March 25, 2006



گزارش پنتاگون از همکاری اطلاعاتی روسیه و صدام




روسیه اطلاعات مربوط به حمله نیروهای ائتلاف را در اختیار صدام حسین گذاشته بود
پنتاگون می گويد روسيه بعضی اطلاعات در مورد طرح های جنگی آمريکا را در زمان حمله نيروهای ائتلاف به عراق در سال ۲۰۰۳، در اختيار مقامات عراقی گذاشته بود.
وزارت دفاع آمريکا در گزارش مفصلی که روز جمعه منتشر شد، اطلاعات نظامی و ديدگاه های مقامات رژيم صدام را در جريان جنگ عراق به تصوير کشيده است.
بر اساس اين گزارش، روسيه در آغاز حمله نيروهای ائتلاف به عراق، وزارت خارجه اين کشور را از نقشه حمله آمريکايی ها به بغداد مطلع کرده بود.
اما بعضی از اطلاعات کليدی اين نقشه مانند تاريخ دقيق تهاجم به بغداد نادرست بوده است.
علاوه بر اين، گزارش وزارت دفاع آمريکا بيانگر اطلاعات جالبی از برنامه های دفاعی صدام حسين، نگرانی های او از ايران، فعاليت های رژيم سابق عراق برای دستيابی به سلاح های کشتار جمعی نيز هست.
به گفته دريا سالار ادموند گيامباستيانی، معاون ستاد فرماندهی ارتش آمريکا اين گزارش ۲۳۰ صفحه ای از روی مدارک و اسناد دولتی به دست آمده از عراق و مصاحبه با بيش از ۲۳ مقام ارشد حکومت صدام حسين تهيه شده است.
او می افزايد: "بايد بگويم که اين مطالعه، نخستين بررسی از نوع خود از زمان جنگ جهانی دوم است. در آن زمان ما به بررسی ديدگاه های آلمان و ژاپن پرداختيم. اين گزارش حاوی ديدگاه های جالبی از رژيم سابق عراق، محاسبات راهبردی آن و برنامه ريزی عملياتی حکومت صدام حسين است."

No comments: