January 31, 2006



هر ساعت يک شهروند تهرانی در آلودگی هوا مرده است

خودروها و موتور سيکلت های فرسوده علت اصلی آلودگی هوای شهر تهران
با گذشت يک ماه و نيم از فروکش کردن آلودگی شديد هوا، مدير طرح جامع آلودگی هوای تهران گفته است که آلودگی هوا در روزهای بحرانی در هر ساعت جان يک يک شهروند تهرانی را گرفته است.
به گزارش خبرگزاری دانشجويان فتح الله امی مدير طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران گفته است: سالانه بيش از ۵۰۰ گرم ذرات آلاينده معلق وارد بدن هر تهرانی می شود در حالی که بدن تنها توانايی پالايش ۲۳۰ گرم آلاينده را در سال دارد.
آقای امی توضيح بيشتری در باره تعداد مرگ و مير ناشی از آلودگی هوای تهران ارائه نداده ولی با توجه به طولانی شدن دوره و آلودگی شديد چند هفته ای تهران می توان حدس زد که چند نفر به خاطر آلودگی جان باخته اند.
بررسی انجام شده در باره مراجعات بيماران قلبی و تنفسی به اورژانس تهران در آذر ماه امسال نشان می دهد که تعداد بيماران قلبی نسبت به آذر ماه سال گذشته بيشتر از ۲۵ درصد و تعداد بيماران تنفسی ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.
تعداد مرگ و مير نيز در آذر امسال نسبت به آذر سال گذشته بيشتر از ۲۸ درصد افزايش داشته است که برخی معتقدند بخشی از اين افزايش مرگ و مير ناشی از آلودگی هوا بوده است.
علت اصلی آلودگی هوای شهر تهران خودروها و موتور سيکلت های فرسوده است که برنامه های دولت تا کنون برای جمع آوری آنها با شکست مواجه شده است.
کمبود بودجه عامل شکست طرح جمع آوری خودروهای فرسوده و گاز سوز کردن خودروهای شهری بوده است.
به گفته آقای امی برای جمع آوری و جايگزينی مينی بوس های فرسوده بيش از ۱۴ ميليارد تومان بودجه در سال جاری در نظر گرفته شده بود که حدود هشت ميليارد تومان آن بايد از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزی و بقيه از سوی سازمان های دولتی ديگر تامين می شد اما سازمان های ديگر برای تامين اعتبار ۶ ميليارد تومان بقيه کوتاهی کرده اند و هنوز اعتبار آن تامين نشده است.
قرار بود در برنامه سوم و چهارم توسعه دو هزار دستگاه مينی بوس در شهر تهران گاز سوز شود اما به گفته آقای امی در طول سال گذشته تنها ۱۱۵ دستگاه مينی بوس جايگزين شده و تا پايان تير ماه سال آينده نيز ۵۰۰ دستگاه مينی بوس از رده خارج خواهد شد.
آلودگی موتورهای سيکلت های چهار زمانه نيز بسيار بالاست و در برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده ۴۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتورسيکلت های چهار زمانه می شود.
بر اساس اين طرح تاکنون ۱۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتور سيکلت های چهار زمانه شده و پيش بينی می شود در سه سال آينده اين برنامه به طور کامل اجرا شود.
عامل مرگ و مير
اما منبع عمده آلوده کننده هوای تهران و ديگر شهرهای کشور خودروهای فرسوده است و تقريبا نيمی از شش ميليون خودرويی که در خيابان ها تردد می کنند فرسوده هستند و برنامه جمع آوری آنها پس از گذشت نزديک به چهار سال از آغاز اجرای برنامه هيچ پيشرفتی نداشته است.
فاطمه واعظ جوادی رئيس سازمان حفاظت محيط زيست طرح خروج خودروهای فرسوده را شکست خورده دانسته و گفته اين طرح مجددا بازنگری شده و بودجه لازم برای سال آينده فراهم شده است.
برنامه از رده خارج کردن خودروها چهار سال پيش آغاز شده اما تاکنون تنها نزديک به ۲۰ هزار دستگاه خودرو از رده خارج شده است.

آلودگی موتورهای سيکلت های چهار زمانه نيز بسيار بالاست و در برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده ۴۰ هزار موتور سيکلت دو زمانه جايگزين موتورسيکلت های چهار زمانه می شود.

بر اساس برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده بايد ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال جاری از رده خارج شود اما آمار نشان می دهد که در ده ماه اول تنها ۹ هزار دستگاه از رده خارج شده است.
مشکل اصلی طرح از رده خارج کردن خودرو کمبود منابع مالی است و اکثر کسانی که اين خودروهای فرسوده را در اختيار دارند امکان خريد خودروهای نو را ندارند.
به همين دليل دولت برای اجرای اين طرح در سال آينده يک هزار ميليارد تومان تسهيلات جديد پيش بينی کرده و اميدوار است با اين تسهيلات و همکاری شرکت های خودروسازی ۲۵۰ هزار خودرو در سال آينده از رده خارج شود.
دولت پيش بينی کرده در سال آينده به دارندگان خودروهای فرسوده يک و نيم ميليون تومان تخفيف و بين سه تا پنج ميليون تومان وام خريد خودرو با بهره کم بدهد.
علاوه بر اين دولت سعی دارد شرکت های خودروسازی داخلی را ملزم کند در ازای توليد هر پنج خودرو داخلی يک خودرو و شرکت های واردکننده خودرو نيز به ازای واردات هر خودرو به ارزش ۱۰ هزار دلار يک خودرو را از رده خارج کنند.
اين طرح هنوز به تصويب نرسيده است اما مسئولان اجرای طرح سعی دارند دولت را به تصويب آن متقاعد کنند.
مراکزی هم در شهرهای مشهد، اصفهان، قم، کرج و قائمشهر در دست راه اندازی است تا خودروهای از رده خارج را جمع آوری و اسقاط کنند.
روند کند از رده خارج کردن خودروها نشان می دهد که تهرانی ها در سال های آينده نيز بايد آلودگی شديد هوا را تحمل کنند هر چند مشخص نيست که اين آلودگی جان چند نفر را خواهد گرفت.
محدويت طرح ترافيکی که برای مهار آلودگی شديد هوا يک ماه و نيم پيش وضع شده بود هنوز ادامه دارد اما به نظر می رسد اين محدويت ها نمی تواند مرهمی بر اين زخم کهنه ای باشد که از پی سال ها ايجاد شده است
.

جهانگيرزاده عضو كميسيون امنيت‌‏ و سياست‌‏ خارجي مجلس شورای اسلامی در واكنش به صدور بيانيه كشورهاي چين و روسيه در موافقت با ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به شوراي ‏امنيت گفت "در حال حاضر، وضعيت ما با گذشته بسيار متفاوت شده است زيرا در گذشته تصميم ‏گيري روسيه متفاوت و جدا از ديگران بود."
وی گفت "جاي تعجب است كه روس‌‏ها و چيني‌‏ها كه بارها و بارها بر حقوق مسلم جمهوری اسلامی در دستيابي به انرژي صلح ‌‏آميز هسته ‌‏اي تأكيد كرده‌‏اند، اين‌‏گونه بيانيه‌‏اي صادر كنند."
جهانگيزاده گفت "در حال حاضر تصميم‌‏ گيري برای ما سخت ‏تر شده است و از بيانيه لندن شديدتر نمي ‏توانست علیه ما صادر شود. عملكرد ما در مذاكرات هسته‌‏اي كه اكنون ما را با چنين اجماع و بيانيه‌‏اي مواجه كرده حتماً قابل‌‏نقد و بازنگري است."

به گزارش ادوارنیوز، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای از جمله نوشته است: سندیکای کارگران شرکت واحد در مورخه 13/3/84 بنا به موافقتنامه شرکا اجتماعی ایران و سه جانبه گرایی واقعی (کارگر و کارفرما و دولت) پیرامون تقویت و توسعه انجمنهای صنفی (سندیکا) کارگری و کارفرمایی و دولت در کشور متشکل از افراد و طرفهای امضا کننده ذیل با حضور هیات اعزامی از جانب دفتر سازمان بین المللی کار متشکل از آقایان کاری تاپیولا مدیر اجرایی زیر منطقه جنوب آسیا و کامران فنی زاده کارشناس ارشد دفتر بین المللی کار در ایران در مورخه 13/7/83 که به امضا طرفین رسیده است و رانندگان و کارگران شرکت واحد با استناد به آن اساسنامه سندیکا و انتخابات هیات مدیره را در مجمع عمومی به تصویب رساند و مدارک لازم در دبیرخانه وزارت کار و امور اجتماعی ثبت شده است.
ولی متاسفانه بر اساس تغییر و تحولی که انجام گرفت وزیر محترم کار و امور اجتماعی آقای جهرمی وضعیت تشکل های صنفی (سندیکایی) را که با چالش هایی مواجه شده بود مشخص نکرد و هنوز حتی به درخواستهای کارگران بعد از گذشت چندین ماه جوابی داده نشده است . چرا ؟
در مورد تایید یا تکذیب سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد وزیر محترم کار و امور اجتماعی می باید در مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی و در جراید بیان نماید که چرا سندیکا غیر قانونی است و یا قانونی می باشد در صورتیکه سندیکا یک نهاد بین المللی می باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران هم یکی از کشورهای عضو سازمان بین المللی کار و متعهد شده که به قوانین آن سازمان عمل نماید. و اینگونه با کارگران برخورد نمی شد که در جامعه و سطح جهان خواسته های ما با مسائل سیاسی ربط داده شود و باعث تشنج و دلسردی در بین کارگران زحمت کش و سربازان گمنام عرصه تولید و خدمت در کشور عزیز و اسلامی ما گردد.
پس از ضرب و شتم افراد حاضر در سندیکا در مورخه 19/2/84 که توسط افرادی از خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار و حراست شرکت واحد انجام شد نزد نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در محل شکایتی تنظیم گردید و پرونده ای در مجتمع قضایی میدان منیریه مفتوح است .
در جهت از بین بردن آن پرونده در مورخه 1/10/84 تعداد 7 نفر از اعضای هیات مدیره که در آن پرونده شاکی و ذینفع بودند دستگیر کرده و به زندان اوین منتقل نمودند و ناچار سندیکای کارگران شرکت واحد جهت رسیدن به خواسته های خود در مورخ 4/10/84 اعلام اعتصاب نمود و به مدت 24 ساعت ادامه داشت که آقای قالیباف با حضور خود در منطقه 6 شرکت واحد پس از سخنرانی از ما خواست به اعتصاب پایان بدهیم تا با حضور 20 نفر از نمایندگان واقعی شما ( سندیکا) به خواسته هایمان رسیدگی کند ولی متاسفانه نه تنها این کار را نکرد بلکه با تجربه های نظامی خود مناطق ده گانه شرکت واحد تهران را به پادگان نظامی تبدیل نمود که در مورخ 8/11/84 چند صد نفر از کارگران و رانندگان و عده ای از خانواده هایشان را توسط پلیس امنیتی دستگیر شدند .
ولی در روزنامه همشهری مورخ 8/11/84 صفحه 3 صراحتا می گوید چون سندیکای شرکت واحد از وزارت کشور مجوز نگرفته غیرقانونی است درحالی که وزارت کشور مجوز احزاب را صادر می کند و امورات صنفی به عهده وزارت کار و اموراجتماعی می باشد . لذا سندیکای کارگران شرکت واحد در جهت امور صنفی خود اینگونه اعمال ضد صنفی و کاملا نظامی را محکوم می نماید.
84/11/9

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید واشنگتن از تصمیم برای ارجاع پرونده هسته ای رژیم تهران به شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد و بار دیگر از جمهوری اسلامی خواست تمام فعالیتهای مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف سازد.
اسکات مک کللن، سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد یک اجماع قوی بین المللی در رابطه با پرونده هسته ای رژیم تهران بوجود آمده است.
وی تحولات روز گذشته را که در نشست لندن به ارجاع پرونده هسته ای رژیم تهران به شورای امنیت منجر شد، یک تصمیم مهم دانست.


تعيين شرط برای ادامه کمک های مالی به فلسطينيان

برخی ناظران می گويند لحن بيانيه ملايم تر از تهديدهای قبلی است و تا اندازه ای از فشار وارد بر حماس خواهد کاست
کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، گفته است ادامه کمک مالی به تشکيلات خودگردان فلسطينی در آينده، بستگی به تعهد دولت خودگردان به صلح و به رسميت شناختن کشور اسراييل دارد.
آقای عنان که به نمايندگی از جانب سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريکا و روسيه - موسوم به 'گروه چهارتايی' پيگير صلح خاورميانه - سخن می گفته، افزوده است: "هر دولت جديد [در فلسطين] بايد به توافق های پيشين از جمله 'نقشه راه صلح' پايبند باشد.
نمايندگان چهار قدرت اصلی حمايت کننده از 'نقشه راه' روز دوشنبه در لندن، پايتخت بريتانيا، ديدار کرده و در مورد نحوه تعامل با دولت آينده فلسطينی، که قرار است توسط گروه حماس تشکيل شود، به گفتگو نشستند.
در روزهای گذشته، و در پی پيروزی گروه اسلامگرای حماس در انتخابات پارلمانی فلسطين، تعدادی از مقام های دولت های غربی، ادامه اهدای کمک مالی به تشکيلات خودگردان را مورد سوال قرار داده اند.
واژه های اين بيانيه با دقت انتخاب شده اند و نويسندگان آن به جای درخواست محکوم کردن خشونت [از جانب حماس]، يا به رسميت شناختن بلادرنگ کشور اسراييل، تنها خواستار پايبندی به اين مسايل در آينده شده اند

جيمز رابين، خبرنگار امور ديپلماتيک بی بی سی
لحن بيانيه
با اين حال برخی ناظران می گويند لحن بيانيه 'گروه چهارتايی' مقداری ملايم تر از تهديدهای قبلی است و تا اندازه ای از فشار وارد بر حماس خواهد کاست.
در بيانيه مشترک اين گروه (سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريکا و روسيه) که پس از برگزاری نشست در لندن توسط آقای عنان خوانده شد، آمده است: تمام اعضای دولت آينده فلسطينی بايد به چند چيز پايبند باشند: پرهيز از خشونت، به رسميت شناختن کشور اسراييل و پذيرش توافق های پيشين از جمله 'نقشه راه'."
خبرنگار امور ديپلماتيک بی بی سی، جيمز رابينز، می گويد واژه های اين بيانيه با دقت انتخاب شده اند و نويسندگان آن به جای درخواست محکوم کردن خشونت [از جانب حماس]، يا به رسميت شناختن بلادرنگ کشور اسراييل، تنها خواستار پايبندی به اين مسايل در آينده شده اند.
ادامه کمک اتحاديه اروپا به فلسطينيان
محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطيني، از جامعه جهانی خواسته است تا کمکهای مالی خود را به فلسطينيان قطع نکنند
پيش از اين در اجلاس روز دوشنبه وزرای خارجه اتحاديه اروپا، اعلام شده بود که اين اتحاديه تا زمانی که دولت جديد فلسطينی به صلح با اسرائيل متعهد بماند به کمک های مالی خود به دولت خودگردان فلسطين ادامه خواهد داد.
وزرای اتحاديه اروپا در پايان اين اجلاس درخواست خود را از حماس تکرار کردند که خشونت را محکوم کند و دولت اسرائيل را به رسميت بشناسد.
پيشتر محمود عباس، رهبر فلسطينيان، پس از گفتگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در رام الله از جامعه جهانی خواسته بود تا کمکهای مالی خود به تشکيلات خود گردان فلسطينی را قطع نکنند.
اعضای اتحاديه اروپا در طی سال گذشته ميلادی مجموعا 600 ميليون دلار به فلسطينيان کمک کرده اند.
اما پيروزی غيرمنتطره حماس در انتخابات پارلمانی اتحاديه اروپا را دچار بلاتکليفی کرده بود زيرا اين گروه دهها بمبگذار انتحاری را به داخل اسرائيل فرستاده است و در فهرست گروههای تروريستی اروپا جای دارد.
اورسالا پلاسنيک وزير خارجه اتريش که رياست نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل را بر عهده داشت گفت که اتحاديه اروپا انتظار دارد که شورای قانونگذاری فلسطينيان "از تشکيل دولتی حمايت کند که به راه حل های صلح آميز و مبتنی بر مذاکره در حل مناقشه با اسرائيل متعهد باشد."
مجموع کمک های ساليانه اتحاديه اروپا و آمريکا به تشکيلات خودگردان فلسطينی به حدود يک ميليارد دلار در سال می رسد و جمع عوايد ارسالی اسرائيل نيز به حدود پنجاه ميليون دلار در ماه بالغ می شود
.

January 30, 2006



'تلفات سرما' در شمال شرق افغانستان




راه بندان ناشی از برفباری های سنگين منجر می شود راه های مواصلاتی بیشتر ولايات افغانستان مسدود شود
مقامات محلی در ولايت بدخشان افغانستان می گويند سرمای زمستان و برفباری های سنگين، تلفاتی را در اين ولايت بار آورده است.
منشی مجيد، والی بدخشان گفت برفباری های پی هم ظرف روزهای گذشته در اين ولایت، به مرگ دست کم سه نفر منجر شده است.
در همين حال برخی آژانس های خبررسانی شمار تلفات ناشی از سرما در ولايت بدخشان را تا هفت نفر گزارش داده اند.
ولايت بدخشان، از دور افتاده ترين ولايات در افغانستان است که در حاشيه شمال شرقی اين کشور واقع شده و برفباری های سنگين در زمستانها، سبب می شود راه های اصلی مواصلاتی اين ولايت با ساير مناطق مسدود شود.
بارش سنگين برف ظرف سه روز گذشته در بيشتر مناطق شمالی افغانستان، مشکلات فراوانی را بار آورده و آنگونه که مردم محل می گويند، چنين برفباری دست کم در ده سال گذشته سابقه نداشته است.
در شهر مزار شريف، مرکز ولايت بلخ، ارتفاع برف به بيش از نيم متر رسيده است و در بخشهايی از ولايات فارياب و جوزجان بيش از يک متر برف، اندازه گيری شده است.
اين برفباری سبب شده است راه اصلی شهر مزار شريف تا ولايت فارياب که از دشت ليلی می گذرد نيز بسته شود.
بر اساس تازه ترين گزارشها، حدود ده موتر (خودرو) مسافربری که از سه روز پيش در مناطقی در دشت ليلی ناپديد شده بود، يافت شده است.
سرنشينان اين خودروها می گويند آنها در اين سه روز در ميان برفهای سنگين گير مانده بودند و با استفاده از وسايل برف روب، نجات يافته اند.
مقامات اداره های ترافيکی در ولايات شمال و شمال شرق افغانستان به مسافران توصيه کرده اند که از سفرهای غير ضروری خودداری کنند و يا هم تجهيزات لازم ايمنی را در سفر با خود داشته باشند.
در منطقه سالنگ شمالی نيز يک پاسگاه امنيتی برای توصيه و کمک به مسافران در حالات اضطراری ايجاد شده است
.



درعراق آنفلوانزای مرغی مشاهده شده است

تا کنون چندين مورد مرگ در اثر ابتلای به آنفلوانزای مرغی در ترکيه گزارش شده است
در مناطق کردنشين عراق يک مورد ابتلای انسان به ويروس عامل آنفلوانزای مرغی مشاهده شده است.
به گفته وزارت بهداری عراق آزمايش بر نمونه های گرفته شده از يک دختر کرد عراقی که در اثر بيماری شبيه آنفلوانزا جان خود را از دست داده بود نشان می دهد که وی به ويروس از گونه H5N1 مبتلا بوده که عامل بيماری کشنده آنفلوانزای مرغی است.
عبدالمطلب محمد، وزير بهداری عراق، گفته است که گرچه نتيجه آزمايش های اوليه که توسط يک آزمايشگاه وابسته به سازمان بهداشت جهانی در اردن صورت گرفت منفی بود اما بعدا مرگ دختر کرد در اثر ابتلای به اين ويروس تاييد شد.
به گفته يک مقام سازمان بهداشت جهانی، ابتلای اين بيمار به آنفلوانزای مرغی پس از آزمايش های پيشرفته تر در آزمايشگاه نيروی دريايی ايالات متحده در مصر مورد تاييد قرار گرفت.
دختر چهارده ساله کرد که در اثر اين بيماری جان خود را از دست داده است در منطقه ای در نزديکی مرز عراق و ترکيه سکونت داشت.
تاکنون مقامات ترکيه مرگ چهار نفر در اثر ابتلای به ويروس H5N1 را تاييد کرده اند.
در همانحال، ماموران بهداری عراق تحقيقات در مورد مرگ عموی دختر کرد را نيز آغاز کرده اند که پس از بروز عوارضی شبيه به نشانه های ابتلای به اين ويروس درگذشت.
همچنين، دوازده بيمار ديگر نيز به ظن ابتلای به آنفلوانزای مرغی در قرنطينه قرار گرفته اند و آزمايش برای تعيين عامل بيماری آنان در جريان است.
وزير بهداری عراق به منظور ملاقات و مذاکره با پزشکان و ماموران اين وزارتخانه در شمال عراق به شهر سليمانيه، در منطقه کردنشين اين کشور، سفر کرده است.
هدف از سفر وی بررسی نحوه جلوگيری از گسترش اين بيماری عنوان شده است.
در همين حال بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) يک تيم پزشکی از ازسازمان بهداشت جهانی و همچنين فائو برای کمک به اقدامات پيشگيرانه وارد آذربايجان غربی شده است.
دكتر حسن البشری، رييس اين تيم هفت نفره گفته است که علاوه بر ايران، مشابه اين تيم در سوريه مشغول بررسی و مطالعه در اين خصوص هستند و تيم‌های ديگر به كشورهای عراق، لبنان، مصر، ارمنستان و آذربايجان اعزام خواهند شد.


بوش: ايران بلندپروازی های اتمی خود را کنار بگذارد

جورج بوش گفته است بخش اعظم جامعه جهانی به ايران هسته ای اعتماد نمی کنند
جورج بوش، رييس جمهور ايالات متحده، گفته است آمريکا و متحدانش موضع واحد خود را در برابر برنامه هسته ای ايران حفظ خواهند کرد.
وی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در واشنگتن افزوده است که پيام اين جبهه متحد برای ايران تنها يک چيز است: "بلندپروازی های اتمی خود را کنار بگذار."
آقای بوش در سخنان خود جامعه ايران را 'غيرشفاف' خوانده و دولت اين کشور را به تخطی از قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی محکوم کرده است. وی گفته است در عين حال خبر خوش اين است که بخش بزرگی از جامعه جهانی فهميده اند که نبايد به ايران هسته ای اعتماد کرد.
در همين حال کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، که در لندن به سر می برد، گفته است با وجود اختلاف نظرهايی بر سر تاکتيک و زمان بندی در برخورد با پرونده هسته ای ايران، هيچکس نمی گويد که دولت ايران بر حق است.
خانم رايس يکشنبه شب 29 ژانويه وارد لندن، پايتخت بريتانيا، شده و قرار است شامگاه دوشنبه با وزرای امور خارجه ديگر از اتحاديه اروپا، روسيه و چين ديدار و برای تبيين مواضع در قبال ايران گفتگو کند.
قرار است روز پنجشنبه جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين برگزار شود تا موضوع ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل مورد بررسی قرار گيرد.
آمريکا و سه کشور اروپايی می کوشند روسيه و چين را برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متقاعد کنند
نشست بروکسل
روز دوشنبه همچنين نمايندگانی از کشور ايران با مقام های اروپايی در بروکسل، پايتخت بلژيک، ديدار کردند که نمايندگان دو طرف تصويرهای متفاوتی از اين گفتگوها ارايه داده اند.
يک ديپلمات بريتانيايی گفته است که مذاکره کنندگان اروپايی در اين گفتگوها چيز تازه ای از طرف ايرانی نشنيدند.
اين درحاليست که جواد وعيدی، سرپرست تيم مذاکره کنندگان ايرانی در اين گفتگوها، مذاکرات دو طرف را مثبت ارزيابی کرده است.
اين مذاکرات با شرکت نمايندگان آلمان، بريتانيا و فرانسه و نماينده ای از سوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برگزار می شود و نخستين ملاقات رسمی دو طرف از زمانی است که اروپاييان در اعتراض به از سرگيری فعاليت مرکز فرآوری اورانيوم در اصفهان مذاکرات را به حالت تعليق در آوردند.
ديدار نمايندگان دو طرف سه روز پيش از نشست آژانس بين المللی هسته ای صورت گرفته است.
اظهارات متکی
متکی برخی سياستهای گذشته اروپاييان را اشتباه خواند و آنان را از تکرار اشتباه برحذر داشت
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، که در يک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در تهران سخن می گفت، اظهار داشت که تصميم نشست فوق العاده شورای حکام در ارجاع يا اطلاع دهی پرونده ايران به شورای امنيت منجر به توقف همکاری های ايران با آژانس در حوزه های داوطلبانه خواهد شد.
وزير خارجه ايران گفت پروتکل الحاقی نخستين قربانی ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت خواهد بود و افزود که "تقريبا دوستان اروپايی و همه اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی هسته ای به اين نکته مهم در مواضع جمهوری اسلامی رسيده اند."
روز شنبه، 28 ژانويه، جک استرا، وزير خارجه بريتانيا، در سخنانی در سوييس اظهار نظر کرد که ادامه بحران هسته ای جمهوری اسلامی باعث تحقير و انزوای بيشتر ايران می شود اما گفت که استفاده از ابزار نظامی عليه ايران فعلا در دستور کار کشورهای غربی نيست هر چند وی از اين ابزار به عنوان "اهرمی" در اعمال فشار بر ايران ياد کرد.
وی همچنين گفت که راه حل اين بحران بايد به نحوی باشد که دولت جمهوری اسلامی نيز بتواند اين راه حل را بدون احساس خدشه وارد شدن به حيثيت خود بپذيرد و افزود که مايل نيست ايران در معرض تحريم های بين المللی قرار گيرد اما اين کشور با برداشتن مهر و موم از تاسيسات غنی سازی خود جامعه جهانی را در محذور قرار داده است.
منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، سخنان وزير خارجه بريتانيا را نشانه ای از اعتراف وی به اشتباه های گذشته عنوان کرد.

<<رئيس دادگسترى استان اصفهان درباره اظهارات امام جمعه اين استان مبنى بر لزوم برخورد با بدحجابى در ادارات گفت "بر اساس قانون مجازات اسلامى عدم حجاب شرعى جرم تلقى شده و جزاى آن نيز 74 ضربه شلاق در نظر گرفته شده است." وی گفت "بدحجابى طبق قانون جرم محسوب مى شود و برخورد با موارد بى حجابى و بدحجابى، موضوع بسيار مهمى است."

روزنامه واشنگتن پست در شماره روز گذشته خود طی مقاله ای با اشاره به لزوم حمایت از جنبش آزادیخواهانه مردم ایران نوشت استراتژی تغییر رژیم در ایران با تلاش ما برای کندکردن برنامه های هسته ای رژیم تهران، کاملا منطبق خواهد بود.
این روزنامه نوشت پاسخ غیرنظامی در ایران، تغییر سیاسی است، از آنجا که رهبران رژیم تهران از ناآرمیهای داخلی بیش از فشارهای خارجی می ترسند، ممکن است که سیاست حمایت از جنبش آزادیخواهانه دراین کشور، حتی به دیپلماسی نیز کمک کنند.
واشنگتن پست نوشت دولت آمریکا هنوز تلاش نکرده سیاست ترویج دموکراسی را در آنجا که منافع استراتژیک دارد، بکار ببندد، اعمال تحریم علیه رژیم تهران و سازمان دادن حمایتهای بین المللی از اتحادیه ها و گروههای مدافع حقوق بشر در ایران، از جمله اقداماتی است که باید صورت بگیرد.
این روزنامه نوشت ملاها ممکن است جنبش مخالفان را سرکوب کنند، اما مردم ایران، وضع شان بدتر از حالا نخواهد شد، اگر کسانی هستند که می خواهند جان خود را برای مقابله با رژیم ملایان به خطر بیندازند، ما کی هستیم که بگوئیم نباید این کار را بکنند.


'سيگاری ها ده سال زودتر می ميرند'


جمعيت سيگاری های بريتانيا به 12 ميليون نفر می رسد
بنابر طولانی ترين تحقيقی که در مورد تاثير استعمال دخانيات بر روی سلامت انسان انجام گرفته، افرادی که سيگار می کشند به طور ميانگين ده سال کمتر از افراد غيرسيگاری عمر می کنند.
اولين نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، که پنجاه سال پيش در مجله پزشکی بريتانيا منتشر شد، اعلام کرد که کشيدن سيگار از جمله عوامل بيماری سرطان ريه است.
در اين تحقيقات، حدود 35 هزار پزشک بريتانيايی، که سيگار می کشند و در بين سالهای 1900 تا 1930 ميلادی متولد شده اند، مدت پنجاه سال تحت نظر بوده اند.
مراحل اوليه اين تحقيقات تائيد کرد که کشيدن سيگار می تواند منجر به بيماری سرطان ريه بشود، اما بنابر تازه ترين نتايج خطرات کشيدن سيگار بسيار بيشتر از آن است که ابتدا تصور می شد.
از زمان آغاز اين تحقيقات مصرف توتون بيش از 100 ميليون نفر را در سراسر جهان به نيستی کشانده است.
از ميان اين افراد، آنانی که تقريبا تمام عمر خود را سيگار کشيده بودند به طور ميانگين ده سال زودتر از غيرسيگاری ها جان خود را از دست دادند و بين يک دوم تا دوسوم آنان نيز به دليل اعتياد به سيگار جان سپردند.
اين اولين باری است که تاثير مصرف تنباکو بر روی سلامت در يک دوره کامل از عمر انسان مورد بررسی قرار گرفته و اين مطالعه حاوی خبرهای خوش هم بوده است.
ترک سيگار، حتی در سن شصت سالگی، می تواند ميانگين عمر فرد را تا سه سال افزايش دهد. اين درحالی است که اگر فرد در سن 30 سالگی کشيدن سيگار را ترک کند ديگر با خطری در اين رابطه مواجه نخواهد بود.
پنجاه سال پيش وقتی نتايج اوليه اين تحقيقات منتشر شد، بسياری اعتياد خود به سيگار را ترک کردند.
محققان اميدوارند که اين اطلاعات جديد نيز بتواند اثراتی مشابه، به ويژه در کشورهای درحال توسعه (که مصرف دخانيات رو به افزايش بوده است)، داشته باشد
.



کشف داروی چاقی به واقعيت نزديک تر شدآيا امکان توليد نمونه ای برای انسان نيز وجود دارد؟
ميمون های آزمايشگاهی در پی تجويز يک ترکيب جديد شبه هورمونی تنها ظرف يک هفته، 7 درصد وزن بدن خود را از دست داده اند.به دنبال اين موفقيت، محققان اميد يافته اند در نهايت بتوانند دارويی بسازند که به حل معضل "گسترده چاقی" در جوامع غربی کمک کند.عملکرد اين ترکيب، که "کی بی-141" نام گرفته است، اساسا همانند هورمون غده تيروئيد است.از قبل ثابت شده بود که تجويز هورمون تيروئيد به بيماران می تواند به کاهش وزن بدن کمک کند. اين هورمون فعاليت متابوليسم بدن را تشديد می کند و باعث می شود بدن کالری بيشتری بسوزاند و در نتيجه وزن بدن کم می شود.با اين حال اين دستاورد جنبه های منفی نيز دارد، زيرا اين هورمون همچنين باعث افزايش بالقوه خطرناک ضربان قلب می شود.دانشمندان اميدوار بودند بتوانند به کمک ترفند خاصی اين دو پيامد متضاد را از يکديگر تفکيک کنند به طوری که تجويز هورمون تيروئيد باعث تشديد فعاليت متابوليسم شود اما ضربان قلب را بالا نبرد. اکنون گروهی از پژوهشگران از موسسه کارولينسکا در سوئد و دانشگاه کاليفرنيا در سانفرانسيسکو می گويند بر اين باورند که به شيوه ای برای تحقق اين امر دست يافته اند.تاثير انتخابیهورمون تيروئيد با تحريک دو دريافت کننده (receptor) عمده در سلول های بدن عمل می کند.ظاهرا يکی از اين دريافت کننده ها که "تی آر-آلفا" ناميده می شود ضربان قلب را کنترل می کند و دريافت کننده ديگر به نام "تی آر- بتا" متابوليسم بدن را تنظيم می کند.دانشمندان يک ماده آزمايشی شيميايی به نام "کی بی-141" ساخته اند که به عقيده آنها تنها "بی آر-بتا" را تحريک می کند و بر دريافت کننده ديگر تاثيری ندارد.کاربرد اين ترکيب شيميايی به روی حيوانات آزمايشگاهی نشان داد که سطح کلسترول و وزن بدن آنها را کاهش می دهد اما ضربان قلب آنها تغييری نمی کند.در مورد ميمون های آزمايشگاهی اين دارو باعث شد تنها ظرف هفت روز، 7 درصد از وزن بدن آنها کم شود بدون آنکه ضربان قلب بالا رود.پژوهشگران که نتايج مطالعات خود را در نشريه اقدامات آکادمی ملی علوم منتشر کرده اند نوشتند: "نتايج ما در مورد سه گونه از حيوانات نشان داد که امکان تفکيک آثار بالقوه مفيد اين ترکيب از پيامدهای مضر آن وجود دارد."افزايش چاقیدارويی که بتواند از چاقی جلوگيری کند همواره آرزوی پژوهشگران بوده است زيرا اين معضل به طور به سابقه ای در کشورهای غربی در حال افزايش است.شرکت های داروسازی برای يافتن راه های کاهش وزن به شدت در رقابت هستند و دارويی که در اين زمينه موفق شود سودهای کلان نصيب توليدکننده خواهد کرد.ژن درمانی با هدف مقابله با جهش های ژنتيکی عامل چاقی و همچنين تلاش برای ساختن داروهايی که هدف آنها کاستن از احساس گرسنگی است، از جمله ساير پژوهش ها در اين زمينه است.پروفسور جان لازاروس، رئيس انجمن تيروئيد بريتانيا اين يافته ها را "خيلی هيجان آور" توصيف کرد.وی گفت: "اين تحقيقات مسلما نويدبخش است. وزنی که حيوانات کم کرده اند چشمگير است، با اين حال پرسش هايی درباره امکان دوام آوردن اين کاهش وزن در انسان مطرح است.""تحقيقات بايد با احتياط دنبال شود و با مطالعات طولانی مدت، احتمالا روی ميمون ها، همراه باشد."وی گفت که بايد اطمينان حاصل شود که ترکيب تازه باعث پوکی استخوان نمی شود. پوکی استخوان ديگر تاثير جانبی نامطلوب مصرف زياد هورمون تيروئيد است.

January 29, 2006

حركت امام در محرم پنجاه و هفت پيروي از درس عاشورا بود











بنا به گزارشهای منتشرشده، یکی از اعضای سنديکای کارگران شرکت واحد اتوبوسران اعلام کرد از صبح امروز يکشنبه، کارگران دستگیرشده شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یو حومه دست به يک اعتصاب غذای دسته جمعی زده اند.
وی گفت آخرين خبر حاکی از آن است که نزديک به 500 نفر از دستگیرشدگان روز شنبه در زندان اوين بسر می برند.
این عضو سندیکای شرکت واحد افزود آقای سليمی، يکی از فعالين سنديکا، روز گذشته مجبور شد خود را معرفی کند تا همسر و دو فرزندش را آزاد کنند و گفت همسر وی هنگام دستگيری بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.
وی در ادامه افزود سندیکا هنوز نسبت به شیوه اعتراض به سرکوب روز گذشته کارگران اعتصابی تصميمی اتخاذ نکرده است و احتمالا تا فردا تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.
هجوم وحشیانه به رانندگان شرکت واحد - بیانیه سندیکا
تاریخ صدور ٢٨/١/٢٠٠٦
به کارگران جهان، به همه اتحادیه ها و سازمانهای مترقی
هجوم به اعتصاب ما را محکوم کنید

از جانب هفده هزار کارگران و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به اطلاع شما تشکلهای کارگری دنیا و همه کسانی که از سرکوب بدیهی ترین حقوق انسانها متاثر میشوند میرسانیم که امروز هشتم بهمن ماه مصادف با ٢٨ ژانویه اعتصاب گسترده ما با هجوم بی سابقه ماموران جمهوری اسلامی روبرو شد.
از شب قبل به منازل ما هجوم آوردند، حتی فرزندان خردسال ما را هم به زندان بردند، تعداد زیادی که هنوز آمار دقیق آنرا نداریم ولی قطعا بالغ بر صدها نفر میشود را دستگیر کردند، تعدادی از همکاران ما را به زور کتک و تهدید مجبور به راندن اتوبوس ها کردند، تعدادی از رانندگان ارگانهای نظامی را به خدمت گرفتند و هزاران پلیس و مامور انتظامی، لباس شخصی و لباس رسمی را به جان ما انداختند تا اعتصاب ما را در هم شکنند. این وضعیتی است که ما داریم.
اعتصاب برای چه بود؟ برای آزادی آقای اسانلو و دیگر رهبران سندیکا که آنها هم بدون هیچ دلیلی و با قلدری به زندان انداخته شده اند، برای انعقاد قرار دادهای دسته جمعی، برای به رسمیت شناسی سندیکا، برای افزایش دستمزد و از این قبیل. آیا باورتان میشود که برای این خواسته ها چنین جنگی بیرحمانه و وسیع را علیه ما کارگران شرکت واحد برپا دارند؟
جمهوری اسلامی چنین کرد و ما هیچ چاره ای نداریم جز آنکه به مبارزه مان سرسختانه تر و متحدانه تر ادامه دهیم. از شما همکارانمان و هم سرنوشتانمان در سراسر دنیا، از شما که میتوانید اتحادیه و تشکل خودتان را داشته باشید تقاضا داریم که این عمل دولت ایران را محکوم کنید. ما از شما انتظار داریم که خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دستگیر شدگان شوید.
خواهان برسمیت شناسی سندیکای ما و اجابت کردن خواسته های ما شوید. ما انتظار داریم که شما سرکوب اعتصاب ما را محکوم کنید و خواهان محاکمه و مجازات همه کسانی که به صف اعتصاب کارگران هجوم آوردند شوید.
ما همینجا از همه اتحادیه ها و سازمانهایی که از مبارزات ما حمایت کرده اند تشکر میکنیم. ما مبارزه ای سخت و طولانی در پیش داریم و مصرانه خواهان ادامه حمایت های شما هستیم.
با احترام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ٢٨/١/٢٠٠٦


'برخورد پليس ضد شورش با کارکنان معترض شرکت واحد تهران'

سازمان عفو بين الملل در اوايل ژانويه با صدور بيانيه ای خواستار آزادی کليه کارکنان بازداشت شده شرکت واحد تهران شده بود
برخی از فعالان سنديکای اتوبوسرانی تهران می گويند ماموران ضد شورش جمهوری اسلامی با دستگيری شماری از اعضا سعی کرده اند مانع از اعتصاب آنها شوند.
سنديکای کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اعتراض به آزاد نشدن رييس خود، منصور اسانلو، از اعضا خواسته بود شنبه ۲۸ ژانويه دست به اعتصاب بزنند.
به گفته برخی از منابع، نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی از شامگاه جمعه اقدام به بازداشت شماری از اعتصاب کنندگان بالقوه کرده اند که در ميان آنها چندين زن ديده می شوند.
عليرضا ثقفی، از فعالان اين سنديکا به بی بی سی گفته است که پنج نفر از اعضای هيات مديره اين تشکل جمعه شب دستگير شدند.
به گفته وی، اين حادثه سبب می شود که برخی از رانندگان هنگام تعويض شيفت شب در نازی آباد دست به اعتصاب زودهنگام بزنند، ولی "بلافاصله ماموران از راه می رسند و عده ای از جمله چهار نفر از زنان را دستگير می کنند."
گفتگو با عليرضا ثقفی، فعال سنديکای شرکت واحد را بشنويد
آقای ثقفی افزود که کارکنان معترض در مقابل ماموران مقاومت نکردند زيرا آنها می خواهند از راه های مسالمت آميز به حقوق ابتدايی خود مانند دستمزد آبرومند دست يابند، زيرا "حقوق ماهانه ۱۷۰ هزار تومان به هيچ وجه مخارج رانندگان را تامين نمی کند."
وی افزود: "برخورد نظامی با هزار تا دو هزار کارگری که حقوق ابتدايی خود را طلب می کنند، با هيچکدام از قوانين بين المللی سازگار نيست."
آقای ثقفی ادعا کرد نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی از قبل برای اعتصاب احتمالی اعضای سنديکای اتوبوسرانی سازماندهی شده و به کمک "رانندگان حزب اللهی و سپاهی" اتوبوسها را به پارکينگ ديگری منتقل کرده بودند.
برخی از گزارشها حاکی است استفاده از رانندگان "بدلی" اجازه نداده است مردم تهران آثار اعتصاب رانندگان "واقعی" را احساس کنند.
سازمان عفو بين الملل در اوايل ژانويه با صدور بيانيه ای خواستار آزادی کليه کارکنان بازداشت شده شرکت واحد تهران شده بود.
در آن بيانيه اظهار شده بود که آقای اسانلو و ۲۱ نفر ديگر در ۲۲ دسامبر ۲۰۰۵ بازداشت شدند ولی در پی اعتصاب اعضای سنديکا، بازداشت شدگان تدريجا آزاد شدند و اکنون تنها رهبر آنها در زندان اوين نگهداری می شود.
عفو بين الملل افزوده بود که آقای اسانلو از بيماری چشم رنج می برد و بايد به امکانات درمانی دسترسی داشته باشد. بنا به اظهار اين سازمان مدافع حقوق بشر، مقامات زندان به آقای اسانلو اجازه نداده اند با وکيل مدافع ديدار کند.
مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمد قاليباف، شهردار تهران، می گويند که در حال رسيدگی به خواسته های معيشتی معترضان هستند ولی با آميخته شدن مطالبات صنفی با انگيزه های سياسی برخورد می کنند.
سنديکای مذکور در سال ۱۹۶۸ تاسيس شده ولی بعد از انقلاب منفعل بود تا اين که در سال ۲۰۰۵ بازگشايی شد
.

January 28, 2006


تاریخ صدور ٢٨/١/٢٠٠٦
به کارگران جهان، به همه اتحادیه ها و سازمانهای مترقی
هجوم به اعتصاب ما را محکوم کنید

از جانب هفده هزار کارگران و کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به اطلاع شما تشکلهای کارگری دنیا و همه کسانی که از سرکوب بدیهی ترین حقوق انسانها متاثر میشوند میرسانیم که امروز هشتم بهمن ماه مصادف با ٢٨ ژانویه اعتصاب گسترده ما با هجوم بی سابقه ماموران جمهوری اسلامی روبرو شد.
از شب قبل به منازل ما هجوم آوردند، حتی فرزندان خردسال ما را هم به زندان بردند، تعداد زیادی که هنوز آمار دقیق آنرا نداریم ولی قطعا بالغ بر صدها نفر میشود را دستگیر کردند، تعدادی از همکاران ما را به زور کتک و تهدید مجبور به راندن اتوبوس ها کردند، تعدادی از رانندگان ارگانهای نظامی را به خدمت گرفتند و هزاران پلیس و مامور انتظامی، لباس شخصی و لباس رسمی را به جان ما انداختند تا اعتصاب ما را در هم شکنند. این وضعیتی است که ما داریم.
اعتصاب برای چه بود؟ برای آزادی آقای اسانلو و دیگر رهبران سندیکا که آنها هم بدون هیچ دلیلی و با قلدری به زندان انداخته شده اند، برای انعقاد قرار دادهای دسته جمعی، برای به رسمیت شناسی سندیکا، برای افزایش دستمزد و از این قبیل. آیا باورتان میشود که برای این خواسته ها چنین جنگی بیرحمانه و وسیع را علیه ما کارگران شرکت واحد برپا دارند؟
جمهوری اسلامی چنین کرد و ما هیچ چاره ای نداریم جز آنکه به مبارزه مان سرسختانه تر و متحدانه تر ادامه دهیم. از شما همکارانمان و هم سرنوشتانمان در سراسر دنیا، از شما که میتوانید اتحادیه و تشکل خودتان را داشته باشید تقاضا داریم که این عمل دولت ایران را محکوم کنید. ما از شما انتظار داریم که خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دستگیر شدگان شوید.
خواهان برسمیت شناسی سندیکای ما و اجابت کردن خواسته های ما شوید. ما انتظار داریم که شما سرکوب اعتصاب ما را محکوم کنید و خواهان محاکمه و مجازات همه کسانی که به صف اعتصاب کارگران هجوم آوردند شوید.
ما همینجا از همه اتحادیه ها و سازمانهایی که از مبارزات ما حمایت کرده اند تشکر میکنیم. ما مبارزه ای سخت و طولانی در پیش داریم و مصرانه خواهان ادامه حمایت های شما هستیم.
با احترام سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ٢٨/١/٢٠٠٦

شنبه هشتم بهمن ماه ۱۳۸۴
هم میهنان عزیزم،
کارجـنون رژیم اسلامی بـه راستی به تماشا کشیـده است. بـارزترین نمـود آن رفتاری است کـه مسئولان این رژیم از یک سو بـا مردم خود می کنند، و گردنکشی و جسارتی است که از سوی دیگر درتقابل با جامعۀ جهانی تدارک می بینند.
چندی پیش جمعی از زحمتکشـان ملت مـا، یعنی راننـدگان شرکت واحـد اتـوبوسـرانی تهـران و حومه، برای استیفای بدیهی ترین حقوق صنفی خود ناگزیرشدند به کوششی جمعی دست بزنند، پـاسخ رئیس جمهوری کـه خـود را منتخب محـروم تـرین قشـرهـای جامعه می دانـد و بـه همین محرومان وعدۀ عدالت داده بود، فقط این بـود که گروهی از رهبران و گردانندگان این حرکت جمعی را به زندان انداخت، و مقاوم ترین شان یعنی منصور اوسانلو را در زندان و زیرفشارهاو شکنجه هــای سخت نگاه داشت.
راننــدگان شرکت واحـد اتوبوسرانی، کـه از محروم تـرین و زحمتکش ترین اقشار جامعۀ ما هستند، برای رهایی رهبـرشان و رسیدن بـه مطالبــــات صنفی خویش نـاچار شده انـد اعلام اعتصاب کننـــد. پاســخ مجــدد نظام اسلامی بـه ایـن درخـــواست
دستگیری دوبارۀ جمعی از فعالان کارگری این قشرمحروم است.
حال به وجه دیگرواقعیت این رژیم توجه کنید. نظامی که مطالبات صنفی بـرحق محــروم ترین قشرهای ملت ما را با زندان و شکنجۀ افراد پاسخ می دهد، باکی از آن ندارد که همۀ توان مالی کشور را برای رسیدن به چیزی که خود آن را دستیابی به تکنولوژی هستـه ای می نامد بسیــج کند؛ رئیس جمهورش به دیدار سران گروه هایی می رود که جامعۀ جهانـی آن ها را بــه عنوان گروه های تروریستی می شناسد، و در نشست خود با آنان وعدۀ همه گونه حمایت های مالی می دهد؛ و به محض بازگشت به کشور نیز پذیـــرای قدوم نــامبارک یکی از پلیدتریــن چهره هــای سرشناس تروریستی در کشورهمسایۀ ما عراق می شود که به امید دریافت کمک های بیشتر به تهران سفرکرده است. و شگفت انگیزتر از همه این است که همین به اصطلاح رئیس جمهور از تحریک آشکار جامعۀ بین المللی به رویارویی و زمینه چینی برای ایجاد درگیری با دنیای غرب ابایی ندارد: نخستین شعار سیاسی خمینی پس از ورود به کشور را، که خواستار نابودی اسرائیل شده بود، بارها و به گونه ای بی سابقه تکرار می کند؛ منکر فجایعی است که در جریـــان جنگ جهانی دوم از سوی نازیان بر قوم و ملت یهود روا داشته شد، و همزمان با این رجزخوانـــی ها برای دهن کجی هرچـــه بیشتر به جامعۀ جهانی به دیــدار رئیس جمهوری می رود که از سوی مراجع جهانی به دست داشتن در قتل یک رهبرسیاسی در کشورهمسایۀ خود متهم است.
هم میهنان عزیزم،
این گونه بی کفایتی در تامین ضروری ترین خواست های مردم مــا، و سرکوب بی محابـای این مردم از یک سو، همراه با یکه تازی های مبارزطلبانه در سیاست خارجی در عین بی اعتنایی به اصول بدیهی دیپلماسی و روابط مسالمت آمیز بـا جهان، از سوی دیگر، از جانب سردمداران این رژیم آیا پدیده ای تازه و شگفت انگیزاست؟ به هیچ وجه، تازگی ندارد زیــرا ادامۀ چشم و گوش بستۀ راهی است که رهبر و بنیان گذار این رژیم ترسیم کرده است.
مگرایشـان نبودنــد که همـۀ دستآوردها آزادی گستربشریت را تنها درقالب به قول خودشــان فرهنگ مبتذل غربـی می دیدند، که از نظر ایشان باید یکسره کنارگذاشته شود.
مگرایشان نبودند که شعار معروف اسرائیل نابود باید گردد را به زبان آوردند؟ مگر همین شعار نیست که هرسال بربدنـــۀ موشک های نظامی در رژه های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در تمام ایــن سالیان گذشتــه در برابــردوربین هــای رسانه های بین المللی به نمایش گذاشته شده است؟ از این ها بالاتر، مگر در قانون اساسی همین نظام اسلامی نیست کـه سخــن از «ارتش مکتبــی» و رسالت آن برای "جهـــاد در راه خـــدا و گسترش حاکمیت قانون خدا درجهان" رفته است؟ کجای این ها تازگی دارد وآقای احمدی نژاد چه چیزی را از خود درآورده است؟ پاسخ این سئوال را باید روسای تشخیص مصلحت و اعضـــای خبرگان رهبری بدهند که اینک خود را سراسیمه و نگران وضع نظام نشان می دهند درحالی که بنیاد نظام شان از روز اول برهمین مبنا بوده و خود نیز از همان آغاز تا امروز، در همین مسیر پیش رفته اند، ولو با ظاهری آراسته تر و مردم فریبانه تر.
این ها نه تنها تازگی نـدارد بلکه بـه هیچ وجه شگفت انگیز هم نیست. شگفتی اگــر بـاشد – که هست – در رفتار جـامعۀ بین المللی است، که در مقابل واقعیت عــریان رژیمی تا این حد گستاخ و بی اعتنا به حقوق مردم خــود، و مهاجم نسبت به ارزش های انسانی و آرمان های بشری، بیش از ربع قرن است که ساکت نشسته اند ، و بـه گروگانگیری ۴۴۴ روزۀ دیپلمات هایشــان، به انفجار مراکزشــان در لبنـان و کشته شدن فجیــع شهرونــدانشان در لبـنان و عــربستان، بـــه تشویق و تحریک و حمایت از اقــدامات تــروریستی و کشتن بی گناهان در دیگرنقاط جهان تا بـه امروز عکس العمل قاطعی نشان نـداده اند.
کجا بودند مدعیــان حقوق بشر و فرهنگ انسانـیت هنگامی که هــزاران تــن از هم میهنان ما در زندان های رژیم درعرض مدت کوتاهی به فتوای آقای خمینی به بدترین وضعی اعدام شدند؟
اکنون که طشت رسوایی نیــات پنهانـی رژیم برای دستیابی بـه سلاح هسته ای بــر سرهربــام و برزنی به صدا درآمده راهی که به ذهن بعضی از سیاست گذاران غرب می رسد حملۀ نظامی و بمباران تاسیسات هسته ای ایران است، بدون توجه بــه این واقعیت آشکار که چـرا سـران رژیم اسلامی آگانه زمینــۀ چنین حملاتی را می چینند، و چگونــه است که با سخنان تند و حرکـات به ظاهر محاسبه نشدۀ خود جامعۀ جهانی را به مبارزه می طلبند؟ چرایی این قضیه روشن است:
نظامی که قادر به پاسخگویی به نیازهای مردم اش نیست و بی کفایتی و فسادش دیگرجایی برای او در اذهان مردم باقی نگذاشته است، چه چاره ای جز روی آوردن به ماجراجویی بین المللی و توسل به داروی آرام بخش فاجعۀ صحرای کربلای خود دارد؟
هم میهنان من،
جسارت مسئولان این نظام و بی اعتنایی آنها به حقوق ما مردم و به موازین بین المللی ریشه در ذهنیت فاجعه پرست و فاجعه جــوی رهبــران این نظـام دارد که قرن هــاست در ذکرمصیبت و تخدیر بر روح و جان مردمان تبحر و تسلط یافته اند، و اکنون تحریک غرب به حملۀ نظامی را یگانه راه ادامۀ حیات نظام سراپا ظلم و فساد خود می بینند.
هم مینهان عزیزم،
توهین به مقدسات دیگر مردمـان و اهانت بـه اصول اعتقادی و پرچـم ملی آنـان، اگر در دنیای گذشته چاره ای جز جنگ و جدال نداشت در جهان متمـــدن امروز، کـه به نهادهای بین الملـلی مجهزاست، راه حل های دیگری دارد. اگر مدعیــان فرهنگ آزادی بـه راستی بخواهند و ارادۀ لازم برای این کــار را داشته باشند بـه آسانی می توانند گروگان گیـران، بمب گـذاران و پـرچم سوزان های بی اعتنا به حقوق بین المللــی را بدون توسل به اقدامات نظـامی سرجـای خودشان بنشانند:
با طردشان از جامعۀ بین المللی، با بستن راه های رفت و آمد و تجارت به روی آنـان و بیـرون کردن نمایندگانشان از مجامع جهانی، با به رسمیت نشناختن رسمی و بین المللی آنها تا زمانی که حقوق ملت خود و موازین بین المللی را به رسمیت نشناخته اند. با کمک به مردمان زیـر سلطه و ستم این گونـه حکومت هــای جابر برای رساندن صـدا و پیام آزادی به مردم و رسانـدن فریاد مظلومیت مردم به مجامع جهانی و به گوش افراد دیگر ملت ها. این هاست راه های رهایی شما هم میهنان من از ستم نظام آخونــدی، راه هایی که در پیش گرفته نخواهد شــد مگر آن کــه شما آغازگر پیمودن آنها باشید.
هم میهنان عزیزم،
کارگران شرکت واحـد برای رسیدن به بدیهــی ترین حقــوق صنفی خودشــان مبارزه می کنند. مبارزۀ آنها مبارزۀ ماست. حقوق آنها حقوق ماست. اگر در برابـر مبارزۀ آنها بی تفاوت بمانیم چگونه می توانیم از جامعۀ جهانی انتظارکمک برای رهایی از ستم ملایان و رسیدن به آزادی را داشته باشیم؟
خداوند نگهدار ایران بادرضا پهلوی



اعتصاب كارگران شركت واحد از صبح امروز آغاز شد

ادوار نيوز : بنا به گزارشات واصله اعتصاب كارگران شركت واحد تهران از صبح امروز (شنبه) آغاز شده است . اين درحالي است كه دامنه گسترده ي بازداشت اعضاي سنديكاي شركت واحد به حدي رسيده است كه 4 تن از همسران بازداشت شدگان قبلي نيز شب گذشته دستگير و به نقطه ي نامعلومي منتقل شدند . همچنين خبرها از سطح شهر حاكي از آن است كه از صبح امروز شنبه شهر تهران رنگ امنيتي به خود گرفته است . ماموران نيروي انتظامي و نيروهاي حراست شركت واحد نيز با حضور در پايانه‌هاي مناطق 10 گانه اتوبوسراني با هرگونه تجمعي به شدت برخورد مي كنند . گزارشها حاكي از برخورد و ضرب و شتم برخي از كارگران شركت واحد دارد كه قصد داشتند در تجمعاتي كه در محل پايانه ها قرار بود برگزار شود حضور پيدا كنند .


قطعنامه سنای آمريکا عليه ايران

مجلس سنا از شورای امنيت سازمان ملل هم خواست گزارش ايران را مد نظر قرار دهد
مجلس سنای آمريکا نيز به کاخ سفيد ملحق شده و از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته است ايران را به خاطر آنچه کوتاهی از تعهدات بين المللی اش می خواند به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع دهد.
مجلس سنای کنگره آمريکا روز جمعه قطعنامه ای را به اتفاق آرا در محکوميت برنامه اتمی ايران صادر کرد.
اين قطعنامه آنچه را "ناکامی های متعدد دولت ايران در پايبندی صادقانه به تعهدات مربوط به منع گسترش سلاح های اتمی" و تعهدش برای معلق نگاه داشتن غنی سازی اورانيوم خواند محکوم کرد.
مجلس سنا که يکصد عضو دارد و اکثريت آن در دست حزب جمهوری خواه است، آژانس بين المللی انرژی اتمی را قويا ترغيب کرد "دستور دهد تا عدم پايبندی ايران به تعهداتش در قبال تدابير محافظتی (سيف گارد)، به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود."
تدابير محافظتی مجموعه ای از فعاليت ها هستند که آژانس بين المللی انرژی اتمی با کمک آنها تصديق می کند آيا يک کشور به تعهدات بين المللی خود در عدم استفاده از برنامه اتمی اش برای توسعه سلاح های اتمی پايبند است يا خير.
آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است روز دوم فوريه برای بحث درباره پرونده ايران تشکيل جلسه دهد.
سناتورها در اين قطعنامه همچنين از اعضای شورای امنيت سازمان ملل به خصوص روسيه و چين خواستند تا فورا "هرگونه گزارش عدم پايبندی ايران را مد نظر قرار دهند."
دولت آمريکا می گويد مطمئن است که اعضای آژانس اتمی سازمان ملل فعاليت های ايران را روز پنجشنبه آينده به شورای امنيت گزارش خواهند کرد.
'بازی ايران با جامعه بين المللی'
با اين حال جاناتان بيل، خبرنگار بی بی سی در محل وزارت خارجه آمريکا می گويد هنوز هيچ ضمانتی در اين زمينه وجود ندارد، زيرا چين، روسيه و هند هنوز تا حدودی نسبت به اين اقدام بی رغبت به نظر می رسند.

به نظر می رسد آنها (ايرانی ها) بيش از پيش جامعه بين المللی را به بازی گرفته باشند

سخنگوی کاخ سفيد
روسيه ظاهرا اميدوار است طرح اين کشور برای انتقال غنی سازی اورانيوم از ايران به خاک روسيه، مناقشه ايران و غرب را حل کند.
اما علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مسئول پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، روز جمعه در بازگشت از پکن، پايتخت چين، گفت که طرح روسيه برای برآوردن خواست ايران در زمينه فناوری هسته ای کافی نيست و به همين دليل قرار است در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گيرد.
به علاوه ايران قبلا تاکيد کرده که حتی پذيرش طرح روسيه به معنی صرف نظر کردن از حقش برای غنی سازی در خاک خود نيست.
اما کاخ سفيد ايران را متهم کرد با نپذيرفتن طرح روسيه، سعی در معطل کردن جامعه بين المللی دارد.
اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد، در پاسخ به سوالی درباره واکنش سرد ايران به پيشنهاد روسيه گفت: "به نظر می رسد آنها بيش از پيش جامعه بين المللی را به بازی گرفته باشند."
طرح روسيه حاوی تلاش برای مصالحه بين خواست جمهوری اسلامی در پيگيری غنی سازی اورانيوم در خاک اين کشور و موضع کشورهای غربی بر توقف کامل و هميشگی اين برنامه است.
در طرح پيشنهادی روسيه، بخش مقدماتی غنی سازی اورانيوم، حاوی فرآوری ماده معدنی حاوی اين عنصر، در ايران صورت می گيرد ولی اين فرآيند در روسيه تکميل می شود و محصول نهايی به ميزان مورد نياز نيروگاه های هسته ای ايران به اين کشور باز می
گردد.


تهديد جرج بوش به قطع کمک به فلسطینیان

جرج بوش می گويد به دولتی که قصد دارد متحد آمریکا، یعنی اسرائیل را نابود کند، کمک نمی کند
جرج بوش رئيس جمهور آمريکا هشدار داده در صورتی که گروه تندرو حماس، شاخه نظامی خود را منحل نکند و به تهديدهای خود عليه اسرائيل خاتمه ندهد کمکهای مالی خود به فلسطينيان را متوقف خواهد کرد.
آقای بوش در يک مصاحبه تلويزيونی گفته است اگر حماس اين اقدامات را انجام ندهد، آمريکا با رهبران آنها ارتباطی برقرار نخواهد کرد و کمکهای مالی به آنها داده نخواهد شد.
جرج بوش افزوده است که واشنگتن به دولتی که قصد دارد دوست و متحد آمريکا، يعنی اسرائيل را نابود کند، کمک نمی کند.
امريکا و اتحاديه اروپا بزرگترين تامين کننده خارجی کمکهای مالی به فلسطينيان هستند. مقامات فلسطينی گفته اند درصورت قطع کمکهای خارجی که آنها به شدت به آن وابسته اند، فلسطينيان به سرعت با مشکلات مالی روبرو خواهند شد.
وزير اقتصاد دولت خودگردان فلسطين گفته است عدم پرداخت حقوق دهها هزار کارمند دولتی ممکن است به خشونت منجر شود.
اين درحالی است که محمد نظال، عضو دفتر سياسی حماس، روز گذشته گفته بود، طرح آمريکا برای بررسی مجدد کمکهای مالی به فلسطينيان، تغييری در سياستهای گروه حماس ايجاد نخواهد کرد. وی می گويد اگرچه فلسطينيان به اين کمکها نياز دارند اما در مقابل دريافت آنها از اصول خود دست نخواهند کشيد
.


هشدار جک استرا به ايران

آقای استرا گفته است تصور دولتی در جهان که ارتباط با آن سخت تر از ايران باشد مشکل است
جک استرا، وزير خارجه بريتانيا، هشدار داده است که سياست هسته ای ايران به انزوای بين المللی و تحقير بيشتر اين کشور خواهد انجاميد.
آقای استرا که در آغاز مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئيس سخنرانی می کرد، افزوده است که از زمان انتخاب سال گذشته محمود احمدی نژاد به رياست جمهوری، مذاکره با ايران مشکل تر شده است.
او گفته است تصور دولتی در جهان که ارتباط با آن سخت تر از ايران باشد مشکل است.
مخاطبان وزير خارجه بريتانيا در اين سخنرانی گروهی از بانفوذترين شخصيت های جهان هستند. دو هزار نفر از رهبران تجاری، اقتصادی و سياسی دنيا در نشست داووس حضور دارند.
پيش از اين سخنان، آقای استرا درباره نحوه برخورد با تصميم ايران برای از سرگيری برنامه تحقيقات اتمی اش با محمد برادعی، رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، ديدار کرده بود.
آقای استرا پيشتر در گفتگو با بی بی سی تاکيد کرده که نه بريتانيا و نه ايالات متحده آمريکا برای حل بحران با ايران به راه حل نظامی فکر نمی کنند.
ايران همواره اطمينان داده که هدف از برنامه های هسته ای اش صلح جويانه است.
آژانس بين المللی انرژی اتمی اين مساله را در روز پنجشنبه هفته آينده به بحث خواهد گذاشت.
نشانه هايی وجود دارد حاکی از اينکه آقای برادعی از خواسته بريتانيا، فرانسه، آلمان و آمريکا برای اقدام فوری عليه ايران حمايت نمی کند.
آقای برادعی تلويحا اشاره کرده است که بايد تا زمان آماده شدن گزارش او در ماه مارس درباره اينکه آيا فعاليت های اتمی ايران واقعا صلح آميز است يا تنها سرپوشی برای توسعه سلاح های اتمی صبر کرد و بعد تصميم گرفت
.


عرضه نوعی انسولين قابل استنشاق در آمريکا تاييد شد

تزريق انسولين يکی از دشوارترين جنبه های کنترل ديابت است
عرضه نوعی داروی انسولين که می توان آن را به جای تزريق، استنشاق کرد برای افراد مبتلا به ديابت تاييد شده است.
اين دارو به نام "اگزوبرا" (Exubera) برای افراد بزرگسال مبتلا به ديابت طراحی شده تا جانشين تزريق روزانه انسولين شود.
"اگزوبرا" را می توان هم برای نوع يک و هم نوع دو ديابت، برای کنترل قند خون، استفاده کرد اما برخی معتقدند اين دارو نمی تواند به طور کامل جايگزين تزريق انسولين شود و انتظار می رود که تزريق های گهگاهی انسولين هنوز مورد نياز باشد.
با اين حال شرکت سازنده اين دارو ادعا کرد انسولين قابل استنشاق ممکن است برای بيماران مبتلا به نوع دو ديابت به طور کامل جانشين تزريق شود.
اين نخستين بار از زمان کشف هورمون انسولين در دهه 1920 است که اداره مواد غذايی و دارويی آمريکا، FDA، شيوه ای جديد (غيرتزريقی) برای دادن انسولين به بيماران را تاييد می کند.
اگزوبرا محصول مشترک شرکت های پيفايزر، سانوفی-اَدوِنتيس و نِکتار تراپيوتيکس است.
در حدود 800 هزار نفر در بريتانيا با تزريق روزانه انسولين بيماری ديابت را کنترل می کنند.
پژوهشگران در جريان محک زدن داروی جديد دريافتند که انسولين قابل استنشاق عموما به اندازه تزريق در کنترل ميزان قند خون موثر است.
بنياد خيريه ديابت بريتانيا گفت تاييد اين دارو می تواند يکی از "بزرگترين گام ها" از زمان کشف انسولين باشد.
سايمون اونيل، مدير بخش مراقبت ها در اين موسسه، گفت: "امکان جايگزينی برخی از تزريق های روزانه انسولين با يک افشانه تنفسی (inhaler) پيشرفتی بزرگ برای برخی از افراد مبتلا به ديابت خواهد بود."
به علاوه دکتر کيت لويد، مدير پزشکی شرکت پيفايزر، گفت او اميدوار است انسولين قابل استنشاق کمک کند تا بيماران "نقشی فعال در کنترل" بيماری به عهده بگيرند.

بر اساس خبری که هم اکنون جمعه ۷ بهمن، ساعت ۹ شب به وقت اروپای مرکزی و ۳۰/۱۱ دقیقه به وقت محلی از تهران رسیده است، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی رژیم تا این ساعت حدود ۱۰۰ نفر از اعضای و فعالان سندیکای کارگران شرکت واحد را در مناطق مختلف این شرکت دستگیر کرده‌اند.
بنا به این خبر، بیش از ۶۰ نفر از دستگیرشدگاه به منطقه ۶ تعلق دارند. رانندگان شیفت بعد از ظهر، بعد از اتمام کار در ساعت‌های ۹ و ۳۰/۹ قصد ماندن و تجمع در مناطق را داشتند تا اعتصاب را از همین امشب آغاز کنند که با یورش ددمنشانه پلیس امنیتی و لباس شخصی‌ها مواجه شده، مورد ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شدند.
همین خبر می افزاید، نیروهای امنیتی به منازل فعالان سندیکا، از جمله منازل آقایان عطا باباخانی و یوسف مرادی یورش برده و با شکستن در ساختمانها، به طور وحشیانه اقدام به بارزسی این منازل و دزدیدن برخی اموال آنها نظیر کامپیوتر و اسناد و مدارک مربوط به سندیکا کردند. پلیس و لباس شخصی ها به مناطق شرکت واحد حمله برده و ضمن دستگیری شمار وسیعی از کارگران، برخی از این مناطق را به تصرف خود در آوردند. نیروهای سرکوبگر رژیم شهر تهران را به محاصره خود در آورده و در پی دستگیری اعضا و فعالان سندیکا هستند.
رژیم ارعاب و و حشت و شرایط پلیسی شدیدی را بر شهر تهران حاکم کرده است. حملات گسترده‌ای را به کارگران شرکت واحد و فعالان سندیکا آغاز کرده است تا آنجا که هیچ یک از آنها به فردای خود اطمینان ندارند. آنها به شدت احساس ناامنی می کنند و جانشان در خطر است.
کانون زندانیان سیاسی ایران(در تبعید)۷ بهمن ۱۳۸٤ برابر با ۲۷ ژانویه ۲۰۰۶‌

January 27, 2006



ترک آنی، 'بهترين' روش خلاصی از سيگار

در اين تحقيق با بيش از ۱۹۰۰ سيگاری و ترک سيگار کرده گفتگو شده است
بر اساس نتايج يک تحقيق، ترک يکباره سيگار بهتر از روش های برنامه ريزی شده به موفقيت می انجامد.
به نوشته "بريتيش مديکال ژورنال"، يک نشريه پزشکی در بريتانيا، محققان کالج لندن در گفتگو با بيش از ۱۹۰۰ فرد سيگاری و ترک سيگار کرده، راه های خلاصی از سيگار را مورد مطالعه قرار داده اند.
محققان متوجه شده اند که دو سوم سيگاری هايی که به يکباره آن را ترک کرده اند موفق شده اند حداقل به مدت شش ماه سيگار نکشند. در مقابل، تنها کمتر از نيمی از کسانی که به روش های برنامه ريزی شده اقدام به ترک سيگار کرده اند، در اين راه موفق بوده اند.
محققان احتمال می دهند کسانی که روش های برنامه ريزی شده را پيش می گيرند احتمالا کمتر در مقابل وسوسه سيگار کشيدن احساس قدرت می کنند.
نظريه فوق بر اساس اين ايده شکل گرفته که "انگيزه" سيگاری ها قبل از ترک آن، درجات مختلفی دارد که به تصميم گيری برای ترک سيگار منجر می شود.
به نظر می رسد انگيزه ترک سيگار در کسانی که يکباره آن را کنار می گذارند بسيار بالاتر از کسانی است که می خواهند در آينده ای نامشخص آن را ترک کنند.
اين تحقيق نشان می دهد که ۶۵ درصد از موارد ترک سيگار بدون برنامه، حداقل به مدت شش ماه موفقيت به همراه داشته است. در مقابل، ترک با برنامه سيگار تنها ۴۵ درصد به موفقيت انجاميده است.
بطور سنتی تصور می شد بهترين روش غلبه بر عادت سيگار کشيدن، طی کردن مراحل مختلف است. اين مراحل عبارتند از فکر کردن در مورد ترک سيگار، برنامه ريزی برای آن و در نهايت اقدام به ترک سيگار.
محققان می گويند دليلی برای اثبات اين ادعا که ترک برنامه ريزی شده سيگار موثرتر است، نيافته اند.
انگيزه

بعضی از مردم می توانند سيگار را در آن واحد ترک کنند و اين خبر خوبی برای آنها است. عده ای ديگر بايد برنامه ريزی شده آن را ترک کنند.

جان کينگ، مدير کنترل دخانيات برای مرکز بريتانيايی تحقيقات سرطان
رابرت وست، رئيس گروه تحقيقاتی می گويد: "نتايج اين تحقيق به اين معنی نيست که همه بايد بدون برنامه ريزی سيگار را ترک کنند، بلکه به ما از آنچه در ذهن سيگاری هايی که می خواهند اين عادت را ترک کنند می گذرد، اطلاعاتی می دهد".
وی می افزايد: "نارضايتی از سيگاری بودن تنش هايی برای فرد ايجاد می کند. زمانی که اين تنش ها افزايش می يابد حتی يک مسئله کوچک، فرد سيگاری را برای ترک آن مصمم می کند".
آقای وست می گويد: "اگر اين تصميم بجای ترک فوری سيگار، کنار گذاشتن آن در آينده باشد، برای برخی از سيگاری ها، التزام کمتری به عملی ساختن آن بدنبال خواهد داشت".
جان کينگ، مدير بخش کنترل دخانيات در مرکز بريتانيايی تحقيقات سرطان می گويد: "نتايج اين تحقيق بسيار جالب، نشان می دهد که افراد در مورد ترک سيگار متفاوت هستند".
آقای کينگ افزوده است که "اين تحقيق نشان می دهد بعضی از مردم می توانند سيگار را در آن واحد ترک کنند و اين خبر خوبی برای آنها است. عده ای ديگر بايد آن را به شکل برنامه ريزی شده ترک کنند
".


رشته برنامه های 'سفره ايرانی و ذائقه فرنگی'

شاهرخ گلستانتهيه کننده برنامه سفره ايرانی


مجموعه "سفره ايرانی و ذائقه فرنگی" نگاهی دارد به آشنايی و علاقه مندی خارجيان به غذاهای ايرانی و سابقه آن که به قرن ها پيش بر می گردد.
گفته اند که وقتی اسکندر به ايران رسيد، اولين روزی که از آشپزخانه سلطنتی برايش غذا آوردند، همراهانش آنچنان شگفت زده شدند و لب به تحسين گشودند که اسکندر با عصبانيت شمشيرش را برکشيد و ستون مفرغی تابلوئی که برآن صورت غذا ها و ترتيب آوردن آنها رانوشته بودند، شکست و فرياد کشيد که اينگونه تغذيه آدم را تنبل می کند و دليل شکست ايرانيان هم همين بوده است!
اما اين مانع نشد که مورخان يونانی از جمله گزنفون، ديودور و هرودت از تنوع غذاهای ايرانی و کيفيت و طعم عالی آن با تمجيد ياد نکنند.
اين تمجيد و تحسين بيگانگان تا امروز ادامه دارد، بخصوص که در سالهای اخير با مهاجرت ميليون ها ايرانی و ازدواج های بسياری که ميان آنها و مليت های ديگر صورت گرفته است، و همينطور با باز شدن رستوران ها و اغذيه فروشی های ايرانی در گوشه و کنار جهان، علاقه مندی به صرف غذای ايرانی و لذت بردن در آن گسترش بسيار يافته است.
در اين مجموعه که شامل شش برنامه است درباره سابقه آشپزی ايرانی و راهيابی آن بصورت يک پديده فرهنگی در ميان فرهنگ های ملل ديگر، رستوران های ايرانی در اروپا و آمريکا، عرضه شيرينی های ايرانی، چاپ کتاب های آشپزی ايرانی به زبان های اروپايی، فروش ميوه های تازه ايران و محبوبيت ميوه هايی که شناخته شده نبودند، و بسيار مطالب ديگر سخن خواهد رفت.
شنيدنی تر از همه داستان شراب ايرانی، با سابقه هفتهزار ساله آن است، و صدور آن به بازارهای خارج که در زمان صفويه
بسيار رواج داشت.
کشت درختان انگور رضاييه در فرانسه برای توليد شراب و همينطور کشت درختان انگور شيراز در استراليا و توليد و عرضه شرابی به نام شيراز که شهرتی جهانی يافته و سوای استراليا سال هاست که در کشور های زلاند نو و آفريقای جنوبی و در کاليفرنيای آمريکا هم توليد می شود.
از نکات ديگر اين مجموعه، صرفنظر از سخنان کارشناسان، سرآشپزها، مديران رستوران ها و نويسندگان کتب های آشپزی، اظهار نظرهای خارجيانی است که سال ها مقيم ايران بوده اند و غذا های ايرانی را می شناسند و عقيده و پسندشان را به زبان فارسی بيان می کنند.
در اين مجموعه، که نخستين بار در سال 1997 پخش شد، جايگاه آشپزی ايرانی در ميان آشپزی ساير ملل بررسی می شود و اينکه برای مردمان کشورهای مختلف کدام غذای ايرانی محبوب تر است
.


نيکول کيدمن سفير حسن نيت سازمان ملل در امور زنان شد

نيکول کيدمن از سال 1994 سفير حسن نيت صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل بوده است
نيکول کيدمن بازيگر استراليايی سينما، به عنوان سفير حسن نيت صندوق توسعه سازمان ملل برای زنان (يونيفم)، برای کمک به دستيابی زنان به حقوق اجتماعی شان منصوب شد.
به گفته يونيفم تمرکز خانم کيدمن در شغل متفاوت او نسبت به بازيگری، بر روی مسائلی چون تلاش برای خاتمه خشونت عليه زنان و تساوی حقوق زنان با مردان خواهد بود.
او روز پنجشنبه 26 ژانويه از سوی نولين هيزر، مديرکل يونيفم، در مراسم سی امين سالگرد تاسيس اين صندوق به اين سمت برگزيده شد.
بنا به گزارشی از وب سايت يونيفم، خانم هيزر از نيکول کيدمن به عنوان "هنرمندی قوی و جذاب" ياد کرد که می تواند به دليل شهرتش مخاطبان بسياری برای يونفيم جذب کند.
بنا بر همين گزارش خانم کيدمن گفته که قصد دارد در زمينه حقوق زنان آموزش بيشتری ببيند و برای تقويت اطلاعات خود در اين زمينه همراه با مدير کل اين نهاد برای ديدن زنان و رويارويی با مشکلات آنان به کشورهايی چون کنگو، سودان، ليبريا، کامبوج و افغانستان سفر کند.
نيکول کيدمن، سال گذشته در فيلمی با عنوان مترجم نقش مترجم همزمان سازمان ملل را بازی کرد
او همچنين از سال 1994 سفير حسن نيت صندوق حمايت از کودکان سازمان ملل بوده است.
نيکول کيدمن، سال گذشته در فيلمی با عنوان مترجم ساخته سيدنی پولاک نقش مترجم همزمان سازمان ملل را بازی کرد.
همزمان با اين انتصاب، اين بازيگر 38 ساله از سوی دولت استراليا برای فعاليت هايش در زمينه خيريه و دستاوردهای هنری اش به نشان درجه دو اين کشور دست يافت. اين نشان روز پنجشنبه به مناسبت "روز استراليا" به وی اعطاء شد.
هنگام اعطای اين نشان، از خانم کيدمن به عنوان يکی از حاميان بازيگران جوان مرکز آموزش بازيگری "تئاتر استراليا برای جوانان" ياد شد که خود نيز در زمان نوجوانی يکی از هنرجويان آن بوده است.
نيکول کيدمن در سال 2003 برای بازی در فيلم ساعت ها در نقش ويرجينيا وولف نويسنده انگليسی به اسکار بهترين بازيگر نقش اول زن دست يافت
.

پرزیدنت جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه ای با روزنامه وال استریت ژورنال اظهار داشت ما با دوستان و متحدان خود در حال تدیون مجموعه قطعنامه هايی هستیم تا با یک صدای متحد، برای پایان دادن به برنامه های هسته ای رژیم تهران سخن بگویئم.
پرزیدنت بوش گفت هدف ما این است که با کشورهای مختلف در سراسر جهان همکاری کنیم تا رژیم تهران را وادرا سازیم از جاه طلبی های هسته ای خود دست بکشد.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ما تمامی راههای دیپلماسی را طی خواهیم کرد، بنابراین شما شاهد پیشرفت تلاشهای دیپلماتیک خواهید بود.
خبرگزاری فرانسه طی گزارشی با درج این مطلب نوشت ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا فشار می آورند تا پرونده هسته ای رژیم تهران را در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.
این خبرگزاری نوشت پرزیدنت بوش قبلا گزینه نطامی احتمالی علیه رژیم تهران را رد کرده بود، اما در پاسخ به این سئوال که آیا چنین احتمالی بعنوان یک راه حل باقی می ماند یا خیر؟ گفت بله.
همزمان به گزارش خبرگزاری رویتر، کوندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد ادعای رژیم تهران در مورد پذیرش طرح روسیه، تاکتیکی برای خروج از بن بست کنونی پیش از نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
خانم رایس گفت واشنگتن برای ارجاع پرونده هسته ای رژیم تهران به شورای امنیت پافشاری می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز گذشته در یک گفتگوی زنده ماهواره ای در پاسخ به سئوالات شرکت کنندگان در اجلاس اقتصادی داووس سوئیس اظهار داشت رژیم تهران مهمترین حکومت حامی تروریسم در جهان و یک چالش مهم و خطرناک در جامعه بین المللی است.
خانم رایس در مورد ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت تاکید کرد با توجه به اینکه رژیم تهران مهلتی را که برای مذاکره وجود داشت از دست داد و تعهداتش را نقض کرد و اقدام به شکستن مهر و موم تاسیساتی که به آن اجازه دستیابی به سلاح اتمی را می دهد، نمود، اکثر کشورها معتقدند که زمان آن فرا رسیده است که پرونده رژیم تهران را به شورای امنیت ارجاع دهیم.
وی گفت این فقط نظر آمریکا نیست، بلکه نظر ترویکايی اروپايی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز هست.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود از این پس وقتی که ما در شورای امنیت سازمان ملل باشیم، بسیاری از گزینه ها در دسترس ما خواهد بود.
خانم رایس در سخنان خود همچنین اظهار داشت ما باید بدانیم که مردم ایران، مردم بزرگی هستند که امیدهایشان توسط تعداد اندکی غیرمنتخب در این کشور ربوده شده است.
از سوی دیگر استفن ردمایکر، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین المللی در گفتگو با تلویزیون ابوظبی اعلام کرد رژیم تهران توافق پاریس را نقض کرده، تحقیقات هسته ای را از سرگرفته و به تعهداتش ملزم نبوده است، از این رو پرونده هسته ایش به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد.
همچنین در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، خانم بنیتا فرور والتنر، کمیسیر روابط خارجی کمیسیون اروپا، طی سخنانی بار دیگر پیشنهاد جمهوری اسلامی برای ازسرگیری مذاکرات را رد کرد و گفت اروپا نسبت به ابراز تمایل رژیم تهران مبنی بر ازسرگیری گفتگوهای هسته ای، بدبین است.
خانم والتنر تعلیق کامل فعالیتهای هسته ای رژیم تهران را شرط انجام هرگونه مذاکره با رژیم تهران دانست
.

به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، هاشمی رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام طی سفری به قم در سخنانی در مورد بحران هسته ای جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی گفت "كشورهاي غربي ديوانه هايي هستند كه طمع كرده اند، آنها مصداق طاغوت و ظالمان واقعي هستند، آنها در حال شرارت هستند."
رفسنجاني با تاكيد بر اينكه هوشياري در اين مساله بسيار لازم است، گفت "وقتي شوراي امنيت دروازه باني مانند آمريكا دارد به طور قطع با رفتن پرونده ما به شوراي امنيت آنها اجازه نمي دهند تا ما به اين حق مسلمان برسيم، ولي بايد حق خود را حفظ كنيم و رفتن پرونده ما به شوراي امنيت حق ما را سلب مي ‌‏كند و اگر هم بخواهيم مقاومت كنيم بايد بهاي سنگيني بپردازيم."
وي گفت "البته نبايد از اين حق طبيعي خود بگذریم، امروز ما در يك ميدان تجربه و آزمايش الهي قرار گرفته ايم و اميدواريم از اين ميدان سربلند بيرون بياييم
."

به گزارش خبرگزاریها، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن، اظهارات لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت رژیم تهران در باره طرح روسیه را رد کرد. وی گفت ما بار دیگر با شعارهای زیاد بدون هیچ گونه اقدام عملی از سوی رژیم تهران روبرو هستیم.
شان مک کورمک افزود لاریجانی گفته است که اگر پرونده رژیم تهران به شورای امنیت ارجاع شود، در مورد طرح روسیه وارد مذاکره نخواهد شد، اما آنها در تمام مدتی که این اظهارات را مطرح می کنند، همچنان به راه اندازی دستگاههای سانتریفیوژ ادامه می دهند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود آنها می خواهند دقیقا به همان رفتاری ادامه بدهند که مایه نگرانی جامعه بین المللی است، رژیم تهران طی این سالها تمام تلاشش را کرده است که کار به ارجاع پرونده اش به شورای امنیت کشیده نشود و فکر می کنیم که این بار نیز دست به اقدامی در همین راستا زده اند.
شان مک کورمک گفت ما فکر می کنیم که در نشست دوم فوریه شورای حکام، باید بر سر ارجاع پرونده رژیم تهران به شورای امنیت رای گیری شود و همانطور که قبلا نیز اعلام کرده ایم ما اعتقاد داریم که رای کافی برای چنین کاری در اختیار داریم.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاهه، دولت هلند پخش برنامه های 2 کانال تلویزیونی وابسته به رژیم تهران را در این کشور قطع کرده است.
این خبرگزاری در گزارشی با عنوان 'هلند کانال های منفور تلویزیونی را ممنوع می کند'، نوشت روز پنج شبنه وزارت دادگستری هلند اعلام کرد 2 کانال تلویزیونی به نامهای سحر و المنار را به دلیل پخش برنامه های نفرت انگیز و یهودستیزانه تعطیل می کند.
یک کانال تلويزيونی ديگر نیز به نام العالم وابسته به رژیم تهران در هلند برنامه پخش می کند كه انتظار ميرود این شبکه تلویزیونی عرب زبان نیز قطع شود.
پیش تر نیز دولت فرانسه، کانال تلویزیونی المنار متعلق به گروه تروریستی حزب الله لبنان را ممنوع کرده بود.
به نظر می رسد اقدام اخیر فرانسه و هلند گام اول از سری اقداماتی جدید در این زمینه در سطح بین المللی است
.

تهديد و ارعاب کارگران برای جلوگيری از اعتصابرهبران سنديکای کارگران شرکت واحد بازداشت شدند
کارگران: اعتصاب انجام خواهد شد

در آستانه ی اعتصاب کارگران، گروهی از اعضای هيات مديره ی سنديکا دستگير و به زندان اوين فرستاده شده اند. ابراهيم مددی، سعيد ترابيان، سيد داوود رضائی، علی زاد حسين ترازی و منصور حيات غيبی، اعضای بازداشت شده ی سنديکای شرکت واحد هستند. برخی گزارش ها از بازداشت های بيشتری، خبر داده اند• به گزارش منابع نزديک به کارگران، عليرغم دستگيری ها، تهديد ها و فشارها کارگران مصم به اعتصاب در روز شنبه هستند و اعلاميه اعتصاب همچنان در سطح شهر تهران توزيع می شود و گروه های دانشجويان و جوانان قصد دارند در اعتصاب و تجمع های کارگران شرکت واحد حضور پيدا کرده و از خواست های آن ها اعلام حمايت


'آمريکا بر ارجاع ايران به شورای امنيت اصرار دارد'

رايس علاقمندی ايران به طرح روسيه را تلاشی برای کاهش فشار بين المللی دانسته است
کاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريکا، گفته است که کشورش بر ارجاع رسمی پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد اصرار دارد.
خانم رايس فشار بين المللی را که به دليل از سر گيری فعاليت در زمينه غنی سازی اورانيوم بر جمهوری وارد می شود موثر دانسته و گفته است که ابراز علاقه اخير ايران به طرح پيشنهادی روسيه نشانه آن است که اين کشور، به گفته وی، حرارت ناشی از فشار بين المللی را احساس کرده است.
در حاليکه جورج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده، به طور علنی از طرح روسيه برای حل بحران هسته ای ايران حمايت کرده، خانم رايس اظهار داشته که توجه ايران به طرح روسيه صرفا ناشی از تلاش جمهوری اسلامی برای جلوگيری از ارجاع پرونده هسته ای اين کشور به شورای امنيت است.
طرح روسيه حاوی تلاش برای مصالحه بين خواست جمهوری اسلامی در پيگيری غنی سازی اورانيوم در خاک اين کشور و موضع کشورهای غربی بر توقف کامل و هميشگی اين برنامه است که قطعنامه های قبلی شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز اين موضع را مورد تاييد قرار داده اند.
در طرح پيشنهادی روسيه، بخش مقدماتی غنی سازی اورانيوم، حاوی فرآوری ماده معدنی حاوی اين عنصر، در ايران صورت می گيرد ولی اين فرآيند در روسيه تکميل می شود و محصول نهايی به ميزان مورد نياز نيروگاه های هسته ای ايران به اين کشور باز می گردد.
تصميم گيرندگان پرونده ايران
اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی: آمريکا، استراليا، روسيه، بريتانيا، فرانسه، چين، آلمان، الجزاير، آرژانتين، اتريش، برزيل، بلاروس، بلژيک، کانادا، کلمبيا، کوبا، اکوادور، مصر، غنا، يونان، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، ليبی، نروژ، پرتغال، سنگاپور، اسلواکی، اسلونی، آفريقای جنوبی، سريلانکا، سوريه، ونزوئلا و يمن
اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد: آمريکا، روسيه، بريتانيا، فرانسه و چين (اعضای دايم) و آرژانتين، تانزانيا، کنگو، دانمارک، غنا، يونان، ژاپن، پرو، قطر و اسلواکیرييس جمهوری آمريکا در سخنان خود در روز پنجشنبه، ضمن حمايت از طرح روسيه، گفت که اين طرح بايد شامل بازگرداندن فضولات هسته ای نيروگاهی نيز باشد زيرا اين مواد را می توان پردازش کرد و در
ساخت اسلحه اتمی به کار برد.
مقامات جمهوری اسلامی تاکيد داشته اند که غنی سازی اورانيوم در خاک اين کشور را حق قانونی خود دانسته و از آن صرفنظر نخواهند کرد اما در روزهای اخير، برخی از مقامات دولتی، از جمله سرپرست مذاکرات هسته ای ايران، طرح روسيه را قابل بررسی دانسته اند.
دولت چين نيز از اين طرح به عنوان راهی برای جلوگيری از ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت حمايت کرده است.
بررسی پرونده ايران
ايالات متحده و کشورهای اتحاديه اروپا ايران را به آنچه که خودداری از اطلاع رسانی شفاف در باره برنامه های اتمی خود و عمل نکردن به خواست شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی خوانده شده متهم کرده و خواسته اند اين موضوع در شورای امنيت سازمان ملل متحد مطرح شود.
شورای امنيت می تواند به وضعيت کشورهايی که پرونده آنها توسط آژانس بين المللی انرژی اتمی ارجاع شده است رسيدگی کند و در صورت تصويب اعضای شورا، به صدور قطعنامه عليه چنين کشوری دست بزند.
قطعنامه شورای امنيت عليه ايران می تواند شامل يک رشته اقداماتی باشد که در نهايت ممکن است تحريم های سياسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی را شامل شود.
بوش نسبت به راه حل پيشنهادی روسيه نظر مساعدتری داشته استاز جمله اقدامات احتمالی شورای امنيت می توان به تکليف به اجرای درخواست های مندرج در مصوبات شورای حکام آژانس بين المللی، خودداری از برخی فعاليت های هسته ای و همکاری شفاف با آژانس، هشدار در باره تنبيه های احتمالی در صورت تخلف از خواست جامعه بين المللی و وضع تنبيه های بين المللی مانند محدود کردن تماس های سياسی و فرهنگی، خودداری از پذيرش مقامات ايرانی در خارج، مسدود کردن دارايی برخی مقامات و به اجرا گذاشتن تحريم های اقتصادی و تجاری شامل منع خريد و فروش برخی کالاها باشد.
معمولا اجرای گروهی از قطعنامه های شورای امنيت به خصوص قطعنامه هايی که هدف از تصويب آنها مقابله با تهديد صلح جهانی عنوان شده باشد از لحاظ حقوق بين الملل برای کشورهای عضو سازمان ملل متحد الزام آور محسوب می شود.
شورای امنيت دارای پنج عضو دايم - آمريکا، روسيه، چين، بريتانيا و فرانسه - و ده عضو غيردايم است که به طور نوبتی به عضويت شورا در می آيند و تصويب قطعنامه های پيشنهادی مستلزم کسب آرای مثبت دست کم نه کشور و عدم مخالفت هيچيک از اعضای دايم است.
قرار است وزيران خارجه کشورهای عضو دايم شورای امنيت و وزير خارجه آلمان، که کشورش در مذاکرات هسته ای اروپا با ايران شرکت داشته است، روز دوشنبه، 31 ژانويه، در لندن ملاقات کنند و امکان دستيابی به موضعی مشترک در مورد پرونده هسته ای ايران را مورد بررسی قرار دهند.
شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی نيز در روزهای 2 و 3 فوريه در اجلاسی اضطراری در وين، پايتخت اتريش، به پرونده هسته ای ايران رسيدگی می کند در حاليکه کشورهای غربی اصرار دارند اين جلسه با صدور قطعنامه ای، ارجاع پرونده به شورای امنيت را مورد تصويب قرار دهد.
چين و روسيه گفته اند که آژانس بين المللی انرژی اتمی همچنان مناسبترين مرجع برای حل و فصل بحران هسته ای ايران است
.