January 30, 2006



'سيگاری ها ده سال زودتر می ميرند'


جمعيت سيگاری های بريتانيا به 12 ميليون نفر می رسد
بنابر طولانی ترين تحقيقی که در مورد تاثير استعمال دخانيات بر روی سلامت انسان انجام گرفته، افرادی که سيگار می کشند به طور ميانگين ده سال کمتر از افراد غيرسيگاری عمر می کنند.
اولين نتايج به دست آمده از اين تحقيقات، که پنجاه سال پيش در مجله پزشکی بريتانيا منتشر شد، اعلام کرد که کشيدن سيگار از جمله عوامل بيماری سرطان ريه است.
در اين تحقيقات، حدود 35 هزار پزشک بريتانيايی، که سيگار می کشند و در بين سالهای 1900 تا 1930 ميلادی متولد شده اند، مدت پنجاه سال تحت نظر بوده اند.
مراحل اوليه اين تحقيقات تائيد کرد که کشيدن سيگار می تواند منجر به بيماری سرطان ريه بشود، اما بنابر تازه ترين نتايج خطرات کشيدن سيگار بسيار بيشتر از آن است که ابتدا تصور می شد.
از زمان آغاز اين تحقيقات مصرف توتون بيش از 100 ميليون نفر را در سراسر جهان به نيستی کشانده است.
از ميان اين افراد، آنانی که تقريبا تمام عمر خود را سيگار کشيده بودند به طور ميانگين ده سال زودتر از غيرسيگاری ها جان خود را از دست دادند و بين يک دوم تا دوسوم آنان نيز به دليل اعتياد به سيگار جان سپردند.
اين اولين باری است که تاثير مصرف تنباکو بر روی سلامت در يک دوره کامل از عمر انسان مورد بررسی قرار گرفته و اين مطالعه حاوی خبرهای خوش هم بوده است.
ترک سيگار، حتی در سن شصت سالگی، می تواند ميانگين عمر فرد را تا سه سال افزايش دهد. اين درحالی است که اگر فرد در سن 30 سالگی کشيدن سيگار را ترک کند ديگر با خطری در اين رابطه مواجه نخواهد بود.
پنجاه سال پيش وقتی نتايج اوليه اين تحقيقات منتشر شد، بسياری اعتياد خود به سيگار را ترک کردند.
محققان اميدوارند که اين اطلاعات جديد نيز بتواند اثراتی مشابه، به ويژه در کشورهای درحال توسعه (که مصرف دخانيات رو به افزايش بوده است)، داشته باشد
.

No comments: