May 22, 2006



'تشکيل دولت جديد وحدت ملی عراق تقریبا فيصله يافته است'

جواد مالکی اظهار اميدواری کرده که تا آخرهفته ماموريت تشکيل کابينه را به پايان برساند
جواد مالکی، نخست وزير منتخب عراق می گويد که ماموريت تشکيل يک دولت جديد وحدت ملی را تقريبا به پايان رسانده است.
آقای مالکی که در يک کنفرانس خبری صحبت می کرد ابراز اميدواری کرد که به تواند فهرست اعضای کابينه جديد را در هفته جاری به پارلمان تسليم کند.
پس از مذاکرات طولانی گروه های شيعه، سنی و کرد، نامزدهای خود برای پست های مهم کابينه را پيشنهاد کرده اند.
از جمله اين کانديداها، وزرای پيشنهادی برای وزارت خانه های خارجه، دفاع، کشور و دارايی هستند ولی آقای مالکی از افشای هرگونه نامی خودداری کرده است.
وی افزود که هنوز چند پست وزارتی از جمله وزير نفت، وزير بازرگانی و حمل و نقل، به دليل آنچه که آنرا رقابت شرافتمندانه بين گروه های مختلف خواند قطعی نشده است.
جيم ميور، خبرنگار بی بی سی در بغداد می گويد قبل از اينکه آقای مالکی بتواند اسامی اعضای کابينه خود را اعلام کند چانه زنی های زيادی بايد صورت گيرد.
خبرنگار بی بی سی می افزايد که يکی از مشکلات مهم در تشکيل دولت تعيين وزير برای دو وزارتخانه مهم در ارتباط با امنيت يعنی وزارت کشور و دفاع بوده است. آقای ملکی گفته بود که اداره اين وزارتخانه ها بايد به شخصيت های مستقل واگزار شود نه به کسانی که با گروه های بزرگ يا ميليشاها ارتباط داشته اند.
هشيار زيباری وزير خارجه عراق به بی بی سی گفته است که دولت جديد بايد در حد امکان يک دولت فراگير باشد و به يکی از مهمترين مشکلاتی که عراق با آن مواجه است يعنی بهبود وضعيت امنيتی بپردازد.

No comments: