March 30, 2006



بيانيه شورای امنيت در مورد ايران پيگيری می شود

شورای امنيت خواستار توقف غنی سازی شده و مهلتی را برای پاسخ ايران تعيين کرده است
وزيران امور خارجه پنج کشور عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان برای مشورت در باره بيانيه شورا در مورد برنامه هسته ای ايران در برلين تشکيل جلسه داده اند و وزير امور خارجه ايران بيانيه را محکوم و طرح جديدی را برای حل بحران کنونی پيشنهاد کرده است.
جلسه وزيران امور خارجه شش کشور روز پنجشنبه، 30 مارس، و پس از صدور بيانيه شورای امنيت در شامگاه چهارشنبه شب برگزار شده و انتظار می رود در اين نشست گام های بعدی در مورد واکنش جمهوری اسلامی به بيانيه شورا و پيگيری بيانيه مورد بررسی قرار گيرد.
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، و وزيران امور خارجه بريتانيا، چين، روسيه و فرانسه - اعضای دايم شورای امنيت - در اين جلسه که ميزبانی آن را وزير امور خارجه آلمان، يکی از سه کشور اروپايی مذاکره کننده با ايران، برعهده دارد، شرکت کرده اند.
گزارش شده است که خانم رايس هنگام عزيمت به برلين گفته است بيانيه شورای امنيت نشانه انزوای ايران است و در صورتی که اين کشور غنی سازی اورانيوم را متوقف نکند و به مذاکره با اروپاييان باز نگردد، منزوی تر خواهد شد.
وزير امور خارجه آمريکا با اشاره به اظهارات رييس جمهوری ايران در مورد نابودی اسرائيل، ايران را به حمايت از گروه های مخالف صلح خاورميانه متهم ساخته و گفته است که بايد شورای امنيت مساله ايران را در ابعاد وسيع تر مورد توجه قرار دهد هرچند در حال حاضر، موضوع اصلی برای شورا، برنامه هسته ای اين کشور است
.

No comments: