May 19, 2006


خبرگزاری فرانسه از وین به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد رژیم تهران براي انجام موفقيت‌آميز غني‌سازي اورانیوم، از گاز UF6 (گاز اورانیوم) چيني با کیفیت بالا استفاده كرده و گاز توليدي خود در تاسیسات اصفهان را تنها براي انجام مقايسه به كار برده است.
دیپلماتها با استناد به منابع اطلاعاتی گفتند رژیم تهران تلاش كرد براي اهداف سياسي خود دستاوردي را در زمینه فن‌آوري هسته ای تكميل كند و به همین دليل، گاز چيني را انتخاب كرد كه دستیابی به اورانيوم غنی شده را تضمين مي ‌كند.
یک ديپلمات غربی گفت رژیم تهران به اين دليل از گاز UF6 تولید شده در اصفهان استفاده نكرد که مي‌خواست كاملا مطمئن باشد در زمان مورد نظر به اورانيوم غني شده دست پيدا می کند.
ديپلماتها گفتند رژیم تهران قصد داشت اعلام كند غني سازي اورانیوم را انجام داده و در اين كار عجله نیز داشت. چرا که مي خواست پيش از آنكه شوراي امنيت بتواند با پايان ضرب الاجل ماه آوريل اقدامي عليه آنها انجام دهد،‌ اين شورا را در برابر عمل انجام شده ای قرار دهد.
شوراي امنيت تا روز 28 آوريل به رژیم تهران فرصت داده بود غني سازي اورانيوم را متوقف سازد.
همین منابع گفتند رژیم تهران همچنين تلاش كرده است گاز UF6 ساخت خود را نيز آزمايش كند اما منابع اطلاعاتي معتقدند اين گاز داراي ناخالصي‌هايي است كه مي‌تواند باعث از كار افتادن دستگاههای سانتريفيوژ شود.
ديويد آلبرايت، یک کارشناس هسته ای گفت رژیم تهران هنوز در غني‌سازي اورانیوم به تخصص نرسيده‌ است و بايد آزمايش‌هاي بسياري انجام دهد.
بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، رژیم تهران تا ماه سپتامبر 110 تن گاز UF6 توليد كرده است.
دیوید آلبرايت معتقد است که اگر كل اين مقدار غني سازي شود، براي توليد 20 بمب هسته ای کافی است.
خبر قبلی:

No comments: