January 28, 2006



قطعنامه سنای آمريکا عليه ايران

مجلس سنا از شورای امنيت سازمان ملل هم خواست گزارش ايران را مد نظر قرار دهد
مجلس سنای آمريکا نيز به کاخ سفيد ملحق شده و از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواسته است ايران را به خاطر آنچه کوتاهی از تعهدات بين المللی اش می خواند به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع دهد.
مجلس سنای کنگره آمريکا روز جمعه قطعنامه ای را به اتفاق آرا در محکوميت برنامه اتمی ايران صادر کرد.
اين قطعنامه آنچه را "ناکامی های متعدد دولت ايران در پايبندی صادقانه به تعهدات مربوط به منع گسترش سلاح های اتمی" و تعهدش برای معلق نگاه داشتن غنی سازی اورانيوم خواند محکوم کرد.
مجلس سنا که يکصد عضو دارد و اکثريت آن در دست حزب جمهوری خواه است، آژانس بين المللی انرژی اتمی را قويا ترغيب کرد "دستور دهد تا عدم پايبندی ايران به تعهداتش در قبال تدابير محافظتی (سيف گارد)، به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود."
تدابير محافظتی مجموعه ای از فعاليت ها هستند که آژانس بين المللی انرژی اتمی با کمک آنها تصديق می کند آيا يک کشور به تعهدات بين المللی خود در عدم استفاده از برنامه اتمی اش برای توسعه سلاح های اتمی پايبند است يا خير.
آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است روز دوم فوريه برای بحث درباره پرونده ايران تشکيل جلسه دهد.
سناتورها در اين قطعنامه همچنين از اعضای شورای امنيت سازمان ملل به خصوص روسيه و چين خواستند تا فورا "هرگونه گزارش عدم پايبندی ايران را مد نظر قرار دهند."
دولت آمريکا می گويد مطمئن است که اعضای آژانس اتمی سازمان ملل فعاليت های ايران را روز پنجشنبه آينده به شورای امنيت گزارش خواهند کرد.
'بازی ايران با جامعه بين المللی'
با اين حال جاناتان بيل، خبرنگار بی بی سی در محل وزارت خارجه آمريکا می گويد هنوز هيچ ضمانتی در اين زمينه وجود ندارد، زيرا چين، روسيه و هند هنوز تا حدودی نسبت به اين اقدام بی رغبت به نظر می رسند.

به نظر می رسد آنها (ايرانی ها) بيش از پيش جامعه بين المللی را به بازی گرفته باشند

سخنگوی کاخ سفيد
روسيه ظاهرا اميدوار است طرح اين کشور برای انتقال غنی سازی اورانيوم از ايران به خاک روسيه، مناقشه ايران و غرب را حل کند.
اما علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و مسئول پرونده هسته ای جمهوری اسلامی، روز جمعه در بازگشت از پکن، پايتخت چين، گفت که طرح روسيه برای برآوردن خواست ايران در زمينه فناوری هسته ای کافی نيست و به همين دليل قرار است در مذاکرات بعدی مورد بررسی قرار گيرد.
به علاوه ايران قبلا تاکيد کرده که حتی پذيرش طرح روسيه به معنی صرف نظر کردن از حقش برای غنی سازی در خاک خود نيست.
اما کاخ سفيد ايران را متهم کرد با نپذيرفتن طرح روسيه، سعی در معطل کردن جامعه بين المللی دارد.
اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد، در پاسخ به سوالی درباره واکنش سرد ايران به پيشنهاد روسيه گفت: "به نظر می رسد آنها بيش از پيش جامعه بين المللی را به بازی گرفته باشند."
طرح روسيه حاوی تلاش برای مصالحه بين خواست جمهوری اسلامی در پيگيری غنی سازی اورانيوم در خاک اين کشور و موضع کشورهای غربی بر توقف کامل و هميشگی اين برنامه است.
در طرح پيشنهادی روسيه، بخش مقدماتی غنی سازی اورانيوم، حاوی فرآوری ماده معدنی حاوی اين عنصر، در ايران صورت می گيرد ولی اين فرآيند در روسيه تکميل می شود و محصول نهايی به ميزان مورد نياز نيروگاه های هسته ای ايران به اين کشور باز می
گردد.

No comments: