March 25, 2006



دادگاه رآکتور اتمی جديد ژاپن را تعطيل کرد

قاضی دادگاه رای داده که ساخت رآکتور در منطقه ای زلزله خيز خطرناک است
دادگاهی در ژاپن دستور بستن جديدترين رآکتور اتمی اين کشور را به دليل خطرات احتمالی آن صادر کرده است.
روز جمعه، 24 مارس، قاضی دادگاه بخش کانازاوا با دادخواست ساکنان شهرک ايشيکاوا، واقع در شمال غرب توکيو، پايتخت، برای بستن رآکتور اتمی شماره 2 شيکا موافقت کرد و در حکم خود اعلام داشت که ادعای ساکنان اطراف رآکتور در مورد خطر نشت مواد راديو اکتيو در صورت بروز زمين لرزه شديد در منطقه قابل قبول است.
اين دادخواست در ماه مه سال گذشته توسط 135 تن از ساکنان منطقه تسليم دادگاه شده بود و هفته گذشته، شرکت برق هوکوريکو، مالک اين رآکتور، پس از کسب تاييديه مرکز نظارت بر انرژی اتمی ژاپن، استفاده تجاری از اين نيروگاه را آغاز کرد.
گزارش پارسا پيلتن در برنامه جام جهان نما
ساکنان منطقه در دادخواست خود گفته بودند که اين رآکتور 1358 مگاواتی در نزديکی گسلی قرار دارد که وقوع زمين لرزه هايی به شدت 6/7 درجه در مقياس ريشتر در آن محتمل است.
در مقابل، شرکت هوکوريکو استدلال کرده بود که اين تاسيسات را با توجه کامل به معيارهای ايمنی مورد نظر دولت ساخته است و
خطر نشت مواد راديو اکتيو از آن وجود ندارد.
ساکنان منطقه از صدور حکم دادگاه در تاييد دادخواست خود استقبال کرده انددر دادخواست ساکنان منطقه آمده بود که ضوابط ايمنی مورد استناد شرکت برق هوکوريکو بر دستورالعملی منطبق است که بيش از بيست سال پيش صادر شد و قابل اعتماد نيست.
تصميم دادگاه در حالی اعلام می شود که صنعت برق ژاپن می کوشد پس از حادثه ای در رآکتور شرکت کناسايی در اوت سال 2004 که تلفاتی را نيز در پی داشت، اعتماد عمومی نسبت به ايمنی تاسيسات هسته ای را مجددا به دست آورد.
در سال های اخير، شرکت های ژاپنی در صنايع هسته ای اين کشور همچنين متهم شده اند که در اسناد مربوط به رعايت موارد ايمنی دست برده اند.
ژاپن از نظر توليد برق در رده سوم در جهان قرار دارد و تقريبا تمامی سوخت فسيلی لازم برای مصرف داخلی، از جمله در نيروگاه های خود را از خارج وارد می کند.
از اواخر دهه 1970، اين کشور به توليد برق از نيروگاه های هسته ای روی آورد و سهم اين نيروگاه ها در توليد کل برق در ژاپن از 2 درصد در سال 1972 به حدود 23 درصد در دهه 1990 افزايش يافته است.
در عين حال، سازمان های حفاظت از محيط زيست همچنان به مخالفت خود با تاسيس نيروگاه های هسته ای ادامه می دهند و خواستار روی آوردن بخش انرژی ژاپن به توليد برق از ساير منابع بوده اند.
شرکت هوکوريکو گفته است که خواستار تجديد نظر در رای دادگاه خواهد شد و اعلام داشته که ادامه فعاليت اين تاسيسات برای تامين برق مورد نياز منطقه ضرورت دارد
.

No comments: