March 28, 2006



رای گيری انتخابات اسرائيل در ميان تدابير امنيتی

اولمرت به کسب تعداد لازم کرسيهای پارلمان برای اجرای برنامه خود اميد دارد
رای گيری برای گزينش نمايندگان کنست - پارلمان اسرائيل - در ميان تدابير امنيتی شديد آغاز شده و در حاليکه رهبران اين کشور بر اهميت اين انتخابات تاکيد گذاشته اند، ميزان استقبال رای دهندگان چشمگير نبوده است.
حوزه های رای گيری برای انتخاب يکصد و بيست نماينده کنست از صبح سه شنبه، 28 مارس، در سرتاسر اسرائيل گشوده شد در حاليکه موشه کاتساف، رييس جمهوری، هنگام انداختن رای خود به صندوق اخذ رای، اين انتخابات را مهمترين انتخابات در تاريخ اسرائيل خواند.
مهمترين موضوعی که اهود اولمرت، کفيل نخست وزير و رهبر حزب کديما، در اين انتخابات مطرح کرده تعيين نهايی مرزهای اسرائيل از طريق واگذاری بخشی از اراضی اشغال به فلسطينيان و انضمام بخش های ديگری به اسرائيل است و به همين دليل، از اين انتخابات به عنوان نوعی همه پرسی نيز ياد شده است.
حزب کديما، که خود را حزبی ميانه رو می داند، انتظار دارد اکثر رای دهندگان از سياست های حزب حمايت کنند و آقای اولمرت هنگام انداختن رای خود به صندوق از مردم خواست در انتخابات به طور گسترده شرکت کنند.
با اينهمه، در ساعات اوليه رای گيری، ميزان مشارکت واجدان شرايط رای دادن - که شمار آنان به حدود پنج ميليون نفر می رسد- چندان چشمگير نبوده است.
رای گيری در ميان تدابير امنيتی شديد برگزار می شود و سخنگوی پليس اسرائيل گفته است که بيست و دو هزار مامور، که گروهی از آنان را ماموران لباس شخصی تشکيل می دهند، حفظ امنيت انتخابات را برعهده دارند.
پليس اسرائيل مجتمع مسجد الاقصی در بيت المقدس را به دليل دريافت هشدارهايی در مورد احتمال حمله تندروهای يهودی درمحاصره گرفته و از رفت و آمد به داخل آن جلوگيری می کنند.
پيش بينی سهم احزاب اصلی
رقابت اصلی بين احزاب کديما، کارگر و ليکود جريان دارد و نظر سنجی های انجام شده در جريان مبارزات انتخاباتی حاکی از آن بوده است که حزب کديما خواهد توانست به حدود 34 کرسی از يکصد و بيست کرسی پارلمان دست يابد در حاليکه دو حزب کارگر و ليکود به ترتيب 19 و 14 کرسی کسب خواهند کردگذرگاه های مرزی بين خاک اسرائيل و باريکه غزه بسته شده و ارتش اسرائيل در سرزمين های کرانه باختری رود اردن به حالت آماده باش در آمده است.
در همانحال، گزارش شده است که سربازان اسرائيلی يک فلسطينی را در يکی از روستاهای کرانه باختری به ضرب گلوله از پای در آورده اند.
ارتش اسرائيل و مقامات امنيتی فلسطينی گفته اند که اين شخص از اعضای مسلح جهاد اسلامی، از گروه های تندرو فلسطينی، بو
ده است.
برنامه های انتخاباتی
نامزدهای سی و يک حزب اسرائيل در انتخابات کنونی شرکت دارند اما رقابت اصلی بين حزب حاکم کديما، حزب راستگرای ليکود و حزب چپگرای کارگر جريان داشته است.
حزب کديما، که سال گذشته و پس از کناره گيری آريل شارون، نخست وزير بيمار اسرائيل از حزب ليکود توسط وی ايجاد شد، با برنامه ای حاوی حل و فصل مساله مرزهای اسرائيل وارد مبارزات انتخاباتی شده است.
استقبال رای دهندگان از انتخابات قابل توجه نبوده استاهود اولمرت، کفيل نخست وزير و رهبر کديما، در نظر دارد با اين اقدام، تماس و چانه زنی با فلسطينيان بر سر سرزمين هايی را که قرار است کشور فلسطينی در آن تشکيل شود کاهش دهد هرچند که انضمام بخشی از اراضی فلسطينی از سوی بسياری از فلسطينيان محکوم شده است.
در مقابل، حزب راستگرای ليکود، به رهبری بنيامين نتانياهو، نخست وزير پيشين، با هرنوع واگذاری اراضی اشغالی به فلسطينيان مخالف است و از وجود و گسترش شهرک های يهودی نشين حمايت می کند.
حزب کارگر، که معمولا طرفدار نرمش بيشتر در قبال فلسطينيان به منظور خاتمه دادن به مناقشه کنونی است، در اين انتخابات بيشترين تاکيد خود را بر مسايل داخلی و به خصوص برنامه های رفاه اجتماعی قرار داده است.
نظر سنجی های انجام شده در جريان مبارزات انتخاباتی حاکی از آن بوده است که حزب کديما خواهد توانست به حدود 34 کرسی از يکصد و بيست کرسی پارلمان دست يابد در حاليکه دو حزب کارگر و ليکود به ترتيب 19 و 14 کرسی به دست خواهند آورد.
در چنين صورتی، حزب کديما می تواند يک دولت ائتلافی را با مشارکت ساير احزاب تشکيل دهد اما حتی با تحقق اين پيش بينی، رهبری حزب ممکن است در موقعيتی محکم برای اجرای برنامه اساسی خود نباشد.
در اسرائيل انتخابات به شيوه توزيع نسبی آرا صورت می گيرد و کرسی های پارلمان به نسبت سهم احزاب در کل آرای به صندوق ريخته شده بين آنها تقسيم می شود.
رای گيری روز سه شنبه تا ساعت 22 به وقت محلی ادامه دارد و انتظار می رود نتايج اوليه ساعاتی پس از آن اعلام شود
.

No comments: