May 17, 2006



اردوغان از رای حجاب دادگاه اروپا انتقاد کرد

حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان در تلاش است که سختگيری قانون منع حجاب در مدارس ترکيه را کمتر کند اما نظام سکولار ترکيه بشدت از اين قانون حمايت می کند
رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه از دادگاه اروپايی حقوق بشر به خاطر رای به منع حجاب انتقاد کرده است.
اين دادگاه هفته گذشته درخواست استيناف يک دختر اهل ترکيه را که معتقد بود ممنوعيت حجاب در دانشگاه های ترکيه حق تحصيل را از وی سلب کرده و باعث تبعيض در مقابل عقايد اوست، نپذيرفت.
آقای اردوغان گفت که اين دادگاه بايد پيش از تصميم گرفتن در اين زمينه نظر متخصصان اسلامی را می خواست.
حزب عدالت و توسعه آقای اردوغان در تلاش است که سختگيری قانون منع حجاب در مدارس ترکيه را کمتر کند اما نظام سکولار ترکيه بشدت از اين قانون حمايت می کند.
اپوزيسيون ترکيه گفته است که اظهارات آقای اردوغان نشان می دهد که او هيچ درکی از دولت سکولار ندارد.
پرونده ليلا شاهين
ليلا شاهين در سال ۱۹۹۸ بعد از ممانعت دانشگاه استانبول از پذيرفتن او در کلاس درس به دادگاه مراجعه کرده بود.
پيروان رهبر سکولاريسم ترکيه آتاتورک از قضاوت دادگاه اروپايی استقبال کرده اند. آنها بر اين باورند که ممنوعيت حجاب اسلامی در دانشگاه ها و ساختمان های دولتی يکی از اصول بنيادين جمهوری سکولار آتاتورک است.
سارا رينسفورد گزارشگر بی بی سی در استانبول می گويد برای ليلا شاهين و وکلايش، اين حکم تلخ و نا اميد کننده بوده است. خانم شاهين استدلال می کند که اين ممنوعيت حق تحصيل وی را نقض کرده و به دليل باورهای دينی اش مورد تبعيض قرار داده است.
در مقابل، دادگاه حقوق بشر حکم کرد که محدوديت در زمينه حجاب به منظور ممانعت از دادن امتياز به اديان و برای حفظ نظم عمومی وضع شده است.
حاميان ليلا شاهين بر اين باورند که تصميم دادگاه سياسی بوده است و دادگاه می ترسيده است که رای موافق برای يک کشور عمدتا مسلمان چون ترکيه تبعات زيادی به همراه داشته باشد.
آنها همچنين بر اين نکته انگشت می گذارند که ممنوعيت حجاب در ترکيه عام است و شامل همه دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکيه می شود. بنابرين دانشجويانی چون ليلا شاهين با مسئله غير قابل حلی روبرو هستند. آنان يا بايد باورهای دينی شان را کنار بگذارند يا از تحصيلات عالی منصرف شوند.
اين حکم بر سرنوشت بيش از هزار زن ديگر در ترکيه که مايل به ادامه تحصيل هستند، تاثير مستقيم خواهد گذاشت.

No comments: