January 27, 2006


پرزیدنت جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا طی مصاحبه ای با روزنامه وال استریت ژورنال اظهار داشت ما با دوستان و متحدان خود در حال تدیون مجموعه قطعنامه هايی هستیم تا با یک صدای متحد، برای پایان دادن به برنامه های هسته ای رژیم تهران سخن بگویئم.
پرزیدنت بوش گفت هدف ما این است که با کشورهای مختلف در سراسر جهان همکاری کنیم تا رژیم تهران را وادرا سازیم از جاه طلبی های هسته ای خود دست بکشد.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ما تمامی راههای دیپلماسی را طی خواهیم کرد، بنابراین شما شاهد پیشرفت تلاشهای دیپلماتیک خواهید بود.
خبرگزاری فرانسه طی گزارشی با درج این مطلب نوشت ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا فشار می آورند تا پرونده هسته ای رژیم تهران را در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند.
این خبرگزاری نوشت پرزیدنت بوش قبلا گزینه نطامی احتمالی علیه رژیم تهران را رد کرده بود، اما در پاسخ به این سئوال که آیا چنین احتمالی بعنوان یک راه حل باقی می ماند یا خیر؟ گفت بله.
همزمان به گزارش خبرگزاری رویتر، کوندالیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد ادعای رژیم تهران در مورد پذیرش طرح روسیه، تاکتیکی برای خروج از بن بست کنونی پیش از نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
خانم رایس گفت واشنگتن برای ارجاع پرونده هسته ای رژیم تهران به شورای امنیت پافشاری می کند.
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز گذشته در یک گفتگوی زنده ماهواره ای در پاسخ به سئوالات شرکت کنندگان در اجلاس اقتصادی داووس سوئیس اظهار داشت رژیم تهران مهمترین حکومت حامی تروریسم در جهان و یک چالش مهم و خطرناک در جامعه بین المللی است.
خانم رایس در مورد ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت تاکید کرد با توجه به اینکه رژیم تهران مهلتی را که برای مذاکره وجود داشت از دست داد و تعهداتش را نقض کرد و اقدام به شکستن مهر و موم تاسیساتی که به آن اجازه دستیابی به سلاح اتمی را می دهد، نمود، اکثر کشورها معتقدند که زمان آن فرا رسیده است که پرونده رژیم تهران را به شورای امنیت ارجاع دهیم.
وی گفت این فقط نظر آمریکا نیست، بلکه نظر ترویکايی اروپايی و بسیاری از کشورهای دیگر نیز هست.
وزیر امور خارجه آمریکا افزود از این پس وقتی که ما در شورای امنیت سازمان ملل باشیم، بسیاری از گزینه ها در دسترس ما خواهد بود.
خانم رایس در سخنان خود همچنین اظهار داشت ما باید بدانیم که مردم ایران، مردم بزرگی هستند که امیدهایشان توسط تعداد اندکی غیرمنتخب در این کشور ربوده شده است.
از سوی دیگر استفن ردمایکر، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت بین المللی در گفتگو با تلویزیون ابوظبی اعلام کرد رژیم تهران توافق پاریس را نقض کرده، تحقیقات هسته ای را از سرگرفته و به تعهداتش ملزم نبوده است، از این رو پرونده هسته ایش به شورای امنیت ارجاع داده خواهد شد.
همچنین در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، خانم بنیتا فرور والتنر، کمیسیر روابط خارجی کمیسیون اروپا، طی سخنانی بار دیگر پیشنهاد جمهوری اسلامی برای ازسرگیری مذاکرات را رد کرد و گفت اروپا نسبت به ابراز تمایل رژیم تهران مبنی بر ازسرگیری گفتگوهای هسته ای، بدبین است.
خانم والتنر تعلیق کامل فعالیتهای هسته ای رژیم تهران را شرط انجام هرگونه مذاکره با رژیم تهران دانست
.

No comments: