود: بنا بر برنامه آقاي احمدي نژاد براي ارسال نامه به برخي رهبران مذهبي و سياسي جهان، دومين نامه وي به پاپ بنديكت شانزدهم در حال تهيه است.
وي در عين حال احتمال داد احمدي نژاد به دليل فاش شدن مقصد نامه بعدي اش، نامه دوم خود را فعلا براي فرد ديگري ارسال كند.

کتاب احمدی نژاد، معجزه هزاره سوم در راه است
سایت حکومتی فردا: كتاب احمدي نژاد، معجزه هزاره سوم به قلم فاطمه رجبي همسر غلامحسين الهام رئيس دفتر رئيس جمهور در روزهاي آينده وارد بازار كتاب خواهد شد.
اين كتاب كه در ستايش ششمين رئيس جمهور نگاشته شده، در حال آماده سازي و اخذ مجوز از وزارت ارشاد است.
فاطمه رجبي از نويسندگان هفته نامه يالثارات الحسين (ارگان انصار حزب الله) است و در اين كتاب اعتقادات و استدلالهاي خود را براي اينكه ثابت كند احمدي نژاد معجزه هزاره سوم كره زمين است، بيان كرده است.


نگرانی آمريکا از رقابت جناحهای فلسطينی

خانم رايس خواستار مداخله محمود عباس برای جلوگيری از وخامت اوضاع شده است
ايالات متحده نسبت به ظهور دو نيروی امنيتی رقيب در سرزمين های فلسطينی ابراز نگرانی کرده و از رهبر فلسطينيان خواستار مداخله برای حل اين بحران شده است.
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا که از عربستان سعودی ديدن می کند، با اشاره به تظاهرات مسلحانه نيروی امنيتی وابسته به کابينه تحت تسلط گروه حماس و نفرات پليس فلسطينی وابسته به جناح فتح، نتايج حضور دو نيروی امنيتی رقيب را بسيار خطرناک توصيف کرد.
خانم رايس گفت که اين وضعيت ممکن است مردم عادی فلسطين را گرفتار خشونت کند و افزود که رهبری فلسطينان موظف است برای جلوگيری از بروز چنين فاجعه ای دست به اقدام بزند.
وی افزود "طبيعتا ما اقدام در زمينه حل بحران کنونی را به رهبر فلسطينيان واگذار می کنيم که به اعتقاد ما از اعتماد مردم فلسطين برخوردار است و بايد اختيارات خود به عنوان رييس دولت خودگردان را به اين منظور به کار گيرد."
وزير خارجه آمريکا هشدار داد که فلسطينيان با شرايطی بسيار وخيم مواجه هستند و ايالات متحده اميدوار است اين مساله به زودی حل و فصل شود.
دولت حماس با وجود منع صريح محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی که فرماندهی نيروهای مسلح تشکيلات خودگردان را بر عهده دارد، تاسيس يک واحد امنيتی مسلح وابسته به دولت را اعلام داشته است.
روز چهارشنبه اين هفته، نفرات اين واحد جديد در خيابان های شهر غزه رژه رفتند و وفاداری خود را نسبت به کابينه فلسطينی اعلام داشتند.
در مقابل، روز پنجشنبه، افراد پليس فلسطينی، که اکثر آنان از جنبش فتح، به رهبری آقای عباس حمايت می کنند، همراه با هواداران اين جنبش در غزه دست به تظاهرات مسلحانه زدند.
گزارش شده است که بامداد روز جمعه، 19 مه، بين شبه نظاميان عضو نيروی امنيتی حماس و ماموران پليس فلسطينی درگيری مسلحانه روی داد و در جريان آن، دو مامور پليس زخمی شدند.


آمريکا بار ديگر گفتگوی مستقيم با ايران را رد کرد



خانم رایس می گوید آمریکا در برابر برنامه اتمی ایران به دیپلماسی پایبند است
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا با رد مجدد گفتگوی مستقيم با ايران، می گويد ايالات متحده از تلاش های جامعه بين المللی برای تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم توسط جمهوری اسلامی ايران حمايت می کند و اقدام ديگری را در نظر ندارد.
خانم رايس که به همراه همتای سعودی خود در واشنگتن به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، با رد سخنان جديد هنری کسينجر از وزيران خارجه پيشين آمريکا که خواستار مذاکره با ايران شده است، بر عزم کشورش برای حل مناقشه اتمی جمهوری اسلامی به وسيله ديپلماسی تاکيد کرد.
پيشتر مادلين آلبرايت، وزير خارجه اسبق آمريکا، زبيگنيو برژينسکی و سندی برگر از مشاوران پيشين امنيت ملی کاخ سفيد نيز خواستار تغيير در موضع کاخ سفيد و پذيرش گفتگو با ايران شده بودند.
اما به گفته خانم رايس آمريکا خود را متعهد به حمايت از تلاش های بين المللی می داند.
سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودی هم که در اين جلسه حضور داشت، در پاسخ به خبرنگاران از اظهار نظر درباره مناقشه هسته ای ايران خودداری کرد.
اين در حالی است که برنامه هسته ای ايران در صدر مذاکرات او با خانم رايس قرار داشته است.
به گفته او مناقشه هسته ای ايران به اندازه کافی پيچيده شده است و هر گونه اظهار نظری آن را پيچيده تر می کند.


ملا داد الله فرمانده ارشد طالبان 'دستگير شد'

ملا دادالله، نزديک ترين فرد به ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان است
ملا دادالله از مهمترين فرماندهان طالبان در افغانستان دستگير شده است.
مقامات افغان در کابل به بی بی سی گفتند که اين فرمانده طالبان، در ولايت جنوبی قندهار، توسط نيروهای ائتلاف بين المللی ضدتروريسم دستگير شده است.
خبرنگار بی بی سی در کابل می گويد ملا دادالله، ارشد ترين فرمانده گروه طالبان است.
نيروهای تحت فرمان آمريکا در افغانستان، در بيش از چهار سال گذشته، در تعقيب ملا دادالله بوده اند.
'بی رحم ترين'
ملا دادالله، مسئول بيشترين خشونتها در ولايت هلمند افغانستان شناخته شده است، که هزاران سرباز بريتانيايی، در حال اعزام به آن ولايت اند.
خبرنگاران بی بی سی می گويند ملا دادالله، نزديک ترين فرد به ملا محمد عمر رهبر طالبان است.
اين فرمانده طالبان، از يورشهای زيادی جان سالم بدر برده و يک پای خود را در جريان جنگها از دست داده است.
او به عنوان بی رحم ترين فرمانده طالبان شهرت دارد.
مقامات بلندپايه افغان به بی بی سی گفتند که دادالله در ولايت قندهار دستگير شده و هم اکنون در بازداشت نيروهای ائتلاف است.
از چگونگی دستگيری اين فرمانده، جزيياتی در دست نيست.
سازمان امنيت حكومت سوريه يك مخالف ايراني را به وزارت اطلاعات آخوندها تحويل داد همبستگی ملیسايت خبري روزنامه الزمان گزارش كرد, سازمان امنيت حكومت سوريه يك مخالف ايراني از اهواز بنام "سعيد فاكي " را به وزارت اطلاعات آخوندها تحويل داده است.به گزارش الزمان, سعيد فاكي كه تحت تعقيب اطلاعات ايران قرار داشت ازسال 2002 در دمشق سكونت داشت، اما سازمان امنيت رژيم سوريه او را در اوايل ژانويه امسال دستگير و اخيراً به اطلاعات رژيم آخوندها تحويل دادند .الزمان خاطر نشان كرده است كه فاكي به پناهندگي سياسي ازنروژ دست يافته و قرار بود در بيست و پنجم آوريل به نروژ برود.-اين نخستين بار نيست كه رژيم سوريه در تعارض آشكار با قوانين بين المللي , مرتكب چنين جنايتهاي كثيف و ننگيني عليه مخالفان و پناهندگان سياسي ايراني ميشود . رژيم سوريه در 25 خرداد سال 1382 دو پناهنده سياسي ايراني مقيم انگلستان را هم كه در سوريه بسر ميبردند , به اطلاعات رژيم پليد آخوندي تحويل داد در حالي كه پول امانتي نزد آنها را هم بالا كشيد . گفته ميشود كه قبل از تحويل دو پناهنده ايراني , مقامات درجه اول سوري, براي تحويل ندادن پناهندگان ايراني به رژيم آخوندي درچندين نوبت درخواست رشوه هاي سنگيني نموده و پول كلاني از اين بابت به جيب زده بودند

آخوند امامي كاشانی امروز طی سخنانی در نمایش موسوم به نماز جمعه تهران، با ابراز نگرانی از گسترش اعتراضات مردمی در چهارگوشه ایران اعتراف کرد که جمهوری اسلامی گرفتاری و مشکل امنیتی دارد. این آخوند جنایتکار، مخالفان رژیم را "محارب" نامید و خواستار اعدام سریع آنها شد.
آخوند امامی کاشانی در سخنان خود با ریختن اشک تمساح براي مردم آمريكا، آنها را ”بيچاره“ توصيف كرد و از جمله گفت "بيچاره مردم آمريكا كه تصور مي كنند پولهايي كه به دولتشان مي دهند براي آنها خرج مي شود، ديگر نمي دانند كه اين پولها را اين احمق ها مي دهند به اراذل و اوباش در جاده بم – كرمان."
ياد آوري مي شود عليرغم تلاش جمهوري اسلامي برای متهم كردن گروه جندالله به دست داشتن در حادثه جاده بم - كرمان، مردم ايران انگشت اتهام را به سوی مزدوران رژيم اسلامی اشاره رفته اند و اين واقعه را اقدامي از سوي رژيم به منظور توطئه چینی و بد نام كردن مخالفان جمهوری اسلامی تلقي مي كنند.
براي شنيدن اظهارات آخوند امامي كاشاني به بخش شنيداري سايت مراجعه كنيد .

May 18, 2006



تاکيد متکی بر 'حق غنی سازی' ايران

احمدی نژاد: تصور می کنند با يک بچه چهارساله طرفند
منوچر متکی، وزير امور خارجه ايران پس از ديدار خود از اردن به سوريه رفته و با بشار اسد، رئيس جمهور اين کشور، ديدار و گفتگو کرده است.
بر اساس گزارشها دو طرف در خصوص مسايل دوجانبه، مساله هسته ای ايران و تحولات عراق تبادل نظر کرده اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) آقای متکی سياست‌های منطقه ای آمريكا را اشتباه خواند و آن کشور را متهم کرد که "چشمان خود را بر روی واقعيات منطقه" بسته است.
وزير امور خارجه‌ ايران، در اظهار نظری در خصوص پيشنهادهای ارايه شده از سوی غرب برای کمک به حل بحران اتمی ايران تاکيد کرد: "چنان چه اين پيشنهادها حق غنی‌ سازی ايران را تضعيف كند، از كارايی لازم برخوردار نيست."
مقامات ايرانی بدنبال ارايه پيشنهادهای غرب به اين کشور بر حق ايران برای برخورداری از "فن آوريهای هسته ای" تاکيد کرده اند.

May 17, 2006




بر اساس آخرین اخبار رسیده از زندان اوین، منصور اسانلو هم اکنون در بند 2 بازداشتگاه اطلاعات زندان اوین به سر میبرد. به گفته منابع آگاه در زندان اوین، منصور اسانلو هرهفته به شعبه 14 بازپرسی منتقل میشود و به صورت مستمر تحت بازجویی قراردارد .
بر طبق همین گزارش، مامورین امنیتی تلاش دارند با تحت فشار قراردادن اسانلو، وی را وادار به پذیرش اتهاماتی از قبیل ارتباط با عناصر خارجی و دریافت کمکهای مالی از اپوزسیون کنند.
منصور اسانلورئیس هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد که با از گذشت بیش از 5 ماه همچنان در زندان به سر میبرد، در این مدت در اثر فشارهای عصبی وارده دچار خونریزی معده و بیماری پوستی شده اما مسئولین از انتقال وی به بیمارستان و مداوای او امتناع میکنند.
شایان ذکر است که شاکی این پرونده شرکت واحد، مدعی العموم ( دادستان تهران) میباشد.
لازم به یادآوری است در طی ماههای گذشته کارکنان شرکت واحد ضمن برگزاری تحصن و اعتصاب نسبت به بازداشت منصور اسانلو و شرایط نابسامان معیشتی خود اعتراض کردند که در پی آن تعداد بسیاری از آنان از جمله اعضای سندیکای شرکت واحد بازداشت وبه بند 209 زندان اوین منتقل شدند و عده ی زیادی نیز از کار اخراج شدند.
گفتنی است با وجود اعتراضات شدید داخلی و بین المللی نسبت به ادامه بازداشت و حبس منصور اسانلو، وی همچنان در بازداشت موقت به سر میبرد و مسئولین قضایی از تبدیل قراربازداشت وی به وثیقه و یا برگزاری جلسه دادگاه برای او خودداری میکنند.
تاریخ 25/2/1385کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشرk.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه ای از رژیم سوریه خواست با کشور همسایه خود لبنان روابط رسمی دیپلماتیک برقرار کند. چین و روسیه به این قطعنامه رای ممتنع دادند.
قعطنامه 1680 شورای امنیت که توسط فرانسه و آمریکا ارایه شده بود، از رژیم دمشق می خواهد هر چه سریعتر مرزهای مشترک خود را با لبنان تعیین کرده و با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کند.
آگاهان گفتند این به معنای به رسمیت شناختن حق حاکمیت سیاسی لبنان بشمار می رود. امری که سوریه تا به حال از انجام آن سرباز زده است.
دولت سوریه با انتشار بیانیه ای صدور این قطعنامه را "دخالت در امور داخلی" خود توصیف کرد.


نظری به مطبوعات بريتانيا: ' بدون حجاب'

روری مک کارتیمقاله نويس در روزنامه گاردين



'در دهه پنجاه ميلادی، عراق اولين کشور عرب بود که در آن يک زن به وزارت رسيد'
در آخرين روزهای پيش از برگزاری انتخابات در عراق، مطبوعات بريتانيا مقالات و گزارش های متعددی را به اين موضوع اختصاص داده اند. در ميان تحليلهای سياسی، برخی مقالات به ويژه به وضعيت زنان و نقش آنها در انتخابات روز يکشنبه پرداخته اند. آنچه در پی می آيد چکيده ای از مقاله ای با عنوان "بدون حجاب" است که به تازگی در روزنامه گاردين چاپ لندن، منتشر شد:
"روری مک کارتی" مقاله نويس روزنامه گاردين چاپ لندن، گزارش خود را اين گونه آغاز می کند: "از آغاز جنگ در عراق تا کنون، شرايط زندگی برای زنان و دختران اين کشور به شدت تنزل کرده است و آنها دوباره مجبور به پوشيدن حجاب شده اند."
او می نويسد: "يکسال پيش، در هفته های بعد از حمله آمريکا، صد ها زن عراقی در برابر هتل فلسطين در مرکز بغداد راهپيمائی کردند. اين زنان به آينده خوشبين بودند و بسياری از آنها، بدون حجاب، سخنان پر قدرتی را در مقابل دوربين های تلويزيونی ايراد کردند. حالا ديگر روزگار اعتراضات دسته جمعی سپری شده است."
نگارنده اين مقاله گاردين مشاهدات خود از اولين نشست در مورد نابرابری روزافزون زنان در عراق پس از جنگ را، که به تازگی در هتل فلسطين در شهر بغداد برگزار شد، چنين توصيف می کند: "تعداد زنانی که در مقابل هتل ايستاده بودند بيش از ده دوازده نفر نبودند. نيمی حجاب داشتند و اکثرا از بيم خطر جانی با خويشان و آشنايان مرد در اين اعتراض آرام حاضر شده بودند. اعتراض آنها به اشغال عراق و ناامنی، به ويژه برای زنان، بود."
مدير سازمان آزادی زنان در عراق
هر چند قوانينی وضع شده که يک چهارم از کانديداهای هر حزبی بايد زن باشند، اما گروه خانم محمد در انتخابات عراق شرکت نخواهد کرد. به نظر او نفوذ شديد اسلام گرايان تعادل را از ميان برده و شانسی برای برنده شدن، وجود ندارد. اما، آنها به مبارزه از بيرون حکومت ادامه خواهند داد

يانار محمد
روری مک کارتی به نقل از "يانار محمد"، برگزارکننده اين راهپيمائی و يکی از مبارزين سرسخت حقوق زنان در عراق، می نويسد: "می دانيد چقدر ترس دارد که آدم به خيابان بيايد؟ می توانيد ضمانت کنيد که تا شب زنده بمانيد؟ همين ناامنی است که سازماندهی زنان را فلج کرده است."
نويسنده مقاله ادامه می دهد: "زنانی که در بيرون هتل فلسطين جمع شده بودند، گفتند زندگی آنها پس از سقوط صدام حسين و به دنبال آن قدرت گرفتن گروه های اسلامی تغيير کرده است. آنها همچنين گفتند زنان بيشتری موهايشان را می پوشانند. بعضی از روی اعتقاد اما اغلب تحت فشار هم طرازان و يا به خاطر انگشت نما نشدن، حجاب دارند."
"ندام مويد"، يکی از زنان شرکت کننده در اين نشست اعتراضی، گفت: "پوشيدن چادر به دختران جوان تحميل می شود. درک آنها از اين نوع پوشش چيست؟ پوشيدن چادر تاثير روانی بدی بر آنها خواهد داشت. آنها را به عناصری منفی در جامعه تبديل می کند."

زنان کرد عراقی در جريان گردهمايی انتخاباتی
خانم مؤيد در گفتگو با مقاله نويس گاردين همچنين به فشار گروه های مذهبی- به ويژه گروه های بنيادگرای شيعه (که يقيناً پس از انتخابات اين هفته بر مجلس عراق مسلط خواهند شد) - بر کودکان مدرسه ای اشاره کرد و گفت: " احزاب سياسی می آيند، اتاقی را در ساختمان مدرسه به خودشان اختصاص می دهند و بعد پوشيدن چادر و حتی دستکش را برای همه دختران اجباری می کنند. آيا اين انسانيت است؟ آنها دائما تصاوير اسلامی را به ديوار مدرسه نصب می کنند و بچه ها اصلا معنای اين ها را نمی فهمند. شنيديم در مدرسه ای دختران مسيحی را وادار کرده اند چادر بپوشند."
"طيقره فيصل"، دانش آموزی که از شهر نسبتا آزاد بصره به اين نشست آمده بود، گفت: "حتی در دانشگاه، زنان نمی توانند پوشش خود را انتخاب کنند. ديدن زنی بدون روسری در خيابان برای همه تعجب آور است. همه بايد کاملا پوشيده باشند."
روری مک کارتی در ادامه مقاله می نويسد: "در گذشته وضع به اين صورت نبود. در دهه پنجاه ميلادی، عراق اولين کشور عرب بود که در آن يک زن به وزارت رسيد. زنان با آزادی در بانک ها و ادارات دولتی به کار اشتغال داشتند و در مباحث پرشور عمومی شرکت می کردند."
به نوشته گاردين، در دهه ٩٠ ميلادی، به دنبال تلاش صدام حسين برای جلب روحانيون و قبايل عراقی، اوضاع تغيير کرد. او به مردها اجازه داد چهار همسر داشته باشند و حکم داد اگر زنی به ظن "آبروريزی" به دست شوهرش کشته شد، شوهر او از مجازات معاف است.
نگارنده اين مقاله در ادامه آورده است: "اين احکام واپس گرا امروز در بطن احزاب مهم مذهبی قرار دارد، هرچند که به طور علنی آن را ابراز نکنند. سال گذشته، اعضای تندرو شورای حکومتی که از سوی آمريکا در عراق تعيين شده بود، سعی کردند ماده ١٣٧ قانون را، که شريعت اسلام را فرای حقوق فردی قرار داده و قدرت حمايت قانون از زنان را به شدت تضعيف می کند، به تصويب برسانند. "
زن عراقی
پوشيدن چادر به دختران جوان تحميل می شود. درک آنها از اين نوع پوشش چيست؟ پوشيدن چادر تاثير روانی بدی بر آنها خواهد داشت. آنها را به عناصری منفی در جامعه تبديل می کند

نديم مؤيد
وی می نويسد: "هر چند به دنبال اعتراضات شديد، اين اقدام به نتيجه نرسيد، اما زنگ خطری بود در مورد برنامه های ارتجاعی سياسی که بايد در آينده انتظار آن را داشت. اين مشکلات علنی هستند. اما در خفا، مشکلات بيشتری وجود دارد که هنوز برملاء نشده است.
مراکز زنان در بغداد و کرکوک
به گفته گاردين، گروه "يانار محمد" تا کنون دو مرکز حمايت از زنان را در بغداد و کرکوک به راه انداخته است. اين مراکز در سال گذشته حدود دوازده زن را پناه داده است و تعداد بيشتری از اين گروه درخواست کمک کرده اند. مشکل اين زنان خشونت و ستمی است که کمتر در مجامع عمومی از آن صحبت می شود.
مقاله نويس گاردين
در گذشته وضع به اين صورت نبود. در دهه پنجاه ميلادی، عراق اولين کشور عرب بود که يک زن به وزارت رسيد. زنان با آزادی در بانک ها و ادارات دولتی به کار اشتغال داشتند و در مباحث پرشور عمومی شرکت می کردند

روری مک کارتی
روری مک کارتی به نقل از خانم محمد می نويسد: "در کردستان به زنی از خانواده ای مسلمان و سنتی بر خورديم که پيش از ازدواج به او تجاوز شده بود. وقتی شوهرش از اين موضوع باخبر می شود اين زن را نجس می داند و به او اجازه نمی دهد که به کودک نوزادش دست بزند. روزگار زن را سياه می کند و هر روز او را کتک می زند. ما او را گريه کنان کنار خيابان پيدا کرديم. امروز اين زن که ٢٣ سال دارد در مرکز حمايت زنان زندگی می کند، به مدرسه برگشته و می خواهد به دانشگاه برود."
به نوشته گاردين، يانار محمد ٤٤ ساله، که از دانشگاه بغداد در رشته معماری فارغ التحصيل شده و پيش از جنگ نزديک ده سال خارج از عراق زندگی کرده، نگران است که سرخوردگی مردم از شکست نيروهای اشغالگر آنها را به سوی جنبش های افراطی مسلمان بکشاند: "آزادسازی بايد از طريق راه های مدنی و غيرمذهبی صورت بگيرد."
نگارنده اين مقاله گاردين در ادامه می نويسد: " هر چند قوانينی وضع شده که يک چهارم از کانديداهای هر حزبی بايد زن باشند، اما گروه خانم محمد در انتخابات عراق شرکت نخواهد کرد. به نظر او نفوذ شديد اسلام گرايان تعادل را از ميان برده و شانسی برای برنده شدن، وجود ندارد. اما، آنها به مبارزه از بيرون حکومت ادامه خواهند داد."
يانار محمد در بخش ديگری از گفتگو با روری مک کارتی گفت: "هزاران آدم غير مذهبی از من حمايت می کنند. ما با قدم های کوچک و محکم به مقصد خواهيم رسيد. اما زمان لازم است."


حمايت دادگاه از دختر مسلمان بريتانيايی برای پوشيدن جلباب


شبينه بيگم می خواهد با روپوش کامل سنتی خود موسوم به جلباب در مدرسه حاضر شود
دادگاه تجديد نظر در لندن حکم داده است که محروم کردن يک دختر مسلمان از مدرسه که اصرار داشته روپوش اسلامی بپوشد غيرقانونی بوده است.
دادگاه حکم داده است که بر اساس کنوانسيون حقوق بشر اروپا، شبينه بيگم حق دارد که لباس دلخواه خود را که "جلباب" ناميده می شود بپوشد. اين لباس تمام بدن وی را بجز دستها و صورت می پوشاند.
اين کنوانسيون آزادی ابراز عقايد مذهبی را تضمين کرده است.
بيشتر گروههای مسلمان از اين حکم به عنوان يک پيروزی برای آزادی مذهبی استقبال کرده اند.
مدرسه ای که شبينه بيگم را از حضور در کلاس محروم کرده است در شهر لوتن در نزديکی لندن قرار دارد و به شاگردان اجازه می دهد که حجاب داشته باشند اما پوشيدن جلباب را ممنوع کرده بود.


اردوغان از رای حجاب دادگاه اروپا انتقاد کرد

حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان در تلاش است که سختگيری قانون منع حجاب در مدارس ترکيه را کمتر کند اما نظام سکولار ترکيه بشدت از اين قانون حمايت می کند
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه از دادگاه اروپايی حقوق بشر به خاطر رای به منع حجاب انتقاد کرده است.
اين دادگاه هفته گذشته درخواست استيناف يک دختر اهل ترکيه را که معتقد بود ممنوعيت حجاب در دانشگاه های ترکيه حق تحصيل را از وی سلب کرده و باعث تبعيض در مقابل عقايد اوست، نپذيرفت.
آقای اردوغان گفت که اين دادگاه بايد پيش از تصميم گرفتن در اين زمينه نظر متخصصان اسلامی را می خواست.
حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان در تلاش است که سختگيری قانون منع حجاب در مدارس ترکيه را کمتر کند اما نظام سکولار ترکيه بشدت از اين قانون حمايت می کند.
اپوزيسيون ترکيه گفته است که اظهارات آقای اردوغان نشان می دهد که او هيچ درکی از دولت سکولار ندارد.
پرونده ليلا شاهين
ليلا شاهين در سال ۱۹۹۸ بعد از ممانعت دانشگاه استانبول از پذيرفتن او در کلاس درس به دادگاه مراجعه کرده بود.
پيروان رهبر سکولاريسم ترکيه آتاتورک از قضاوت دادگاه اروپايی استقبال کرده اند. آنها بر اين باورند که ممنوعيت حجاب اسلامی در دانشگاه ها و ساختمان های دولتی يکی از اصول بنيادين جمهوری سکولار آتاتورک است.
سارا رينسفورد گزارشگر بی بی سی در استانبول می گويد برای ليلا شاهين و وکلايش، اين حکم تلخ و نا اميد کننده بوده است. خانم شاهين استدلال می کند که اين ممنوعيت حق تحصيل وی را نقض کرده و به دليل باورهای دينی اش مورد تبعيض قرار داده است.
در مقابل، دادگاه حقوق بشر حکم کرد که محدوديت در زمينه حجاب به منظور ممانعت از دادن امتياز به اديان و برای حفظ نظم عمومی وضع شده است.
حاميان ليلا شاهين بر اين باورند که تصميم دادگاه سياسی بوده است و دادگاه می ترسيده است که رای موافق برای يک کشور عمدتا مسلمان چون ترکيه تبعات زيادی به همراه داشته باشد.
آنها همچنين بر اين نکته انگشت می گذارند که ممنوعيت حجاب در ترکيه عام است و شامل همه دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکيه می شود. بنابرين دانشجويانی چون ليلا شاهين با مسئله غير قابل حلی روبرو هستند. آنان يا بايد باورهای دينی شان را کنار بگذارند يا از تحصيلات عالی منصرف شوند.
اين حکم بر سرنوشت بيش از هزار زن ديگر در ترکيه که مايل به ادامه تحصيل هستند، تاثير مستقيم خواهد گذاشت.


يکی از قضات قربانی حمله در دادگاه ترکيه درگذشت

مصطفی بيردن، يکی از قضاتی که به شدت در اين حادثه زخمی شده، به بيمارستان منتقل می شود
در داخل ساختمان عاليترين دادگاه اداری ترکيه تيراندازی روی داده و در نتيجه آن يک تن از قضات دادگاه کشته و چهار تن ديگر زخمی شده اند.
مصطفی يوجل اوزبيلگين، يکی از قربانيان اين حادثه پس از شش ساعت عمل جراحی برای خارج کردن گلوله از مغز او جان باخته است.
احمد نجدت سزر، رييس جمهور ترکيه، اين حادثه را حمله به اصول و پايه های جمهوری سکولار ترکيه توصيف کرده اما تاکيد داشته است که اين گونه اقدامات موفق نخواهد شد.
روز چهارشنبه، 17 مه، مرد مسلحی در آنکارا دست به تيراندازی در ساختمان شورای کشوری، که بالاترين مرجع رسيدگی به پرونده های اداری زده و پنج تن از قضات دادگاه را زخمی کرده است.
گفته می شود که فرد مهاجم يک حقوقدان بوده که توسط ماموران پليس دستگير شده و تحت بازجويی قرار گرفته است.
هنوز انگيزه اين حمله مشخص نيست.
مقامات گفته اند که فرد مهاجم پيش از تيراندازی خود را سرباز "الله" معرفی کرده و فرياد "الله اکبر" سر داده است.
اين دادگاه به خاطر به اجرا گذاشتن قانون منع حجاب در دانشگاه ها و ادارات دولتی مورد انتقاد اسلام گرايان افراطی بوده است.
بنابر گزارشها شماری از قضات به دليل منع کردن يک معلم از پوشيدن روسری در محل کارش، تهديد به مرگ شده بودند.
اجرای قانون منع حجاب
مصطفی بيردن، يکی از قضاتی که در اين حادثه در ناحيه شکم زخمی شده، به دليل رايی که در مورد منع استفاده آموزگاران زن از روسری صادر کرد در معرض انتقاد و تهديد جانی قرار گرفته بود.
سال گذشته، قاضی بيردن رای داد که آموزگاران که از پوشيدن حجاب اسلامی در داخل مدارس منع شده اند حق ندارند حتی در طول راه به محل کار خود نيز از روسری استفاده کنند.
خبرنگار بی بی سی می گويد که رای آقای بيردن با انتقادات گسترده ای مواجه شد و حتی نخست وزير، که از يک حزب اسلامگراست، اين رای را غيرقانونی خواند.
وزير دادگستری ترکيه گفته است که دولت اين حمله و مسببين آن را محکوم می داند و نسبت به چنين اقداماتی ابراز انزجار می کند.
وی افزود که تحقيقات در مورد اين حادثه و بازجويی از فرد مهاجم ادامه دارد.
نظام قضايی ترکيه شامل تعدادی دادگاه اداری است که به اقدامات تشکيلات دولتی يا سازمان های عمومی و شکايات عليه آنها رسيدگی می کند.
شورای کشوری در راس اين تشکيلات قرار دارد و علاوه بر رسيدگی به پرونده های ارسال شده از سوی دادگاه های اداری، در مورد انطباق تصميمات اداری با قانون اساسی و قوانين ديگر و همچنين لوايح دولتی اظهار نظر می کند
..


معاون وزير کشور اينگوش در انفجار بمب کشته شد

ناآرامی ها در جمهوری های همسايه اينگوش، به اين جمهوری نيز کشيده شده است
انفجار در اينگوش از جمهوری های فدراسيون روسيه، واقع در جنوب اين کشور موجب کشته شدن جبرئيل کاستايف، معاون وزير کشور اين جمهوری آشوبزده، و 6 نفر ديگر شده است.
هنگامی که آقای کاستايف عازم محل کار خود بود يک انفجار موجب کشته شدن وی گرديد.هنوز معلوم نيست که عامل حمله يک بمب گذار انتحاری بوده يا انفجار بمب با کنترل از راه دور، موجب اين حادثه شده است.
در اين حمله راننده آقای کاستايف و مامور محافظ وی و چهار غيرنظامی نيز کشته شدند. اتومبيل آقای کاستايف و يک خودروی ديگر نيز در اثر انفجارکاملا منهدم شد.
جبرئيل کاستايف، در گذشته نيز مورد حمله قرار گرفته بود. سال گذشته وی از يک انفجار بمب جان سالم به در برد. اخيرا نيز او هدف تيراندازی قرار گرفته بود.
وزارت کشور اينگوش می گويد ظن آن می رود که جنايتکاران عامل حمله بوده اند.
ولی خبرنگار بی بی سی در مسکو می گويد جمهوری اينگوش از مناقشه در چچن، جمهوری همسايه اين کشور صدمه زياد ديده و مقامات امنيتی ارتباط حمله مورد بحث با گروه های شورشی جنگ طلب را رد نکرده اند.
روز سه شنبه ۱۶ ماه مه، نيروهای امنيتی دو نفر را که ظن آن می رفت با اين گروه ها مرتبط باشند در داغستان، جمهوری ديگرهمسايه چچن، به قتل رساندند.

May 16, 2006



چين و روسيه: مخالف توسل به زور عليه ايران هستيم

گفته می شود پيشنهادهای اروپاييان شامل امتيازاتی در زمينه روابط اقتصادی ايران و اروپا، احتمالا دادن نوعی تضمين امنيتی و کمک فنی اروپاييان به برنامه هسته ای ايران است اما بر تعليق غنی سازی اورانيوم تاکيد دارد.
چين و روسيه می گويند که از توسل به زور برای حل مناقشه بوجود آمده بر سر فعاليتهای هسته ای ايران حمايت نخواهند کرد.
سرگی لاورف، وزير خارجه روسيه که پس از ملاقاتی دوروزه با همتای چينی خود در پکن صحبت می کرد، گفت مذاکره تنها راه برای حل اين مسئله است.
آقای لاورف به خبرنگاران گفت: "روسيه و چين به توسل به زور برای حل مسئله ايران رای نخواهند داد."

May 6, 2006


باکو، 15 اردیبهشت، خبرگزاری روسی «نووستی» / "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران روز جمعه در کنفرانسی مطبوعاتی که پس از پایان نشست سازمان همکاری های اقتصادی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برگزار شده بود، اظهار داشت که حمله ای از سوی آمریکا به ایران صورت نخواهد گرفت.
وی گفت: "من به آنانی که در رابطه با حمله آمریکا به ایران می نویسند، توصیه می کنم که به نقشه ایران نظری بیندازند و با نقشه، موقعیت و تاریخ ایران آشنا شوند".
وی اظهار داشت: "برخی معتقدند که این جنگی روانی است. اما من معتقدم که این یک شوخی است برای اینکه مردم را بخنداند".
وی افزود: "بسیاری بخاطر توسعه برنامه های هسته ای به ما تبریک می گویند، من پیام های بسیاری از سران کشورها دریافت نموده ام".


انتقاد چين و روسيه از پيش نويس قطعنامه مربوط به ايران

اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل قرار است امروز درباره اين پيش نويس گفتگو کنند
روسيه و چين نسبت به طرح های کشورهای غربی برای صدور قطعنامه سازمان ملل در مورد برنامه هسته ای ايران شديدا اظهار نگرانی کرده اند.
پيش نويس اين قطعنامه که توسط بريتانيا و فرانسه و تحت حمايت آمريکا و آلمان تنظيم شده خواستار توقف غنی سازی اورانيوم از سوی ايران است و تهديد کرده که در صورت امتناع تهران از اين امر، اقدامات ديگری اتخاذ خواهد شد.

معاون رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه دولت روسیه را متهم به عدول از دموکراسی کرد و خواستار توقف باج خواهی مسکو از مسئله تامین انرژی شد.
به نقل از رویترز، دیک چینی در اجلاسی در جمع رهبران کشورهای حوزه دریای سیاه و بالتیک در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی ) با بیان این مطلب که "روسیه حق انتخاب دارد"، از این کشور خواست که به اصلاحات دموکراتیک، زمانی که سردی روابط روسیه و آمریکا رو به افزایش است، باز گردد.
وی همچنین در اظهارات خود با اشاره به اینکه روسیه از مسئله تامین وسیع انرژی خود برای زور گویی به همسایگان خود استفاده می کند، افزود این مسئله هیچ منفعت مشروعی در بر ندارد، وقتی که از نفت و گاز به عنوان ابرازی برای باج خواهی و مرعوب ساختن دیگران استفاده می شود .
معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت مولفه های اصلاحات در روسیه از سال های گذشته با محدود کردن حقوق دموکراتیک در این کشور در حال وارونه شدن است و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدارداد که اقدامات روسیه در زمینه محدود کردن حقوق دموکراتیک ممکن است به روابط این کشور با کشورهای دیگر لطمه وارد کند .
چینی همچنین بلاروس را آخرین دیکتاتوری در اروپا خواند و خواهان آزادی رهبر مخالفان و دیگر اعضای آن شد.
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت و از بلاروس متحد نزدیک روسیه خواست که به درخواست های غرب مبنی بر برقراری دموکراسی و رعایت حقوق بشر در این کشور احترام بگذارد.
آمریکا و اتحادیه اروپا بارها روسیه را به نقض دموکراسی و حقوق بشر متهم کرده اند که این امر با واکنش تند روسیه مواجه شده و آن را دخالت در امور داخلی خود قلمداد کرده است.
اوایل سال جاری روسیه به مدت کوتاهی انتقال گاز به اوکراین را به خاطر اختلاف برسر بهای آن قطع کرد که در نتیجه انتقال گاز به اروپا نیز متوقف شد.
این اقدام روسیه موجب انتقادات شدید غرب به ویژه اروپا شد و غربی ها اعلام کردند که روسیه از مسئله تامین انرژی به عنوان حربه ای سیاسی برای تحمیل مواضع خود استفاده می کند.


يك دانشجو فردا محاكمه مي‌‏شود
جلسه رسيدگي به اتهامات كاميار رضايي‌‏پور، دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي صبح فردا در شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران برگزار مي‌‏شود.
محمدعلي دادخواه، وكيل مدافع اين دانشجو در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با اعلام اين مطلب، اتهام موكلش را اقدام عليه امنيت ملي عنوان و ابراز اميدواري كرد كه دادگاه رأي بر برائت موكلش بدهد.
پيش از اين جلسه محاكمه اين دانشجو در روز نهم ارديبهشت ماه جاري تجديد شده بود.

جندین کارخانه در استان ایلام تعطیل شد
كارخانه هاي توليدي " ميعاد نخ " ," آرام نخ " , " ديبا نخ " , " گل نخ" و" منا نخ" ايلام تعطيل شدند نماينده كارگران استان ايلام ، گفت : كارخانه هاي توليدي , " ميعاد نخ " ," آرام نخ " , " ديبا نخ " , " گل نخ"و "منا نخ" ايلام تعطيل شد كه با تعطيلي اين واحدها بيش از 80 كارگر اخراج شده و به خيل بيكاران پيوستند .
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا , "علي غياثي" ، افزود : كارخانجات مذكور از سال 84 تا كنون با مشكلات مالي و كمبود نقدينگي مواجه بودند كه به دليل عدم حمايت دولت ، ورشكسته وسپس تعطيل شدند .
وي گفت : دهها كارگر شاغل اين شركت با توجه به سالها سابقه كار , از ابتداي سال 85 تاكنون بلاتكليف و سرگردان شده اند .

فراسوی خبر 16 اردیبهشت
" بوی بد نفت "
لیلا جدیدی
همزمان با پشیمان شدن احمدی نژاد از طرح ادعای آوردن پول نفت بر سر سفره مردم و حاشا کردن حرف مفتی که هیچکس هم باور نکرده بود، پاکسازی آثار جنایتهای 27 ساله رژیم بر مردم فقیر و تنگدست نیز آغاز شده است.
احمد نوریان، معاون فرهنگی- اجتماعی شهردار تهران از انتشار اطلاعیه ای مبنی بر "جمع آوری متکدیان" از روز 22 اردیبهشت خبر داد. وی هدف از این اقدام را "ارتقای سطح سلامت اجتماعی و رسیدگی به معضل تکدی گری" که شامل در خواست پول، پاک کردن شیشه ماشین خودرو و غیره است، اعلام کرد. راه اعمال این سیاست نیز یک هفته هشدار، از یک تا سه ماه زندانی و در نهایت "مصادره اموال متکدی" است.
در یک اقدام دیگر از عملیات محو آثار جنایات، رژیم ملاها مبلغ 7/3 میلیارد ریال را به "سازماندهی" حاشیه نشینان تهران اختصاص داد که بیشتر صرف "مهاجرت معکوس" یا به عبارتی، اعمال زور و فشار که منجر به پراکندگی و آوارگی مردم رنجدیده و نیازمند خواهد بود، می گردد.
این اقدامات سرکوب گرانه در حالی انجام می شود که روز اول ماه مه، کارگران ایرانی تا حد امکان به عدم پرداخت دستمزدها و بسته شدن کارخانه و نداشتن امنیت شغلی اعتراض کردند.
از سوی دیگر، معاون وزیر کار اعلام کرده است که 12 درصد شاغلان، امسال به جمع بیکاران می پیوندند. این در حالی است که نرخ بیکاری جوانان کشور به 9/24 درصد رسیده است.
تکدی گری، فقر، بیکاری، بی خانمانی، حاشیه نشینی و آمار بالای آسیبهای اجتماعی، دست آوردهای حکومت ولایت فقیه است. کمتر انسانی است که با وجود برخورداری از رفاه و امنیت شغلی دست نیاز به سوی دیگری دراز کند و یا با ترک دیار خود، حاشیه نشین شهرها شود.
تلاش رژیم ملاها در راستای زدودن آثار جرم خود در کوچه و خیابان هر روز بعد تازه ای می گیرد و اکنون نوبت به نیازمندان و حاشیه نشینان رسیده است. همانها که زندگی مشقت بارشان حاصل بی کفایتی، غارت، جنایت، خیانت و دروغگویی رژیم ولایت فقیه است.
آقای الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد، در دفاع از وی به "بوی بد نفت" که جایش بر سر سفره مردم نیست اشاره کرده است. نشانی این "بوی بد" زیر عبای ملاها ست، زنهار از آن روز که شعله آتش خشم مردم به آن نزدیک شود.

به نقل از سایت ایران نبرد و جنگ خبر

May 5, 2006






انتقاد از وضعيت حقوق بشر در ايران

بازداشت رامين جهانبگلو، موجب افزايش انتقادها از وضعيت حقوق بشر در جمهوری اسلامی شده است
اتحاديه اروپا، با انتشار بيانيه ای، نسبت به وضعيت حقوق بشر در ايران، افزايش شمار اعدام ها و همچنين وضعيت عبدالفتاح سلطانی، حقوقدان و از فعالان مدافع حقوق بشر به شدت ابراز نگرانی کرده است.
در اين بيانيه که از سوی اتريش، رييس دوره ای اتحاديه اروپا صادر شده، با اشاره به اعدام همزمان ده محکوم در زندان اوين، نسبت به افزايش شمار اعدام ها در ايران ابراز نگرانی شده است.
اتحاديه اروپا تاکيد کرده که به طور اصولی با مجازات مرگ مخالف و خواستار برچيده شدن چنين مجازاتی در سراسر جهان است.
در بيانيه اتحاديه اروپا از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده مجازات اعدام را لغو کنند. در اين بيانيه همچنين خواسته شده که عبدالفتاح سلطانی در دادگاهی علنی و مستقل و به طور عادلانه محاکمه شود.