January 30, 2006



بوش: ايران بلندپروازی های اتمی خود را کنار بگذارد

جورج بوش گفته است بخش اعظم جامعه جهانی به ايران هسته ای اعتماد نمی کنند
جورج بوش، رييس جمهور ايالات متحده، گفته است آمريکا و متحدانش موضع واحد خود را در برابر برنامه هسته ای ايران حفظ خواهند کرد.
وی روز دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در واشنگتن افزوده است که پيام اين جبهه متحد برای ايران تنها يک چيز است: "بلندپروازی های اتمی خود را کنار بگذار."
آقای بوش در سخنان خود جامعه ايران را 'غيرشفاف' خوانده و دولت اين کشور را به تخطی از قوانين آژانس بين المللی انرژی اتمی محکوم کرده است. وی گفته است در عين حال خبر خوش اين است که بخش بزرگی از جامعه جهانی فهميده اند که نبايد به ايران هسته ای اعتماد کرد.
در همين حال کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، که در لندن به سر می برد، گفته است با وجود اختلاف نظرهايی بر سر تاکتيک و زمان بندی در برخورد با پرونده هسته ای ايران، هيچکس نمی گويد که دولت ايران بر حق است.
خانم رايس يکشنبه شب 29 ژانويه وارد لندن، پايتخت بريتانيا، شده و قرار است شامگاه دوشنبه با وزرای امور خارجه ديگر از اتحاديه اروپا، روسيه و چين ديدار و برای تبيين مواضع در قبال ايران گفتگو کند.
قرار است روز پنجشنبه جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين برگزار شود تا موضوع ارجاع پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل مورد بررسی قرار گيرد.
آمريکا و سه کشور اروپايی می کوشند روسيه و چين را برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت سازمان ملل متقاعد کنند
نشست بروکسل
روز دوشنبه همچنين نمايندگانی از کشور ايران با مقام های اروپايی در بروکسل، پايتخت بلژيک، ديدار کردند که نمايندگان دو طرف تصويرهای متفاوتی از اين گفتگوها ارايه داده اند.
يک ديپلمات بريتانيايی گفته است که مذاکره کنندگان اروپايی در اين گفتگوها چيز تازه ای از طرف ايرانی نشنيدند.
اين درحاليست که جواد وعيدی، سرپرست تيم مذاکره کنندگان ايرانی در اين گفتگوها، مذاکرات دو طرف را مثبت ارزيابی کرده است.
اين مذاکرات با شرکت نمايندگان آلمان، بريتانيا و فرانسه و نماينده ای از سوی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، برگزار می شود و نخستين ملاقات رسمی دو طرف از زمانی است که اروپاييان در اعتراض به از سرگيری فعاليت مرکز فرآوری اورانيوم در اصفهان مذاکرات را به حالت تعليق در آوردند.
ديدار نمايندگان دو طرف سه روز پيش از نشست آژانس بين المللی هسته ای صورت گرفته است.
اظهارات متکی
متکی برخی سياستهای گذشته اروپاييان را اشتباه خواند و آنان را از تکرار اشتباه برحذر داشت
به گزارش خبرگزاری دولتی ايران - ايرنا - منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، که در يک مصاحبه مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در تهران سخن می گفت، اظهار داشت که تصميم نشست فوق العاده شورای حکام در ارجاع يا اطلاع دهی پرونده ايران به شورای امنيت منجر به توقف همکاری های ايران با آژانس در حوزه های داوطلبانه خواهد شد.
وزير خارجه ايران گفت پروتکل الحاقی نخستين قربانی ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت خواهد بود و افزود که "تقريبا دوستان اروپايی و همه اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی هسته ای به اين نکته مهم در مواضع جمهوری اسلامی رسيده اند."
روز شنبه، 28 ژانويه، جک استرا، وزير خارجه بريتانيا، در سخنانی در سوييس اظهار نظر کرد که ادامه بحران هسته ای جمهوری اسلامی باعث تحقير و انزوای بيشتر ايران می شود اما گفت که استفاده از ابزار نظامی عليه ايران فعلا در دستور کار کشورهای غربی نيست هر چند وی از اين ابزار به عنوان "اهرمی" در اعمال فشار بر ايران ياد کرد.
وی همچنين گفت که راه حل اين بحران بايد به نحوی باشد که دولت جمهوری اسلامی نيز بتواند اين راه حل را بدون احساس خدشه وارد شدن به حيثيت خود بپذيرد و افزود که مايل نيست ايران در معرض تحريم های بين المللی قرار گيرد اما اين کشور با برداشتن مهر و موم از تاسيسات غنی سازی خود جامعه جهانی را در محذور قرار داده است.
منوچهر متکی، وزير خارجه ايران، سخنان وزير خارجه بريتانيا را نشانه ای از اعتراف وی به اشتباه های گذشته عنوان کرد.

No comments: