January 30, 2006




درعراق آنفلوانزای مرغی مشاهده شده است

تا کنون چندين مورد مرگ در اثر ابتلای به آنفلوانزای مرغی در ترکيه گزارش شده است
در مناطق کردنشين عراق يک مورد ابتلای انسان به ويروس عامل آنفلوانزای مرغی مشاهده شده است.
به گفته وزارت بهداری عراق آزمايش بر نمونه های گرفته شده از يک دختر کرد عراقی که در اثر بيماری شبيه آنفلوانزا جان خود را از دست داده بود نشان می دهد که وی به ويروس از گونه H5N1 مبتلا بوده که عامل بيماری کشنده آنفلوانزای مرغی است.
عبدالمطلب محمد، وزير بهداری عراق، گفته است که گرچه نتيجه آزمايش های اوليه که توسط يک آزمايشگاه وابسته به سازمان بهداشت جهانی در اردن صورت گرفت منفی بود اما بعدا مرگ دختر کرد در اثر ابتلای به اين ويروس تاييد شد.
به گفته يک مقام سازمان بهداشت جهانی، ابتلای اين بيمار به آنفلوانزای مرغی پس از آزمايش های پيشرفته تر در آزمايشگاه نيروی دريايی ايالات متحده در مصر مورد تاييد قرار گرفت.
دختر چهارده ساله کرد که در اثر اين بيماری جان خود را از دست داده است در منطقه ای در نزديکی مرز عراق و ترکيه سکونت داشت.
تاکنون مقامات ترکيه مرگ چهار نفر در اثر ابتلای به ويروس H5N1 را تاييد کرده اند.
در همانحال، ماموران بهداری عراق تحقيقات در مورد مرگ عموی دختر کرد را نيز آغاز کرده اند که پس از بروز عوارضی شبيه به نشانه های ابتلای به اين ويروس درگذشت.
همچنين، دوازده بيمار ديگر نيز به ظن ابتلای به آنفلوانزای مرغی در قرنطينه قرار گرفته اند و آزمايش برای تعيين عامل بيماری آنان در جريان است.
وزير بهداری عراق به منظور ملاقات و مذاکره با پزشکان و ماموران اين وزارتخانه در شمال عراق به شهر سليمانيه، در منطقه کردنشين اين کشور، سفر کرده است.
هدف از سفر وی بررسی نحوه جلوگيری از گسترش اين بيماری عنوان شده است.
در همين حال بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) يک تيم پزشکی از ازسازمان بهداشت جهانی و همچنين فائو برای کمک به اقدامات پيشگيرانه وارد آذربايجان غربی شده است.
دكتر حسن البشری، رييس اين تيم هفت نفره گفته است که علاوه بر ايران، مشابه اين تيم در سوريه مشغول بررسی و مطالعه در اين خصوص هستند و تيم‌های ديگر به كشورهای عراق، لبنان، مصر، ارمنستان و آذربايجان اعزام خواهند شد.

No comments: