March 31, 2006



ژاپن اعطای وام به چين را به تعويق انداخت

احترام مقامات ژاپنی به قربانيان جنگ تظاهرات ضد ژاپنی را در چين به دنبال آورد
در حاليکه اختلافات اقتصادی و تاريخی بين دولت های ژاپن و چين باعث بروز کدورت بين دو کشور شده است، مقامات ژاپنی اعطای وام به چين را به تعويق انداخته اند.
روز پنجشنبه، 23 مارس، شينزو آبه، سخنگوی دولت ژاپن، اعلام داشت که دولت اين کشور در خلال سال مالی جاری وام بيشتری در اختيار چين قرار نمی دهد و توضيح داد که "شرايط گوناگون مرتبط با روابط چين و ژاپن" باعث شده است تا تصميم گيری در اين زمينه به تعويق افتد.
در خلال دو سال اخير، اختلاف دو کشور در مورد مالکيت منابع نفتی مورد ادعای هر دو طرف و حساسيت چين نسبت به گراميداشت کشته شدگان جنگ دوم در ژاپن باعث تيرگی روابط آنها شده است.
در خلال دو دهه گذشته، ژاپن ميلياردها دلار وام را به صورت ين - پول ملی خود - در اختيار چين قرار داده که بخش اعظم آن در ايجاد زيرساخت های اقتصادی چين به کار رفته است.
با اينهمه، طی چند سال اخير، از ميزان وام اعطای به چين به تدريج کاسته شده است هرچند رشد اقتصادی چين در اين مدت باعث شده تا کاهش و توقف اين وام ها تاثير چندانی بر شرايط اقتصادی آن کشور نداشته باشد.
آقای آبه گفته است که دولت ژاپن برای تصميم گيری در زمينه ادامه اعطای وام به چين به فرصت بيشتری نياز دارد.
در عين حال، خودداری دولت ژاپن از ادامه اعطای وام به چين به عنوان نشانه ای از تيرگی روابط دو کشور تعبير خواهد شد و می تواند تلاش برای بهبود اين روابط را با دشواری بيشتری مواجه سازد.
اختلافات اقتصادی و تاريخی
تيرگی روابط دو کشور تا حدودی ناشی از اختلاف بر سر مالکيت ذخاير نفتی در منطقه دريای شرق چين است که در ماه اکتبر سال گذشته، با آغاز حفاری توسط چين، شدت گرفت.
چين به خصوص نسبت به ديدار نخست وزير ژاپن از زيارتگاه قربانيان جنگ حساسيت نشان داده است گرچه دولت ژاپن پيشنهاد کرده است که دو کشور به بهره برداری مشترک از اين حوزه نفتی مبادرت ورزند، اما اختلاف بر سر نحوه اين همکاری همچنان برجای مانده است.
با اينهمه، عامل اصلی در تيرگی روابط دو کشور مسايل تاريخی مربوط به نقش ژاپن در منطقه در دهه های منتهی به شکست اين کشور در جنگ دوم جهانی است.
در آن دوره، دولت ژاپن، که تحت تاثير افکار نظاميگری قرار داشت و در صدد کسب مستعمراتی در منطقه بود، مناطق وسيعی از شرق آسيا، از جمله بخش هايی از چين را به اشغال خود در آورد.
چين همواره نظاميان ژاپنی را به سرکوب خشونت آميز ساکنان مناطق اشغالی و ارتکاب جنايات جنگی متهم کرده و تاکيد داشته است که دولت ژاپن نيز بايد از همين ديدگاه تبعيت کند.
در سال گذشته، انتشار يک کتاب درسی در ژاپن که از نظر تعدادی از کشورهای منطقه، از جمله چين، حاوی تجليل از نظ
اميان ژاپنی در جنگ دوم و قبل از آن بود باعث ناخرسندی در چين و برگزاری تظاهراتی عليه ژاپن در اين کشور شد.
همچنين، چين و چند کشور ديگر منطقه نسبت به تصميم نخست وزير و تعدادی از مقامات سياسی اين کشور به بازديد از زيارتگاهی که به احترام قربانيان ژاپنی جنگ دوم ايجاد شده به شدت اعتراض کردند.
در مقابل، مقامات ژاپنی گفته اند که ادای احترام نسبت به قربانيان جنگ به منزله تجليل از نظاميگری نيست و بر اصل قانون اساسی اين کشور که ورود به جنگ در خارج از مرزها را منع می کند تاکيد ورزيده اند
.

No comments: