March 27, 2006


خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن گزارش داد کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر این هفته خود به چند پایتخت اروپايی، روز جمعه در پاریس با ژاک شیراک، رئیس جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد. محور اصلی گفتگوهای دوطرف، بحران هسته ای رژیم تهران اعلام شده است.
شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی یک کنفرانس خبری در واشنگتن گفت خانم رایس همچنین قرار است این هفته با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و دیگر مقامات اروپايی نیز در مورد راههای مقابله با بحران هسته ای رژیم تهران دیدار و گفتگو کند
.
به عقیده برخی ناظران، این احتمال وجود دارد که در پی مخالفت چین و روسیه با بیانیه پیشنهادی انگلستان و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه رژیم تهران، سه کشور غربی عضو دائم شورای امنیت ( آمریکا، فرانسه و انگلستان) بهمراه آلمان در صدد اقداماتی علیه جمهوری اسلامی خارج از چهارچوب شورای امنیت سازمان ملل برآیند.
به گفته یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، خانم رایس در ملاقات با رئیس جمهور فرانسه در کاخ الیزه، علاوه بر بحران هسته ای رژیم تهران، پیرامون دیگر مسایل خاورمیانه از جمله وضعیت رژیم بشار اسد در سوریه نیز گفتگو خواهد کرد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور چاپ آمریکا در یکی از شماره های اخیر خود در باره بحران هسته ای رژیم تهران و موضع واشنگتن و پاریس در قبال آن نوشت آمریکا و فرانسه در برخورد با برنامه هسته ای رژیم تهران، به متحدان صمیمی تبدیل شده اند. این موضوع باعث شده که یکی از قدیمی ترین متحدان آمریکا بار دیگر به واشنگتن بپیوندد.
به نوشته این روزنامه، روابط آمریکا و فرانسه با جنگ عراق به سردی گرائیده بود، اما اکنون این دو کشور شانه به شانه یکدیگر در شورای امنیت به مخالفت با برنامه هسته ای رژیم تهران می پردازند.
سفیر فرانسه در واشنگتن روابط بین دو کشور را بسیار سازنده و در جهت دستیابی به اهداف مشترک توصیف کرده است.
کریستین ساینس مانیتور در ادامه به نقل از برخی کارشناسان نوشت، فرانسه که زمانی اتحادیه اروپا را بعنوان ابزاری برای حفظ قدرت جهانی خود می دانست، امروزه به این نتیجه رسیده است که تنها برگ برنده پاریس برای حفظ این موقعیت، بهبود روابطش با تنها ابرقدرت جهان یعنی ایالات متحده آمریکا است
.

No comments: