March 27, 2006



ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از طرح حکومت ایران علیه بهاييان




خانم اسما جهانگير: حکومت ایران ميخواهد اطلاعات مربوط به بهاييان بصورت "بسيار محرمانه" جمع آوری شود
گزارشگر ويژه ’کميسيون حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور اديان يا عقايد‘ می گويد به تازگی نسخه ای از بخشنامه محرمانه ای بدست آورده که حاکی از برنامه جديد دولت ايران برای شناسايی و تحت نظر گرفتن بهاييان اين کشور است.
اسما جهانگير گزارشگر ويژه اين کميسيون می گويد، اين سند محرمانه توسط رئيس ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی ايران به تعدادی از نهادهای امنيتی انتظامی نوشته شده است.
به گفته وی، بخشنامه از طرف آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از سازمانهای ذيربط می خواهد تا به طور "بسيار محرمانه" تمام اطلاعات موجود درباره افراد بهايی را جمع آوری کنند.
بنا بر بيانيه خانم جهانگير، بخشنامه مورخ ۲۹ اکتبر ۲۰۰۵ ستاد فرماندهی کل نيروهای مسلح ايران خطاب به وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران و نيروی انتظامی نوشته شده است و از آنها درخواست کرده تا بهاييان را شناسايی و اعمال آنها را زير نظر بگيرند.
گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد به دليل حساس بودن موضوع نمی گويد چگونه نسخه ای از بخشنامه مزبور در اختيار او قرار گرفته است.
گرفتن ليست اسامی افراد و تحت نظر گرفتن فعاليتهای اشخاص شباهت به اقدامات دولت ايران در ابتدای انقلاب در اوايل دهه ۱۹۸۰ دارد. در آن زمان آنها بهاييان را شناسايی کرده و زير نظر گرفتند. آنچه که پس از آن ديديم دستگيری رهبران بهاييان و اعدام های گسترده افراد بهايی بود. مشکل اين است که اين روند پس از حدود ۲۰ سال دوباره ظاهر شده است و اين بسيار نگران کننده است. کسی نميدانست که نيروهای مسلح و امنيتی در ايران به طور سيستماتيک درصدد شناسايی و تحت نظر گرفتن بهايی ها هستند.

دوايت بشير
ولی خانم جهانگير تاييد می کند که ستاد کل نيروهای مسلح می خواهد اطلاعات مربوط به بهاييان به طور کامل و به صورت "بسيار محرمانه" جمع آوری شود.
در بيانيه اين مقام سازمان ملل متحد آمده است که تحت نظر گرفتن افراد بدليل اعتقاد به دينی که با دين رسمی کشور تفاوت دارد، با معيارهای بين المللی مغايرت دارد و يک مداخله "غير مجاز" و "غير قابل قبول" در حقوق اقليتهای مذهبی است.
تکرار وقایع ۱۹۸۰؟
بيانيه خانم جهانگير موجب نگرانی شديد مقامات کميسيون آزاديهای بين المللی دينی در آمريکا شده است.
اين کميسيون ماه گذشته رسما از بدتر شدن موقعيت اقليتهای دينی در ايران طی ۱۸ ماه گذشته خبر داده بود.
دوايت بشير، کارشناس ارشد اين کميسيون، در گفتگويی با دفتر بخش فارسی بی بی سی در واشنگتن، برنامه محرمانه زير نظر گرفتن گسترده بهاييان ايران را امری بسيار نگران کننده خواند.
او می گويد: "گرفتن ليست اسامی افراد و تحت نظر گرفتن فعاليتهای اشخاص شباهت به اقدامات دولت ايران در ابتدای انقلاب در اوايل دهه ۱۹۸۰ دارد. در آن زمان آنها بهاييان را شناسايی کرده و زير نظر گرفتند. آنچه که پس از آن ديديم دستگيری رهبران بهاييان و اعدام های گسترده افراد بهايی بود. مشکل اين است که اين روند پس از حدود ۲۰ سال دوباره ظاهر شده است و اين بسيار نگران کننده است. کسی نمی دانست که نيروهای مسلح و امنيتی در ايران به طور سيستماتيک درصدد شناسايی و تحت نظر گرفتن بهايی ها هستند."
آقای بشير می گويد وخيم شدن وضعيت برای اقليت های دينی در ماههای اخير در ايران محدود به بهاييان نمی شود.
مسيحيان نيز طی يک سال گذشته با افزايش آزار، تهديد و دستگيری مواجه بوده اند. حتی برخی از اقليت های مسلمان مانند مسلمان اهل تسنن و دراويش مورد آزار و اذيت بيشتر قرار گرفته اند. تنها ماه قبل حدود ۱۰۰۰ تن از مسلمانان صوفی توسط مقامات دولتی بازداشت شدند. ما شاهد روند گسترده بدتر شدن اوضاع برای اقليت های مذهبی در ايران هستيم.

دوايت بشير
به گفته او، جامعه کليميان ايران نيز پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران، "هولوکاست" يعنی کشتار يهوديان در جريان جنگ جهانی دوم را افسانه خواند، از عکس العمل منفی دولت ايران عليه کليميان بيم دارد.
کارشناس کميسيون آزاديهای بين المللی دينی همچنين به بی بی سی گفت: "مسيحيان نيز طی يک سال گذشته با افزايش آزار، تهديد و دستگيری مواجه بوده اند. حتی برخی از اقليت های مسلمان مانند مسلمان اهل تسنن و همچنين دراويش مورد آزار و اذيت بيشتر قرار گرفته اند. تنها ماه قبل حدود ۱۰۰۰ تن از مسلمانان صوفی توسط مقامات دولتی بازداشت شدند. ما شاهد روند گسترده بدتر شدن اوضاع برای اقليت های مذهبی در ايران هستيم."
سکوت مقامات ایران
از سوی ديگر بانی دوگال، نماينده جامعه بين المللی بهاييان در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک، طی نامه رسمی ای مراتب نگرانی جامعه بين المللی بهاييان را درباره بخشنامه محرمانه به اطلاع دفتر نمايندگی دولت ايران در اين سازمان رسانده است.
ولی به گفته خانم دوگال مقام های ايرانی تاکنون پاسخی به نامه دفتر وی نداده اند.
قوانين ايران مسيحيان، کليميان و زرتشتی ها را به عنوان اقليتهای مذهبی غير مسلمان برسميت می شناسد.
بهائيان بزرگترين اقليت مذهبی غير مسلمان در ايران هستند. ولی آنها در ايران رسميت ندارند و از حقوق اساسی مانند حق تحصيل در دانشگاه و استخدام در سازمانهای دولتی محروم هستند
.

No comments: