March 31, 2006



حمايت از بيانيه شورای امنيت درباره ايران در برلين




در نشست برلين از بيانيه شورای امنيت درباره ايران حمايت شد و اين امر به معنای تاکيد دوباره بر پايان کليه فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم در ايران است؛ امری که تا کنون با مخالفت سرسختانه ايران مواجه شده است
پنج عضو دايم شورای امنيت به همراه آلمان، در پی مذاکرات خود در برلين از بيانيه شورای امنيت سازمان ملل متحد درباره برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی حمايت کردند.
در اين نشست که روز پنج شنبه، 30 مارس برگزار شد، فرانک والتر اشتاين ماير، کاندوليزا رايس، جک استرا، فيليپ دوست بلازی، سرگئی لاوروف، وزيران امور خارجه آلمان، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه و نيز دای بينگو، معاون وزير امورخارجه چين و خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا شرکت داشتند.
همکاری يا انزوا
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان، پس از پايان نشست در جمع خبرنگاران تاکيد کرد که ايران جز همکاری با جامعه جهانی يا انزوای بين المللی هيچ گزينه ديگری پيش رو ندارد.
فرانک والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان گفت ايران بايد بين همکاری با جامعه جهانی بر سر برنامه های هسته ای خود يا انزوا يکی را برگزيند.
آنچه وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنيت گفتند، گفتگو با همکارمان مرتضی رئيسی در برلين همراه با صدای وزرای خارجه آلمان، آمريکا و روسيه - برنامه جام جهان نما
واکنش ايران به بيانيه، گزارش پارسا پيلتن همراه با صدای منوچهر متکی وزير خارجه ايران، محمد جواد ظريف سفير ايران در سازمان ملل متحد و علی اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللی سازمان ملل - برنامه جام جهان نما
وزير خارجه آلمان گفت اکنون اين امر بستگی به تصميم و انتخاب ايران دارد که يا با اقداماتش خود را منزوی کند و يا اينکه به پشت ميز مذاکره باز گردد.
وی گفت نشست مشترک وزيران امور خارجه پنج عضو دايم شورای امنيت در آلمان، پيش از صدور بيانيه شورای امنيت برنامه ريزی شده بود و به همين دليل، پس از انتشار بيانيه، اين موضوع به محور اصلی مذاکرات بدل شد.
بيانيه شورای امنيت و اهميت آن، گفتگو با سعيد محمودی رئيس دپارتمان حقوق بين الملل در دانشگاه استکهلم سوئد - برنامه جام جهان نما
وزير امور خارجه آلمان با اشاره به حمايت وزيران امور خارجه آمريکا، سه کشور اروپايی، چين و روسيه از بيانيه شورای امنيت گفت نشست برلين پيامی است به ايران تا نشان دهد که جامعه جهانی در برابر برنامه های هسته ای ايران موضعی هماهنگ و يکپارچه دارد و تا ايران در اين زمينه اعتماد سازی نکند و خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی را برآورده نسازد، شورای امنيت ناظر بر امور خواهد بود.
فرانک والتر اشتاين ماير در پايان اظهارات خود ابراز اميدواری کرد که جواب ايران به خواسته های مطرح شده مثبت باشد.
حمايت دوباره از طرح روسيه
در ادامه اين نشست خبری، کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا از بيانيه شورای امنيت به عنوان گام اوليه اين شورا برای نشان دادن اتحاد و همسويی پنج کشور دايم و همچنين آلمان ياد کرد و گفت اگر ايران از فرصت 30 روزه ای که داده شده استفاده نکند، اين کشورها با همان اتحادی که در برلين نشان دادند، دوباره مساله را دنبال خواهند کرد.
خانم رايس در پاسخ به اين سوال "اگر جواب ايران مثبت و راضی کننده باشد، آيا گفت و گوهای ايران و سه کشور اروپايی از سر گرفته خواهد شد"، اظهار داشت ايران چنين سکويی را رها کرده است.
وزير امور خارجه آمريکا در عين حال بار ديگر بر حمايت و پشتيبانی کشورش از طرح پيشنهادی روسيه برای غنی سازی اورانيوم ايران در خاک آن کشور تاکيد کرد.
پشتيبانی سياسی و اجرايی
در اين نشست خبری، جک استرا وزير امور خارجه بريتانيا نيز تصريح کرد که نظر اين کشور عينا همان موضعی است که از سوی وزير امور خارجه آلمان به عنوان ميزبان شرح داده شد.
آقای استرا گفت بيانيه شورای امنيت برای ايران يک فرصت مهم است که بايد از آن استفاده کند.
وی گفت ايران يا بايد راه انزوا را در پيش بگيرد و يا تمام خواسته های مطرح شده در قطعنامه قبلی آژانس بين المللی انرژی اتمی را که مورد تاکيد شورای امنيت نيز هست، اجرا کند.
جک استرا تاکيد کرد بيانيه شورای امنيت، پشتيبانی سياسی و اجرايی از خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی است.
تعليق کامل
فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه نيز به خبرنگاران گفت:"آنچه ما می خواهيم و راهی که دنبال می کنيم تعليق کامل فعاليت های هسته ای در ايران است."
آقای دوست بلازی گفت همه با فعاليت های هسته ای با اهداف غيرنظامی موافقند، اما ايران بايد کليه فعاليت های به گفته وی حساس، شامل تحقيقات و توسعه را به حالت تعليق در آورد.
'به زمان بيشتری نياز است'
در اين نشست خبری، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه با اشاره مکرر به نقش آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت روسيه بر اين نظر است که از طريق آژانس بين المللی انرژی اتمی و همکاری کامل ايران، هم ايران بايد به هدف خود مبنی بر استفاده صلح آميز از انرژی اتمی برسد و هم اعتماد جهانی نسبت به برنامه های ايران حاصل شود.
سرگئی لاوروف گفت طبق گزارش های محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، هيچ گونه دليلی مبنی بر اينکه ايران در پی ساخت سلاح اتمی است به دست نيامده و به همين دليل نيز، هيچ گونه پايه ای برای بحث درباره گزينه نظامی يا تحريم وجود ندارد.
وی به طور صريح به مهلت 30 روزه مطرح شده در بيانيه شورای امنيت اشاره نکرد، اما گفت به علت پيچيدگی مساله، بايستی زمان بيشتری برای بحث و نتيجه گيری در نظر گرفت.
معاون وزير امور خارجه چين نيز در اين نشست خبری گفت چين نقش آژانس بين المللی انرژی اتمی را موثرترين عامل در حل بحران پديد آمده می داند.
وی گفت با پيام هايی که ايران از نيويورک و برلين دريافت کرده، بايد به طور کاملا شفاف و طبق خواسته های آژانس بين المللی انرژی اتمی با اين آژانس همکاری کند.
حاضران در اين کنفرانس خبری تاکيد کردند که بحث درباره گزينه های نظامی يا تحريم در دستور کار مذاکراتشان نبوده است و هيچ پيشنهادی نيز درباره گام های بعدی در صورت منفی بودن جواب ايران به بيانيه شورای امنيت مطرح نشده است.
در اين نشست خبری در عين حال تاکيد شد که ايران بايد به نگرانی جامعه بين المللی پايان دهد و با توجه به اهميت راه حل های ديپلماتيک، به پای ميز مذاکره بازگردد.
حمايت از بيانيه شورای امنيت به معنای تاکيد بر تعليق کامل فعاليت های مربوط به غنی سازی است، با وجود اين، در نشست برلين نيز به اين موضوع اشاره نشده که در صورت عدم تحقق چنين امری، گام بعدی چه خواهد بود
.

No comments: