March 28, 2006




زکريا موسوی: مانع فاش شدن حملات 11 سپتامبر شدم

موسوی قبلا به عضويت در القاعده و توطئه چينی با آن گروه برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود
زکريا موسوی که در رابطه با حملات 11 سپتامبر در آمريکا تحت محاکمه بوده در دادگاهی در اين کشور شهادت داده است که او به مقام های آمريکايی دروغ گفته بود تا مانع پی بردن آنها به توطئه حملات 11 سپتامبر 2001 شود.
وی دخالت مستقيم در حملات نيويورک را رد کرد اما گفت برای ربودن يک هواپيما و کوبيدن آن به مقر رياست جمهوری آمريکا، کاخ سفيد، در روز 11 سپتامبر آموزش می ديد.
آقای موسوی در برابر هيات منصفه دادگاهی که تعيين خواهد کرد آيا مجازات او حبس ابد يا اعدام خواهد بود شهادت می داد. دادستان ها خواهان مجازات اعدام برای وی هستند.
پيشتر وکلای تسخيری آقای موسوی در تلاش برای پرهيز از صدور احتمالی حکم اعدام برای موکل خود کوشيدند مانع شهادت دادن او شوند.
موسوی که اکنون 37 سال دارد گفت او پس از بازداشتش در اوت 2001 به بازجويان دروغ گفته بود تا برنامه حملات به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نيويورک برملا نشود.
اين شهروند فرانسوی که اصلا زاده مراکش است سال گذشته در مقابل اتهامات توطئه چينی با گروه القاعده برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود. او تنها کسی است که در رابطه با حملات 11 سپتامبر 2001 در آمريکا محاکمه شده است.
همدستی با ريچارد ريد
موسوی در پاسخ به پرسش های دادستان رابرت اسپنسر، به دادگاه گفت که او پس از بازداشت خود در ايالت مينسوتا در ماه اوت 2001 به بازجويان دروغ گفته بود.
زکريا موسوی قبلا به توطئه چينی با القاعده برای حمله به آمريکا اعتراف کرده بود
هرچند وی گفت که از تاريخ دقيق حملات برنامه ريزی شده عليه نيويورک و واشنگتن خبر نداشته است، اما افزود که او می دانست گمراه کردن بازجويان به عملی شدن آن حملات کمک خواهد کرد.
وی همچنين به دادگاه گفت که او و ريچار ريد، موسوم به بمبگذار کفشی، برای ربودن يک هواپيمای ديگر و کوبيدن آن به کاخ سفيد پس از حملات اوليه به خدمت گرفته شده بودند.
ريچارد ريد، متولد بريتانيا، در 22 دسامبر 2001 پس از آن دستگير شد که تلاش کرد کفش های خود که حاوی مواد منفجره بود را
در پروازی از پاريس به شهر ميامی آمريکا منفجر کند. او اکنون حبس ابد را می گذراند.
به گزارش خبرگزاری فرانسوی "ای اف پی"، زکريا موسوی در پاسخ به اين سوال که چه کسی دستور اين کار را به او داده بود گفت: "اسامه بن لادن".
'هديه ای' برای دادستانی
موسوی به خاطر رفتار گاه احساساتی و غيرقابل پيش بينی خود هنگامی که در جايگاه شهود قرار می گيرد معروف شده است.
وی در جريان حضورهای مکرر در دادگاه ها، گاه اظهاراتی متناقض با شهادت های پيشين خود بيان داشته و از لحاظ روانی نامتعادل جلوه کرده است.
با اين حال جاستين وب، خبرنگار بی بی سی در واشنگتن، می گويد به نظر می رسد که اقرارهای روز دوشنبه آقای موسوی هديه ای برای دادستانی بوده است.
خبرنگار ما می افزايد دادستان ها در سراسر طول محاکمه ادعا می کردند که زکريا موسوی اطلاعاتی کافی که با آن بتوان حملات 11 سپتامبر را متوقف کرد در اختيار داشت و اکنون به نظر می رسد او اين ادعاها را تاييد کرده باشد.
موسوی يک ماه پيش از حملات 11 سپتامبر که در آن نزديک به سه هزار نفر جان باختند، به اتهام نقض مقررات مهاجرت دستگير شد.
بازداشت وی پس از آن بود که يک آموزشگاه خلبانی در ايالت مينسوتا که وی دانشجوی آن بود گزارش داد که به رفتار او مظنون شده است
.

No comments: