May 19, 2006



نگرانی آمريکا از رقابت جناحهای فلسطينی

خانم رايس خواستار مداخله محمود عباس برای جلوگيری از وخامت اوضاع شده است
ايالات متحده نسبت به ظهور دو نيروی امنيتی رقيب در سرزمين های فلسطينی ابراز نگرانی کرده و از رهبر فلسطينيان خواستار مداخله برای حل اين بحران شده است.
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا که از عربستان سعودی ديدن می کند، با اشاره به تظاهرات مسلحانه نيروی امنيتی وابسته به کابينه تحت تسلط گروه حماس و نفرات پليس فلسطينی وابسته به جناح فتح، نتايج حضور دو نيروی امنيتی رقيب را بسيار خطرناک توصيف کرد.
خانم رايس گفت که اين وضعيت ممکن است مردم عادی فلسطين را گرفتار خشونت کند و افزود که رهبری فلسطينان موظف است برای جلوگيری از بروز چنين فاجعه ای دست به اقدام بزند.
وی افزود "طبيعتا ما اقدام در زمينه حل بحران کنونی را به رهبر فلسطينيان واگذار می کنيم که به اعتقاد ما از اعتماد مردم فلسطين برخوردار است و بايد اختيارات خود به عنوان رييس دولت خودگردان را به اين منظور به کار گيرد."
وزير خارجه آمريکا هشدار داد که فلسطينيان با شرايطی بسيار وخيم مواجه هستند و ايالات متحده اميدوار است اين مساله به زودی حل و فصل شود.
دولت حماس با وجود منع صريح محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی که فرماندهی نيروهای مسلح تشکيلات خودگردان را بر عهده دارد، تاسيس يک واحد امنيتی مسلح وابسته به دولت را اعلام داشته است.
روز چهارشنبه اين هفته، نفرات اين واحد جديد در خيابان های شهر غزه رژه رفتند و وفاداری خود را نسبت به کابينه فلسطينی اعلام داشتند.
در مقابل، روز پنجشنبه، افراد پليس فلسطينی، که اکثر آنان از جنبش فتح، به رهبری آقای عباس حمايت می کنند، همراه با هواداران اين جنبش در غزه دست به تظاهرات مسلحانه زدند.
گزارش شده است که بامداد روز جمعه، 19 مه، بين شبه نظاميان عضو نيروی امنيتی حماس و ماموران پليس فلسطينی درگيری مسلحانه روی داد و در جريان آن، دو مامور پليس زخمی شدند.

No comments: