May 20, 2006



تقاضای بازنگری در ارزيابی اطلاعاتی آمريکا درباره ايران




جان نگروپونته سال پيش به عنوان مدير امنيت ملی آمریکا منصوب شد
پنج سناتور آمريکايی در نامه ای به جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، خواستار بازنگری در گزارش 'برآورد اطلاعات ملی' کشورشان درباره ايران شده اند.
برآورد اطلاعات ملی يا "ان آی ای" (NIE) مهم ترين سند اطلاعاتی در آمريکاست.
اين سند محرمانه در برگيرنده ارزيابی های سازمان های اصلی اطلاعاتی- امنيتی آمريکا درباره يک موضوع ويژه است و توسط هيئتی متشکل از نمايندگان اين سازمان ها نوشته می شود.
سناتور جو بايدن و سناتور جان راکفلر که طرفدار مذاکره مستقيم آمريکا با ايران هستند، از جمله نويسندگان نامه مزبور به آقای بوش هستند.
آنها در نامه خود با تاکيد بر اينکه ان آی ای بايد بی طرفانه و بدون توجه به ملاحظات سياسی نوشته شود، از رئيس جمهور آمريکا خواسته اند تا برنامه اتمی ايران و توان نظامی اين کشور را مجددا ارزيابی کند.
موضاعات ديگر مورد نظر سناتورهای دموکرات به اين قرار است:
• اهداف دولت ايران و سياست خارجی آن• رابطه اين دولت با تروريسم• ديپلماسی و حمايت بين المللی• تحريم ها و گزينه نظامی• واکنش های ايران به آن گزينه ها
"برآورد اطلاعات ملی" سال گذشته آمريکا در مورد ايران تخمين زده بود اين کشور می تواند تا حدود ۱۰ سال آينده به سلاح اتمی دست يابد.
ولی به نظر می رسد سناتورهای دموکرات که تجربه عراق را فراموش نکرده اند، درخصوص ايران بسيار با احتياط عمل می کنند.
سازمان سیا در سال ۲۰۰۲ به اشتباه ارزيابی کرده بود که صدام حسين، رهبر سابق عراق، برنامه تسليحات کشتار جمعی در اختيار داشت.
ارزيابی مزبور که کاخ سفيد از آن برای توجيه حمله نظامی به عراق استفاده کرد با انتقادهای بسياری روبرو شده است.

No comments: