January 31, 2006


به گزارش ادوارنیوز، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در بیانیه ای از جمله نوشته است: سندیکای کارگران شرکت واحد در مورخه 13/3/84 بنا به موافقتنامه شرکا اجتماعی ایران و سه جانبه گرایی واقعی (کارگر و کارفرما و دولت) پیرامون تقویت و توسعه انجمنهای صنفی (سندیکا) کارگری و کارفرمایی و دولت در کشور متشکل از افراد و طرفهای امضا کننده ذیل با حضور هیات اعزامی از جانب دفتر سازمان بین المللی کار متشکل از آقایان کاری تاپیولا مدیر اجرایی زیر منطقه جنوب آسیا و کامران فنی زاده کارشناس ارشد دفتر بین المللی کار در ایران در مورخه 13/7/83 که به امضا طرفین رسیده است و رانندگان و کارگران شرکت واحد با استناد به آن اساسنامه سندیکا و انتخابات هیات مدیره را در مجمع عمومی به تصویب رساند و مدارک لازم در دبیرخانه وزارت کار و امور اجتماعی ثبت شده است.
ولی متاسفانه بر اساس تغییر و تحولی که انجام گرفت وزیر محترم کار و امور اجتماعی آقای جهرمی وضعیت تشکل های صنفی (سندیکایی) را که با چالش هایی مواجه شده بود مشخص نکرد و هنوز حتی به درخواستهای کارگران بعد از گذشت چندین ماه جوابی داده نشده است . چرا ؟
در مورد تایید یا تکذیب سندیکای کارگران و رانندگان شرکت واحد وزیر محترم کار و امور اجتماعی می باید در مصاحبه مطبوعاتی و تلویزیونی و در جراید بیان نماید که چرا سندیکا غیر قانونی است و یا قانونی می باشد در صورتیکه سندیکا یک نهاد بین المللی می باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران هم یکی از کشورهای عضو سازمان بین المللی کار و متعهد شده که به قوانین آن سازمان عمل نماید. و اینگونه با کارگران برخورد نمی شد که در جامعه و سطح جهان خواسته های ما با مسائل سیاسی ربط داده شود و باعث تشنج و دلسردی در بین کارگران زحمت کش و سربازان گمنام عرصه تولید و خدمت در کشور عزیز و اسلامی ما گردد.
پس از ضرب و شتم افراد حاضر در سندیکا در مورخه 19/2/84 که توسط افرادی از خانه کارگر و شوراهای اسلامی کار و حراست شرکت واحد انجام شد نزد نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در محل شکایتی تنظیم گردید و پرونده ای در مجتمع قضایی میدان منیریه مفتوح است .
در جهت از بین بردن آن پرونده در مورخه 1/10/84 تعداد 7 نفر از اعضای هیات مدیره که در آن پرونده شاکی و ذینفع بودند دستگیر کرده و به زندان اوین منتقل نمودند و ناچار سندیکای کارگران شرکت واحد جهت رسیدن به خواسته های خود در مورخ 4/10/84 اعلام اعتصاب نمود و به مدت 24 ساعت ادامه داشت که آقای قالیباف با حضور خود در منطقه 6 شرکت واحد پس از سخنرانی از ما خواست به اعتصاب پایان بدهیم تا با حضور 20 نفر از نمایندگان واقعی شما ( سندیکا) به خواسته هایمان رسیدگی کند ولی متاسفانه نه تنها این کار را نکرد بلکه با تجربه های نظامی خود مناطق ده گانه شرکت واحد تهران را به پادگان نظامی تبدیل نمود که در مورخ 8/11/84 چند صد نفر از کارگران و رانندگان و عده ای از خانواده هایشان را توسط پلیس امنیتی دستگیر شدند .
ولی در روزنامه همشهری مورخ 8/11/84 صفحه 3 صراحتا می گوید چون سندیکای شرکت واحد از وزارت کشور مجوز نگرفته غیرقانونی است درحالی که وزارت کشور مجوز احزاب را صادر می کند و امورات صنفی به عهده وزارت کار و اموراجتماعی می باشد . لذا سندیکای کارگران شرکت واحد در جهت امور صنفی خود اینگونه اعمال ضد صنفی و کاملا نظامی را محکوم می نماید.
84/11/9

No comments: