May 21, 2006






بريتانيا دست داشتن در ناآرامی های بلوچستان را رد کرد

مقامات دولتی بر ادامه عمليات نظامی در برخورد با کسانی که اشرار خوانده شده اند، تاکيد کرده اند
يک سخنگوی وزارت امور خارجه بريتانيا گفت اين کشور هيچ گونه دخالتی در ناآرامی های اخير در استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرق ايران نداشته است.
وی به بخش فارسی بی بی سی گفت:" ما پيش از اين نيز بارها تاکيد کرده ايم که بريتانيا هيچ دخالتی در ناآرامی های اخير در ايران نداشته است."
وی افزود:"ما تمام اتهاماتی را که از سوی مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر دست داشتن بريتانيا در مسايل داخلی ايران عنوان شده، رد می کنيم."
پيشتر نيز سفارت بريتانيا در تهران روز شنبه، 20 مه اعلام کرده بود که هيچ ارتباطی با گروه هايی در جنوب شرق ايران که جمهوری اسلامی از آنها به عنوان اشرار ياد می کند ندارد.
يک ديپلمات سفارت بريتانيا در تهران به خبرگزاری رويتر گفته بود بريتانيا هيچ دخالتی در پيدايش ناآرامی ها و بی قانونی ها در استان سيستان و بلوچستان نداشته است.
اين اظهارات پس از آن عنوان شد که سرهنگ احمدی، مسئول اطلاع رسانی نيروی انتظامی، گفت که در جريان حمله به مقر گروهی که وی از آن به عنوان گروه اشرار ياد کرد، مدارکی به دست آمده که ثابت می کند اين گروه در ارتباط با بريتانيا و آمريکا بوده است.
آمريکا، که در ايران سفارت ندارد هنوز به اين اتهام واکنشی نشان نداده است؛ هرچند اين کشور نيز در ماه های اخير اتهامات مشابه را رد کرده بود.
رزمايش اقتدار
بريتانيا در حالی دست داشتن در حوادث اخير را رد کرده که گزارش ها از ايران حاکی است نيروهای انتظامی به همراه نيروی زمينی سپاه پاسداران و بسيج و پشتيبانی هوا نيروز و نيروی هوايی ارتش، عمليات نظامی گسترده ای را در قالب مانوری به نام "اقتدار" برای برخورد با کسانی که اشرار خوانده می شوند، انجام داده اند.
در پی حادثه تاسوکی و حمله به محور بم- کرمان، مقامات مسئول در جمهوری اسلامی بر برخورد قاطع با عاملان اين حوادث تاکيد کرده اند و به نظر می رسد به رغم وجود دلايل متعدد برای بروز و گسترش حوادثی از اين دست، نگاه غالب در برخورد با اين وقايع، نگاهی امنيتی و قهری است.
در روزهای گذشته، در حالی مقامات مختلف از ضرورت انجام اقدامات جدی برای پايان بخشيدن به ناآرامی ها سخن گفتند که نيروهای انتظامی و نظامی، عمليات خود را در منطقه آغاز کرده بودند.
سردار قاسم رضايی، جانشين فرماندهی نيروی انتظامی در قرارگاه محمد رسول الله نيز به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفته است اين رزمايش در منطقه عمومی غرب زاهدان از پنج شنبه شب آغاز شده است.
به گفته وی، در اين عمليات، تعدادی از کسانی که او آنها را اشرار خوانده کشته و مجروح شده اند و با بررسی های به عمل آمده مشخص شده که يکی از مجروحان، رهبر حادثه تروريستی دارزين بوده است.
در همين حال، مصطفی پورمحمدی، وزير کشور نيز زخمی شدن سردسته گروهی که مسئول حمله در دارزين در محور بم – کرمان بوده را تاييد، اما در عين حال وابستگی عاملان اين حمله به گروه جندالله را رد کرده است.
گروه جندالله مسئوليت حمله اخير به خودروهای عبوری و کشته شدن 12 شهروند در محور بم- کرمان را بر عهده نگرفته است. در مقابل، گروهی به نام فداييان اسلام، ضمن حمايت از گروه جندالله و پذيرفتن مسئوليت حمله، بر ادامه عمليات خود تاکيد کرده است.
گروه جندالله که در اواخر اسفند ماه سال گذشته در منطقه تاسوکی با حمله به خودروهای عبوری، 22 نفر را کشته و شماری را به گروگان گرفته بود، چند روز قبل يکی از افراد به گروگان گرفته شده را آزاد کرد.
وزير کشور ايران تاکيد کرده که عمليات ردگيری کسانی که وی آنان را اشرار خواند همچنان ادامه دارد و برخی از گروه ها در ارتفاعات جنوب غربی زاهدان در محاصره قرار گرفته اند.
اين عمليات اندکی پس از آن انجام گرفت که مقامات جمهوری اسلامی از اعزام 22 هزار نيروی انتظامی به منطقه و ايجاد پايگاه های جديد برای استقرار امنيت خبر دادند.
کمتر از يک ماه پيش، قاسم رضايی اعلام کرد که مرز زابل بسته شده است. پيشتر، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی نيز اعلام کرده بود با تصويب شورای امنيت کشور، شورای امنيت شرق كشور تشکيل شده است.

No comments: