March 31, 2006


به گزارش خبرگزاریها از تهران، شمار قربانیان زمین لرزه صبح امروز در استان لرستان به بیش از 70 تن رسیده و تعداد مجروحین نیز حدود 1300 نفر گزارش شده است.
بیش از 330 روستا در اطراف شهرهای درود و بروجرد نیز بین 30 تا 100 درصد تخریب شده اند.
تلویزیون جمهوری اسلامی دقایقی پیش تصاویری دلخراش از قربانیان و خرابیهای ناشی از زمین لرزه را پخش کرد.
نخستين تصاوير مخابره شده از مناطق زلزله زده استان لرستان، از فاجعه اي شبیه به زمين لرزه بم حكايت مي كند.
گرچه کارگزاران رژيم اسلامی تا اين لحظه ادعا مي كنند، شمار كشته شدگان را دهها نفر و نيز تعداد مجروحين اين زمين لرزه مهيب حدود یکهزار تن تن می باشد، اما با توجه به شدت تخريب ساختمان ها و نيز شمار بالاي مفقودين، به نظر مي رسد تعداد قربانيان اين زمين لرزه، بسيار بيشتر از آمار اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاریها، کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد از بیانیه شورای امنیت علیه رژیم تهران استقبال کرد. آقای عنان گفت این بیانیه بیانگر روح همکاری حاکم بر شورای امنیت است.
دبیر کل سازمان ملل متحد از رژیم تهران خواست از برنامه غنی سازی اورانیوم دست بردارد.
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز طی سخنانی در قطر گفت جامعه بین المللی دارد صبر خود را در قبال برنامه هسته ای رژیم تهران از دست می دهد.
آقای البرادعی گفت رژیم تهران باید اطلاعات لازم را در اختیار آژانس انرژی اتمی قرار دهد


ژاپن اعطای وام به چين را به تعويق انداخت

احترام مقامات ژاپنی به قربانيان جنگ تظاهرات ضد ژاپنی را در چين به دنبال آورد
در حاليکه اختلافات اقتصادی و تاريخی بين دولت های ژاپن و چين باعث بروز کدورت بين دو کشور شده است، مقامات ژاپنی اعطای وام به چين را به تعويق انداخته اند.
روز پنجشنبه، 23 مارس، شينزو آبه، سخنگوی دولت ژاپن، اعلام داشت که دولت اين کشور در خلال سال مالی جاری وام بيشتری در اختيار چين قرار نمی دهد و توضيح داد که "شرايط گوناگون مرتبط با روابط چين و ژاپن" باعث شده است تا تصميم گيری در اين زمينه به تعويق افتد.
در خلال دو سال اخير، اختلاف دو کشور در مورد مالکيت منابع نفتی مورد ادعای هر دو طرف و حساسيت چين نسبت به گراميداشت کشته شدگان جنگ دوم در ژاپن باعث تيرگی روابط آنها شده است.
در خلال دو دهه گذشته، ژاپن ميلياردها دلار وام را به صورت ين - پول ملی خود - در اختيار چين قرار داده که بخش اعظم آن در ايجاد زيرساخت های اقتصادی چين به کار رفته است.
با اينهمه، طی چند سال اخير، از ميزان وام اعطای به چين به تدريج کاسته شده است هرچند رشد اقتصادی چين در اين مدت باعث شده تا کاهش و توقف اين وام ها تاثير چندانی بر شرايط اقتصادی آن کشور نداشته باشد.
آقای آبه گفته است که دولت ژاپن برای تصميم گيری در زمينه ادامه اعطای وام به چين به فرصت بيشتری نياز دارد.
در عين حال، خودداری دولت ژاپن از ادامه اعطای وام به چين به عنوان نشانه ای از تيرگی روابط دو کشور تعبير خواهد شد و می تواند تلاش برای بهبود اين روابط را با دشواری بيشتری مواجه سازد.
اختلافات اقتصادی و تاريخی
تيرگی روابط دو کشور تا حدودی ناشی از اختلاف بر سر مالکيت ذخاير نفتی در منطقه دريای شرق چين است که در ماه اکتبر سال گذشته، با آغاز حفاری توسط چين، شدت گرفت.
چين به خصوص نسبت به ديدار نخست وزير ژاپن از زيارتگاه قربانيان جنگ حساسيت نشان داده است گرچه دولت ژاپن پيشنهاد کرده است که دو کشور به بهره برداری مشترک از اين حوزه نفتی مبادرت ورزند، اما اختلاف بر سر نحوه اين همکاری همچنان برجای مانده است.
با اينهمه، عامل اصلی در تيرگی روابط دو کشور مسايل تاريخی مربوط به نقش ژاپن در منطقه در دهه های منتهی به شکست اين کشور در جنگ دوم جهانی است.
در آن دوره، دولت ژاپن، که تحت تاثير افکار نظاميگری قرار داشت و در صدد کسب مستعمراتی در منطقه بود، مناطق وسيعی از شرق آسيا، از جمله بخش هايی از چين را به اشغال خود در آورد.
چين همواره نظاميان ژاپنی را به سرکوب خشونت آميز ساکنان مناطق اشغالی و ارتکاب جنايات جنگی متهم کرده و تاکيد داشته است که دولت ژاپن نيز بايد از همين ديدگاه تبعيت کند.
در سال گذشته، انتشار يک کتاب درسی در ژاپن که از نظر تعدادی از کشورهای منطقه، از جمله چين، حاوی تجليل از نظ
اميان ژاپنی در جنگ دوم و قبل از آن بود باعث ناخرسندی در چين و برگزاری تظاهراتی عليه ژاپن در اين کشور شد.
همچنين، چين و چند کشور ديگر منطقه نسبت به تصميم نخست وزير و تعدادی از مقامات سياسی اين کشور به بازديد از زيارتگاهی که به احترام قربانيان ژاپنی جنگ دوم ايجاد شده به شدت اعتراض کردند.
در مقابل، مقامات ژاپنی گفته اند که ادای احترام نسبت به قربانيان جنگ به منزله تجليل از نظاميگری نيست و بر اصل قانون اساسی اين کشور که ورود به جنگ در خارج از مرزها را منع می کند تاکيد ورزيده اند
.


حمايت از بيانيه شورای امنيت درباره ايران در برلين




در نشست برلين از بيانيه شورای امنيت درباره ايران حمايت شد و اين امر به معنای تاکيد دوباره بر پايان کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم در ايران است؛ امری که تا کنون با مخالفت سرسختانه ايران مواجه شده است
پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان، در پی مذاکرات خود در برلين از بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی حمايت کردند.
در اين نشست که روز پنج شنبه، 30 مارس برگزار شد، فرانک والتر اشتاين ماير، کاندوليزا رايس، جک استرا، فيليپ دوست بلازی، سرگئی لاوروف، وزيران امور خارجه آلمان، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و نيز دای بينگو، معاون وزير امورخارجه چين و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا شرکت داشتند.
همکاری يا انزوا
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، پس از پايان نشست در جمع خبرنگاران تاکيد کرد که ايران جز همکاری با جامعه جهانی يا انزوای بين المللی هيچ گزينه ديگری پيش رو ندارد.
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان گفت ايران بايد بين همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه های هسته ای خود يا انزوا يکی را برگزيند.
آنچه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنيت گفتند، گفتگو با همکارمان مرتضی رئيسی در برلين همراه با صدای وزرای خارجه آلمان، آمريکا و روسيه - برنامه جام جهان نما
واکنش ايران به بيانيه، گزارش پارسا پيلتن همراه با صدای منوچهر متکی وزير خارجه ايران، محمد جواد ظريف سفير ايران در سازمان ملل متحد و علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی سازمان ملل - برنامه جام جهان نما
وزير خارجه آلمان گفت اکنون اين امر بستگی به تصميم و انتخاب ايران دارد که يا با اقداماتش خود را منزوی کند و يا اينکه به پشت ميز مذاکره باز گردد.
وی گفت نشست مشترک وزيران امور خارجه پنج عضو دايم شورای امنيت در آلمان، پيش از صدور بيانيه شورای امنيت برنامه ريزی شده بود و به همين دليل، پس از انتشار بيانيه، اين موضوع به محور اصلی مذاکرات بدل شد.
بيانيه شورای امنيت و اهميت آن، گفتگو با سعيد محمودی رئيس دپارتمان حقوق بين الملل در دانشگاه استکهلم سوئد - برنامه جام جهان نما
وزير امور خارجه آلمان با اشاره به حمايت وزيران امور خارجه آمريکا، سه کشور اروپايی، چين و روسيه از بيانيه شورای امنيت گفت نشست برلين پيامی است به ايران تا نشان دهد که جامعه جهانی در برابر برنامه های هسته ای ايران موضعی هماهنگ و يکپارچه دارد و تا ايران در اين زمينه اعتماد سازی نکند و خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی را برآورده نسازد، شورای امنيت ناظر بر امور خواهد بود.
فرانک والتر اشتاين ماير در پايان اظهارات خود ابراز اميدواری کرد که جواب ايران به خواسته های مطرح شده مثبت باشد.
حمايت دوباره از طرح روسيه
در ادامه اين نشست خبری، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از بيانيه شورای امنيت به عنوان گام اوليه اين شورا برای نشان دادن اتحاد و همسويی پنج کشور دايم و همچنين آلمان ياد کرد و گفت اگر ايران از فرصت 30 روزه ای که داده شده استفاده نکند، اين کشورها با همان اتحادی که در برلين نشان دادند، دوباره مساله را دنبال خواهند کرد.
خانم رايس در پاسخ به اين سوال "اگر جواب ايران مثبت و راضی کننده باشد، آيا گفت و گوهای ايران و سه کشور اروپايی از سر گرفته خواهد شد"، اظهار داشت ايران چنين سکويی را رها کرده است.
وزير امور خارجه آمريکا در عين حال بار ديگر بر حمايت و پشتيبانی کشورش از طرح پيشنهادی روسيه برای غنی سازی اورانيوم ايران در خاک آن کشور تاکيد کرد.
پشتيبانی سياسی و اجرايی
در اين نشست خبری، جک استرا وزير امور خارجه بريتانيا نيز تصريح کرد که نظر اين کشور عينا همان موضعی است که از سوی وزير امور خارجه آلمان به عنوان ميزبان شرح داده شد.
آقای استرا گفت بيانيه شورای امنيت برای ايران يک فرصت مهم است که بايد از آن استفاده کند.
وی گفت ايران يا بايد راه انزوا را در پيش بگيرد و يا تمام خواسته های مطرح شده در قطعنامه قبلی آژانس بين المللی انرژی اتمی را که مورد تاکيد شورای امنيت نيز هست، اجرا کند.
جک استرا تاکيد کرد بيانيه شورای امنيت، پشتيبانی سياسی و اجرايی از خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی است.
تعليق کامل
فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه نيز به خبرنگاران گفت:"آنچه ما می خواهيم و راهی که دنبال می کنيم تعليق کامل فعاليت های هسته ای در ايران است."
آقای دوست بلازی گفت همه با فعاليت های هسته ای با اهداف غيرنظامی موافقند، اما ايران بايد کليه فعاليت های به گفته وی حساس، شامل تحقيقات و توسعه را به حالت تعليق در آورد.
'به زمان بيشتری نياز است'
در اين نشست خبری، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه با اشاره مکرر به نقش آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت روسيه بر اين نظر است که از طريق آژانس بين المللی انرژی اتمی و همکاری کامل ايران، هم ايران بايد به هدف خود مبنی بر استفاده صلح آميز از انرژی اتمی برسد و هم اعتماد جهانی نسبت به برنامه های ايران حاصل شود.
سرگئی لاوروف گفت طبق گزارش های محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، هيچ گونه دليلی مبنی بر اينکه ايران در پی ساخت سلاح اتمی است به دست نيامده و به همين دليل نيز، هيچ گونه پايه ای برای بحث درباره گزينه نظامی يا تحريم وجود ندارد.
وی به طور صريح به مهلت 30 روزه مطرح شده در بيانيه شورای امنيت اشاره نکرد، اما گفت به علت پيچيدگی مساله، بايستی زمان بيشتری برای بحث و نتيجه گيری در نظر گرفت.
معاون وزير امور خارجه چين نيز در اين نشست خبری گفت چين نقش آژانس بين المللی انرژی اتمی را موثرترين عامل در حل بحران پديد آمده می داند.
وی گفت با پيام هايی که ايران از نيويورک و برلين دريافت کرده، بايد به طور کاملا شفاف و طبق خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی با اين آژانس همکاری کند.
حاضران در اين کنفرانس خبری تاکيد کردند که بحث درباره گزينه های نظامی يا تحريم در دستور کار مذاکراتشان نبوده است و هيچ پيشنهادی نيز درباره گام های بعدی در صورت منفی بودن جواب ايران به بيانيه شورای امنيت مطرح نشده است.
در اين نشست خبری در عين حال تاکيد شد که ايران بايد به نگرانی جامعه بين المللی پايان دهد و با توجه به اهميت راه حل های ديپلماتيک، به پای ميز مذاکره بازگردد.
حمايت از بيانيه شورای امنيت به معنای تاکيد بر تعليق کامل فعاليت های مربوط به غنی سازی است، با وجود اين، در نشست برلين نيز به اين موضوع اشاره نشده که در صورت عدم تحقق چنين امری، گام بعدی چه خواهد بود
.

March 30, 2006


به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، محمدنبى رودكى، نايب رئيس كميسيون امنيت‌‏ و سياست‌‏خارجى مجلس شورای اسلامی در واكنش به بيانيه شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد در تعيين ضرب‌‏الاجل 30 روزه براى تعليق فعاليت‌‏هاى هسته‌‏اى از جمله پژوهش‌‏هاى هسته‌‏اي، گفت "متأسفانه آمريكايي‌‏ها به‌‏طور كلي، شوراي‌‏امنيت را هدايت كردند و توانستند پس از پنج جلسه متوالى در هفته‏هاى گذشته، اختلاف‌‏نظر اعضاى شوراي‌‏امنيت را به وحدت‌‏نظر تبديل كنند."
نايب رئيس كميسيون امنيت‌‏ و سياست‌‏خارجى مجلس شورای اسلامی گفت "اين قطعنامه مانند ساير قطعنامه‌‏هاى قبلى كه در شوراي‌‏حكام به تصويب رسيد غير منطقى است و همان‌‏طور كه در برابر آنها ايستادگى كرديم بايد در مورد اين بيانيه نيز ايستادگى كنيم
."


بيانيه شورای امنيت در مورد ايران پيگيری می شود

شورای امنيت خواستار توقف غنی سازی شده و مهلتی را برای پاسخ ايران تعيين کرده است
وزيران امور خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان برای مشورت در باره بيانيه شورا در مورد برنامه هسته ای ايران در برلين تشکيل جلسه داده اند و وزير امور خارجه ايران بيانيه را محکوم و طرح جديدی را برای حل بحران کنونی پيشنهاد کرده است.
جلسه وزيران امور خارجه شش کشور روز پنجشنبه، 30 مارس، و پس از صدور بيانيه شورای امنيت در شامگاه چهارشنبه شب برگزار شده و انتظار می رود در اين نشست گام های بعدی در مورد واکنش جمهوری اسلامی به بيانيه شورا و پيگيری بيانيه مورد بررسی قرار گيرد.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، و وزيران امور خارجه بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - در اين جلسه که ميزبانی آن را وزير امور خارجه آلمان، يکی از سه کشور اروپايی مذاکره کننده با ايران، برعهده دارد، شرکت کرده اند.
گزارش شده است که خانم رايس هنگام عزيمت به برلين گفته است بيانيه شورای امنيت نشانه انزوای ايران است و در صورتی که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به مذاکره با اروپاييان باز نگردد، منزوی تر خواهد شد.
وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به اظهارات رييس جمهوری ايران در مورد نابودی اسرائيل، ايران را به حمايت از گروه های مخالف صلح خاورميانه متهم ساخته و گفته است که بايد شورای امنيت مساله ايران را در ابعاد وسيع تر مورد توجه قرار دهد هرچند در حال حاضر، موضوع اصلی برای شورا، برنامه هسته ای اين کشور است
.


دنيای مدرن کشتی نوح تازه ای پيدا می کند

کشتی اسطوره ای نوح در دنيای مدرن
مردی هلندی در حال ساختن نمونه مشابهی از کشتی نوح است، تا از اين راه به ايمان مسيحی خود خدمت کند.
يوهان هويبرز ۴۷ ساله است و قصد دارد کشتی را در ماه سپتامبر در رودهای هلند به حرکت در آورد. اندازه کشتی يک پنجم کشتی نوح است و در آن تنها حيوانات اهلی منزل می گيرند.
آقای هويبرز که قصد دارد کشتی را به مثابه باغ وحش و عمارتی مذهبی عرضه کند، اميدوار است که بتواند ايمان مسيحی را در قلب هم ميهنانش بيدار کند.
هرچند او کوشيده است به مصالح سازنده کشتی نوح در تورات وفادار بماند، اما کشتی خود را با چوب سرو آمريکايی و صنوبر نروژی ساخته است.
"بوی کود"
طبق متون قدسی، نوح در کشتی خود هفت جفت از حيوانات اهلی و يک نمونه از تمام مخلوقات قابل تکثير حمل کرده بود.
در زمان توفان بزرگ که يک سال زمين زير آب رفته بود، نوح به همراه سه پسر و سه عروسش در کشتی زندگی کردند.
آقای هويبرز که کشتی کوچکتری می سازد، قصد دارد در کشتی خود اسب و گوسفند و مرغ و خرگوش حمل کند.
رسالت کشتی نوح تازه:
"اين مکان برای بچه ها آموزنده است. آنها می توانند غژغژ چوب و بوی کود را حس کنند"

يوهان هويبرز
او به بنگاه خبری آسوشيتد پرس گفته است: "اين برای کودکان بسيار آموزنده است، زيرا به آنها نشان می دهد که کشتی نوح واقعا وجود داشته است."
کل هزينه ساختمان کشتی کمتر از ۱ ميليون يورو (۲/۱ ميليون دلار) برآورد می شود که از وام بانکی تأمين شده است.
آقای هويبرز قصد دارد برای ديدار از کشتی بليط ورودی تعيين کند. برای تأمين مخارج کشتی ديدار حداقل ۱۰۰ هزار بازديد کننده ضرورت دارد.
آقای هويبرز می گويد که همسر او به اين پروژه علاقه زيادی نشان نداده است.
او می گويد: "همسرم به من می گويد چرا به جای اين کار نميری در اتيوپی چاه حفر کنی؟ من قبلا در چنين کارهايی شرکت کرده ام، اما هميشه آرزو داشتم کشتی نوح بسازم و حالا به اين کار مشغول هستم.؟

سفر وزير خارجه به اروپا وزير خارجه، کانداليزا رايس از 29 مارس تا 2 آوريل به آلمان، فرانسه، و بريتانيا سفر خواهد کرد. وی طی اين سفر در رابطه با طيف گسترده ای از چالش های مشترک از جمله ايران، که ايالات متحده به همراه شرکای خود در آنسوی آتلانتيک با آنها برخورد می کند، به مشورت با متحدين اصلی خود خواهد پرداخت.سفر وزير خارجه به پاريس و برلين فرصتی جهت ادامه گفتگو با صدر اعظم آلمان، آنگلا مرکل، و پرزيدنت ژاک شيراک و ديگر مقامات ارشد ارائه خواهد داد.ديدار وی از بريتانيا شامل سفر به ليورپول و بلکبرن خواهد بود که طی آن وی جک استرا، وزير خارجه انگلستان را همراهی خواهد کرد. اين سفر آينه ای از سفری که اکتبر گذشته خانم رايس و آقای استرا به آلاباما داشتند، و بر پيوندهای فرهنگی و ارزش های مشترک بين ايالات متحده و بريتانيا تأکيد می ورزد.

March 29, 2006



عبدالرحمان از افغانستان خارج شده است

مجلس نمايندگان افغانستان می گويد عبدالرحمان، حتی با اجازه دادگاه نبايد از کشور خارج شود
عبدالرحمان شهروند مسيحی افغان که به دليل ترک اسلام، در افغانستان با مجازات اعدام روبرو بود، از اين کشور خارج شده است.
يک منبع در دولت افغانستان ، در گفتگو با بی بی سی، اين خبر را تاييد کرد.
دولت افغانستان، اخيرا اعلام کرده بود که محاکمه عبدالرحمان، به دليل آنچه نامناسب بودن شرايط روانی وی خوانده شده، به حالت تعليق درآمده است تا نتيجه آزمايشها در مورد سلامت روانی وی، روشن شود
.


اولمرت مدعی پيروزی در انتخابات اسرائيل شد

برنامه اصلی اولمرت در اين انتخابات تعيين مرزهای نهايی اسرائيل بود
ساعتی پس از بسته شدن حوزه های رای گيری در اسرائيل، اهود اولمرت، کفيل نخست وزيری، در انتخاباتی که به عنوان رفراندومی در مورد آينده کرانه باختری ترسيم می شود، اعلام پيروزی کرده است.
وی به اعضای حزب خود، کديما، گفت که يک برهه تاريخی در حيات اسرائيل به سر رسيده و اکنون زمان "گشودن فصلی تازه" است.
يکی از شعارهای انتخاباتی کديما تعيين مرزهای دائمی اسرائيل تا سال 2010 در صورت پيروزی در انتخابات بود.
آقای اولمرت گفت در صورتی که فلسطينی ها تمايل نشان دهند، او آماده انجام مذاکرات صلح با آنهاست
.

March 28, 2006



اعتصاب سرتاسری فرانسه را مختل کرده است

اعتصاب سرتاسری فرانسه بخش خدمات حمل و نقل را به شدت مختل کرده است
اتحاديه های صنفی فرانسه در اعتراض به سياست استخدام اعلام شده توسط دولت يک روز اعتصاب سرتاسری اعلام کرده اند که انتظار می رود فعاليت های عادی اقتصادی را به شدت مختل کند.
اين اعتصاب با هدف وادار ساختن دولت به کنار گذاشتن قانون جديد استخدام جوانان از بامداد روز سه شنبه، 28 مارس، آغاز شده و کارکنان بخش دولتی حمايت خود را دانشجويانی اعلام می دارند که در خلال يک هفته اخير در تظاهرات متعددی عليه اين قانون شرکت داشته اند.
انتظار می رود دهها گردهمايی اعتراضی نيز در شهرهای مختلف فرانسه برگزار شود و تنها در شهر پاريس، پايتخت، حدود چهار هزار پليس ضد شورش مراقبت از اوضاع را برعهده دارند.
اعتصاب روز سه شنبه به خصوص بر شبکه حمل و نقل فرانسه تاثير گذاشته و رفت و آمد در شهرهای بزرگ را دستخوش اختلال کرده است.
اتحاديه های کارکنان پست، رانندگان قطار، ماموران کنترل ترافيک هوايی و کارکنان شرکت هواپيمايی ارفرانس از جمله سازمان های کارگری هستند که ضمن حمايت از دانشجويان، خواستار کنار گذاشتن قراردادهای استخدامی جديد شده اند.
دولت فرانسه معتقد است که قانون استخدامی جديد با رفع موانع اخراج کارکنان باعث تمايل کارفرمايان به استخدام جوانان می شود اما مخالفان اين قانون نسبت به سوء استفاده کارفرمايان نگران هستندمعترضان به قانون جديد معتقدند که دولت دومينيک دو ويلپن، نخست وزير، در صدد است نظام تامين اجتماعی فرانسه را تضعيف کند و اطمينان شغلی را از ميان ببرد.
در مقابل، دولت استدلال کرده است که با آسانتر شدن امکان اخراج نيروی کار، کارفرمايان رغبت بيشتری به استخدام جديد نشان خواهند داد و به اين ترتيب، راهی برای حل مشکل بيکاری جوانان يافت می شود.
قانون جديد و هراس از اخراج
طبق قانونی که دولت به تصويب رسانده است، به کارفرمايان اجازه داده می شود تا در استخدام و اخراج افراد کمتر از 26 ساله از آزادی عمل بيشتری برخوردار باشند.
اين قانون حاوی نوع جديدی از قرارداد استخدامی است و به عنوان بخشی از يک برنامه گسترده دولت به تصويب پارلمان رسيده و
قرار است از ماه آوريل سال جاری به اجرا گذاشته شود.
تظاهرات دانشجويان در خلال هفته اخير ادامه داشته استدر اين نوع قرارداد، افراد کمتر از 26 سال برای دوره های دو ساله "آزمايشی" استخدام می شوند و کارفرما حق دارد در اين مدت، بدون لزوم ارايه توضيح يا هشدار قبلی، اين گروه از کارکنان را اخراج کند.
برای ساير گروه های سنی، دوره آزمايشی يک تا سه سال تعيين شده و پس از پايان اين دوره، هر دو گروه با امضای قراردادهای استخدامی عادی، به کار تمام وقت مشغول می شوند.
دولت گفته است که اجرای اين قانون باعث می شود تا فرصت های شغلی بيشتری برای جوانان فراهم شود در حاليکه بسياری از آنان در حال حاضر بيکار هستند يا تنها می توانند شغل های موقت و نيمه وقت به دست آورند.
در مقابل، مخالفان اين قانون اعتقاد دارند که اجرای آن راه را برای سوء استفاده کارفرمايان هموار می کند زيرا آنان می توانند بدون تعهد در برابری کارکنان خود، همچنان به عقد قراردادهای موقت ادامه دهند و کارکنان قبلی را پس از خاتمه قراردادهايشان اخراج کنند.
فرانسه با بيکاری گسترده جوانان مواجه است و تحليلگران فرانسوی بروز شورش های خيابانی سال گذشته را به نرخ بالای بيکاری در مناطق فقير نشين نسبت داده اند
.


رای گيری انتخابات اسرائيل در ميان تدابير امنيتی

اولمرت به کسب تعداد لازم کرسيهای پارلمان برای اجرای برنامه خود اميد دارد
رای گيری برای گزينش نمايندگان کنست - پارلمان اسرائيل - در ميان تدابير امنيتی شديد آغاز شده و در حاليکه رهبران اين کشور بر اهميت اين انتخابات تاکيد گذاشته اند، ميزان استقبال رای دهندگان چشمگير نبوده است.
حوزه های رای گيری برای انتخاب يکصد و بيست نماينده کنست از صبح سه شنبه، 28 مارس، در سرتاسر اسرائيل گشوده شد در حاليکه موشه کاتساف، رييس جمهوری، هنگام انداختن رای خود به صندوق اخذ رای، اين انتخابات را مهمترين انتخابات در تاريخ اسرائيل خواند.
مهمترين موضوعی که اهود اولمرت، کفيل نخست وزير و رهبر حزب کديما، در اين انتخابات مطرح کرده تعيين نهايی مرزهای اسرائيل از طريق واگذاری بخشی از اراضی اشغال به فلسطينيان و انضمام بخش های ديگری به اسرائيل است و به همين دليل، از اين انتخابات به عنوان نوعی همه پرسی نيز ياد شده است.
حزب کديما، که خود را حزبی ميانه رو می داند، انتظار دارد اکثر رای دهندگان از سياست های حزب حمايت کنند و آقای اولمرت هنگام انداختن رای خود به صندوق از مردم خواست در انتخابات به طور گسترده شرکت کنند.
با اينهمه، در ساعات اوليه رای گيری، ميزان مشارکت واجدان شرايط رای دادن - که شمار آنان به حدود پنج ميليون نفر می رسد- چندان چشمگير نبوده است.
رای گيری در ميان تدابير امنيتی شديد برگزار می شود و سخنگوی پليس اسرائيل گفته است که بيست و دو هزار مامور، که گروهی از آنان را ماموران لباس شخصی تشکيل می دهند، حفظ امنيت انتخابات را برعهده دارند.
پليس اسرائيل مجتمع مسجد الاقصی در بيت المقدس را به دليل دريافت هشدارهايی در مورد احتمال حمله تندروهای يهودی درمحاصره گرفته و از رفت و آمد به داخل آن جلوگيری می کنند.
پيش بينی سهم احزاب اصلی
رقابت اصلی بين احزاب کديما، کارگر و ليکود جريان دارد و نظر سنجی های انجام شده در جريان مبارزات انتخاباتی حاکی از آن بوده است که حزب کديما خواهد توانست به حدود 34 کرسی از يکصد و بيست کرسی پارلمان دست يابد در حاليکه دو حزب کارگر و ليکود به ترتيب 19 و 14 کرسی کسب خواهند کردگذرگاه های مرزی بين خاک اسرائيل و باريکه غزه بسته شده و ارتش اسرائيل در سرزمين های کرانه باختری رود اردن به حالت آماده باش در آمده است.
در همانحال، گزارش شده است که سربازان اسرائيلی يک فلسطينی را در يکی از روستاهای کرانه باختری به ضرب گلوله از پای در آورده اند.
ارتش اسرائيل و مقامات امنيتی فلسطينی گفته اند که اين شخص از اعضای مسلح جهاد اسلامی، از گروه های تندرو فلسطينی، بو
ده است.
برنامه های انتخاباتی
نامزدهای سی و يک حزب اسرائيل در انتخابات کنونی شرکت دارند اما رقابت اصلی بين حزب حاکم کديما، حزب راستگرای ليکود و حزب چپگرای کارگر جريان داشته است.
حزب کديما، که سال گذشته و پس از کناره گيری آريل شارون، نخست وزير بيمار اسرائيل از حزب ليکود توسط وی ايجاد شد، با برنامه ای حاوی حل و فصل مساله مرزهای اسرائيل وارد مبارزات انتخاباتی شده است.
استقبال رای دهندگان از انتخابات قابل توجه نبوده استاهود اولمرت، کفيل نخست وزير و رهبر کديما، در نظر دارد با اين اقدام، تماس و چانه زنی با فلسطينيان بر سر سرزمين هايی را که قرار است کشور فلسطينی در آن تشکيل شود کاهش دهد هرچند که انضمام بخشی از اراضی فلسطينی از سوی بسياری از فلسطينيان محکوم شده است.
در مقابل، حزب راستگرای ليکود، به رهبری بنيامين نتانياهو، نخست وزير پيشين، با هرنوع واگذاری اراضی اشغالی به فلسطينيان مخالف است و از وجود و گسترش شهرک های يهودی نشين حمايت می کند.
حزب کارگر، که معمولا طرفدار نرمش بيشتر در قبال فلسطينيان به منظور خاتمه دادن به مناقشه کنونی است، در اين انتخابات بيشترين تاکيد خود را بر مسايل داخلی و به خصوص برنامه های رفاه اجتماعی قرار داده است.
نظر سنجی های انجام شده در جريان مبارزات انتخاباتی حاکی از آن بوده است که حزب کديما خواهد توانست به حدود 34 کرسی از يکصد و بيست کرسی پارلمان دست يابد در حاليکه دو حزب کارگر و ليکود به ترتيب 19 و 14 کرسی به دست خواهند آورد.
در چنين صورتی، حزب کديما می تواند يک دولت ائتلافی را با مشارکت ساير احزاب تشکيل دهد اما حتی با تحقق اين پيش بينی، رهبری حزب ممکن است در موقعيتی محکم برای اجرای برنامه اساسی خود نباشد.
در اسرائيل انتخابات به شيوه توزيع نسبی آرا صورت می گيرد و کرسی های پارلمان به نسبت سهم احزاب در کل آرای به صندوق ريخته شده بين آنها تقسيم می شود.
رای گيری روز سه شنبه تا ساعت 22 به وقت محلی ادامه دارد و انتظار می رود نتايج اوليه ساعاتی پس از آن اعلام شود
.

این عکس را خبرگزاری حکومتی مهر از سفر احمدی نژاد به استان کهگیلویه و بویر احمد با عنوان " محمود احمدی نژاد برای دیدار با مردم یاسوج وارد این شهر شد"، منتشر کرده است.



زکريا موسوی: مانع فاش شدن حملات 11 سپتامبر شدم

موسوی قبلا به عضويت در القاعده و توطئه چينی با آن گروه برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود
زکريا موسوی که در رابطه با حملات 11 سپتامبر در آمريکا تحت محاکمه بوده در دادگاهی در اين کشور شهادت داده است که او به مقام های آمريکايی دروغ گفته بود تا مانع پی بردن آنها به توطئه حملات 11 سپتامبر 2001 شود.
وی دخالت مستقيم در حملات نيويورک را رد کرد اما گفت برای ربودن يک هواپيما و کوبيدن آن به مقر رياست جمهوری آمريکا، کاخ سفيد، در روز 11 سپتامبر آموزش می ديد.
آقای موسوی در برابر هيات منصفه دادگاهی که تعيين خواهد کرد آيا مجازات او حبس ابد يا اعدام خواهد بود شهادت می داد. دادستان ها خواهان مجازات اعدام برای وی هستند.
پيشتر وکلای تسخيری آقای موسوی در تلاش برای پرهيز از صدور احتمالی حکم اعدام برای موکل خود کوشيدند مانع شهادت دادن او شوند.
موسوی که اکنون 37 سال دارد گفت او پس از بازداشتش در اوت 2001 به بازجويان دروغ گفته بود تا برنامه حملات به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نيويورک برملا نشود.
اين شهروند فرانسوی که اصلا زاده مراکش است سال گذشته در مقابل اتهامات توطئه چينی با گروه القاعده برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود. او تنها کسی است که در رابطه با حملات 11 سپتامبر 2001 در آمريکا محاکمه شده است.
همدستی با ريچارد ريد
موسوی در پاسخ به پرسش های دادستان رابرت اسپنسر، به دادگاه گفت که او پس از بازداشت خود در ايالت مينسوتا در ماه اوت 2001 به بازجويان دروغ گفته بود.
زکريا موسوی قبلا به توطئه چينی با القاعده برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود
هرچند وی گفت که از تاريخ دقيق حملات برنامه ريزی شده عليه نيويورک و واشنگتن خبر نداشته است، اما افزود که او می دانست گمراه کردن بازجويان به عملی شدن آن حملات کمک خواهد کرد.
وی همچنين به دادگاه گفت که او و ريچار ريد، موسوم به بمبگذار کفشی، برای ربودن يک هواپيمای ديگر و کوبيدن آن به کاخ سفيد پس از حملات اوليه به خدمت گرفته شده بودند.
ريچارد ريد، متولد بريتانيا، در 22 دسامبر 2001 پس از آن دستگير شد که تلاش کرد کفش های خود که حاوی مواد منفجره بود را
در پروازی از پاريس به شهر ميامی آمريکا منفجر کند. او اکنون حبس ابد را می گذراند.
به گزارش خبرگزاری فرانسوی "ای اف پی"، زکريا موسوی در پاسخ به اين سوال که چه کسی دستور اين کار را به او داده بود گفت: "اسامه بن لادن".
'هديه ای' برای دادستانی
موسوی به خاطر رفتار گاه احساساتی و غيرقابل پيش بينی خود هنگامی که در جايگاه شهود قرار می گيرد معروف شده است.
وی در جريان حضورهای مکرر در دادگاه ها، گاه اظهاراتی متناقض با شهادت های پيشين خود بيان داشته و از لحاظ روانی نامتعادل جلوه کرده است.
با اين حال جاستين وب، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد به نظر می رسد که اقرارهای روز دوشنبه آقای موسوی هديه ای برای دادستانی بوده است.
خبرنگار ما می افزايد دادستان ها در سراسر طول محاکمه ادعا می کردند که زکريا موسوی اطلاعاتی کافی که با آن بتوان حملات 11 سپتامبر را متوقف کرد در اختيار داشت و اکنون به نظر می رسد او اين ادعاها را تاييد کرده باشد.
موسوی يک ماه پيش از حملات 11 سپتامبر که در آن نزديک به سه هزار نفر جان باختند، به اتهام نقض مقررات مهاجرت دستگير شد.
بازداشت وی پس از آن بود که يک آموزشگاه خلبانی در ايالت مينسوتا که وی دانشجوی آن بود گزارش داد که به رفتار او مظنون شده است
.

March 27, 2006


به گزارش خبرگزاری فرانسه از برلین، دادسرای شهر پوتسدام اعلام کرد در پی بازرسی از بیش از 40 شرکت آلمانی، ماموران گمرک آلمان یک شبکه گسترده قاچاق را در این کشور که از طریق روسیه به رژیم تهران برای برنامه های هسته ایش تجهیزات اتمی ارسال می کرده، کشف کرده اند.
به گفته سخنگوی دادسرای پوتسدام، چند تاجر روسی و آلمانی این شبکه گسترده قاچاق مواد و تجهیزات اتمی را هدایت می کردند.
همین منبع اعلام کرد از بین 41 شرکتی که مورد بازرسی قرار گرفته اند، دست کم 6 شرکت از طریق روسیه به ایران تجهیزات غیرقانونی ارسال کرده اند که از جزئیات کالاهای فروخته شده و تاریخ بارگیری آنها اطلاعاتی ارایه نشده است.
به گفته تلویزیون ARD آلمان، در عملیات بازرسی از شرکتهای مزبور بیش از 250 تن از ماموران پلیس و گمرک در 10 ایالت آلمان شرکت داشته اند که بنا بر این گزارش، یکی از بزرگترین عملیات بازرسی از سوی گمرک آلمان محسوب می شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گزارش داد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر این هفته خود به چند پایتخت اروپايی، روز جمعه در پاریس با ژاک شیراک، رئیس جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد. محور اصلی گفتگوهای دوطرف، بحران هسته ای رژیم تهران اعلام شده است.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت خانم رایس همچنین قرار است این هفته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر مقامات اروپايی نیز در مورد راههای مقابله با بحران هسته ای رژیم تهران دیدار و گفتگو کند
.
به عقیده برخی ناظران، این احتمال وجود دارد که در پی مخالفت چین و روسیه با بیانیه پیشنهادی انگلستان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه رژیم تهران، سه کشور غربی عضو دائم شورای امنیت ( آمریکا، فرانسه و انگلستان) بهمراه آلمان در صدد اقداماتی علیه جمهوری اسلامی خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل برآیند.
به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، خانم رایس در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه، علاوه بر بحران هسته ای رژیم تهران، پیرامون دیگر مسایل خاورمیانه از جمله وضعیت رژیم بشار اسد در سوریه نیز گفتگو خواهد کرد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا در یکی از شماره های اخیر خود در باره بحران هسته ای رژیم تهران و موضع واشنگتن و پاریس در قبال آن نوشت آمریکا و فرانسه در برخورد با برنامه هسته ای رژیم تهران، به متحدان صمیمی تبدیل شده اند. این موضوع باعث شده که یکی از قدیمی ترین متحدان آمریکا بار دیگر به واشنگتن بپیوندد.
به نوشته این روزنامه، روابط آمریکا و فرانسه با جنگ عراق به سردی گرائیده بود، اما اکنون این دو کشور شانه به شانه یکدیگر در شورای امنیت به مخالفت با برنامه هسته ای رژیم تهران می پردازند.
سفیر فرانسه در واشنگتن روابط بین دو کشور را بسیار سازنده و در جهت دستیابی به اهداف مشترک توصیف کرده است.
کریستین ساینس مانیتور در ادامه به نقل از برخی کارشناسان نوشت، فرانسه که زمانی اتحادیه اروپا را بعنوان ابزاری برای حفظ قدرت جهانی خود می دانست، امروزه به این نتیجه رسیده است که تنها برگ برنده پاریس برای حفظ این موقعیت، بهبود روابطش با تنها ابرقدرت جهان یعنی ایالات متحده آمریکا است
.


اساس گزارشهاى دریافتی، روز جمعه گذشته (چهارم فروردین ماه) حكم اعدام زندانى سیاسى، ولى الله فیض مهد‌وى به‌ طور كتبى به وی ابلاغ شده و او نیز این حكم را امضا كرده است. این اقدام رژیم درمانده جمهوری اسلامی در ادامه سلسله تهدیدهایى است كه پس از ارجاع پرونده هسته ایش به شوراى امنیت سازمان ملل علیه زندانیان سیاسى انجام می دهد.
دژخیمان رژیم اسلامی در زندان به شماری از زندانیان سیاسی که به اعدام محکوم شده اند، گفته بودند که در صورت ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت، آنها را اعدام خواهند کرد.
رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی چندی پیش حجت زمانی، یکی از زندانیان سیاسی زندان گوهردشت کرج را بدار آویخت.
ولی الله فیض مهدوی به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین سالها است در زندان گوهردشت کرج بسر می برد.
سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر برای نجات جان این زندانی سیاسی فراخوان داده اند
.


ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از طرح حکومت ایران علیه بهاييان




خانم اسما جهانگير: حکومت ایران ميخواهد اطلاعات مربوط به بهاييان بصورت "بسيار محرمانه" جمع آوری شود
گزارشگر ويژه ’کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور اديان يا عقايد‘ می گويد به تازگی نسخه ای از بخشنامه محرمانه ای بدست آورده که حاکی از برنامه جديد دولت ايران برای شناسايی و تحت نظر گرفتن بهاييان اين کشور است.
اسما جهانگير گزارشگر ويژه اين کميسيون می گويد، اين سند محرمانه توسط رئيس ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران به تعدادی از نهادهای امنيتی انتظامی نوشته شده است.
به گفته وی، بخشنامه از طرف آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از سازمانهای ذيربط می خواهد تا به طور "بسيار محرمانه" تمام اطلاعات موجود درباره افراد بهايی را جمع آوری کنند.
بنا بر بيانيه خانم جهانگير، بخشنامه مورخ ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵ ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح ايران خطاب به وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نيروی انتظامی نوشته شده است و از آنها درخواست کرده تا بهاييان را شناسايی و اعمال آنها را زير نظر بگيرند.
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد به دليل حساس بودن موضوع نمی گويد چگونه نسخه ای از بخشنامه مزبور در اختيار او قرار گرفته است.
گرفتن ليست اسامی افراد و تحت نظر گرفتن فعاليتهای اشخاص شباهت به اقدامات دولت ايران در ابتدای انقلاب در اوايل دهه ۱۹۸۰ دارد. در آن زمان آنها بهاييان را شناسايی کرده و زير نظر گرفتند. آنچه که پس از آن ديديم دستگيری رهبران بهاييان و اعدام های گسترده افراد بهايی بود. مشکل اين است که اين روند پس از حدود ۲۰ سال دوباره ظاهر شده است و اين بسيار نگران کننده است. کسی نميدانست که نيروهای مسلح و امنيتی در ايران به طور سيستماتيک درصدد شناسايی و تحت نظر گرفتن بهايی ها هستند.

دوايت بشير
ولی خانم جهانگير تاييد می کند که ستاد کل نيروهای مسلح می خواهد اطلاعات مربوط به بهاييان به طور کامل و به صورت "بسيار محرمانه" جمع آوری شود.
در بيانيه اين مقام سازمان ملل متحد آمده است که تحت نظر گرفتن افراد بدليل اعتقاد به دينی که با دين رسمی کشور تفاوت دارد، با معيارهای بين المللی مغايرت دارد و يک مداخله "غير مجاز" و "غير قابل قبول" در حقوق اقليتهای مذهبی است.
تکرار وقایع ۱۹۸۰؟
بيانيه خانم جهانگير موجب نگرانی شديد مقامات کميسيون آزاديهای بين المللی دينی در آمريکا شده است.
اين کميسيون ماه گذشته رسما از بدتر شدن موقعيت اقليتهای دينی در ايران طی ۱۸ ماه گذشته خبر داده بود.
دوايت بشير، کارشناس ارشد اين کميسيون، در گفتگويی با دفتر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن، برنامه محرمانه زير نظر گرفتن گسترده بهاييان ايران را امری بسيار نگران کننده خواند.
او می گويد: "گرفتن ليست اسامی افراد و تحت نظر گرفتن فعاليتهای اشخاص شباهت به اقدامات دولت ايران در ابتدای انقلاب در اوايل دهه ۱۹۸۰ دارد. در آن زمان آنها بهاييان را شناسايی کرده و زير نظر گرفتند. آنچه که پس از آن ديديم دستگيری رهبران بهاييان و اعدام های گسترده افراد بهايی بود. مشکل اين است که اين روند پس از حدود ۲۰ سال دوباره ظاهر شده است و اين بسيار نگران کننده است. کسی نمی دانست که نيروهای مسلح و امنيتی در ايران به طور سيستماتيک درصدد شناسايی و تحت نظر گرفتن بهايی ها هستند."
آقای بشير می گويد وخيم شدن وضعيت برای اقليت های دينی در ماههای اخير در ايران محدود به بهاييان نمی شود.
مسيحيان نيز طی يک سال گذشته با افزايش آزار، تهديد و دستگيری مواجه بوده اند. حتی برخی از اقليت های مسلمان مانند مسلمان اهل تسنن و دراويش مورد آزار و اذيت بيشتر قرار گرفته اند. تنها ماه قبل حدود ۱۰۰۰ تن از مسلمانان صوفی توسط مقامات دولتی بازداشت شدند. ما شاهد روند گسترده بدتر شدن اوضاع برای اقليت های مذهبی در ايران هستيم.

دوايت بشير
به گفته او، جامعه کليميان ايران نيز پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، "هولوکاست" يعنی کشتار يهوديان در جريان جنگ جهانی دوم را افسانه خواند، از عکس العمل منفی دولت ايران عليه کليميان بيم دارد.
کارشناس کميسيون آزاديهای بين المللی دينی همچنين به بی بی سی گفت: "مسيحيان نيز طی يک سال گذشته با افزايش آزار، تهديد و دستگيری مواجه بوده اند. حتی برخی از اقليت های مسلمان مانند مسلمان اهل تسنن و همچنين دراويش مورد آزار و اذيت بيشتر قرار گرفته اند. تنها ماه قبل حدود ۱۰۰۰ تن از مسلمانان صوفی توسط مقامات دولتی بازداشت شدند. ما شاهد روند گسترده بدتر شدن اوضاع برای اقليت های مذهبی در ايران هستيم."
سکوت مقامات ایران
از سوی ديگر بانی دوگال، نماينده جامعه بين المللی بهاييان در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، طی نامه رسمی ای مراتب نگرانی جامعه بين المللی بهاييان را درباره بخشنامه محرمانه به اطلاع دفتر نمايندگی دولت ايران در اين سازمان رسانده است.
ولی به گفته خانم دوگال مقام های ايرانی تاکنون پاسخی به نامه دفتر وی نداده اند.
قوانين ايران مسيحيان، کليميان و زرتشتی ها را به عنوان اقليتهای مذهبی غير مسلمان برسميت می شناسد.
بهائيان بزرگترين اقليت مذهبی غير مسلمان در ايران هستند. ولی آنها در ايران رسميت ندارند و از حقوق اساسی مانند حق تحصيل در دانشگاه و استخدام در سازمانهای دولتی محروم هستند
.


تظاهرات عليه آزادی مرد مسيحی افغان

تظاهرکنندگان مزار شريف خواستار محاکمه و اعدام مسيحی افغان شدند
در حاليکه امکان آزادی عبدالرحمان، يک مرد مسيحی افغان، دست کم در جريان رسيدگی مجدد به پرونده وی مطرح بوده، در شمال افغانستان تظاهراتی عليه آزادی وی برگزار شده است.
عبدالرحمان با ترک اسلام به مسيحيت گرويده و چند هفته قبل، پس از بازگشت به افغانستان، با شکايت چند تن از خويشاوندانش به اتهام ارتداد تحت پيگرد قرار گرفت اما بازداشت و محاکمه وی انتقادهايی را در خارج از اين کشور در پی داشته است و دولت افغانستان را تحت فشار بين المللی قرار داده است.
گفته می شود مقامات قضايی افغانستان اين موضوع را در دست بررسی دارند که آيا اين مرد افغان از سلامت روانی لازم برای ادامه پيگرد قانونی برخوردار است و از قول يکی از مقامات افغانستان، که از وی نام برده نشده، گزارش شده است که در طول بازنگری اين پرونده توسط دادستانی، لزومی ندارد که آقای عبدالرحمان در زندان باقی بماند و در نتيجه انتظار می رود وی آزاد شود.
در همانحال، از شهر مزار شريف، در شمال افغانستان، گزارش شده که چند صد نفر با برگزاری تظاهراتی، آزادی عبدالرحمان را محکوم کرده و خواستار محاکمه و اعدام وی شده اند.
اين تظاهرات در شهر مزار شريف، مرکز ولايت بلخ، برگزار شده و به گزارش هارون نجفی زاده، گزارشگر بخش فارسی بی بی سی در اين شهر، اکثر تظاهرکنندگان را محصلان مدارس دينی و طرفداران يک موسسه مذهبی موسوم به بنياد فرهنگی پژوهشگران افغانستان تشکيل می دادند.
آزادی مذهب و ارتداد
قانون اساسی افغانستان آزادی مذهب را محترم شمرده که قاعدتا به معنی جلوگيری از تعدی به پيروان اديان ديگر و آزادی آنان در اجرای مراسم دينی خويش است اما نظام قضايی اين کشور بر اساس قوانين شريعت قرار دارد که برای ارتداد مجازات اعدام را در نظر می گيرد مگر اينکه فرد مرتد "توبه" کند و به دين اسلام بازگرددنفرات پليس ضد شورش به منظور جلوگيری از بروز خشونت های احتمالی محل تظاهرات را در محاصره خود داشتند.
تظاهرکنندگان عليه جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، و رهبران ساير کشورهای منتقد بازداشت و محاکمه اين مرد ا
فغان شعار دادند و آنان را به دخالت در امور افغانستان متهم کردند.
آنان همچنين دولت را متهم می کردند که با آزادی عبدالرحمان، قانون اساسی اسلامی افغانستان را ناديده می گيرد.
در همانحال، براساس برخی گزارش ها، اعضای خانواده متهم نيز از دادگاه خواسته اند تا به دليل بيماری روانی، از محاکمه و مجازات وی صرفنظر کند.
مشکل سياسی
پيش از اين انصارالله مولوی زاده، رييس ديوان امنيت عامه کابل، تاييد کرده بود که پرونده ارتداد عبدالرحمان به دليل ابهام در مورد سلامت روانی وی برای بررسی بيشتر در اختيار دادستانی قرار گرفته است.
محاکمه عبدالرحمن به اتهام ارتداد دولت را با دشواريهای خارجی مواجه کرده استدر حاليکه دولت افغانستان می کوشد وجهه خارجی اين کشور را بهبود بخشد و برای حفظ امنيت و اجرای برنامه های بازسازی، به کمک های گسترده خارجی نياز دارد، بازداشت و محاکمه يک مرد افغان به دليل انتخاب مذهب مورد انتنقاد شديد تعدادی از رهبران و مقامات خارجی قرار گرفته است.
خبرنگار بی بی سی در کابل می گويد که با افزايش فشار خارجی، به خصوص از سوی متحدان غربی افغانستان، حامد کرزی، رييس جمهوری، شخصا در اين مورد مداخله کرده تا توقف محاکمه را به نحوی امکانپذير سازد.
انتظار می رود اقدام وی با مخالفت و انتقاد شديد تندروهای اسلامگرا مواجه شود.
قانون اساسی افغانستان آزادی مذهب را محترم شمرده که قاعدتا به معنی جلوگيری از تعدی به پيروان اديان ديگر و آزادی آنان در اجرای مراسم دينی خويش است اما نظام قضايی اين کشور بر اساس قوانين شريعت قرار دارد که برای ارتداد مجازات اعدام را در نظر می گيرد مگر اينکه فرد مرتد "توبه" کند و به دين اسلام بازگردد.
عبدالرحمان از بازگشت از مسيحيت خودداری ورزيده است.
آقای عبدالرحمان حدود شانزده سال گذشته را در خارج از افغانستان زندگی کرده و در خارج به مسيحيت گرويده است و به گفته قاضی دادگاه، مشخص نيست که وی شهروند افغانستان است يا يک شهروند خارجی محسوب می شود.
خبرنگار بی بی سی در کابل می گويد که محل اقامت آقای عبدالرحمان پس از آزادی از زندان به دلايل امنيتی محرمانه نگاه داشته شده است.
با افزايش انتقادات خارجی از محاکمه و احتمال صدور حکم اعدام عليه عبدالرحمان، گفته می شد که مقامات افغان ممکن است در صدد يافتن راهی برای توقف محاکمه باشند و اختلال روانی متهم می تواند بدون نقض قوانين اين کشور، راه حلی مناسبی محسوب شود
.

March 26, 2006

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از سرنوشت دو شهروند اهل کامیاران که از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده اند، اطلاعی در دست نیست.
به گفته این سازمان، در روز اول فروردین ماه سال جاری دو نفر از اهالی روستای" لول سادات"به نامهای"ایوب رحمانی" و" نامدار رحمانی" هنگام ورود به شهر کامیاران، توسط نیروهای انتظامی دستگیر و تحویل مقامات امنیتی داده شده اند.
نوع اتهام و دلیل بازداشت نامبردگان تاکنون اعلام نشده و خانواده های بازداشت شدگان هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و علت دستگیری آنها به دست نیاورده اند
.


اعتصاب کارگران، احداث برج دبی را متوقف کرد

پيش بينی می شود احداث برج دبی سال ۲۰۰۸ خاتمه يابد
اعتصاب کارگران در محل احداث برج دبی، بلندترين ساختمان جهان، وارد دومين روز خود شد.
حدود ۲۵۰۰ کارگر دست اندرکار ساخت اين برج برای افزايش دستمزد و بهبود شرايط کار دست به اعتصاب زده اند. اين اعتصاب دو روز پيش به خشونت کشيده شده بود.
با اين وجود شرکت کره ای سامسونگ، پيمانکار اصلی اين بنا می گويد، اعتصاب، تاثيری بر جريان احداث اين آسمان خراش نگذاشته است.
کارگران ساختمانی اين بنا توسط يک شرکت مستقر در دوبی استخدام شده اند.
کارگران از کارفرمايان خود تقاضای دستمزد بهتر، پرداخت اضافه کاری، شرايط بهتر درمانی و رفتار بهتر دارند.
در حال حاضر يک کارگر متخصص روزی ۷ دلار و شصت سنت و کارگر عادی روزی چهار دلار دستمزد می گيرد.
بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی آسوشيتدپرس، شورش کارگران خشمگين که دو روز قبل خودروها، دفاتر و ماشين های صنعتی را درهم شکستند حدود يک ميليون دلار خسارت به جا گذاشته است.
بعد از اين واقعه، کارگران به محل بازگشته اما از کارکردن در برج دوبی خودداری کرده اند.
بازرسان دولت امارات متحده عربی در حال گفتگو با اعتصابيون هستند. گفته می شود اغلب اعتصاب کنندگان آسيايی تبار هسستند.
کارگران خارجی نقش مهمی در موج فزاينده ساختمان سازی در منطقه خليج فارس دارند. ميليون ها مهاجر، اينک به جمعيتی با شمار بيشتر تبديل شده اند.
طرح های بلندپروازانه ای نظير توسعه چهار ميليارد دلاری فرودگاه دبی اساسا با تکيه بر کارگرانی از هند، پاکستان، سری لانکا و بنگلادش به اجرا گذاشته شده اند. دستمزد اين کارگران ارزان معمولا کمتر از ۳۰۰ دلار در ماه است
.


پاپ عفو مسيحی افغان را خواستار شد

عبدالرحمان در آغاز اين ماه دستگير شده است
پاپ بنديکت شانزدهم در نامه ای از رئيس جمهور افغانستان تقاضا کرد که نسبت به مرد افغانی که به مسيحيت گرويده رأفت نشان دهد
.
مرد افغان به نام عبدالرحمان به "ارتداد" متهم شده که اسلام آن را "گناه کبيره" می داند.
به گفته واتيکان، رهبر مسيحيان جهان از حامد کرزی خواسته است که به حقوق بشر که در قانون اساسی افغانستان نيز مندرج است، احترام بگذارد.
دولت افغانستان مذاکراتی را درباره سرنوشت آقای عبدالرحمان شروع کرده است و گفته می شود که او "به زودی آزاد خواهد شد."
آقای عبدالرحان به "جرم ارتداد" محاکمه می شود و طبق قانون شريعت مجازات اعدام جان او را تهديد می کند.


درگيری پليس بلاروس با تظاهرکنندگان مخالف دولت

ميلينکويچ در پارک بزرگ مينسک برای تظاهرکنندگان مخالف دولت سخنرانی کرد
در مينسک پايتخت بلاروس در حاشيه تظاهرات آرامی که در مخالفت با نتايج انتخابات رياست جمهوری برپا شده بود، ميان پليس و تظاهرکنندگان درگيری پيش آمده است.
الکساندر کوزولين يکی از رهبران مخالفان دولت، به همراه عده ای که قصد داشتند به طرف محل بازداشت عده از از تظاهرکنندگان بروند، دستگير شدند.
گزارش شده است که نيروهای پليس برای پراکنده کردن تظاهرات گاز اشک آور به کار برده اند.
در تظاهرات روز شنبه هزاران نفر از مخالفان دولت بلاروس شرکت داشتند. آنها به طور مسالمت آميز در خيابان های شهر مينسک، پايتخت اين کشور، گرد هم آمده و اين خيابان ها را بند آورده بودند.
نيروهای پليس ميدانی را که اين افراد در ابتدا تصميم داشتند اعتراض خود را در آن برگزار کنند، مسدود کردند و تظاهرکنندگان در يک پارک گردهمايی خود را برگزار کرده اند.
الکساندر ميلينکويچ، رهبر اصلی مخالفان برای بعضی از تظاهرکنندگان در يک پارک سخنرانی کرد.
آقای ميلينکويچ خطاب به معترضانی که در پارک گرد آمده بودند، گفت: "هرچه اين دولت فشار و اختناق را شديدتر کند، به پايان خود نزديکتر می شود."
"انتخابات تقلب آميز"
گروه های مخالف به نتيجه انتخابات هفته گذشته رياست جمهوری بلاروس معترض هستند.
در نتيجه اين انتخابات، الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری کنونی بلاروس بار ديگر و برای سومين دور متوالی به اين سمت انتخاب شد. معترضين می گويند در اين انتخابات تقلب شده است.
در مينسک راه پيمايی آرام معترضان به درگيری با پليس انجاميده است
يکی از خبرنگاران بی بی سی که در محل حضور دارد می گويد صدها پليس تظاهرکنندگان را به عقب راندند و آنها را به گروه های کوچک تقسيم کردند.
برايان بنت، سفير بريتانيا در بلاروس و چند ديپلمات خارجی ديگر در بيرون پارک حاضر بودند.
آقای بنت به بی بی سی گفت آنها برای نظارت بر تظاهرات و گزارش کردن آن به دولت هايشان در آنجا جمع شده اند.
اتحاديه اروپا و آمريکا نتيجه انتخابات رياست جمهوری بلاروس را رد و دستگيری صدها معترض را محکوم کرده اند.
روز جمعه، بيست و چهارم مارس، تحصن پنج روزه معترضين در اين ميدان توسط نيروهای امنيتی پايان داده شد. اين نيروها برای پايان دادن به اين تحصن، صدها نفر را دستگير کردند.
الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری کنونی بلاروس که 51 سال دارد، در سال 1994 برای يک دوره پنج ساله و با اکثريت قابل توجه آرا به رياست جمهوری اين کشور انتخاب شد و با برگزاری يک همه پرسی در سال 1996، بسياری از اختيارات پارلمان را به دست گرفت.
بر اساس اين همه پرسی، دوره زمامداری آقای لوکاشنکو به مدت دو سال ديگر تمديد شد و وی در انتخابات سال 2001 نيز، که ناظران غربی نتايج آن را مخدوش اعلام کردند، مجددا به پيروزی دست يافت.
در سال 2004، يک همه پرسی ديگر در بلاروس برگزار شد و محدوديت دو دوره متوالی رياست جمهوری را در مورد الکساندر لوکاشنکو لغو کرد.
در تازه ترين انتخابات پارلمانی بلاروس تمامی کرسی های پارلمان نصيب طرفداران رييس جمهوری شد و در سال های اخير، بسياری از رهبران مخالف دولت زندانی يا ناپديد شده اند.

March 25, 2006



زندان اوین بین المللی شد!

دو شهروند آلمانی و فرانسوی که به اتهام ورود غیر مجاز به آبهای ایران در خلیج فارس بازداشت و به 18 ماه زندان محکوم شده بودند، برای گذراندن دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شدند.
وکیل دونالد کلاین شهروند آلمانی تایید کرد که موکلش به زندان اوین منتقل شده است.
استفن لربیه 32 ساله و شهروند فرانسه و دونالد کلاین 52 ساله شهروند آلمان حکم خود را در بیست و چهارم ژانویه (چهارم بهمن ماه) در دادگاهی در بندرعباس دریافت کردند و روانه زندان شدند.
یک دادگاه تجدید نظر حکم آنها را در اواخر اسفندماه تایید کرد.

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، از سرنوشت دو شهروند اهل کامیاران که از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده اند، اطلاعی در دست نیست.
به گفته این سازمان، در روز اول فروردین ماه سال جاری دو نفر از اهالی روستای" لول سادات"به نامهای"ایوب رحمانی" و" نامدار رحمانی" هنگام ورود به شهر کامیاران، توسط نیروهای انتظامی دستگیر و تحویل مقامات امنیتی داده شده اند.
نوع اتهام و دلیل بازداشت نامبردگان تاکنون اعلام نشده و خانواده های بازداشت شدگان هیچگونه اطلاعی از محل نگهداری و علت دستگیری آنها به دست نیاورده اند
.


دادگاه رآکتور اتمی جديد ژاپن را تعطيل کرد

قاضی دادگاه رای داده که ساخت رآکتور در منطقه ای زلزله خيز خطرناک است
دادگاهی در ژاپن دستور بستن جديدترين رآکتور اتمی اين کشور را به دليل خطرات احتمالی آن صادر کرده است.
روز جمعه، 24 مارس، قاضی دادگاه بخش کانازاوا با دادخواست ساکنان شهرک ايشيکاوا، واقع در شمال غرب توکيو، پايتخت، برای بستن رآکتور اتمی شماره 2 شيکا موافقت کرد و در حکم خود اعلام داشت که ادعای ساکنان اطراف رآکتور در مورد خطر نشت مواد راديو اکتيو در صورت بروز زمين لرزه شديد در منطقه قابل قبول است.
اين دادخواست در ماه مه سال گذشته توسط 135 تن از ساکنان منطقه تسليم دادگاه شده بود و هفته گذشته، شرکت برق هوکوريکو، مالک اين رآکتور، پس از کسب تاييديه مرکز نظارت بر انرژی اتمی ژاپن، استفاده تجاری از اين نيروگاه را آغاز کرد.
گزارش پارسا پيلتن در برنامه جام جهان نما
ساکنان منطقه در دادخواست خود گفته بودند که اين رآکتور 1358 مگاواتی در نزديکی گسلی قرار دارد که وقوع زمين لرزه هايی به شدت 6/7 درجه در مقياس ريشتر در آن محتمل است.
در مقابل، شرکت هوکوريکو استدلال کرده بود که اين تاسيسات را با توجه کامل به معيارهای ايمنی مورد نظر دولت ساخته است و
خطر نشت مواد راديو اکتيو از آن وجود ندارد.
ساکنان منطقه از صدور حکم دادگاه در تاييد دادخواست خود استقبال کرده انددر دادخواست ساکنان منطقه آمده بود که ضوابط ايمنی مورد استناد شرکت برق هوکوريکو بر دستورالعملی منطبق است که بيش از بيست سال پيش صادر شد و قابل اعتماد نيست.
تصميم دادگاه در حالی اعلام می شود که صنعت برق ژاپن می کوشد پس از حادثه ای در رآکتور شرکت کناسايی در اوت سال 2004 که تلفاتی را نيز در پی داشت، اعتماد عمومی نسبت به ايمنی تاسيسات هسته ای را مجددا به دست آورد.
در سال های اخير، شرکت های ژاپنی در صنايع هسته ای اين کشور همچنين متهم شده اند که در اسناد مربوط به رعايت موارد ايمنی دست برده اند.
ژاپن از نظر توليد برق در رده سوم در جهان قرار دارد و تقريبا تمامی سوخت فسيلی لازم برای مصرف داخلی، از جمله در نيروگاه های خود را از خارج وارد می کند.
از اواخر دهه 1970، اين کشور به توليد برق از نيروگاه های هسته ای روی آورد و سهم اين نيروگاه ها در توليد کل برق در ژاپن از 2 درصد در سال 1972 به حدود 23 درصد در دهه 1990 افزايش يافته است.
در عين حال، سازمان های حفاظت از محيط زيست همچنان به مخالفت خود با تاسيس نيروگاه های هسته ای ادامه می دهند و خواستار روی آوردن بخش انرژی ژاپن به توليد برق از ساير منابع بوده اند.
شرکت هوکوريکو گفته است که خواستار تجديد نظر در رای دادگاه خواهد شد و اعلام داشته که ادامه فعاليت اين تاسيسات برای تامين برق مورد نياز منطقه ضرورت دارد
.


جت ماورای صوت آماده پرواز شد

موتور های شات ۳ برای آزمايش به جلوی يک موشک وصل می شود
يک موتور جت با طراحی جديد که می تواند هفت برابر سرعت صوت پرواز کند قرار است روز شنبه بر فراز استراليا مورد آزمايش قرار گيرد.
اين موتور جت پر سرعت بنام های شات ۳ شناخته می شود و توسط شرکت بريتانيايی کينتيک، سازنده تجهيزات دفاعی، طراحی شده است.
اگر پرواز آزمايشی موشک های شات ۳ موفقيت آميز باشد، راه برای دستيابی به پروازهای فرا قاره ای بسيار سريع، هموار خواهد شد.
آزمايش های شات عملی ساختن ايده استفاده تجاری از جت های پر سرعت را بيش از پيش به واقعيت نزديک خواهد کرد.
در مرحله اول، اين موتورها احتمالا برای ارسال ماهواره ها به مدار پائينی زمين مورد استفاده قرار خواهند گرفت اما بسياری در اين انديشه اند که از اين موتورها می توان در هواپيماهای مسافربری نيز استفاده کرد.
هواپيماهای مجهز به موتور های شات می توانند مسير لندن به سيدنی را تنها در دو ساعت طی کنند.
موتور های شات ۳ با يک موشک متعلق به دانشگاه کوئينزلند پرواز خواهد کرد.
اين اولين پرواز از سه پرواز آزمايشی برنامه ريزی شده برای اين موتور در سال جاری خواهد بود.
اولين موتور های شات سال ۲۰۰۱ مورد آزمايش قرار گرفت اما با سقوط موشک حامل آن، اين آزمايش به شکست انجاميد.


ابراز اطمينان رايس از انجام مذاکره با ايران

رايس: این دیدارها انجام می شود، من در این باره اطمینان دارم
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، روز جمعه در يک کنفرانس خبری گفته است که آمريکا قطعا با ايران پيرامون اوضاع عراق بر سر ميز مذاکره خواهد نشست.
کاندوليزا رايس در اولين اظهار نظر پس از پذيرش مذاکرات از سوی ايران، درباره مذاکرات مستقيم ميان آمريکا و ايران پيرامون مسائل عراق گفته است: "اين ديدارها انجام می شود. من در اين باره اطمينان دارم. مذاکرات در زمان مناسبی انجام می شوند".
او افزوده است: "اين مسائل به خودی خود رفع نمی شوند. من کاملا مطمئنم که زمانی اين ديدار انجام می شود. مسئله اين بوده که آقای خليلزاد، سفير آمريکا، مدتی بود که می توانسته اين کار را در عراق انجام دهد. او اين کار را در افغانستان انجام داد و فکر می کنيم تاثير خوبی هم داشته و آقای نومان سفير آمريکا، همين اختيارات را در افغانستان دارد".
وزير امور خارجه آمريکا نتيجه گرفته: "مهم است که فرصتی باشد تا درباره نگرانی هايمان گفتگو کنيم".
روز گذشته زلمی خليلزاد، سفير آمريکا در بغداد که انتظار می رود سرپرستی مذاکرات با ايران را برعهده داشته باشد، جمهوری اسلامی را به "دورويی" در برخورد با مسايل عراق متهم کرده بود.


روسیه: بدون رضایت ما مساله اتمی ایران حل نمی شود




اختلاف میان رایس و لاوروف بر سر بحران اتمی ایران بسیار عمیق است.
وزير امور خارجه روسيه روز جمعه اعلام کرد که هرگونه تصميمی در مورد مساله اتمی ايران که توسط کشورهای غربی بدون مشورت قبلی با روسيه اتخاذ شود مورد قبول آن کشور نخواهد بود. اين در حالی است که وزير امور خارجه آمريکا گفته است که بيش از اين نمی توان تصميم گيری در اين مورد را به تعويق انداخت.
به دنبال بی نتيجه ماندن جلسه مشورتی روز چهارشنبه شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر متن بيانيه ای که قرار است رئيس شورا صادر کند و در آن خواست های شورا از ايران را مطرح کند، وزرای امور خارجه پنج کشور عضو دائمی شورای امنيت در روزهای پنجشنبه و جمعه سعی کردند که در مکالمات تلفنی دوجانبه بن بست به وجود آمده را برطرف کنند.
اما سرگئی لاوروف وزير امورخارجه روسيه روز جمعه به خبرنگاران گفت که شک دارد روسيه پيشنهادی را قبول کند که بدون اطلاعش تهيه شده باشد و به عنوان تنها راه حل ممکن ارائه شود. او در مورد بعضی گزارش ها صحبت می کرد دال بر اينکه کشور های غربی مذاکرات محرمانه ای در مورد ايران با هم داشته اند.


گزارش پنتاگون از همکاری اطلاعاتی روسیه و صدام




روسیه اطلاعات مربوط به حمله نیروهای ائتلاف را در اختیار صدام حسین گذاشته بود
پنتاگون می گويد روسيه بعضی اطلاعات در مورد طرح های جنگی آمريکا را در زمان حمله نيروهای ائتلاف به عراق در سال ۲۰۰۳، در اختيار مقامات عراقی گذاشته بود.
وزارت دفاع آمريکا در گزارش مفصلی که روز جمعه منتشر شد، اطلاعات نظامی و ديدگاه های مقامات رژيم صدام را در جريان جنگ عراق به تصوير کشيده است.
بر اساس اين گزارش، روسيه در آغاز حمله نيروهای ائتلاف به عراق، وزارت خارجه اين کشور را از نقشه حمله آمريکايی ها به بغداد مطلع کرده بود.
اما بعضی از اطلاعات کليدی اين نقشه مانند تاريخ دقيق تهاجم به بغداد نادرست بوده است.
علاوه بر اين، گزارش وزارت دفاع آمريکا بيانگر اطلاعات جالبی از برنامه های دفاعی صدام حسين، نگرانی های او از ايران، فعاليت های رژيم سابق عراق برای دستيابی به سلاح های کشتار جمعی نيز هست.
به گفته دريا سالار ادموند گيامباستيانی، معاون ستاد فرماندهی ارتش آمريکا اين گزارش ۲۳۰ صفحه ای از روی مدارک و اسناد دولتی به دست آمده از عراق و مصاحبه با بيش از ۲۳ مقام ارشد حکومت صدام حسين تهيه شده است.
او می افزايد: "بايد بگويم که اين مطالعه، نخستين بررسی از نوع خود از زمان جنگ جهانی دوم است. در آن زمان ما به بررسی ديدگاه های آلمان و ژاپن پرداختيم. اين گزارش حاوی ديدگاه های جالبی از رژيم سابق عراق، محاسبات راهبردی آن و برنامه ريزی عملياتی حکومت صدام حسين است."

March 24, 2006



اگر خوزستان و بوشهر از ايران مستقل شوند چي ميشه؟

RANG_A_RANG on TELSTAR 12
-------------------------------------------------
transponder 5
frequency 11494
polarization (V)
symbol rate 17469
FEC 3/4

تبعيدى‌ها: تصوير اپوزيسيون ايران در آمريکا به گزارش نشريه نيويورکر
پس از آنکه اعلام شد وزارت امور خارجهء آمريکا بودجه‌اى ۷۵ ميليون دلارى تقاضا کرده تا آن را صرف کارزار رسانه‌اى عليه رژيم ايران و کمک به گروه‌هاى مخالف اين رژيم بکند، در آمريکا، در ميان سازمان‌ها و جمعيت‌هاى ايرانى‌اى که خود را خواهان دموکراسى مى‌دانند، جنبش و جوشى به راه افتاده است. مجله‌ی «نيويورکر» اين هفته در گزارشى پانزده صفحه‌اى، تصويرى از اين فعالان تبعيدى و عملکرد آنها به دست داده و نيز استراتژى‌هاى مختلف کابينه‌ی بوش را براى تغيير رژيم در ايران توصيف کرده است.
جنب و جوشى که اين روزها در ميان تبعيديان سياسى ايران به راه افتاده، موضوع گزارش بلندى در نشريه‌ی نيويورکر (۶ مارس) است که عنوان نمايش معروف جيمز جويس را بر خود دارد و شخصيت‌هاى آن، کسانى هستند که با طرح‌ها و تصميمات‌شان، و کمک‌هايى که از سياستگزاران آمريکايى مى‌گيرند، قصد تغيير رژيم و پياده کردن دموکراسى در ايران را دارند.
اين جنب و جوش بى‌شباهت به روزهاى اول اشغال نظامى عراق نيست که شعار «گام بعدى ، ايران» در ميان اين گروه‌ها شنيده مى‌شد. در روزهاى اخير، خبر ارجاع ايران به سازمان ملل، احتمال بمباران تأسيسات هسته‌اى ايران و مهمتر از همه بودجه‌ی کمکى ۷۵ ميليونى وزارت امور خارجه‌ی آمريکا، شور تازه‌اى را سبب شده و همه جا صحبت از استراتژى و بودجه است.
شهر لوس‌آنجلس با ششصدهزار ايرانى مهاجر يا تبعيدى، پايگاه اصلى سلطنت‌طلبان ايران است. بسيارى از آنان در کسب و کار جا افتاده و موفق‌اند اما شبکه‌هاى راديوـ تلويزيونى آنها با کمبودهاى مالى مزمن، تنها می‌توانند برنامه‌هايى آماتورى بسازند که در آنها مردانى سالخورده، نشسته به دوربين نگاه مى‌کنند و به رشته‌ی درازى از درد دل‌هاى تلفنى بيينندگان‌شان گوش مى‌سپارند، و هميشه با تکرار پايان ناپذير عبارت «شما عزيزان» تقاضاى کمک مالى دارند.
بنا به نوشته‌ی نيويورکر، رضا پهلوى در ضيافتى با حضور ايرانى ـ آمريکاييان جمهورى‌خواه و ثروتمند در نيويورک، تقاضاى کمک مى‌کند و مدعوين به او پيشنهاد مى‌کنند در ازاى هر دلارى که او کنار بگذارد آنها هم معادل‌اش را تقديم می‌کنند؛ اما با کمال تعجب، رضا پهلوى اعلام مى‌کند، «من که پولى در بساط ندارم!» فريدون هويدا به خبرنگار نيويورکر گفته است که «رضا پهلوى به ديدار امير قطر، امير بحرين، پادشاه مراکش و خاندان آل سعود رفته و از همه با موفقيت پول گرفته است.»
نيويورکر مى‌نويسد بودجه‌ی فعاليت‌هاى رضا پهلوى در دهه‌ی هشتاد ميلادى از جانب «سيا»(CIA) تهيه مى‌شد اما پس از واقعه‌ی «ايران ـ کونترا» اين بودجه قطع شد. از حاميان مهمّ شاهزاده در کنگره‌ی آمريکا، سناتور جمهورى‌خواه از ايالت کانزاس «سام برانـبَک» است که با طرح لايحه‌اى می‌خواست صد ميليون دلار کمک به گروه‌هاى مخالف رژيم ايران و شبکه‌هاى تلويزيونى آنها تخصيص دهد.
حامى ديگر رضا پهلوى «مايکل لدين» است که هم اکنون براى ستاد فکرى «انستيتوى آمريکن انتر پرايز» کار می‌کند و در ماجراى «ايران ـ کونترا» با همکارى دوست‌اش منوچهر قربانی‌فر(قاچاقچى اسلحه) و عناصرى در کابينه‌ی رونالد ريگان، به طور پنهانى به جمهورى اسلامى سلاح و مهمات نظامى فروختند و پول آنرا به جوخه‌هاى ضد انقلابى نيکاراگوئه (کونتراها) فرستادند تا رژيم سوسياليستى ساندنيستها را سرنگون کنند. مايکل لدين سه سال پيش به گروهى از ايرانيان لوس آنجلس گفته بود: «من با گروههاى ضد دولت در ايران تماس دارم. به من بيست ميليون دلار بدهيد تا انقلابى را که می‌خواهيد راه بيندازم.»
علاوه بر اين حاميان، بنا به نوشته‌ی نيويورکر، رضا پهلوى از مشاورت سياسى احمد اويسى (برادر ژنرال اويسی)، پرويز ثابتى (سرپرست پيشين ساواک) و باقر پرهام (جامعه شناس ايرانى و از روشنفکران مهمّ مخالف شاه در رژيم گذشته) بهره می‌گيرد. مشاور اصلى رضا پهلوى، شهريار آهى است که در رژيم گذشته رابط شاه و کاخ سفيد بود و هم اکنون طراح استراتژى و نويسنده‌ی سخنرانى‌هاى شاهزاده است و بنا به گزارش نيويورکر، با نقل گفته‌هاى وينتستون چرچيل، نقشى بزرگ براى خود قائل است. استراتژى سلطنت طلبان، حول دو شعار «تشکيل کنگره‌ی ملّی» و «رفراندوم براى تغيير رژيم» شکل گرفته است.
گروه تبعيدى ديگرى که حاميان قدرت‌مند در ميان محافظه کاران آمريکا و نيز کنگره‌ی اين کشور دارد، سازمان مجاهدين خلق است. از آنجا که نام اين سازمان در فهرست گروههاى تروريستى وزارت امور خارجه قرار دارد، کمک به آن غيرقانونى است. به همين منظور مجاهدين با کمک نماينده شان على صفوى، سه بنگاه آمريکايى روابط عمومى را به استخدام خود در آورده‌اند تا از طريق تماس با محافل جمهورى خواه، تلاش کنند نام مجاهدين از آن فهرست حذف شود. اين بنگاهها نمی‌توانند به طور مستقيم از مجاهدين دستمزد بگيرند، به همين منظور، بنا به گزارش نيويورکر، براى آنکه پول مجاهدين به حساب آنها واريز شود بايد از ثروتمندان ايرانى در آمريکا کمک بگيرند.
در قبال اين تلاش‌ها، «ريموند تانتر»، استاد دانشگاه جورج تاون که در سفرى به پاريس، شش ساعت را با مريم رجوى رهبر سازمان مجاهدين سپرى کرده، به خبرنگار نيويورکر قول می‌دهد که به زودى در کاخ سفيد خانم لورا بوش و کانداليزا رايس در کنار مريم رجوى در يک عکس دست جمعى ظاهر خواهند شد. نيويورکر به رابطه‌ی نزديک مجاهدين با دولت اسراييل و مواردى از کمک‌هاى متقابل آنها به يکديگر اشاره دارد. استراتژى مجاهدين حول حمله‌ی نظامى و «آزاد کردن» مناطق جنوبى ايران شکل گرفته است.
طراحان استراتژى در دو دوره‌ی کابينه‌ی جورج بوش به دو دسته‌ی ميانه‌روها (در وزارت امور خارجه و «سيا») و محافظه‌کاران (در پنتاگون و وزارت دفاع و سازمان امنيت ملی) تقسيم می‌شوند. ميان اين دو دسته رقابت و خصومت شديدى در جريان بوده است. ميانه‌روها بهنگام وزارت کولين پاول و مشاورت ريچارد آرميتاژ و ريچارد‌ هاس، همزمان با رياست جمهورى محمد خاتمى، می‌خواستند به دولت ايران نزديک شوند و از طريق تقويت اصلاح‌طلبان، و از راه مراودات اقتصادى و آکادميک و فرهنگى، برای‌استحاله رژيم ايران بكوشند. در حاليکه آنها روى تضاد اصلاح‌طلبان و اقتدارگرايان دينى در ايران تأکيد داشتند، نومحافظه‌کاران کابينه‌ی بوش، روى تضاد مردم با کلّ رژيم انگشت می‌گذاشتند و خواهان «تغيير رژيم» بودند.
شکست اصلاح طلبان ايران به معنى شکست ميانه‌روهاى کابينه‌ی بوش هم بود. همزمان، سرنگونى طالبان و صدام حسين باعث شد که نومحافظه‌کاران و خط پنتاگون غلبه پيدا کند. ستادهاى فکرى‌اى چون «انستيتوى آمريکن انترپرايز» و «انستيتوى واشنگتن براى مطالعات خاورنزديک»، «کميته‌ی روابط عمومى آمريکا و اسراييل»(AIPAC)، و ايدئولوگهايى چون مايکل روبين و پاتريک کلاسون و روزنامه‌هاى حامى آنها چون «وال ستريت جورنال» در اين پيروزى نقش مهمى داشتند. در مرحله‌ی اول استراتژى آنها، قرار بود يک «رهبرملّی» نظير حميد کرزاى يا احمد چلبى براى ايران برکشيده شود.
در ماههاى اخير به دنبال ناکامى‌هاى آمريکا در عراق، جناح محافظه کار نيز تضعيف شد و در ارتباط با بحران هسته‌اى ايران يک خلا‌ی برنامه‌ريزى استراتژيک به وجود آمد. تا اينکه، بنا به نوشته‌ی نيويورکر، با کمک سه متخصص سياسى، مايکل مک فال، لارى داياموند و عباس ميلانى که هرسه در استخدام بنيادهاى نومحافظه کارند، در رساله‌اى با عنوان «فراسوى تغييرات تدريجی: استراتژى نوين براى مقابله با ايران»، به تبليغ نوعى از انقلاب مخملى پرداختند: تغيير رژيم نه از راه مداخله و شيوه‌هاى براندازى، بلکه از راه تقويت جامعه‌ی مدنى و فشار از پايين توسط سازمان‌هاى حقوق بشر، دانشجويان و کارگران و نظاير آنها.
عباس ميلانى، با همکارى حميد مقدم سرمايه‌دار ايرانى، در ديدارهاى خصوصى با مقامات وزارت خارجه به آنها توصيه کرده‌اند که از راه‌حل‌هاى عراق و افغانستان پرهيز کنند و به دنبال بالابردن «شخصيت»‌هاى سياسى نظير احمد چلبى نباشند و در عوض روى «دموکراسي» و «جنبش» سرمايه‌گذارى کنند.
دكتر عباس ميلانى اکنون استاد علوم سياسى دانشگاه استانفورد و سرپرست «پروژه‌ی دموکراسى براى ايران» در انستيتوى هوور (از پرآوازه ترين ستادهاى فکرى محافظه‌کار در آمريکا) است و قرار است به زودى کتاب زندگى نامه‌ی محمدرضا شاه به قلم او منتشر شود. او به مقامات آمريکايى توصيه کرده است که «با مقامات ايرانى مذاکره کنيد، اما با هدف براندازى آنها



فستيوال نوروزی در خيابان های نيويورک


بحران آب چگونه حل خواهد شد؟
سازمان ملل متحد روز ۲۲ ماه مارس را روز جهانی آب نامگذاری کرده است تا در اين روز اهميت اين منبع طبيعی، به مردم جهان يادآوری شود. گزارشی که سازمان ملل متحد بتازگی درباره منابع آب در جهان منتشر کرد، می گويد کره زمين آب کافی برای همه ساکنان خود دارد، اما تصميم گيری ها و مديريت ضعيف باعث شده است بيش از يک ميليارد نفر به منابع پاکيزه و قابل اعتماد آب دسترسی نداشته باشند.سازمان ملل متحد يک دوره ده ساله (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵) را به عنوان دهه تلاش برای بهبود دسترسی همگان به منابع آب، تعيين کرده است. در ايران نيز عدم دسترسی يا کمبود منابع آب آشاميدنی، مشکل بزرگی است. چندی پيش مدير عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: با توجه به رشد جمعيت در استان تهران، ظرفيت تامين آب آشاميدنی، بهداشتی و صنعتی محدود است و برای حتی يک نفر بيشتر از جمعيت کنونی تهران، امکان تامين اب وجود ندارد. به گزارش ايرنا، "داود ملايی" مهمترين چالش اين شرکت را تامين آب شرب و بهداشتی مورد نياز ساکنان تهران دانست و افزود: پيش‌بينی می‌شود تا سال ‪ ۱۴۰۰‬هجری شمسی جمعيت تهران به ‪۱۵‬ ميليون نفر برسد. به گفته وی ، ‪ ۴/۵‬درصد از حجم آب مورد نياز تهران از سد لار، ‪ ۲۷‬درصد از سد لتيان، ‪ ۰/۵‬درصد از چاههای جاجرود، ‪ ۳۵‬درصد از سد کرج و ‪ ۳۳‬درصد از چاههای پراکنده در تهران تامين می‌شود. نظر شما درباره بحران کمبود آب يا عدم دسترسی به منابع آب چيست؟ چگونه می توان اين مشکل را حل کرد؟

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، دادگاه تجدیدنظر رژیم اسلامی در استان تهران، حکم شش ماه حبس و 25 ضربه شلاق علیه یک فعال سیاسی کرد به نام لقمان مهری را مورد تایید قرار داده است.
بنا براین گزارش، لقمان مهری در جریان تجمع حمایت از زنان در 26 خردادماه سال قبل، در مقابل دانشگاه تهران، دستگیر و از سوی شعبه 1159 مجتمع قضایی بعثت تهران به 6 ماه حبس و 25 ضربه شلاق محکوم شد.
اخیرا این حکم از سوی شعبه 9 دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید و به نامبرده ابلاغ شده است.
گفتنی است لقمان مهری با قرار وثیقه 150 میلیون ریالی پیش از این آزاد شده بود.
همچنین یادآور میگردد لقمان مهری در جریان حوادث مردادماه سال گذشته در سقز دستگیر و براساس حکم دادگاه انقلاب شهر سقز به 5 سال حبس محکوم شده و این حکم نیز در جریان تجدیدنظر خواهی است.



تظاهرات در فرانسه به خشونت کشيده شد

پليس پاريس سعی کرد آشوبگران را از تظاهرکنندگان آرام جدا سازد
تظاهرات هزاران دانشجو که روز پنج شنبه عليه قانون کار جديد فرانسه به خيابان های پاريس آمده بودند به خشونت کشيده شد. گفته می شود پليس چند صد نفر را دستگير کرده است.
دهها جوان خشمگين شيشه ها را شکسته، مغازه ها را غارت کرده، ماشين ها را آتش زده و نيروهای پليس را سنگ باران کرده اند.
اما اکثر تظاهرکنندگان بدور از خشونت راهپيمايی کرده و در حالی که پليس با خشونت طلبان درگير شده بود برخی از آنها بازو به بازو، زنجيره ای انسانی تشکيل دادند.
رهبران اتحاديه های کارگری حاضر شده اند روز جمعه با دومنيک دو ويلپن، نخست وزير فرانسه ديدار کنند. آنها خواستار لغو اين قانون هستند.
رهبران اتحاديه های کارگری تنها به شرط لغو قانون حاضر به مذاکره هستند و گفته اند از ملاقات فردا تنها برای تشريح اين خواسته خود استفاده خواهند کرد. اتحاديه های کارگری گفته اند روز سه شنبه دست به اعتصاب خواهند زد.
در هفته های اخير اعتراضات به گوشه و کنار فرانسه سرايت کرده و بسياری از آنها به خشونت کشيده شده اند.
تظاهرات روز پنجشنبه در مارسی واقع در جنوب و رن در غرب فرانسه نيز به خشونت گرائيدند.