January 27, 2006



رشته برنامه های 'سفره ايرانی و ذائقه فرنگی'

شاهرخ گلستانتهيه کننده برنامه سفره ايرانی


مجموعه "سفره ايرانی و ذائقه فرنگی" نگاهی دارد به آشنايی و علاقه مندی خارجيان به غذاهای ايرانی و سابقه آن که به قرن ها پيش بر می گردد.
گفته اند که وقتی اسکندر به ايران رسيد، اولين روزی که از آشپزخانه سلطنتی برايش غذا آوردند، همراهانش آنچنان شگفت زده شدند و لب به تحسين گشودند که اسکندر با عصبانيت شمشيرش را برکشيد و ستون مفرغی تابلوئی که برآن صورت غذا ها و ترتيب آوردن آنها رانوشته بودند، شکست و فرياد کشيد که اينگونه تغذيه آدم را تنبل می کند و دليل شکست ايرانيان هم همين بوده است!
اما اين مانع نشد که مورخان يونانی از جمله گزنفون، ديودور و هرودت از تنوع غذاهای ايرانی و کيفيت و طعم عالی آن با تمجيد ياد نکنند.
اين تمجيد و تحسين بيگانگان تا امروز ادامه دارد، بخصوص که در سالهای اخير با مهاجرت ميليون ها ايرانی و ازدواج های بسياری که ميان آنها و مليت های ديگر صورت گرفته است، و همينطور با باز شدن رستوران ها و اغذيه فروشی های ايرانی در گوشه و کنار جهان، علاقه مندی به صرف غذای ايرانی و لذت بردن در آن گسترش بسيار يافته است.
در اين مجموعه که شامل شش برنامه است درباره سابقه آشپزی ايرانی و راهيابی آن بصورت يک پديده فرهنگی در ميان فرهنگ های ملل ديگر، رستوران های ايرانی در اروپا و آمريکا، عرضه شيرينی های ايرانی، چاپ کتاب های آشپزی ايرانی به زبان های اروپايی، فروش ميوه های تازه ايران و محبوبيت ميوه هايی که شناخته شده نبودند، و بسيار مطالب ديگر سخن خواهد رفت.
شنيدنی تر از همه داستان شراب ايرانی، با سابقه هفتهزار ساله آن است، و صدور آن به بازارهای خارج که در زمان صفويه
بسيار رواج داشت.
کشت درختان انگور رضاييه در فرانسه برای توليد شراب و همينطور کشت درختان انگور شيراز در استراليا و توليد و عرضه شرابی به نام شيراز که شهرتی جهانی يافته و سوای استراليا سال هاست که در کشور های زلاند نو و آفريقای جنوبی و در کاليفرنيای آمريکا هم توليد می شود.
از نکات ديگر اين مجموعه، صرفنظر از سخنان کارشناسان، سرآشپزها، مديران رستوران ها و نويسندگان کتب های آشپزی، اظهار نظرهای خارجيانی است که سال ها مقيم ايران بوده اند و غذا های ايرانی را می شناسند و عقيده و پسندشان را به زبان فارسی بيان می کنند.
در اين مجموعه، که نخستين بار در سال 1997 پخش شد، جايگاه آشپزی ايرانی در ميان آشپزی ساير ملل بررسی می شود و اينکه برای مردمان کشورهای مختلف کدام غذای ايرانی محبوب تر است
.

No comments: