January 31, 2006



تعيين شرط برای ادامه کمک های مالی به فلسطينيان

برخی ناظران می گويند لحن بيانيه ملايم تر از تهديدهای قبلی است و تا اندازه ای از فشار وارد بر حماس خواهد کاست
کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، گفته است ادامه کمک مالی به تشکيلات خودگردان فلسطينی در آينده، بستگی به تعهد دولت خودگردان به صلح و به رسميت شناختن کشور اسراييل دارد.
آقای عنان که به نمايندگی از جانب سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريکا و روسيه - موسوم به 'گروه چهارتايی' پيگير صلح خاورميانه - سخن می گفته، افزوده است: "هر دولت جديد [در فلسطين] بايد به توافق های پيشين از جمله 'نقشه راه صلح' پايبند باشد.
نمايندگان چهار قدرت اصلی حمايت کننده از 'نقشه راه' روز دوشنبه در لندن، پايتخت بريتانيا، ديدار کرده و در مورد نحوه تعامل با دولت آينده فلسطينی، که قرار است توسط گروه حماس تشکيل شود، به گفتگو نشستند.
در روزهای گذشته، و در پی پيروزی گروه اسلامگرای حماس در انتخابات پارلمانی فلسطين، تعدادی از مقام های دولت های غربی، ادامه اهدای کمک مالی به تشکيلات خودگردان را مورد سوال قرار داده اند.
واژه های اين بيانيه با دقت انتخاب شده اند و نويسندگان آن به جای درخواست محکوم کردن خشونت [از جانب حماس]، يا به رسميت شناختن بلادرنگ کشور اسراييل، تنها خواستار پايبندی به اين مسايل در آينده شده اند

جيمز رابين، خبرنگار امور ديپلماتيک بی بی سی
لحن بيانيه
با اين حال برخی ناظران می گويند لحن بيانيه 'گروه چهارتايی' مقداری ملايم تر از تهديدهای قبلی است و تا اندازه ای از فشار وارد بر حماس خواهد کاست.
در بيانيه مشترک اين گروه (سازمان ملل، اتحاديه اروپا، آمريکا و روسيه) که پس از برگزاری نشست در لندن توسط آقای عنان خوانده شد، آمده است: تمام اعضای دولت آينده فلسطينی بايد به چند چيز پايبند باشند: پرهيز از خشونت، به رسميت شناختن کشور اسراييل و پذيرش توافق های پيشين از جمله 'نقشه راه'."
خبرنگار امور ديپلماتيک بی بی سی، جيمز رابينز، می گويد واژه های اين بيانيه با دقت انتخاب شده اند و نويسندگان آن به جای درخواست محکوم کردن خشونت [از جانب حماس]، يا به رسميت شناختن بلادرنگ کشور اسراييل، تنها خواستار پايبندی به اين مسايل در آينده شده اند.
ادامه کمک اتحاديه اروپا به فلسطينيان
محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطيني، از جامعه جهانی خواسته است تا کمکهای مالی خود را به فلسطينيان قطع نکنند
پيش از اين در اجلاس روز دوشنبه وزرای خارجه اتحاديه اروپا، اعلام شده بود که اين اتحاديه تا زمانی که دولت جديد فلسطينی به صلح با اسرائيل متعهد بماند به کمک های مالی خود به دولت خودگردان فلسطين ادامه خواهد داد.
وزرای اتحاديه اروپا در پايان اين اجلاس درخواست خود را از حماس تکرار کردند که خشونت را محکوم کند و دولت اسرائيل را به رسميت بشناسد.
پيشتر محمود عباس، رهبر فلسطينيان، پس از گفتگو با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در رام الله از جامعه جهانی خواسته بود تا کمکهای مالی خود به تشکيلات خود گردان فلسطينی را قطع نکنند.
اعضای اتحاديه اروپا در طی سال گذشته ميلادی مجموعا 600 ميليون دلار به فلسطينيان کمک کرده اند.
اما پيروزی غيرمنتطره حماس در انتخابات پارلمانی اتحاديه اروپا را دچار بلاتکليفی کرده بود زيرا اين گروه دهها بمبگذار انتحاری را به داخل اسرائيل فرستاده است و در فهرست گروههای تروريستی اروپا جای دارد.
اورسالا پلاسنيک وزير خارجه اتريش که رياست نشست وزرای خارجه اروپا در بروکسل را بر عهده داشت گفت که اتحاديه اروپا انتظار دارد که شورای قانونگذاری فلسطينيان "از تشکيل دولتی حمايت کند که به راه حل های صلح آميز و مبتنی بر مذاکره در حل مناقشه با اسرائيل متعهد باشد."
مجموع کمک های ساليانه اتحاديه اروپا و آمريکا به تشکيلات خودگردان فلسطينی به حدود يک ميليارد دلار در سال می رسد و جمع عوايد ارسالی اسرائيل نيز به حدود پنجاه ميليون دلار در ماه بالغ می شود
.

No comments: