March 26, 2006



درگيری پليس بلاروس با تظاهرکنندگان مخالف دولت

ميلينکويچ در پارک بزرگ مينسک برای تظاهرکنندگان مخالف دولت سخنرانی کرد
در مينسک پايتخت بلاروس در حاشيه تظاهرات آرامی که در مخالفت با نتايج انتخابات رياست جمهوری برپا شده بود، ميان پليس و تظاهرکنندگان درگيری پيش آمده است.
الکساندر کوزولين يکی از رهبران مخالفان دولت، به همراه عده ای که قصد داشتند به طرف محل بازداشت عده از از تظاهرکنندگان بروند، دستگير شدند.
گزارش شده است که نيروهای پليس برای پراکنده کردن تظاهرات گاز اشک آور به کار برده اند.
در تظاهرات روز شنبه هزاران نفر از مخالفان دولت بلاروس شرکت داشتند. آنها به طور مسالمت آميز در خيابان های شهر مينسک، پايتخت اين کشور، گرد هم آمده و اين خيابان ها را بند آورده بودند.
نيروهای پليس ميدانی را که اين افراد در ابتدا تصميم داشتند اعتراض خود را در آن برگزار کنند، مسدود کردند و تظاهرکنندگان در يک پارک گردهمايی خود را برگزار کرده اند.
الکساندر ميلينکويچ، رهبر اصلی مخالفان برای بعضی از تظاهرکنندگان در يک پارک سخنرانی کرد.
آقای ميلينکويچ خطاب به معترضانی که در پارک گرد آمده بودند، گفت: "هرچه اين دولت فشار و اختناق را شديدتر کند، به پايان خود نزديکتر می شود."
"انتخابات تقلب آميز"
گروه های مخالف به نتيجه انتخابات هفته گذشته رياست جمهوری بلاروس معترض هستند.
در نتيجه اين انتخابات، الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری کنونی بلاروس بار ديگر و برای سومين دور متوالی به اين سمت انتخاب شد. معترضين می گويند در اين انتخابات تقلب شده است.
در مينسک راه پيمايی آرام معترضان به درگيری با پليس انجاميده است
يکی از خبرنگاران بی بی سی که در محل حضور دارد می گويد صدها پليس تظاهرکنندگان را به عقب راندند و آنها را به گروه های کوچک تقسيم کردند.
برايان بنت، سفير بريتانيا در بلاروس و چند ديپلمات خارجی ديگر در بيرون پارک حاضر بودند.
آقای بنت به بی بی سی گفت آنها برای نظارت بر تظاهرات و گزارش کردن آن به دولت هايشان در آنجا جمع شده اند.
اتحاديه اروپا و آمريکا نتيجه انتخابات رياست جمهوری بلاروس را رد و دستگيری صدها معترض را محکوم کرده اند.
روز جمعه، بيست و چهارم مارس، تحصن پنج روزه معترضين در اين ميدان توسط نيروهای امنيتی پايان داده شد. اين نيروها برای پايان دادن به اين تحصن، صدها نفر را دستگير کردند.
الکساندر لوکاشنکو، رييس جمهوری کنونی بلاروس که 51 سال دارد، در سال 1994 برای يک دوره پنج ساله و با اکثريت قابل توجه آرا به رياست جمهوری اين کشور انتخاب شد و با برگزاری يک همه پرسی در سال 1996، بسياری از اختيارات پارلمان را به دست گرفت.
بر اساس اين همه پرسی، دوره زمامداری آقای لوکاشنکو به مدت دو سال ديگر تمديد شد و وی در انتخابات سال 2001 نيز، که ناظران غربی نتايج آن را مخدوش اعلام کردند، مجددا به پيروزی دست يافت.
در سال 2004، يک همه پرسی ديگر در بلاروس برگزار شد و محدوديت دو دوره متوالی رياست جمهوری را در مورد الکساندر لوکاشنکو لغو کرد.
در تازه ترين انتخابات پارلمانی بلاروس تمامی کرسی های پارلمان نصيب طرفداران رييس جمهوری شد و در سال های اخير، بسياری از رهبران مخالف دولت زندانی يا ناپديد شده اند.

No comments: