May 6, 2006


معاون رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه دولت روسیه را متهم به عدول از دموکراسی کرد و خواستار توقف باج خواهی مسکو از مسئله تامین انرژی شد.
به نقل از رویترز، دیک چینی در اجلاسی در جمع رهبران کشورهای حوزه دریای سیاه و بالتیک در ویلنیوس (پایتخت لیتوانی ) با بیان این مطلب که "روسیه حق انتخاب دارد"، از این کشور خواست که به اصلاحات دموکراتیک، زمانی که سردی روابط روسیه و آمریکا رو به افزایش است، باز گردد.
وی همچنین در اظهارات خود با اشاره به اینکه روسیه از مسئله تامین وسیع انرژی خود برای زور گویی به همسایگان خود استفاده می کند، افزود این مسئله هیچ منفعت مشروعی در بر ندارد، وقتی که از نفت و گاز به عنوان ابرازی برای باج خواهی و مرعوب ساختن دیگران استفاده می شود .
معاون رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت مولفه های اصلاحات در روسیه از سال های گذشته با محدود کردن حقوق دموکراتیک در این کشور در حال وارونه شدن است و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هشدارداد که اقدامات روسیه در زمینه محدود کردن حقوق دموکراتیک ممکن است به روابط این کشور با کشورهای دیگر لطمه وارد کند .
چینی همچنین بلاروس را آخرین دیکتاتوری در اروپا خواند و خواهان آزادی رهبر مخالفان و دیگر اعضای آن شد.
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت و از بلاروس متحد نزدیک روسیه خواست که به درخواست های غرب مبنی بر برقراری دموکراسی و رعایت حقوق بشر در این کشور احترام بگذارد.
آمریکا و اتحادیه اروپا بارها روسیه را به نقض دموکراسی و حقوق بشر متهم کرده اند که این امر با واکنش تند روسیه مواجه شده و آن را دخالت در امور داخلی خود قلمداد کرده است.
اوایل سال جاری روسیه به مدت کوتاهی انتقال گاز به اوکراین را به خاطر اختلاف برسر بهای آن قطع کرد که در نتیجه انتقال گاز به اروپا نیز متوقف شد.
این اقدام روسیه موجب انتقادات شدید غرب به ویژه اروپا شد و غربی ها اعلام کردند که روسیه از مسئله تامین انرژی به عنوان حربه ای سیاسی برای تحمیل مواضع خود استفاده می کند.

No comments: