October 31, 2005


در داخل كشور نامه‌ای مستند درباره عدم كفايت احمدی نژاد تهيه شده كه روی برخی وبلاگ‌ها نيز آمده است
اعلام مستندات قانونی عدم كفايت احمدی نژاداگر مملكت نظم و قانون داشته باشد، احمدی نژاد بموجب اين مستندات و مطابق قانون اساسی از سمت خود ساقط است

طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، رئيس جمهور پس از انتخاب با رأی اكثريت ملت و تنفيذ رهبری، تنها وقتی قبل از پايان دوره چهار ساله از سمت خود ساقط می‌شود كه توسط رهبری عزل شود. بر اساس بند 10 اصل 110 قانون اساسی، رهبری در دو حالت رئيس‌جمهور را عزل خواهد كرد:
1- پس‏ از حكم‏ ديوان‏ عالی كشور به‏ تخلف‏ وی از وظايف‏ قانونی؛ 2- پس از رأی مجلس‏ شورای اسلامی به‏ عدم كفايت وی بر اساس اصل 89
2- در بند 2 اصل 89 قانون اساسی آمده است: در صورتی كه‏ حداقل‏ يك‏ سوم‏ از نمايندگان‏ مجلس‏ شورای اسلامی رييس‏ جمهور را در مقام‏ اجرای وظايف‏ مديريت‏ قوه‏ مجريه‏ و اداره‏ امور اجرايی كشور مورد استيضاح‏ قرار دهند، رييس‏ جمهور بايد ظرف‏ مدت‏ يك‏ ماه‏ پس‏ از طرح‏ آن‏ در مجلس‏ حاضر شود و در خصوص‏ مسايل‏ مطرح‏ شده‏ توضيحات‏ كافی بدهد. در صورتی كه‏ پس‏ از بيانات‏ نمايندگان‏ مخالف‏ و موافق‏ و پاسخ‏ رييس‏ جمهور، اكثريت‏ دو سوم‏ كل‏ نمايندگان‏ به‏ عدم‏ كفايت‏ رييس‏ جمهور رای دادند، مراتب‏ جهت‏ اجرای بند ده‏ اصل‏ يكصد و دهم‏ به‏ اطلاع‏ مقام‏ رهبری می‌رسد.
3- آقای احمدی نژاد در سه ماه اخير كه مسئوليت رياست جمهوری را برعهده گرفته است، در مقاطع متعددی با گفتار و رفتار خود اسباب حيرت و تعجب عقلای سياسی كشور و حتی بسياری از همفكران خود را فراهم كرده است. در حالی كه همه نهادهای كليدی نظام در اختيار همفكران ايشان است، با اين حال وضعيت سياسی كشور به گونه‌ای است كه گويی هيچ مديريتی بر دولت حكمفرما نيست و هيچ عقلانيت مدير و مدبری در رأس قوه مجريه وجود ندارد. در تمام زمينه‌های سياست داخلی، سياست خارجی، اقتصادی، اجتماعی و امنيتی بوی فتنه و بحران به مشام می‌رسد و هر انسان ميهن‌دوستی با مشاهده اين شرايط نگران آينده كشور می‌شود.
4- طبق اصل 115 يكی از خصوصيات ضروری شخص رئيس جمهور، «مدير و مدبر» بودن است. انصافا آقای احمدی نژاد در همين سه ماهه گذشته نشان داده‌اند كه از بديهيات علم مديريت بی‌بهره‌اند و از حداقل تدبير لازم برای پست رياست جمهوری برخوردار نيست. از نحوه تعيين وزرا و تعامل با مجلس و مثلا تأخير عجيب در معرفی همين چهار وزير و معطل ماندن چهار وزارتخانه مهم كشور بگيريد تا نحوه انتخاب استانداران و دخالت در كار وزرا و انتخاب معاونين وزرا و مديران سازمان‌ها و غيره. ايشان در كليات مديريت كشور به نحوی بی‌تدبيری و سوء مديريت از خود نشان داد كه رهبری بی‌مقدمه و بدون سابقه قبلی، كابينه را به حضور فراخواند و تذكرات مهم و تندی را به ايشان داد.
5- موارد متعدد اختلاف بين رئيس جمهور با اعضای كابينه و ديگر مديران دولت در همين ماههای آغازين كار دولت، ازجمله بحث اخراج استاندار مركزی از جلسه معارفه و اختلافات رئيس جمهور و وزير كشور بر سر موارد ديگری همچون علی جنتی و عزل و انتصاب‌های ديگر؛ بحث انتصاب آقای بيژن مقدم به مديريت روزنامه ايران و اختلافش با رئيس خبرگزاری و عدم امضای حكم او؛ مسئله اختلافات گسترده در تعيين سفرا؛ اختلافات درون هيئت دولت درباره حضور اعضای شورای شهر تهران در كابينه؛ لغو مصوبه دولت درباره جريمه‌های رانندگی؛ اختلافات و فشار رئيس جمهور برای تصفيه در بخشهای سياسی و امنيتی دولت؛ بلاتكليفی وزارتخانه‌های مهم و گسترده‌ای همچون آموزش و پرورش و نفت برای مدت طولانی؛ سلب اجازه امضا و تخصيص اعتبار از تعدادی از معاونين وزرا؛ نقض آشكار ميثاق نامه و انتصاب دوستان و نزديكان رئيس جمهور و وزرا در سمت‌های كليدی و دعوای بچه‌گانه و قهر و خروج آقای احمدی نژاد از جلسه مجمع تشخيص، همه نشان از نبود مديريت و تدبير در رأس قوه مجريه دارد.
6- در زمينه اقتصادی، از روز نخست انتخاب رئيس جمهور به اين سمت، مواضع ناسنجيده و بی‌تدبيری ايشان در موضع‌گيری درباره مباحث اقتصادی كلان خصوصا در مورد بورس، اقتصاد كشور را به بحران كشاند، تا جايی كه شاخص بورس در حال حاضر نسبت به شش ماه قبل به نصف كاهش يافته است! همچنين سوء مديريت و خاصه‌خرجی‌های دولت در همين مدت كوتاه باعث ايجاد كسری قابل توجهی در بودجه كشور شده كه هر تلاش ناگزيری برای جبران آن و هرگونه تزريق نقدينگی به جامعه، باعث افزايش تورم و سپس گرانی خواهد شد. اينها در حالی است كه شعارهای عامه‌پسند رئيس جمهور در دوران انتخابات مبنی بر آوردن پول نفت به سفره‌های مردم و رفع فقر، 180 درجه با اين عملكرد در تقابل است.
7- در زمينه سياست خارجی نيز عملكرد رئيس جمهور نشان از اوج بی‌تدبيری و بی‌كفايتی ايشان در مديريت روابط خارجی كشور دارد. در همين دو ماهه اخير، رئيس جمهور با سخنرانی نسنجيده و غير ديپلماتيك خود در سازمان ملل و در سخنرانی اخير خود در همايش جهان بدون صهيونيزم، يك‌تنه بزرگترين ضربه‌ها را به حيثيت و امنيت ملی كشور زده و يك‌تنه به اندازه بيلان كاری يك سرويس اطلاعاتی عظيم، خوراك تبليغاتی برای دشمنان ايران فراهم كرده است. در بی‌لياقتی ايشان در عرصه سياست خارجی همين بس كه با يك چند جمله نسنجيده، تمام تلاش‌های ديپلماتيك نظام برای جلوگيری از ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت را نقش بر آب كرد و موجبات موضع‌گيری زودرس و محكوميت پيش از موعد ايران در شورای امنيت را فراهم ساخت. حتی كار به جايی رسيد كه نزديك ترين دوستان ايران مانند دولت روسيه، دولت ونزوئلا، فيدل كاسترو و دبيركل سازمان ملل نيز عليه سخنان نابجا و نسنجيده ايشان موضع گرفتند.
8- در زمينه‌های سياست داخلی، اجتماعی، امنيتی و حقوق بشری نيز اوضاع كشور در ماههای اخير وارد سراشيبی هولناكی شده است كه هر قدم در آن جلوتر می‌رويم، بوی خطر بيشتر احساس می‌شود. سرانجام راهی كه آقای احمدی نژاد، عامدانه يا جاهلانه، برای كشور در پيش گرفته است، اگر جنگ و نابودی بخشی از سرمايه‌های اجتماعی، انسانی و توسعه‌ای كشور نباشد، قطعا تحريم اقتصادی، سياسی و ديپلماتيك خواهد بود كه هيچ عاقلی در خسارات جبران ناپذير آن برای مملكت و ملت ترديد ندارد.
9- هنوز برای بحث درباره عدم كفايت رئيس جمهور كمی زود است. بايد ايشان باز فرصت داشته باشد تا بلكه بتواند دوران بی‌تجربگی را سپری كند و به حداقلی از تعادل و ثبات در اداره كشور برسد و مسلما صحبت از عدم كفايت آقای احمدی نژاد برای اداره كشور نيز بسيار تلخ است، به هرحال 17 ميليون نفر به ايشان رأی داده‌اند و بسياری از اين افراد به وی اميد بسته‌اند تا بلكه بتواند گرهی از كار فروبسته مردم بگشايد. اما از طرف ديگر، به حكم عقل نبايد گذاشت كار به جايی برسد كه ديگر راه بازگشتی وجود نداشته باشد. اين نقطه، به نظر من، ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت است. اگر اين اتفاق بيفتد، بايد به طور جدی در كفايت سياسی رئيس جمهور در مديريت كشور ترديد كرد، چون در غير اين صورت وارد راهی می‌شويم كه ديگر بازگشتی در آن نيست. يا بايد مدام از آبرو و اعتبار و نفت و سرمايه‌های اجتماعی خودمان خرج كنيم تا بتوانيم سرپا بايستيم، يا بايد همه اينها و سرنوشت ايران را يكباره به آتش جهل بسوزانيم و در منازعه‌ای وارد شويم كه ...

October 30, 2005

پاداش 10 هزار دلاری رژیم برای پرتاب موشک به سمت اسرائیل
نشريه ساندی تايمز چاپ انگلستان در شماره امروز خود به نقل از يک مقام ارشد اطلاعاتی حکومت خودگردان فلسطینی نوشت رژیم تهران به گروه صلح ستیز جهاد اسلامی وعده داده است در صورتی بتواند از کرانه باختری به سوی تل ‌آويو در اسرائیل حمله موشكی انجام دهد، 10 هزار دلار پاداش دريافت خواهد كرد. اين مقام فلسطینی كه در دفترش در شهر رام ‌الله در کرانه باختری صحبت می ‌كرد با نشان دادن يک دسته اسكناس 100 دلاری گفت اینها از يک فعال جهاد اسلامی تحت‌ حمایت رژیم تهران بدست آمده است و افزود اين پول ابتدا از ايران به سوریه و سپس از آنجا توسط رهبر عمليات فرامرزی گروه جهاد اسلامی به كرانه باختری انتقال یافته است.
ساندی تایمز نوشت گروه صلح ستیز جهاد اسلامي كه مقر آن در دمشق واقع است، هر ساله چندين ميليون دلار برای انجام عملیات تروریستی از رژیم تهران دریافت می کن
د.
روزنامه خامنه ای : طرحی نو در اندازيم
روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی متعلق به خامنه ای در سرمقاله امروز خود با عنوان 'طرحی نو در اندازيم'، ضمن حمایت از اظهارات احمدی نژاد مبنی بر نابودی اسرائیل نوشت "كار دولتهاي حاكم بر كشورهاي عربي، القا اين باور غلط به اذهان مسلمانان است كه اسرائيل يک واقعيت است و نمي توان آن را ناديده گرفت، بلكه بايد از طريق مذاكره به راه حلي براي مساله فلسطين دست يافت. در برابر اين ترفندهاي زبونانه، وظيفه فرهيختگان، عالمان ديني، روشنفكران مذهبي، عناصر انقلابي جهان اسلام، نظام جمهوري اسلامي و هر دولت ديگري كه از استقلال برخوردار است , اينست كه با محور قرار دادن نقطه نظر انقلابي حضرت امام خميني كه ميفرمودند اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود، طرحي نو دراندازند."
روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی در ادامه نوشت "این مطمئن ترين راه براي ريشه كن ساختن غده سرطاني صهيونيستي از قلب جهان اسلام است
."

ميزگرد دو نفره ديشب درشبكه 2 سيمای ج.ا
ميزگرد احمدی نژادبا شركت سليمی نمين و امير محبيان
محبيان: حرف خوب می‌زنيم، اما حرف خوب نمی زنيم
سليمی نمين: بجای اسرائيل بايد درباره صهيونيسم حرف بزنيم



شب گذشته شبكه 2 سيمای جمهوری اسلامی يك ميز گرد دونفره(!) برای بررسی سخنان جنگی احمدی نژاد تشكيل داد.
دراين ميز گرد كه با گوينده برنامه می‌شد سه نفره، سليمی نمين و امير محبيان شركت كرده بودند. مجری اين ميزگرد كه هرشب بعد از اخبار پخش می‌شود، معمولا نقش منتقد مسائل سياسی را عهده دار می‌شود، اما در برنامه ديشب نه تنها منتقد سخنان احمدی نژاد نبود، بلكه به نوعی مدافع آن هم شده بود. اما از آن ديدنی تر و شنيدنی تر موضع گيری‌های سليمی نژاد و محبيان بود كه اصل سخنرانی را رها كرده و گريبان مجری برنامه را بعنوان نماينده سيمای جمهوری اسلامی گرفته و مدعی بودند سيما دير به خود جنبيد و زودتر حساب شبكه‌های تلويزيونی جهانی را نرسيد!
مجری برنامه هم حساب از دستش در رفته و يادش رفته بود موضوع بحث درست بودن و يا غلط بودن سخنان احمدی نژاد است و به همين دليل مرتب و با افتخار از پوشش خبری روز قدس داد سخن می‌داد.
اميرمحبيان كه چند گلوئی هم به وزن چند ماه گذشته اش اضافه شده و ميدان را با شكستن قلم امثال عبدی و حجاريان و گنجی و پورنجاتی و علی ربيعی و... را برای او خالی كرده اند، بادی در گلو انداخته و در يك نتيجه گيری اخلاقی از اين ماجرا، از جمله گفت: غرب بدنبال بهانه است.
البته برای محبيان كه مجری برنامه او را هم به روش معمول شده در جمهوری اسلامی "دكتر" خطاب می‌كرد(البته معلوم نيست او از فارغ التحصيلان دانشگاه هوائی است يا نه!) زحمت آفرين هم می‌شد اگر می‌گفت: بهتر بود آقای رئيس جمهور صفر كيلومتر اين بهانه را نمی داد!

اسم اين ميز گرد بود "جنگ روانی». تعبير مجری برنامه هم اين بود كه غرب با سخنان احمدی نژاد يك جنگ روانی عليه ايران به راه انداخته است. البته، او هم نگفت كه مگر مرض داريد كه خوراك به اين جنگ روانی می‌رسانيد؟

يكی از سئوال‌های مجری برنامه از دكتر امير محبيان را كه بسيار شبيه سئوال از اعتراف كنندگان در اوين بود را بخوانيد:
- آقای دكتر! سالهاست آمريكا به ملت ما توهين ميكند وهيچكس چيزی نمی گويد. ولی يك جمله آقای رئيس جمهور ما را بردند به شورای امنيت . نظر شما چيست؟
مجری برنامه به سبك شوهای امنيتی – تلويزيونی، پاسخ را هم دراين سئوال جا داده بود و به همين دليل محبيان مانده بود چه بگويد! كمی به فكر فرو رفت و بعد يك تفسير جهانی- اخلاقی با همان سبك معروف خودش، يعنی يك جمله را در سه حالت مجهول پيچاندن گفت:
«بايد در حرف زدن دقت كرد. ما بايد ياد بگيريم خوب حرف بزنيم. ما حرف خوب زياد ميزنيم ولی بايد ياد بگيريم خوب حرف بزنيم!»
سليمی نمين هم وضعی بهتر است محبيان نداشت. نه می‌خواست دنباله رو محبيان شده و حرف‌های او را تكرار كند و نه می‌توانست سئوال هدايت شده مجری برنامه را رد كند و عملا در برابر سخنان احمدی نژاد موضع رد بگيرد. زيرا دراينصورت و با توجه به اطلاعی كه از مناسبات نزديك او با رهبر وجود دارد، اين اظهارات تعبير به نظر خصوصی رهبر می‌شد. بنابراين در هر جمله يكبار هم روی دشمنی غرب با ما (جمهوری اسلامی) تاكيد می‌كرد، كه به نوعی نظر رهبر در باره يورش فرهنگی غرب هم باشد. سليمی نمين هم معتقد بود "غرب دنبال بهانه است." اما او هم جرات نكرد بگويد نبايد بهانه بدهيم!
هر دو، هم محبيان و هم سليمی نمين كه حرف كم آورده بودند و به همراه مجری برنامه نمی دانستند وقت را چگونه پر كنند، به يكباره بحث را برگرداندند روی عكس العمل دير هنگام سيمای جمهوری اسلامی.
سليمی نمين گفت: صدا و سيما خيلی كُند عمل كرد. بايد از همون چهارشنبه اين مسايل را روشن می‌كرد.
مجری برای به تله انداختن سليمی نمين گفت: چه بايد می‌كرديم؟
سليمی نمين متوجه شد كه منتظرند دولت و فرماندهان سپاه را بياندازند به جان او. به همين دليل دفتر را ورق زد و مشق را در يك صفحه سفيد دوباره از اول شروع كرد كه نه غلط داشته باشد و نه مجبور باشد خط‌های اضافه را پاك كند. كاسه و كوزه را شكست سر دو اسم و گفت:
سيما بايد بسرعت تحريكات صهيونيست‌ها را دنبال می‌كرد و اجازه نمی داند دولت اسرائيل ابتكار عمل را بدست بگيرد.
مجری كه يخ اش نگرفته بود، با لج بازی به سليمی نمين گفت: خير! ما خيلی هم خوب عمل كرديم.( يعنی بيخود دنبال جای پا برای خودتان در تلويزيون دست و پا نكنيد كه ما باندازه كافی چشم وگوش رهبری دراينجا داريم!)
سليمی نمين كه دور افتاده بود دستش ادامه داد: اگر منظورتان پوشش خبری روز قدس است، اين ارتباطی به ايراد من به سيما ندارد. شما بايد در مورد صهيونيسم حرف بزنيد نه در مورد اسرائيل!
محبيان هم كه نمی خواست از سليمی نمين عقب بيفتد و ضمنا بيش از اين هم نمی شد ساكت باشد، يكباره پريد وسط حرف‌ها و گفت:
بايد ظرافت‌ها را در نظر گرفت. بايد صهيونيسم از بين برود، درست نيست بگيم كه اسرائيل محو شود.
مجری خطاب به محبيان: دورنمای اين تبليغات را چی ميبنيد؟
محبيان، اصل ماجرا را رها كرده و برای سخنگوی هميشه درحال تكذيب وزارت خارجه "آصفی» تكليف معين كرد: بايد وزارت خارجه آماده باشد و سريع جوابها را اعلام كند. الان به ما شوك وارد كرده اند و اگر كوتاه بيائيم خواهند گفت رئيس جمهورشان يك چيزی گفته و حالا دارند رفع و رجوع می‌كنند.( اشاره به بيانيه "غلط كرد احمدی نژاد" سفارت ايران در مسكو) به همين دليل ما نبايد در تله تبليغی بيفتيم و واكنش خردمندانه نشان ندهيم . مسئولين نگويند اشتباه كرده ايم و خودشان را ملامت كنند!
سليمی نمين اين وظيفه را خواست از دوش وزارت خارجه بردارد و بر دوش صدا سيما بگذارد كه اختلاف بين محبيان و سليمی نمين بالا گرفت.
سليمی نمين معتقد بود وظيفه صدا و سيما بود كه پا تك به اين جنگ تبليغاتی بزند و محبيان معتقد بود، خير! اين وظيفه دولتمردان است. آنها بايد بيانيه بدهند و سيمای جمهوری اسلامی پخش كند.
ميز گرد دونفره با همين اختلاف نظر تمام شد،‌بی‌آنكه هيچكدام چيزی گفته باشند كه ربطی به اصل مسئله داشته باشد. اين كه رئيس جمهور كشوری كه در معرض همه نوع تهاجم است، به حساب كی؟ و با حمايت چه كسی؟ آن حرف‌های گنده تر از دهانش را در همايش بسيج دانش آموزی زده و اينكه آن سلاح‌های كمری را چه كسی بدست چندتا بچه دبستانی داده كه تير به پرچم امريكا و اسرائيل شليك كنند؟ و اگر قرار است ميز گردی باشد، چرا ديگران نه؟ و سليمی نمين و محبيان بله؟

October 28, 2005

دفاع احمدی نژاد از سخنانش عليه اسراييل
دو روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گفت اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود، تهران، پايتخت اين کشور صحنه تظاهراتی در محکوم ساختن اسرائيل و متحدين آن بود.
دهها هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده و شعارهايی چون "مرگ بر اسرائيل" و " مرگ بر آمريکا" سر دادند. تظاهرکنندگان همچنين اقدام به سوزاندن پرچم های اسرائيل و آدمک جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا کردند.
برخی از تظاهرکنندگان جوان لباس بمب گذاران انتحاری فلسطينی را بر تن داشتند. اين تظاهرات به مناسبت آخرين جمعه ماه رمضان، که ايران آن را روز قدس ناميده، و در همبستگی با فلسطينی ها برگزار شد.
آقای احمدی نژاد نيز ضمن شرکت در اين تظاهرات از اظهارات خود دفاع کرد و آن را صحيح خواند. وی واکنش های غرب را در اين مورد، بی اعتبار دانست.
اظهارات دو روز قبل رييس جمهوری ايران واکنش های شديد بين المللی در پی داشته است.
اسرائيل خواستار اجلاس اضطرای شورای امنيت سازمان ملل برای بحث درباره اظهارات رييس جمهوری ايران شده است. اسرائيل همچنين تقاضای اخراج ايران از سازمان ملل را مطرح کرده است.
پيشتر، دبير کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را از سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که خواستار حذف اسرائيل از نقشه جهان شده بود، ابراز کرد.
آقای عنان در اقدامی نادر در سرزنش علنی يکی از اعضای سازمان ملل، خاطرنشان ساخت که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.
رهبران اتحاديه اروپا نيز در واکنش به سخنان آقای احمدی نژاد گفتند اين اظهارات، نگرانی های مربوط به نقش ايران در منطقه و مقاصد آينده اين کشور را افزايش می دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اظهارات احمدی نژاد را محکوم کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک ، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه با صدور بیانیه ای ، اظهارات محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور رژیم تهران را گفته بود "اسرائیل باید از صفحه روزگار محو و نابود شود" ، محکوم کرد.
سفیر رومانی که ریاست دوره ای شورای امنیت را بر عهده دارد با قرائت این بیانیه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهارات محمود احمدی نژاد در مورد اسرائیل را به شدت محکوم می کند.
پیش تر گفته شده بود که سفیر انگلستان در سازمان ملل قرار است بیانیه ای را در جهت محکومیت اظهارات احمدی نژاد به شورای امنیت ارایه دهد

واتیکان اظهارات احمدی نژاد را به شدت محکوم کرد
به گزارش خبرگزاری فرانسه ، واتیکان امروز با انتشار بیانیه ای ، اظهارات احمدی نژاد علیه اسرائیل را به شدت محکوم کرد.
واتیکان در بیانیه خود ، اظهارات احمدی نژاد ، رئیس جمهور رژیم تهران را که در آن موجودیت اسرائیل را رد کرده و خواهان نابودی این کشور شده بود ، بسیار نگران کننده و غیرقابل قبول توصیف کرد
.
تظاهرات ضد اسرائيلی در ايران
دو روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گفت اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود، تهران، پايتخت اين کشور صحنه تظاهراتی در محکوم ساختن اسرائيل و متحدين آن بود.
دهها هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده و شعارهايی چون "مرگ بر اسرائيل" و " مرگ بر آمريکا" سر دادند. تظاهرکنندگان همچنين اقدام به سوزاندن پرچم های اسرائيل و آدمک جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا کردند.
برخی از تظاهرکنندگان جوان لباس بمب گذاران انتحاری فلسطينی را بر تن داشتند. اين تظاهرات به مناسبت آخرين جمعه ماه رمضان، که ايران آن را روز قدس ناميده، و در همبستگی با فلسطينی ها برگزار شد.
آقای احمدی نژاد نيز ضمن شرکت در اين تظاهرات از اظهارات خود دفاع کرد و آن را صحيح خواند. وی واکنش های غرب را در اين مورد، بی اعتبار دانست.
اظهارات دو روز قبل رييس جمهوری ايران واکنش های شديد بين المللی در پی داشته است.
اسرائيل خواستار اجلاس اضطرای شورای امنيت سازمان ملل برای بحث درباره اظهارات رييس جمهوری ايران شده است. اسرائيل همچنين تقاضای اخراج ايران از سازمان ملل را مطرح کرده است.
پيشتر، دبير کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را از سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که خواستار حذف اسرائيل از نقشه جهان شده بود، ابراز کرد.
آقای عنان در اقدامی نادر در سرزنش علنی يکی از اعضای سازمان ملل، خاطرنشان ساخت که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.
رهبران اتحاديه اروپا نيز در واکنش به سخنان آقای احمدی نژاد گفتند اين اظهارات، نگرانی های مربوط به نقش ايران در منطقه و مقاصد آينده اين کشور را افزايش می دهد.

اعلام جنگ احمدی نژاد به اسرائيل و امريكا
به سفير يكی از كشورهای اروپائی گفتم: چرا زيپ دهنتان را كشيده ايد؟
احمدی نژاد، از شب گذشته، بار دیگر چهره شبکه های تلویزیون های جهان شد. تمام خبرگزاری ها و شبکه های بزرگ تلویزیونی با بزرگ کردن همایشی که او در تهران برپا کرد، بار دیگر جمهوری اسلامی و دولت او را بزرگترین مانع صلح خاورمیانه و پشت صحنه تروریسم جهانی معرفی کردند. همایشی که او برپا کرد، در واقع کنگره گروه های تروریستی "استشهاد" و "انتحار" بود و مفسران خبرگزاری ها نیز با همین برداشت، گزارش خود را منتشر کردند. این همایش و حرف های تحریک آمیز و کم تعقل احمدی نژاد که کپی برداری از حرف های احمد جنتی در نماز جمعه های تهران بود، بار دیگر این خطر جهانی را تقویت کرد که ترورریسم بین المللی مجهز به سلاح اتمی شود. نام همايش "جهان بدون صهيونيسم" بود که در تالار بزرگ كشور برگزار ‌شد.
در اين همايش پس از پخش چندين نماهنگ جنگی درباره فلسطين و قدس و قرائت آياتي چند از كلام‌الله مجيد، پيام سيد حسن نصر‌الله رهبر حزب الله لبنان قرائت شد.

پس از قرائت این پيام احمدی نژاد سخنرانی کرد و نوجوانانی که در سالن جمعشان کرده بودند گفت: اگر قرار است شعار "مرگ بر اسراييل" بدهيد، آن را درست و حسابي بگوييد.
اگر كساني از فشار نظام سلطه، كج فهمي و ساده لوحي يا خودخواهي و دنيا پرستي قدمي را در راه شناسايي رژيم صهيونيستي بردارند بدانند كه در آتش اهل امت اسلام خواهند سوخت و لكه‌ي ننگ ابدي را بر پيشاني‌شان خواهند نشاند.

اين كشور اشغالگر در واقع سرپل دنياي استكبار در قلب جهان اسلام است. در واقع پايگاهي ساخته‌اند تا از آن سلطه‌شان را به كل جهان اسلام توسعه دهند و بدون اين، وجود و موضوعيتي ندارند.
افرادی الفاظي چون "نمي‌شود" و يا "مگر مي‌شود؟" را به كار مي‌برند. اينها مي‌گويند "مگر مي‌شود دنياي بدون آمريكا و صهيونيسم را شاهد باشيم؟" ولي شما به خوبي مي‌دانيد كه اين شعار و هدف يك هدف دست يافتني و حتما شدني است.
كسي باور نمي‌كرد كه ما يك روز سقوط امپراطوري شرق را ببينيم و مي‌گفتند اين يك حكومت آهنين است، ولي ما در طول عمر كوتاهمان اين را ديديم و اين حكومت آنچنان فرو ريخت كه بايد براي جستجوي آن به كتابخانه‌ها مراجعه كرد و هيچ آثاري از آن نيست.

من ترديد ندارم كه موج جديدي كه در فلسطين عزيز به راه افتاده و امروز در دنياي اسلام نيز شاهد آن هستيم كه موجي از معنويتي است كه سراسر دنياي اسلام را فراگرفته و به زودي اين لكه ننگ را از دامان دنياي اسلام پاك خواهد كرد و اين شدني است.

يكي از سفراي غربي همين كشورهايي كه با ما مذاكره مِي‌كنند پيش من آمده بود. من اين موضوع را مطرح كردم و گفتم چگونه است كه در نزديكي ما رژيمي غاصب اين گونه با مردمش برخورد مي‌كند، اعلام سركوب مي‌كند و زندانهايش پر است از جواناني كه در خانه‌هايشان دستگير شده‌اند و انواع سلاح‌هاي هسته‌يي و تسليحات نظامي را انبار كرده است و شما زيپ دهانتان را كشيده‌ و از او حمايت مي‌كنيد؟ پيش من نشسته‌اي و از حقوق بشر حرف مي‌زني؟

اگر بخواهيم پرونده گروه‌ها و احزاب را در خدمت رساني و پيشرفت كشور بررسي كنيم، سهم‌شان نزديك به صفر است، ولي بچه‌هايي كه در اين تشكل‌ها(همایشی که احمدی نژاد در آن سخنرانی می کرد) رشد كرده‌اند منشا بسياري از خدمات به كشور مي‌باشند.
پس از پايان سخنان احمدی نژاد هجوم برخي از حاضران به سوي سن همايش، براي مدت كوتاهي نظم جلسه بر هم خورد.(خبرگزاری ها اطلاع نداده اند که این هجوم برای چه بوده است. می خواسته اند نامه به او بدهند و یا اعتراض به این سخنان جنگ طلبانه داشته و نمی خواسته اند گوشت جدید دم توپ شوند.)


October 27, 2005


استرالیا خواستار برخورد سازمان ملل متحد با جمهوری اسلامی شد
به گزارش خبرگزاریها ، جان هوارد ، نخست وزیر استرالیا طی سخنانی ، اظهارات احمدی نژاد را بسیار خطرنانک توصیف کرد و آن را محکوم نمود. وی خواستار اقدام سازمان ملل متحد در این باره شد.
نخست وزیر استرالیا گفت این یک سخنرانی بسیار خطرناک و جدی است. ما فکر می کنیم زمینه برای نگرانی بسیار جدی وجود دارد. اینکه رئیس جمهور کشوری بگوید که یک کشور دیگر باید از صفحه روزگار محو و نابود شود ، یک امر بسیار خطرناک است.
وی افزود بدیهی است که این مسئله ای است که باید سازمان ملل متحد با آن برخورد کند.
پیر پتیگرو ، وزیر امور خارجه کانادا نیز طی سخنانی که از تلویزیون سی ان ان پخش شد ، ضمن حمله شدید به جمهوری اسلامی گفت ما نمی توانیم اظهارات کینه توزانه این فرد و این میزان برخورد غیرمسئولانه آنها را تحمل کنیم
.
رفسنجانى خواستار حمايت از رژیم در حال سقوط سوریه شد
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایرنا ، رفسنجانى امروز طی سخنانی گفت "سوريه صف مقدم مبارزه با اسراييل است، آمريكايیها سالهاست كه در پی شكستن اين صف هستند و اگر بتوانند آن را بشكنند، بسيارى از برنامه‌هاى خود را مى‌ توانند دنبال كنند و گفت نباید سوریه را تنها گذاشت."
به عقیده ناظران ، آخوند رفسنجانى بیش از آنکه دلش براى تنها ماندن رژیم بشار اسد بسوزد، نگران آينده جمهوری اسلامی و منزوی شدن کامل رژیم در منطقه و تنها شدن در برابر جامعه جهانى است.
در واقع رفسنجانی به سایر سران رژیم هشدار می دهد که رژیم سوریه را دریابیم چون بعد از بشار اسد نوبت ما است


فراخوان احمدى نژاد برای تظاهرات علیه آمریکا و اسرائیل
دولت احمدی نژاد امروز با انتشار بیانیه ای برای تظاهرات و راهپیمايی حکومتی فردا که همه ساله در آخرین جمعه ماه رمضان تحت عنوان "روز جهانی قدس" برگزار می شود ، فراخوان داد. فراخوان دولت احمدی نژاد برای برگزاری این تظاهرات فرمایشی در حالی صورت می گیرد که سخنان روز گذشته وی ، موجی از اعتراضات بین المللی را بدنبال داشته است.
خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی نوشت "هیئت دولت در بيانيه ‌اى به مناسبت فرا رسيدن روز قدس با گراميداشت اين روز اعلام كرد كه هم‌ صدا با آ‍حاد ملت آرمان‌خواه ايران و همپای آزادى‌خواهان جهان در فراخوان عظيم جمعه حضور خواهد يافت و در حماسه فرياد بزرگ عليه اسراييل و آمريكا مشاركت خواهد كرد
."

اعتراض های ديپلماتيک به اظهارات رييس جمهوری ايران
تعدادی از کشورهای غربی در نظر دارند امروز، پنجشنبه 27 اکتبر، در ارتباط با اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در مورد حذف اسرائيل از نقشه جهان، اعتراض های رسمی خود را به ايران ابلاغ کنند.
بريتانيا، فرانسه، اسپانيا و کانادا در نظر دارند ديپلمات های ايران را در کشورهای خود برای توضيح در اين مورد احضار کنند.
آقای احمدی نژاد طی سخنرانی در نشستی با عنوان "جهان بدون صهيونيسم" که با شرکت نمايندگان چند گروه فلسطينی، اعضای جمعيت موسوم به دفاع از ملت فلسطين و اعضای اتحاديه انجمنهای ‌اسلامی دانش آموزان در تالار اجتماعات وزارت کشور ايران در تهران برگزار شده بود از تحقق دنيای بدون آمريکا و اسرائيل سخن گفت و افزود: "كسانی كه اسرائيل را به رسميت بشناسند، به ‌آتش قهر امت اسلام خواهند سوخت."
خبرنگار بی بی سی در امور ديپلماتيک می گويد شايد غرب اميدوار باشد که يک اعتراض هماهنگ ديپلماتيک در اين مورد به ايران باعث افزايش فشار بر آقای احمدی نژاد برای کنار گذاشتن فعاليت های هسته ای کشورش شود.
در پی انتشار سخنان آقای احمدی نژاد، آمريکا گفت اظهارات رييس جمهوری ايران نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای اين کشور را برجسته می سازد. آمريکا ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کند اما ايران ضمن تاکيد بر صلح آميز بودن برنامه ای هسته ای خود می گويد که هدفش از دنبال کردن اين برنامه، صرفا توليد انرژی است.
سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفت که اگر اظهارات آقای احمدی نژاد همان گونه باشد که نقل شده است، چنين سخنانی عميقاً تکان دهنده است و نگرانيهايی را که در مورد برنامه هسته ای اين کشور در سطح جهانی وجود دارد افزايش می دهد.
ژان باپتيست ماتئی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز گفت که در صورت صحت نقل قولی که از آقای احمدی نژاد شده، دولت فرانسه اين اظهارات را به شديدترين وجه ممکن محکوم می کند و والتر ليندنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نيز چنين اظهاراتی را کاملاً غيرقابل قبول خواند و گفت که چنين موضعگيری ای بايد با شديدترين لحن محکوم شود.
بلندپايه ترين مقام خارجی که به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده، سيلوان شالوم، وزيرخارجه اسرائيل است که جمهوری اسلامی را خطری آشکار برای کشورش خواند.


همه نگران آينده اندحرف‌های جدی بزرگان در يك ديدار غير رسمي
خاتمی، كروبی، خرازی، يونسی و… نمايندگان مجلس ششم
ابطحی ـ سر افطار(مراسم افطار خانه مهرعليزاده معاون محمد خاتمی درامور وزرش) در مذاكراتی كه آقايان خاتمی و كروبی داشتند و من هم بدليل جايی كه نشسته بودم ، استراقكی ميكردم. حرفها و دل نگرانی‌ها ی زيادی در وضع اداره كشور رد وبدل شد كه دلسوزانه بود والبته‌ بی‌اثر .
آقای خاتمی به يكی از نمايندگان نامدار جناح اكثريت مجلس كه مورد‌بی‌توجهی دولت فعلی قرار گرفته می‌گفت: آقای ناطق نوری اخيرا من را ديده وگفته حالا كه هردوتايمان مثل هم شديم، قراری بگذاريم تا بيشتر همديگر را بينيم.
هريك از وزرا اخبار عجيب و غريبی از حوزه كاری سابقشان نقل می‌كردند. يكی از وزرا از تلفن شخصی يكی از مقامات عاليرتبه ی كشور برای محدود كردن وسنگ اندازی برای كارهای موسساتی كه آقای خاتمی قصد راه اندازی آنان را دارد اطلاعاتی ارائه ميكرد كه عجيب بود! من نميدانستم ولی ميگفت آقای خاتمی هم در جريان است.
آقای يونسی علاقمند بود كه اين جلسات تكرار شود.
راست ميگفت. هريك از وزرا موارد دروغ و اتهام‌های فراوانی را كه دولتی‌های كنونی دنبال آن هستند را ذكر می‌كردند . هرچند عمر اين نوع فرافكنی‌ها بيش از 5،6 ماه نيست . بعد از آن به جای انتقاد از دولت خاتمی بايد كار ارائه كنند ونميشود عدم كارامدی خود را تحت پوشش اتهام به گذشتگان توجيه كرد.
آقای خرازی هم كه مثل دوران وزارت هنوز نميخنديد از يونسی پرسيد كه در قوه قضائيه به كار جدی مشغول هستی؟ يونسی گفت: نه. خرازی شوخی می‌كرد كه بايد بيشتر بروی كه در اين بحبوحه پرونده سازی در قوه قضائيه پارتی داشته باشيم . آقا محمود حجتی وزير سابق كشاورزی هم كه هيچوقت ارادتش به آقای منتظری را پنهان نميكرد در مورد مطلبی كه درباره ايشان در سايت نوشته بودم برای ديگران حرف ميزد. آقای زنگنه وزير سابق نفت هم می‌گفت فرزندش مرتب وبنوشت را ميخواند. كاش روزی فرصت ارائه گزارش دقيق از تحليل‌های واقع بينانه سياسی كه در اين مجلس و مجالس مشابه ارائه ميشود به وجود آيد . يكی به آقای كروبی از وضع سياسی فعلی گلايه ميكرد. آقای كروبی ميگفت من از يك چيز مهم تری نگرانم. برای مردم ايران يك امام زمان مقدس باقی مانده بود كه با وضعی كه در صدا وسيما وخبرهايی كه از سطوح رسمی در اين مورد نقل ميشود ، اين مسئله دينی هم دارد خدشه دار ميشود. بعد با آن حافظه عجيبی كه دارد كلی مطلب نقل كرد كه هركدام از آنان می‌توانست به اين جايگاه آسيب برساند . انصافا راست می‌گفت. بعد از افطار هم برای چای و استعمال دخانيات همه به حياط مجموعه پناه آوردند! دوربين من هم مورد ذكر خير همه بود. بخصوص از وقتی يكبار عكس اقای كروبی را در حال كشيدن سيگار منتشركرده بودم. در هرحال خدا از آقای مهر عليزاده كه انصافا از نيروهای كارامد وسالم و دوست داشتنی است قبول كند
.

October 26, 2005



پرزیدنت بوش : رژیمهای یاغی و تروریست پروری مانند جمهوری اسلامی و سوریه مستحق هیچ صبر و بردباری از سوی قربانیان ترور نیستند
پرزیدنت جرج بوش ، رئیس جمهور آمریکا روز گدشته طی سخنانی در واشنگتن تاکید کرد که رژیمهای تهران و دمشق به بنیادگرایان اسلامی و تروریستها پناه می دهند و افزود ایالات متحده هیچ تفاوتی بین افرادی که به عمل تروریستی دست می زنند و کسانی که از آنها حمایت می کنند ، قایل نیست زیر آنها نیز به همان اندازه گناهکار و جنایتکار هستند.
رئیس جمهور آمریکا که در جمع خانواده های سربازان آمریکايی مستقر در عراق سخنرانی می کرد ، از سیاست دولت خود در عراق دفاع کرد و از جمله گفت تاثیر بنیادگرايی اسلامی توسط کسانی که به تروریستها کمک می کنند و آنهائیکه امکانات را برای آنان فراهم می سازند ، شدت یافته است.
پرزیدنت بوش افزود بنیادگرایان و تروریستها از سوی رژیمهای سرکوبگر ، متحدینی که بساط پیش بردن کارشان را برایشان فراهم می کنند مانند رژیمهای تهران و سوریه ، پناه داده می شوند. هدف آنها ضربه زدن به دموکراسی و آمریکا است. بنیادگرایان بر روی ارگان های پوششی مانند سازمان های خیریه فاسد اتکا دارند. این سازمانها بمنظور رساندن کمک مالی به تروریستها بنا شده اند.
رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت ما همچنین می خواهیم تسلیحات کستار جمعی را از دسترس رژیمهای یاغی و متحدین تروریست آنها که آن را بدون کمترین تعلل مورد استفاده قرار می دهند ، دور نگهداریم. سال گذشته ، آمریکا و متحدینش در یک اقدام هماهنگ علیه گسترش سلاحهای هسته ای ، بیش از 10 محموله مشکوک را که به ایران میرفت ، متوقف کردند. ما تلاش می کنیم سلاحهای کشتار جمعی را از دست این تندورها خارج سازیم.
پرزیدنت بوش افزود ما همچنین قصد داریم از حمایت رژیمهای یاغی و تروریست پرور مانند رژیمهای تهران و دمشق به تروریستها جلوگیری نمائیم. این رژیمها دارای تاریخچه طولانی در کمک و حمایت از تروریسم هستند و مستحق هیچ صبر و بردباری از سوی قربانیان ترور نیستند.
رئیس جمهور آمریکا گفت دنیای متمدن باید اینگونه رژیمهای یاغی را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند
.

احمدی نژاد : اسرائیل باید از روی نقشه زمین محو شود
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران ، محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهور رژیم تهران امروز طی سخنانی علنا اعلام کرد "که اسرائیل باید از روی نقشه زمین محو شود."
احمدی نژاد که در کنفرانسی تحت عنوان "جهان بدون صهیونیسم" در تهران سخنرانی می کرد ، گفت "همانطور که امام خمینی گفته بود اسرائیل باید از روی نقشه زمین محو شود."
احمدی نژاد گفت "ملتهای مسلمان به دشمن تاریخی خود اجازه ادامه حیات در بخشی از خاک خود را نخواهند داد."
احمد نژاد همچنین رهبران کشورهای مسلمانی را که اسرائیل را به رسمیت بشناسند مورد تهدید قرار داد و گفت "آنها نیز در شعله های آتش خشم مسلمانان خواهند سوخت."
خبرگزاری فرانسه نوشت این نخستین بار پس از گذشت سالها است که یک مقام بلندپایه رژیم تهران علنا در یک مراسم رسمی از نابودی کشور اسرائیل سخن می گوید
.


'بمب اتمی ايران به رقابت تسليحاتی در خاورميانه دامن می‌زند'
يک موسسه پژوهشی معتبر بين المللی هشدار داده است اگر ايران سلاحهای هسته ای توليد کند می تواند به رقابت تسليحاتی در منطقه دامن زند زيرا ترکيه، عربستان سعودی و مصر نيز به فکر دستيابی به بمب اتمی خواهند افتاد.
جان چيپمن، مدير موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک که در لندن مستقر است روز سه شنبه در يک نشست خبری گفت بعيد است که فشارهای ديپلماتيک اتحاديه اروپا بتواند ايران را از پيگيری برنامه غنی سازی اورانيوم بازدارد.
آقای چيپمن گفت که مسئله مهم به عقيده او در اين بحث نهفته است که اگر روزی توانايی ايران برای ساخت تسليحات هسته ای تائيد شده و به حالت عملياتی درآيد، چه تاثيری بر موازنه قدرت در سطح منطقه خواهد گذاشت.
او گفت اجماع عمومی کارشناسان بر اين است که اگر چنين شود، دست کم شماری از کشورهای منطقه که احتمالا شامل ترکيه، مصر و عربستان سعودی خواهد بود، ناگزير خواهند شد که به عبارت معروف، "موضعشان را تغيير دهند" و مسابقه تسليحاتی در خاورميانه بالا خواهد گرفت.
آقای چيپمن گفت: "به همين دليل است که بسياری از کشورها، دغدغه آن را دارند که اطمينان يابند ماهيت برنامه های هسته ای ايران به طور کامل و قابل تاييدی، غيرنظامی بماند."
نشست خبری آقای چيپمن، به مناسبت انتشار شماره جديد سالنامه "موازنه نظامی" از سوی اين موسسه برگزار شد. سالنامه "موازنه نظامی" مجموعه ای از ارزيابی ها و گزارشهای تحليلی درباره مسائل استراتژيک و نظامی جهان است که امسال، بخش مهمی از آن به برنامه هسته ای ايران و پيامدهای منطقه ای و بين المللی آن اختصاص دارد.
آقای چيپمن گفت برای سومين سال متوالی، سالنامه "موازنه نظامی" در شرايطی منتشر می شود که نبرد عراق و مسئله منع گسترش تسليحات (ايران)، نگرانی های اصلی امنيتی و سياست خارجی جهان هستند.
موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک، ماه گذشته نيز "پرونده برنامه های تسليحات استراتژيک ايران" را منتشر کرد که گزارش جامعی از فعاليتهای هسته ای ايران و واکنشهای جهانی به آن در سه دهه گذشته بود.
کشاکش ديپلماتيک
کشورهای غربی نگران هستند که جمهوری اسلامی تحت پوشش برنامه های غيرنظامی به توليد سلاحهای اتمی بپردازد، اما ايران تاکيد دارد که برنامه های هسته ای را تنها به منظور استفاده صلح آميز و تامين برق دنبال می کند.
ايالات متحده و اتحاديه اروپا، ايران را تحت فشارهای سياسی قرار داده اند تا از برنامه های هسته ای خود دست بکشد و همچنين در تلاش هستند که اعضای آژانس بين المللی انرژی اتمی را قانع سازند تا پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع دهند.
اما سالنامه تحليلی "موازنه نظامی" که روز سه شنبه از سوی موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک منتشر شد، ثمر بخش بودن ديپلماسی اتحاديه اروپا را نامحتمل می داند.
موسسه مطالعات استراتژيک اشاره می کند که موضع دولتهای غربی، ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت در نشست آتی شورای حکام است که روزهای 24 و 25 نوامبر برگزار می شود، مگر آنکه جمهوری اسلامی بار ديگر از فعاليتهای فراوری اورانيوم دست بردارد و به طور کامل با آژانس اتمی همکاری کند.
اما در مقابل، روسيه و چين به گفته اين موسسه رويکرد متفاوتی دارند؛ از نگاه اين دو کشور، "فراوری اورانيوم يک گام عقبتر از فرايند اصلی غنی سازی است و تا زمانی که ايران وضعيت موجود را برهم نزند، پرونده بايد در وين، مقر آژانس اتمی باقی بماند."
شورای حکام آژانس اتمی، ماه گذشته قطعنامه ای را به تصويب رساند که راه را برای ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت هموار کرد اما هيچ تاريخ قطعی را برای اين امر تعيين نکرد.
به گفته آقای چيپمن، هرچند که پيش از اين نيز يافته های بازرسان آژانس اتمی، شروط دوگانه لازم برای ارجاع پرونده را فراهم کرده بود، اما شورای حکام چنين تصميمی را به تعويق انداخت تا مخالفت چين و روسيه، دو کشور قدرتمندی که به قطعنامه رای ممتنع دادند و حتی هند، متحد نزديک ايران که به قطعنامه رای مثبت داد را بر نيانگيزند.
"نگرانی های منطقه ای"
در اين ميان، ايران به گفته آقای چيپمن اميد دارد تا با ادامه مذاکرات، پشتيبانان بيشتری برای بيرون آمدن از بن بست کنونی بيابد و تلاش می کند تا شايد پای دولتهايی همچون آفريقای جنوبی را به اين عرصه باز کند که روابط دوستانه تری با تهران دارند.
باوجود اين، رای مثبت هند به قطعنامه شورای حکام، به عقيده کارشناسان موسسه مطالعات استراتژيک نشانه آن است که نگرانی از برنامه های هسته ای ايران، ديگر فقط دغدغه غرب نيست و کشورهای منطقه را نيز در بر گرفته است.
آقای چيپمن ضروری دانست که فشار بين المللی بر ايران تنها به آمريکا و سه کشور اروپايی، آلمان، بريتانيا و فرانسه که مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی را دنبال می کنند، محدود نشود و ساير کشورها نيز به ميدان بيايند.
آقای چيپمن گفت: "برای دولتهای منطقه، بخصوص دولتهای عربی حاشيه خليج فارس هم مطلوب خواهد بود که با صراحت بيشتری نگرانی های خود از تاثيراتی را بيان کنند که دستيابی احتمالی ايران به توانايی های هسته ای بر چشم انداز استراتژيک و موازنه قدرت منطقه خواهد گذاشت."
اما او در عين حال افزود که هنوز تا ظهور "ايران هسته ای" فاصله زيادی هست و بنابراين همچنان برای تمرکز بر اقدامات ديپلماتيک فرصت باقی است.
گزينه های شورای امنيت
مسئله ايران، در صورتی در دستور کار شورای امنيت قرار می گيرد که گزارش آينده محمد البرادعی، مديرکل آژانس اتمی حاوی شواهدی از هرگونه ارتباط ميان برنامه های هسته ای ايران با فعاليتهای نظامی باشد؛ برای مثال اطلاعاتی را تاييد کند که به گفته موسسه مطالعات استراتژيک، درباره طراحی و ساخت موشکهای شهاب 3 با کلاهکهايی که قابليت حمل سلاح هسته ای را دارند، در اختيار آقای برادعی قرار گرفته است.
اگر شورای امنيت پرونده را در اختيار بگيرد، می تواند اختيارات بيشتری را برای بازرسان آژانس اتمی مقرر کند، از ايران بخواهد تا داوطلبانه از غنی سازی اورانيوم و بازيافت سوخت هسته ای چشمپوشی کند يا بر اساس فصل هفتم منشور ملل متحد، جمهوری اسلامی را به چنين تعهدی ملتزم کند.
اقدامات شورای امنيت، حتی می تواند تا جايی برسد که اگر توانايی های هسته ای ايران در زمينه نظامی به اثبات برسد، اين کشور را با استناد رسمی به فصل هفتم منشور، به عنوان "تهديدی برای صلح و امنيت بين المللی" تلقی کند.
چنين تصميمی، به گفته موسسه بين المللی مطالعات استراتژيک می تواند اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی را برای خروج از پيمان منع گسترش سلاحهای هسته ای، واکنشی که در حال حاضر از سوی برخی محافل محافظه کار ايران تشويق می شود، بی اثر سازد
.

حسين شريعتمداری و گروهی از مجلسيان هم فهميده اند هوا پس است و بايد سنگر عوض كرد
سرانجام بنی صدردرانتظاراحمدی نژاد است؟
مسعودبهنود

گفتند مردی به معلمی سرخانه فرزندان بزرگی مشغول بود. روزی شنيد كه بچه‌های به ستوه آمده از سخت گيری او بعد از نماز دعا می‌كنند كه خدايا اين ملای ما را بكش. معلم رو برگرداند و به بچه‌ها گفت اگر من بميرم پدرتان معلمی ديگر خواهد گرفت كار شما چاره نمی شود، پس اگر می‌خواهيد از رنج درس و مشق خلاص شويد دعا كنيد كه پدرتان بميرد.
پدر بچه‌ها هم از اتفاق پشت در بود و اين مكالمه می‌شنيد گفت نه بابا جان اگر من هم بميرم بالاخره يكی شما پدرمرده‌ها را بزرگ خواهد كرد، او برايتان معلم می‌گيرد، پس دعا كنيد الفبا بميرد تا اصلا خلاص شويد.
حالا جناب علی زادسر در نامه خود درباره اخباری كه درباره دولت و نودولتان بر سر زبان‌هاست تذكر‌ها داده. نمی پرسد كه چرا چنين می‌كنيد و چرا همه كار كشور را نهاده به فريب خلق مسلمان مشغوليد، بلكه چاره را در جلوگرفتن از اينترنت و سايت‌های اينترنتی می‌بيند. دعا می‌كند كه معلم بميرد.
اما بايد گفت مشكل آن‌ها كه اين روزها نگرانند از افعال نودولتان، سايت‌ها اينترنتی نيست. همه آن چه آقای زادسر نشان كرده اند در نامه شان، با سند و مدرك معتبر و غيرقابل انكار توسط دولت محترم و رييس جمهوری و همكارانشان گفته و اجرا شده است. خودشكن آينه شكستن خطاست. اگر به جای آقای زادسر و همه دلسوزان به اسلام و نظام بودم، اين بخت را شكرگزار می‌شدم كه در جهان امروز آينه‌ها هست و ناسازی اندام‌ها را نشان می‌دهد. و می‌توان چاره اش كرد. وگرنه وقتی به خود می‌آيند كه شده است آن چه نبايد بشود.
اين گفته در هفته‌ای بيان می‌شود كه اعضا و جوارح دولت آقای احمدی نژاد بعد از آن كه هر چه بدست را به خارج و رقيبان داخلی خود نسبت داده اند، در مقابل اين سئوال كه چه كرده ايد در اين دوماه و چه قصد داريد بكنيد دست به كار اطلاع رسانی شده و در اولين گام، شگردی كهنه را بيرون كشيده اند.
در هفته‌ای كه همه ايران و شايد برخی از رسانه‌های جهان از انعكاس گفته‌های دبير هيات دولت – كه آن چه در جلساتشان می‌گويند در حضور خبرنگاران گفت - پر شده است و جای هيچ انكار نيست انگار يك كارشناس رسانه‌ای مشورت داده است كه راه اين است. اشتباه روزنامه توسعه در انعكاس يك خبر غيرجدی را بگيريد و بزرگ كنيد و به همين نشانه قصد اثبات آن داشته باشيد كه همه آن چه از قول جناب زريبافان نقل شده همين طورست. در حالی كه چنين نيست. نه عزيمت جناب وزير ارشاد به جمكران از سوی هيات دولت نادرست است و نه گفته‌های آقای زريبافان به غلط نقل شده است. اما راست می‌گويند، روزنامه توسعه خطائی كرده بود كه بعد هم توضيح داد. همين. با شكستن آينه‌ها و بستن سايت‌های اينرنتی كار حل نمی شود، اگر امكان آن باشد. نور از روزن ديگر سر بر می‌آورد چنان كه تا به حال يك بار آشكارا و چندين بار در نهان رهبر جمهوری اسلامی تذكر داده اند و دوبار، دبير شورای عالی امنيت ملی و وزير اطلاعات، فرمايشات رييس جمهور را تصحيح كرده اند. چند باری هم ارگان نودولتان كه روزنامه كيهان باشد با انتقادهای خود سعی كرده است نشانشان دهد كه راه كدام است و كجا به دست انداز می‌افتند. از اين بيش ترست كارنامه نگرانی‌ها و راهنمائی‌ها و صافكاری‌ها. بيش از اين نيز خواهد شد.
نياز به اطلاعات پشت پرده نيست. آشكارست وقتی كه دبير هيات دولت می‌فرمايد: "می خواهند با اتكا به قانون دولت را از كار بازدارند." يعنی اين گروه اعتقادی به قانون ندارد. لازم نبود داشتن اطلاعات و از جمله گزارش شورای شهر تهران به رهبر، اين ولوله‌ای كه در جان نودولتان است كه مبادا كسی وارد شورای شهر شود نشان می‌دهد كه پشت پرده با بلای "قانون" چه كرده اند تا "آقای دكتر" به رياست جمهوری رسيده اند. و چگونه به خرج مردم تهران اين مهم صورت پذيرفته است. راستی هم اگر پشت پرده بسی قانون شكنی‌ها نشده اين اصرار برای آن كه خلاف نظر ابراز شده رهبر و مقامات كشور و نمايندگان مجلس، محارم شهرداری و شورای شهر به دولت برده شوند و در عين حال به قول زريبافان "تنگه شورای شهر" را هم حفظ كنند، از چيست. آن جا چه گذشته است كه اگر تاج زاده و يا عليرضا رجائی ازآن مطلع شوند بد خواهد شد. اين كوشش جناب رياست جمهور برای كپی گرفتن از جنابان زريبافان و سعيد لو و ساير محارم شهرداری سابق برای چيست. همين طور از سر اطمينان و دوستی لابد. عجب است كه در هفده ميليون رائی كه به نام ايشان در صندوق بوده است ده نفر پيدا نكنند و ناگزير باشند كه خلاف قانون و عقل همان دوستان را در هر جا بنشانند. ايا عجب نيست وقتی بدانيم كه برای آن چه در سر دارند حتی دوستان و همفكران و جناح راست هم محرم نيستند و من ترديد ندارم كه هم اكنون دور از چشم وزيران خارجه و كشور و اطلاعات بسيار طرح‌ها می‌ريزند. تنها شهردار تهران نيست كه هنوزش به هيات دولت دعوت نكرده اند.
يك مثال ساده بزنم تا نشان كنم كه مردم و تحليلگران و رسانه‌های آزاد كجا گوششان تيز می‌شود.
نودولتان از قبل گفته اند كه در وزارت نفت مافيا مستقرست. نفوذ و قدرت و ثروت هست و شكارگاه خصوصی افراد شده است. اين اتهامی است كه بايد ثابت شود، چنان كه برای نقض آن می‌توان پرسيد كدام يك از وزيران سابق نفت – بيژن زنگنه كه كسی در پاكدامنی اش ترديد ندارد و عضو منتخب شورای تشخيص مصلحت است، يا آقازاده كه نودولتان هم در كابينه خود راهش داده اند، يا محمد غرضی كه نسبت نفود امروزش با اول انقلاب، قبل از وزارت نفت، يك به هزار هم نيست - به آن چه نودولتان ادعا كرده اند رسيدند و چه كس ديگر از معاونان و مديران شركت‌های بزرگ تابع وزارت نفت مانند آقای نعمت زاده و تركان و پور اردبيلی و غينمی فرد به اين صفت مافيائی متصف می‌توانند بود. اما يك چيز واضح است. كسی كه چنان اتهامی زده در ذهنش وزارت نفت محل ناديده گرفتن قانون و افزون كردن ثروت و نفوذ ست. اين قطعی است و اقرار ضمنی به قول عقلا. حالا اگر كسانی كه چنين تصوری دارند می‌خواهند وزارت نفت را به خودی بسپارند ‌بی‌اعتنا به آن كه "آن خودی محرم" اصلا سابقه‌ای در وزارت نفت ندارد، آن وقت نمايندگان مجلس بايد به درست متوهم می‌شدند كه شدند. در معرفی وزير آينده هم بايد همين راهنما باشد.
اما با همه اين‌ها مژده بدهم به جناب زادسر و هم محارم شهرداری و نودولتان، كه بزودی حب نفس بر ملاحظات جناحی و منافع گروهی چيره می‌شود. چنان كه بعض نمايندگان مجلس تاب نياورده اند، بقيه شان هم و هم اعضای شورای شهر، برای حفظ پاكدامنی خود به صدا خواهند آمد و دامن برخواهند كشيد. كه گفته اند "اتفاق عياران چون هوای بهاران" . رندی از كيهان بياموزيد كه تا ديد اين عروس به قول قدمای مردسالار "پسرزا" نيست كم كم دارد فاصله می‌گيرد و در صف منقدان و ناراضيان با سابقه جا ذخيره می‌كند تا چنان بلائی كه بعد از سی ام خرداد بر سر عده‌ای از جناح راست آمد كه هوادار آقای بنی صدر بودند، بر سرش نيايد.
اما توصيه ام به نودولتان اين است كه با بستن سايت‌های اينترنتی و زير فشار گذاشتن و خط و نشان كشيدن برای همين يكی دو روزنامه باقی مانده بارشان به منزل نمی رسد دعا كنند الفبا بميرد.( عنوان بالا را پيك نت برای مقاله مسعود بهنود انتخاب كرده است
.)

October 25, 2005


سناتور براون بک : رژیم ملاها در صدر نگرانیهای آمریکا است
سناتور سام براون بک ، عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا از ایالت کانزاس طی یک سخنرانی در جلسه ای با عنوان 'سیاست خارجی ، نگرش کنگره' ، اوضاع ایران تحت حاکمیت فاشیسم اسلامی را بسیار نگران کننده خواند و گفت رژیم ملاها با ایدئولوژی افراطی و ضد آمریکایی خود در صدر حکومت های نگران کننده قرار دارد.
سناتور براون بک در سخنانش به حمایت رژیم اسلامی از تروریسم اشاره کرد و از جمله اظهار داشت رژیم ملاها از تروریست های خطرناکی حمایت می کند که قادرند در داخل خاک ایالات متحده نیز دست به عملیات تروریستی بزنند.
سناتور براون بک که ریاست کمیسیون هلسینکی را نیز بر عهده دارد ، در سخنرانی خود به سرکوب وحشیانه آزادیخواهان در ایران نیز اشاره کرد و رژیم جمهوری اسلامی را یکی از معدود رژیمهای سرکوبگری که هنوز در جهان باقی مانده اند ، توصیف نمود
.

ضرب و شتم و انتقال زندانیان سیاسی به سلول انفرادی
کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی
صبح امروز در جریان ملاقات زندانیان با خانواده های خود در زندان رجایی شهر کرج ، خالد حردانی در سالن ملاقات در مقابل چشم همسر و دو فرزندش و سایر خانواده ها مورد ضرب وشتم قرار گرفت .
بر اساس اخبار رسیده از زندان رجایی شهر در پایان ملاقات، نگهبان بسمت خالد حردانی رفت و با هل دادن وی اعتراض وی را بر انگیخت ، پس از اعتراض وی نگهبان بی توجه به جو سالن اقدام به ضرب و شتم خالد حردانی کرد.
بینا داراب زند نیز که به حمایت از خالد حردانی در مقابل نگهبان زندان اعتراض کرده بود همراه با وی به سلول انفرادی منتقل شد.
این در حالی است که مرخصی این دو نفر از طرف رئیس زندان در تاریخ 20 / 6/ 84 رسما به آنها ابلاغ گشته بود.
خانواده های این زندانیان اتفاقات رخ داده در جریان ملاقات امروز را نوعی صحنه سازی عنوان کردند تا از دادن مرخصی به این دو زندانی به جرم اختلال در نظم زندان و شرارت جلوگیری شود.
همچنین طبق گزارشهای رسیده از زندان اوین ، صاق سیستانی زندانی سیاسی که به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین خلق و پخش اعلامیه 14 سال در زندان به سر برده بود، روز گذشته پس از اتمام مدت محکومیت خود از زندان آزاد شد.
صادق سیستانی 42 ساله ابتدا از سوی دادگاه انقلاب به اعدام و سپس به حبس ابد و بعد از آن با یک درجه تخفیف به 15 سال زندان محکوم شده بود.
بر اساس این گزارش ، وی روز گذشته پس از اتمام دوره ی محکومیت 15 ساله خود از زندان اوین آزاد شد.
تاریخ 2/8/1384کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی

هشدار تونی بلر به رژیم اسلامی در مورد تروریسم و فعالیت اتمی
تونی بلر ، نخست وزیر انگلستان طی مصاحبه ای با تلویزیون اسکای نیوز به جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت اگر رژیم تهران به مقابله جويی با جامعه بین المللی ادامه دهد ، روزهای سخت تری در انتظارش خواهد بود.
نخست وزير انگلستان گفت رژیم تهران باید از دخالت در امور عراق دست بکشد و حمایت خود را از تروریسم قطع کند.
تونی بلر همچنین گفت رژیم تهران باید به الزامات خود در زمینه هسته ای پایبند باشد.
نخست وزیر انگلستان در ادامه افزود رژيم تهران بايد درک كند که احتمال داشتن روابط بهتر با جهان غرب وجود دارد اما تنها بر مبنايی روشن و شفاف.
تونی بلر گفت اگر رژیم تهران از انجام رفتار درست در قبال جامعه بین المللی سر باز زند ، آنگاه شرایط برایش بسیار سخت تر خواهد شد
.

October 24, 2005

وزير كشور رژیم اسلامی : استفاده از ماهواره ممنوع است
به گزارش خبرگزاری حکومتی فارس ، آخوند مصطفی پورمحمدی ، وزير كشور رژیم اسلامی امروز اعلام کرد استفاده از ماهواره ممنوع است و این ممنوعیت ادامه دارد. پورمحمدی گفت مجلس شورای اسلامی سرگرم بررسی در مورد استفاده از گيرنده‌هاي امواج ماهواره‌ اي است.
وی با يادآوري قانون ممنوعيت استفاده از تجهيزات دريافت برنامه از ماهواره گفت تا زمانيكه قانون جديدي وضع نشود، اين ممنوعيت ادامه دارد
.
مرور روزنامه های تهران: 2 آبان
روزنامه های صبح امروز تهران در عنوان های اصلی خود يک روز مانده به تعطيل عزاداری بزرگ در سالروز درگذشت امام اول شيعيان، عنوان های اصلی خود را به اين موضوع اختصاص داده و از سخنرانی های مقامات سياسی و روحانی در اين باره خبر داده اند.
سخنان رييس جمهوری درباره فعاليت های آينده هسته ای، ادامه بحث مبارزه با مفساد اقتصادی و معرفی متخلفان بزرگ، گفتگو پيرامون وزيران آينده و تغييرات دولتی از ديگر مطالب روزنامه های امروز صبح است.
شرق در صدر عنوان های خبری خود از عزاداری های سياسی نوشته . در شروع گزارش شرق آمده است تهران در روز گذشته و جوش ديگرى داشت و ترافيك شبانه شهر شبيه ديگر شب ها نبود، شب قدر، غنيمتى است كه مسلمانان نمى خواهند دقيقه اى از اين شب مبارك را از دست بدهند.
همبستگی با عنوان بزرگ "کوتاه نمی آئيم" سخنان رييس جمهوری را درباره پرونده هسته ای در صدر اخبار خود آورده است.
شرق بخشی از سخنان احمدی نژاد رييس جمهور را درباره پرونده هسته ای ايران در صدر اخبار خود آورده که گفته غربی ها نمی خواهند ايران فناورى هسته اى داشته باشد. به چه دليل ما بايد كوتاه بياييم؟ كجاى قانون و مقررات نوشته ما براى احقاق حق خود بايد به اروپا التماس كنيم.
رييس دولت به نوشته روزنامه ايران با اشاره به اينكه برخلاف ادعاهاى موجود مسئله هسته اى براى ما حاد و بحرانى نيست، گفته برخى مى خواهند القا كنند كه همه چيز به هم ريخته است. دشمنان از بيرون «هو» مى كشند و انتظار دارند ما تصور كنيم اتفاق بزرگى افتاده است. به گفته وى اگر غرب مى توانست به ما ضربه بزند از پيش ما را آگاه نمى كرد، اگر مى بينيد كه ضربه نمى زنند بدانيد كه نمى توانند و هيچ گاه نخواهند توانست.
شرق در خبر ديگری به نقل از منابع مطلع از مخالفت سه كشور اروپايى با پيشنهاد ايران براى اضافه شدن سه كشور چين، روسيه و هند به مذاكرات بر سر پرونده هسته اى ايران خبر داده و نوشته پيش از اين ايران اعلام كرده بود مذاكرات هسته اى خود را تنها به سه كشور اروپايى محدود نكرده و خواستار افزايش طر ف هاى مذاكره خود است و سه كشور چين، روسيه و هند را پيشنهاد داده بود که همراه با آفريقاى جنوبى به گفتگو ها اضافه شوند.
آفتاب يزد با عنوان " مذاکرات هند، روسيه و آمريکا درباره ايران" خبر داده که اين سه کشور بزرگ در هفته اخيز مذاکراتی را برای هماهنگ کردن سياست های خود درباره فعاليت های هسته ای ايران آغاز کرده اند.
خراسان خبر داده که يک کميته عالی مطالعاتی با بررسی دقيق ميزان و سطح تبادلات اقتصادی ايران و همچنين آسيب‌های احتمالی و نيز تمهيد همکاری‌های جايگزين، راهکارهای مقابله اقتصادی با دو کشور کره جنوبی و انگلستان را که در نشست ماه سپتامبر شورای حکام عليه منافع ملی ايران رای دادند، تهيه و پيشنهاد کرده است.
بر اساس گزارش خراسان درمورد ساير کشورهايی که در شورای حکام عليه حقوق قانونی کشورمان موضع گرفته‌اند هم مطالعات مشابهی در دست تهيه است.
اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته انتشار اخباری‌ مبنی‌ بر اينکه‌ دولت‌ ايران‌ تصميم‌ به‌ قطع‌ واردات‌ از برخی‌ کشورها گرفته‌ واکنشهايی‌ را در داخل‌ کشور و بويژه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برانگيخته‌ است‌. به نوشته اين روزنامه برخی از نمايندگان مجلس برخوردهای‌ قهری‌ و چکشی‌ در جهان‌ امروز را قابل‌ قبول‌ ندانسته‌ و آن‌ را دارای‌ تاثيرات‌ منفی‌ در روابط‌ با ساير کشورها می‌دانند.
خراسان نوشته دادستان اهواز شايعه احتمال بمب‌گذاری در چند نقطه اين شهر را کذب محض خواند و گفت: تنها مقاديری موادمنفجره زير پل سوم کيانپارس کشف و ضبط شده است.
همين مقام به نوشته خراسان گفته تاکنون کسی درخصوص انفجارهای اخير دستگير نشده و دو نفری که شناسايی و دستگير شده‌اند مرتبط با بمب‌گذاری‌های خردادماه بودند.
اطلاعات دادستان اهواز از آن جهت مهم است که دو روز پيش وزارت اطلاعات از دستگيری بيش از بيست نفر در ارتباط با انفجارهای اخير اهواز خبر داده و حتی روزنامه های حامی دولت از اعترافات دستگير شدگان درباره رابطه شان با خارج از کشور خبر داده بودند.
خراسان نوشته دادستان اهواز حدود ۲۵نفر از عوامل بمب گذاری های خرداد که دستگير شده اند اعتراف کردند که تحت حمايت بعضی از سرسپردگان رژيم سابق ساکن انگليس بوده‌اند که به صورت تيمی فعاليت می‌کردند.
همزمان با گفته های و اطلاعات دادستان اهواز به نوشته روزنامه ايران رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران با اشاره به انفجارهای اخير اهواز گفت: در مورد انفجارهای اخير، نقش عوامل خارجی مسلم است و در ميان همه عوامل خارجی نقش انگليس از همه قطعی‌تر است.
همين سردار سپاه به نوشته روزنامه ايران از دولت خواسته در روابطش با انگلستان تجديدنظر کند و در اين بين اگر ثابت شد انگليسی‌ها خطايی مرتکب شده‌اند، بايد تنبيه شوند.

احمدی نژاد خطاب به دانشجويان بسيجی
اگر مصالحه اتمی كنيم نقض حقوق بشردرايران در دستورجهانی قرار می‌گيرد

احمدی نژاد برای جمعی از دانشجويان بسيجی كه به مناسبت افطار جمع شده بودند سخنرانی كرد. او دراين سخنرانی كه خواه نا خواه باب طبع بسيجی‌ها ايراد شد تا همچنان احمدی نژاد را از خود بدانند، به نكته بسيار قابل توجهی اشاره كرد. او در ادامه بحث اتمی، كه عملا اعلام يك شرط برای مذاكره با اروپائی‌ها و سازمان انرژی اتمی و زمينه ساز جنجالی تازه درجهان بود، گفت كه اگر اين سوژه(اتمی) را حاكميت كنونی جمهوری اسلامی رها كند آنوقت به دام بحث نقض حقوق بشر در ايران می‌افتد. سخنان فاقد ظرفيت مقام رياست جمهوری را از دهان خود احمدی نژاد بخوانيد:
«... ما بر سر راه‌اندازی UCF اصفهان مصمم هستيم و از آن باز نمی‌گرديم. آن‌ها بايد بدانند كه ديگر دوره‌ای نيست كه بتوانند به ما زور بگويند، پس بايد خودشان را تغيير دهند. اين‌گونه نيست كه ما تصميمی اتخاذ كنيم و بعد از مدتی از آن كوتاه بياييم، بلكه هرچه زمان بگذرد يك پله بالاتر خواهيم رفت و در حال حاضر مذاكرات را بر سر نطنز ادامه خواهيم داد.(اين درحالی است كه اروپا و سازمان انرژی اتمی معتقدند ابتدا بايد طرح اصفهان متوقف شود و مذاكرات از همانجا كه قطع شده بود، يعنی قبل از راه اندازی تاسيسات اصفهان دنبال شود. احمدی نژاد عملا مذاكره بر سر تاسيسات اصفهان را ناهمآهنگ با تيم مذاكره كننده ايرانی رد كرد و تلويحا گفت كه نطنز را هم ايران راه خواهد انداخت. يعنی دو تاسيساتی كه اروانيوم را غنی می‌كند و بحث بر سر آنست كه اين كار می‌تواند به توليد سلاح اتمی درايران بيانجامد.)
احمدی نژاد در ادامه سخنرانی اش گفت:
«ما می‌دانيم كه مساله‌ هسته‌يی برای آن‌ها بهانه‌ای بيش نيست؛ چراكه اگر اين مساله نبود، آن‌ها بر مسائلی چون حقوق بشر تكيه می‌كردند، اما ما می‌دانيم كه آن‌ها از چه چيز ايران نگرانند، آن‌ها اساسا نظام جمهوری اسلامی ايران را برنمی‌تابند.»
(احمدی نژاد البته نگفت كه اگر چنين نقض حقوقی درايران وجود نداشته باشد، چه بيمی از طرح آن می‌تواند وجود داشته باشد. خوب، حقوق بشر را نقض نكنيد كه بهانه‌ای هم نباشد. درست مانند مسئله اتمی، كه اگر ريگی در كفش فرماندهان سپاه نباشد و جهان نيز از افتادن سلاح اتمی بدست القاعده و امثال احمدی نژاد بيم نداشته باشد، هيچ قدرت جهانی نمی تواند مانع سوخت اتمی بومی درايران شود. به اين ترتيب كار از پايه خراب است، يعنی از همانجا در هر دو زمينه و زيربنای كار ويران است و احمدی نژاد خانه روی آنها ساخته! خوب، عملا نشان دهيد كه دنبال سلاح اتمی نيستيد و بيمی هم نداشته باشيد. اين سلاح را شما می‌خواهيد، نه مردم ايران. سلاح اتمی كه برای مردم ايران نان و آب نمی شود. اگر می‌شد برای مردم بد بخت پاكستان نان و آب می‌شد. و اگر نداشتن آن به معنای عقب افتادگی باشد، بايد آلمان و ژاپن اكنون عقب افتاده ترين كشورهای جهان می‌بودند.)
احمدی نژاد در بخش ديگری از سخنرانی خود، يكبار ديگر از كيسه خليفه محاصره اقتصادی را به مردم ايران هديه داد. آنهم در كشوری كه 70 درصد مايحتاج آن وارد می‌شود و اساسا ساختار اقتصادی حاكميت روی تجارت و واردات استوار است. با محاصره اقتصادی ايران تجار و وارد كنندگان سود خود را خواهند برد، آن كه بيش از اكنون لطمه خواهد ديد همان كارگران بيكار و متحصن و معترض و مردم فقيری اند كه 5 ميليون آنها در اطراف شهرهای بزرگ كشور جمع شده اند
.

October 23, 2005

سی نفر در ارتباط با بمبگذاريهای اهواز بازداشت شده اند
جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در گفتگو با شبکه اول تلويزيون اين کشور شمار افرادی را که در ارتباط با بمبگذاری اخير در شهر اهواز، مرکز استان خوزستان بازداشت شده اند، سی نفر اعلام کرد و گفت از بازداشت شدگان مقاديری سلاح و مواد منفجره به دست آمده است.
وی بازداشت شدگان را مرتبط با خارج از کشور اعلام کرد و گفت آنها قصد داشته اند غير از اهواز در يکی ديگر از شهرهای استان خوزستان نيز بمبگذاری کنند.
اظهارات آقای کريمی راد يک هفته پس از روزی صورت گرفت که دو مورد بمبگذاری در بازار شهر اهواز به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن دست کم يکصد تن انجاميد.
سه روز پس از اين انفجارها پليس اهواز از شناسايی و خنثی کردن بمبی قوی و دست ساز زير پل موسوم به گفتگوی تمدنها در اين شهر و کشف بسته ای حاوی هشت مين ضدنفر، حدود يک کيلوگرم تی ان تی، يک عدد نارنجک و مقدار زيادی چاشنی انفجاری در کنار آن خبر داد.
در آن زمان وزير اطلاعات ايران اعلام کرد که بيش از بيست نفر در ارتباط با بمبگذاريهای شنبه گذشته اهواز بازداشت شده اند اما به لحاظ قانونی تا پيش از ارائه پرونده به دادگاه، مجاز نيست اسامی بازداشت شدگان را اعلام کند و تا قبل از پايان تحقيقات و جمع بندی اطلاعات نمی توان به طور مشخص اين بمبگذاريها را به گروه يا جريان خاصی منتسب کرد.
تنها اطلاعاتی که فرمانده نيروی انتظامی ايران به اظهارات وزير اطلاعات اضافه کرد اين بود که متهم اصلی بمبگذاريهای اهواز در ميان مظنونانی که دستگير شده اند نيست.
افزايش آمار بازداشت شدگان از بيست نفر به سی نفر نشان می دهد که دست کم ده نفر از آنان طی چهار روز اخير بازداشت شده اند اما اظهارات وزير دادگستری ايران نشانه ای از اينکه متهمان اصلی ميان بازداشت شدگان جديد باشند به دست نمی دهد.
به گفته وزير کشور ايران، بازداشت شدگان در خارج از مرزها آموزش ديده اند و محموله های انفجاری شان "وارداتی" بوده است.
بمبگذاری در شهر اهواز در ماه روزه داری مسلمانان رخ داده و زمان انفجارها کمی پيش از افطار، يعنی زمان پايان دادن به روزه داری صورت گرفته که از ديد مسلمانان زمانی دارای ارزش معنوی به شمار می رود.
شهر اهواز در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت نيز شاهد چهار مورد بمبگذاری بود که طی آن هفت نفر از جمله يک کودک چهارساله کشته و دهها نفر مجروح شدند.
در آن زمان نيز وزير کشور وقت ايران اعلام کرد که عاملان انفجارهای اهواز گروهی کاملاً حرفه ای و تروريستی بوده اند که امکانات خود را از خارج از مرزها آورده بودند و معاون امنيتی وقت وزارت کشور نيز شيوه بمبگذاريهای اهواز را مشابه روشهای سازمان اطلاعات رژيم سابق عراق (استخبارات) دانست.
در ارتباط با انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز عده ای بازداشت شدند که وزير دادگستری ايران آنان را "ساواکيهای فراری و اعضای خانواده ‌‏های منافقان معدوم" معرفی کرده است.
چند هفته پيش از انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز، اين شهر که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شده بود که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
شهر اهواز چند ماه پس از انفجارهايی که در سطح اين شهر رخ داد شاهد انفجارهای ديگری شد که در اطراف شهر و بر مسير لوله های پنج چاه نفت رخ داد و به آنها آسيب رساند.
علت اين انفجارها که اول سپتامبر گذشته رخ داد، خرابکاری اعلام شد، هرچند همچون انفجارهای پيشين، هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفت، البته چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شدند.
دولت جمهوری اسلامی رسماً دولت بريتانيا را در وقايع شهر اهواز و استان نفتخيز خوزستان دخيل می داند و انگشت اتهام را بسوی سربازان بريتانيايی نشانه رفته است که در آن سوی مرز و در خاک عراق استقرار دارند.
دولت بريتانيا اين اتهام را بشدت رد کرده و انفجارهای اهواز را محکوم دانسته است.

ساندی تلگراف
جان بولتن: حل مسئله ايرانتعلل سازمان ملل راامريكا مستقيما جبران می‌كند
ساندی تلگراف به تاريخ10/18/05 در مقاله هشدار دهنده، باعنون « Are we going towar withIran? ByDanPlesch » نوشت: ورود سازمان ملل به مناقشه اتمی ايران، شايد آخرين شانس برای جلوگيری از يك جنگ در ايران باشد. جان بلتون نماينده امريكا در سازمان ملل معتقد است هرگونه تعلل سازمان ملل در برخورد با ايران به اعتبارسازمان ملل لطمه خواهد زد و بهمين دليل امريكا برای حل مشكل ايران خود اقدام خواهد كرد.
ساندی تلگراف اضافه می‌كند: اين اظهارات درحالی مطرح می‌شود كه چند روز پيش از آن، وزير خارجه انگلستان حمله نظامی به ايران را رد كرده بود و خانم رايس وزيرخارجه امريكا نيز گفته بود حمله نظامی به ايران گزينه قطعی امريكا نيست و اين كشور روی اين گزينه اصرار ندارد. سازمان انرژی اتمی نيز گفته است ايران عليرغام ادامه برخی فعاليت‌های اتمی مخفی تاكنون از قوانين منع سلاح كشتارجمعی عدول نكرده است.
نتيجه‌ای كه ساندی تلگراف در پايان اين مقاله می‌گيرد چنين است: در جمعبندی تمام اين اظهارات، آنچه قطعی به نظر می‌رسد آنست كه امكان برخورد نظامی با ايران افزايش يافته است.

October 22, 2005


مرور هفته نامه های ايران: ۲۹ مهر

نشست اصلاح طلبان در تهران، تلاش جناح های سياسی برای راه اندازی کانال های تلويزيونی ماهواره ای، افزايش اختيارات مجمع تشخيص مصلحت با اجرای آئين نامه نظارت بر قوای سه گانه، مذاکرات هسته ای، تيرگی روابط ايران و بريتانيا و ۱۶ ميليون مين خنثی نشده در ايران مهمترين عناوين هفته نامه های چاپ تهران است.
اولين نشست گسترده اصلاح طلبان که از سوی نمايندگان اقليت مجلس برپا شده بود، بر خلاف پيش بينی ها بدون حضور چهره های سرشناس برگزار شد.
محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق، اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت، مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس، غلامحسين کرباسچی شهردار سابق و عبدالله نوری وزير اسبق کشور در اين جلسه حضور نيافتند.
اميد جوان در عنوان اصلی خود از اين که سران اصلاح طلب در اولين همايش ائتلاف حاضر نشدند، تيتر زده: "ائتلاف اصلاح طلبان، شايد وقتی ديگر."
برخی نشريات اين موضوع را نشانه تشتت در ميان اصلاح طلبان ارزيابی کرده اند، اما اميد جوان از قول محمد علی ابطحی، معاون دولت اصلاحات وضعيت جبهه مقابل اصلاح طلبان را مشکل تر توصيف کرده و گفته است: "سی ميليون نفری که در انتخابات به رئيس جمهور کنونی رای ندادند، به اضافه کسانی که در مخالفت با رقيب احمدی نژاد در مرحله دوم به اميد اصلاح وضعيت سياسی و اقتصادی به او رای دادند، نياز به سازمان دهی دارند."
شما، ارگان حزب موتلفه، در سرمقاله اين شماره از اصولگرايان خواسته است همچون اصلاح طلبان که در صدد سازماندهی مجدد خود هستند به بازسازی خود بپردازند زيرا به نوشته اين نشريه، جريان های ايستا و تحول ناپذير سرنوشتی جز انزوا و مرگ سياسی ندارند.
تب ماهواره
صدا در عنوان اصلی خود راه اندازی کانال های ماهواره ای از سوی برخی گروه های اصلاح طلب را بررسی کرده و نوشته است: "با روی آوردن جناح های سياسی ايران به تاسيس شبکه های ماهواره ای، مقامات فرهنگی در ايران يا مجبور به تجديد نظر در ممنوعيت ماهواره خواهند شد و يا اين که امکاناتی را برای راه اندازی شبکه های راديو- تلويزيونی خصوصی در داخل ايران فراهم خواهند آورد."
مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس در حال راه اندازی شبکه تلويزيونی است که گفته می شود اول دی پخش برنامه های خود را آغاز خواهد کرد. در کنار فعاليت هايی که برای راه اندازی اين شبکه تلويزيونی در دست انجام است، برخی گروه های اصلاح طلب و برخی گروه های تندرو مثل حزب الله نيز به فکر ايجاد کانال های ماهواره ای هستند.
اين اقدامات در حالی صورت می گيرد که بر اساس قانون، استفاده از تجهيزات دريافت برنامه های ماهواره ای در ايران ممنوع است و دارندگان اين تجهيزات که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود، از نظر قانون مجرمند و مجازات خواهند شد.
بن بست هسته ای
واگذاری بخشی از اختيارات رهبر ايران در زمينه نظارت بر قوای سه گانه به مجمع تشخيص مصلحت نظام که هاشمی رفسنجانی رياست آن را بر عهده دارد با واکنش های متفاوتی رو به رو شده است.
به نوشته صدا، برخی افزايش اختيارات مجمع را "دلجويی از هاشمی" تلقی کرده و عده ای نيز آن را "راهی برای جلوگيری از تسلط يکپارچه جناح برنده انتخابات رياست جمهوری" تعبير کرده اند.
با توجه به بن بست مذاکرات هسته ای، صدا احتمال داده که مسئوليت مذاکرات هسته ای به مجمع تشخيص مصلحت واگذار شود.
اميد جوان نيز در گزارش هفتگی اش نسبت به قرار گرفتن در دو راهی تحريم يا پذيرش قطعنامه هشدار داده و پيشنهاد کرده مذاکرات هسته ای را به "شورايی ملی و فراگير" واگذار شود.
ياداشت نويس اين هفته نامه تاکيد کرده است: "اصرار بر حقانيت ما و ابطال ديدگاه غرب راهی نمی گشايد و شعار و ادعا در باره چرخه سوخت و دل خوش کردن به موضع کشورهای ديگر و وتوی نهايی چين و روسيه خوش خيالی است."
در حالی که موج مخالفت ها با روند مذاکرات هسته ای در ايران رو به افزايش است، يالثارات ارگان انصار حزب الله در عنوان اصلی خود اصلاح طلبان را به نفاق و تفرقه افکنی متهم کرده و تيتر زده است: "ستون پنجم دشمن نشويد، غرب ديگر روی شما حساب نمی کند."
به نوشته يالثارات، غربی ها از ملی شدن صنعت هسته ای به هراس افتاده اند به همين دليل به عوامل داخلی خود ماموريت داده اند در اجماع هسته ای ايرانيان تزلزل ايجاد کنند.
پرتو سخن که که ديدگاه های آيت الله مصباح يزدی را ترويج می کند، در سرمقاله اين شماره مذاکره در باره پرونده هسته ای را منافع ملی خوانده و توصيه کرده ايران نبايد برای از سرگيری مذاکره هسته ای با کشورهای اروپايی و غير اروپايی هيچ پيش شرطی را بپذيرد، حتی توافق نامه پاريس را که به عقيده سرمقاله نويس اين هفته نامه بارها از سوی کشورهای اروپايی نقض شده است.
تيرگی روابط
ايران جمعه گزارشی در باره انفجارهای اهواز چاپ کرده و از دستگيری بيست نفر مظنون به دست داشتن در انفجار ها خبر داده است.
ارگان خبرگزاری دولتی ايران در باره اين افراد توضيح بيشتری نداده اما از قول غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات نوشته است : "وقتی پرونده اين افراد به دادگاه رفت، مشخصات آنها اعلام می شود."
در حالی که مقامات بريتانيا و ايران يگديگر را به دست داشتن در ناآرامی های عراق و انفجارهای اهواز متهم کرده اند، ايران جمعه نوشته است: "پس از اجلاس شورای حکام روابط ايران و بريتانيا رو به تيرگی گذاشته و حتی سفر هيات تجاری بريتانيا نيز به ايران لغو شده است."
قاتلان پنهان
هفته نامه سلامت از وجود ۱۶ ميليون مين در ايران خبر داده است که از جنگ هشت ساله با عراق بر جای مانده و روزانه دو نفر بر اثر انفجار مين مجروح می شوند.
به نوشته سلامت، ايران بعد از مصر دومين کشور آلوده به مين در دنياست و نزديک به سه ميليون هکتار از مناطق غربی ايران آلوده به مين است.
با گذشت نزديک به هفده سال از پايان جنگ تنها يک ميليون و ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق آلوده به مين پاکسازی شده است و اگر همين روال ادامه يابد خنثی سازی مين ها دهها سال طول خواهد کشيد.
وسعت مناطق آلوده به مين و اعتبارات ناکافی علت اصلی کندی پاکسازی مناطق آلوده است و سلامت پيشنهاد کرده برای سرعت بخشيدن به پاکسازی مناطق آلوده از سازمان های بين المللی درخواست کمک شود
.

همكاری‌های اتمی ايران با بازرسان سازمان انرژی اتمی

همزمان با سخنان وزيرخارجه امريكا در كنگره اين كشور و اشاره پرابهام وی به پيگيری مدل افغانستان برای ايران از سوی جورج بوش، خبرگزاری رويتر از وين و برلين (پايتخت‌های آلمان و اطريش) گزارش داد: در سفر بازرسان انرژی اتمی به ايران مقامات اتمی جمهوری اسلامی – كه عموما سپاهی هستند- بيش از تمام موارد گذشته با اين بازرسان همكاری كردند.
اين گزارش، همچنين همزمان شد با سخنرانی تند و تيز رهبر جمهوری اسلامی درتهران كه ظاهرا با مصرف داخلی سخنان شددای در دفاع از فعاليت‌های اتمی كرد و خود را همسو با فرماندهان نظامی و دولت احمدی نژاد نشان داد.
رويتر در گزارش خود كه 20 اكتبر روی شبكه‌های جهانی قرار گرفت نوشت:
« به احتمال زياد آژانس بين المللی انرژی اتمی در نشست ماه آينده خود برای بررسی مجدد پرونده اتمی ايران روی ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت ارجاع پافشاری نخواهد كرد. بازسان انرژی اتمی در سفر اخيرشان به ايران از همكاری‌های جدی مقامات و دولت جديد گزراش كرده و تاكيد كرده اند كه آنها در ديدارهای اين سفر دسترسی آسان تری به تاسيسات اتمی ايران داشته اند و ديدارها نيز به نسبت گذشته مثبت تر بوده است و مدارك زيادی را اين بار ارائه داده اند.
يك مقام سياسی غرب گفت كه به نظر ميرسد كه گزارش آژانس بين المللی ازايران منفی نخواهد بود و يكی ازمقامات سه كشور اروپايی نيز گفت كه بنظر می‌رسد ايران همه تلاش‌های خود را برای اينكه پرورنده اتمی اين ايران به شورای امنيت ارجاع نشود بكار گرفته و زير فشار بين المللی همكاری بيشتری با فرستادگان سازمان انرژی اتمی كرده اند
.

آينده ايران از نگاه امريكا3 خبر مهمی هفته كه همديگر را كامل كردند

هفته گذشته با 3 خبر مهم خارجی اما در ارتباط مستقيم با آينده ايران و طرح‌های امريكا پايان يافت
1- پيشنهاد دو تن از محققان طرح‌های استراتژيك و نظامی امريكا به كاخ سفيد، كه در آن تاكيد كردند مقابله با اتمی شدن ايران آسان تر از مقابله با ايران اتمی است،
2- طرح وتاكيد موسسه براندازی "اينترپرايز" به رهبری "مايكل لدين" كه برای نخستين بار به كاخ سفيد توصيه كرد به در اقليت بودن فارس‌ها در ايران و حمايت از قوميت‌ها در ايران توجه كند و در طرح‌های خود برای آينده ايران به آن توجه داشته باشد،دراين موسسه برخی كارشناسات و چهره‌های شناخته شده كه درسالهای اخير از ايران خارج شده و با ساختار جمهوری اسلامی آشنائی كامل دارند، عضو هستند و برخی مقامات امنيتی از ايران گريخته بصورت منبع اطلاعات در حاشيه آن قرار گرفته اند3- و سرانجام سخنرانی و پرسش و پاسخ وزير خارجه امريكا در برابر كنگره اين كشور، كه در حقيقت حاصل و جمع بندی تورسياسی وی به افغانستان و عراق و سپس لندن - مسكو- لندن بود. او نيز برای اولين باره اشاره به مدل افغانستان برای ايران كرد. طرح و پيشنهادی كه تاكنون درباره آن در هيچ كجا صحبت نشده بود و ظاهرا اكنون و با روی كار آمدن گرايش‌های طالبانی در جمهوری اسلامی، امريكا روی آن حساب باز كرده است. يا پس از روی كارآمدن مجلس و دولت جديد جمهوری اسلامی چنين محاسبه‌ای در دستور كار قرار گرفته و يا از قبل اين نقشه را داشته و به روی كار آمدن چنين مجلس و دولتی كمك كرده اند. امری كه بسياری از صاحبنظران بدبين تر نسبت به كارشكنی در راه اصلاحات و دولت خاتمی روی آن تاكيد دارند و معتقد آن مقابله يك توطئه امريكائی- انگليسی برای ريشه دار نشدن اصلاحات و ماندن جمهوری اسلامی بوده است.
از ميان اين سه خبر كه در واقع با هم در پيوند نيز هستند، ظاهرا خبر "آ سان تر بودن مقابله با اتمی شدن ايران بجای مقابله با ايران اتمی» برای بسياری از محافل و در ميان برخی شخصيت‌های سياسی داخل و خارج از كشور يك "شوك" سياسی بود. پيك نت اولين سايت فارسی بود كه فشرده و خلاصه اين طرح را بلافاصله در چند جمله كه جان كلام بود، در عنوان اول خود منتشر كرد. در فاصله‌ای اندك سايت فارسی بی. بی. سی برداشت ديگری از اين خبر را منتشر ساخت كه باحتمال زياد به ترديد‌ها كمك كرد و به همين دليل پيك نت چندين ايميل با درخواست تطبيق و تدقيق موضوع دريافت داشت. 24 ساعت بعد، با توجه به حساسيتی كه اين نوع مطالب در داخل كشور دارد، عليرغم همه محدوديت‌هائی كه خبرگزاری‌های داخلی دارند، آنها نيز توصيه دو كارشناس وزارت دفاع امريكا را ترجمه و منتشر كردند. از جمله سايت خبرگزاری دانشجوئی ايران "ايسنا" كه از بيم فشارهای قاضی مرتضوی اين متن را ترجمه لغت به لغت كرده و لابلای آن هم اظهار نظرهايی مطابق سياست‌های جمهوری اسلامی گنجانده بود.
ترجمه ايسنا كه در اساس و با توجه به حساسيت حاكميت روی چنين موضوعاتی با دقت چند جانبه تهيه شده بود، خبر پيك نت را تائيد كرد و معلوم شد مترجم خبر در سايت‌بی‌بی سی شتابزده چند خطی را از اين طرح ترجمه و منتشر كرده است.
با توجه به حساسيت‌هائی كه نشان داده شد و در پاسخ به‌ای ميل‌هائی كه دريافت داشته بوديم، نكات اساسی و مورد نظر طرح مذكور را از روی سايت خبری ايسنا نيز در زير می‌آوريم:

«ايسنا- خبرگزاری رويتر گزارش داد، دو محقق آمريكايی كه به پنتاگون مشاوره می‌دهند، با ادعای اين كه ايران قصد دارد به سلاح هسته‌يی دست يابد، گفته‌اند ممكن است آمريكا بازدارندگی در برابر يك ايران مسلح به سلاح هسته‌يی را كم‌هزينه‌تر از خلع برنامه‌ی هسته‌يی اين كشور در نظر بگيرد.
در گزارشی كه جوديت يافه و چارلز لوتز، دو محققی كه به پنتاگون مشاوره می‌دهند و بودجه‌ تحقيقاتی‌شان را دولت آمريكا فراهم می‌كند، تهيه نموده‌اند، آمده است: آيا آمريكا می‌تواند با ايران مسلح به سلاح هسته‌يی زندگی كند؟ به رغم لفاظی‌هايش ممكن است اين كشور گزينه‌ ديگری نداشته باشد.
اين دو محقق در گزارش‌شان افزودند، احتمال عقب‌راندن ايران از برنامه‌ هسته‌يی‌اش در زمانی كه سلاح هسته‌يی توليد كند، كمتر از (احتمال) جلوگيری از آن در مرحله‌ اول است و هزينه‌های بازگرداندن ممكن است بالاتر از هزينه‌های بازدارندگی و محدود كردن يك ايران هسته‌يی باشد
. »

October 21, 2005


ارزيابی گزارشگران بدون مرز از آزادی بيان در ايران
سازمان گزارشگران بدون مرز که در زمينه گسترش آزادی بيان در جهان فعاليت می کند در گزارش ساليانه خود از آزادی رسانه ها در جهان، ايران را از لحاظ برخورداری از آزادی بيان در مقام يکصد و شصت و چهارم در ميان يکصد و شصت و هفت کشور جهان قرار داده است.
بنابر گزارش اين سازمان، اريتره، ترکمنستان و کره شمالی تنها کشورهايی اند که از سطح پايينتری از آزادی بيان نسبت به ايران برخوردارند.
اين در حالی است که وضعيت برخی کشورها از لحاظ برخورداری از آزادی بيان اساساً در گزارش گزارشگران بدون مرز نيامده و دليل آن عدم دسترسی به اطلاعات اعلام شده است.
گزارشگران بدون مرز ايران را از لحاظ برخورداری از آزادی بيان، بدترين کشور خاورميانه دانسته اند.
لين طحينی، مسئول امورخاورميانه و شمال آفريقا در سازمان گزارشگران بدون مرز در گفتگو با بی بی سی دليل اصلی ارزيابی ايران به عنوان بدترين کشور خاورميانه از لحاظ آزادی بيان را زندانی بودن هفت روزنامه نگار در اين کشور و بويژه قضيه اکبر گنجی می داند که طی ماههای گذشته اعلام اعتصاب غذا کرده و به گفته وکلا و خانواده اش در وضعيت جسمی وخيمی در زندان انفرادی به سر می برد اما با وجود اينکه نهادها و شخصيتهای مهمی همچون اتحاديه اروپا و دبيرکل سازمان ملل متحد خواهان آزادی فوری او شده اند، دستگاه قضائی ايران حاضر نشده است از چند ماه باقيمانده از دوران حبس او صرف نظر کند.
اما اطلاق عنوان بدترين کشور ايران به خاورميانه در حالی است که گزارشهای منابع مختلف از وضعيت رسانه ها در ايران حاکی از اين است که ايران در مقايسه با بسياری از کشورهای خاورميانه دست کم از نظر تعداد نشريات و وابستگی آنان به دولت و همچنين استانداردهای روزنامه نگاری و آزادی روزنامه نگاران در نشر گزارشها و تحليلهای خود در شرايط بسيار مناسبتری قرار دارد.
برای نمونه در کشور سوريه که گزارشگران بدون مرز آن را از لحاظ برخورداری از آزادی بيان در شرايط بهتری از ايران ارزيابی کرده، مطبوعات مستقل تقريباً وجود ندارد و مقايسه رسانه های آن با رسانه های حاکی از سطح بالاتری از خودسانسوری نسبت به ايران است.
اگرچه ايران از لحاظ تعداد روزنامه نگاران زندانی، بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه به شمار می رود، اما دليل اينکه تعداد روزنامه نگاران زندانی در ديگر کشورهای اين منطقه کمتر از ايران است را می توان در اين واقعيت سراغ کرد که در مطبوعات بسياری از کشورهای خاورميانه اساساً امکان انتقاد از حکومت وجود ندارد تا کسی به دليل آن از زندان سر در بياورد.
خانم طحينی از گزارشگران بدون مرز به موضوع شديدتر بودن خودسانسوری در برخی ديگر کشورهای خاورميانه همچون ايران اذعان دارد و در عين حال اعتراف می کند که امکان در نظر گرفتن عامل خودسانسوری در ارزيابی وضعيت آزادی بيان در اين قبيل کشورها در کنترل گزارشگران بدون مرز نيست.
وی در عين حال تأکيد می کند که فهرست گزارشگران بدون مرز که کشورها از لحاظ برخورداری از آزادی بيان در آن درجه بندی شده اند ارتباطی به سطح کيفی رسانه ها در اين کشورها ندارد.
آن گونه که خانم طحينی توضيح می دهد، روش گزارشگران بدون مرز برای ارزيابی وضعيت آزادی بيان در کشورها اين است که پرسشنامه هايی را برای چهارده تشکل مستقل که در زمينه آزادی بيان در نقاط مختلف جهان فعاليت می کنند و همچنين يکصد و سی گزارشگر که در سراسر جهان دارد ارسال می کنند و بر اساس پاسخهای آنان به کشورهای مختلف امتياز می دهند و از طريق اين امتيازها کشورها را درجه بندی می کنند.
پرسشنامه گزارشگران بدون مرز عمدتاً بر نحوه برخورد با روزنامه نگاران، بخصوص برخوردهای خشونت آميز و مسائلی همچون حبس و پيگرد قضائی که برای روزنامه نگاران پيش می آيد تأکيد می کند و عوامل مهم ديگری که به ذات رسانه ها باز می گردد، همچون سانسور و ميزان استقلال نشريات در آن از اهميت کمتری برخوردار است.

هشدار رايس به سوريه و ايران
سخنگوی وزرات خارجه ايران می گويد مذاکرات مستقيم ديپلماتيک با آمريکا در دستور کار ايران قرار ندارد.
کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا روز چهارشنبه 19 اکتبر گفته بود که آمريکا می کوشد از راههای ديپلماتيک رفتار ايران و سوريه را تغيير دهد.
حميد رضا آصفی گفت که درخواست آمريکا با رويکرد و عملکرد اين کشور تناسبی ندارد.
خانم رايس که در کميته روابط خارجی سنای آمريکا سخن می گفت در عين حال تاکيد کرده است که اين بر عهده ايران و سوريه است که تصميم بگيرند می خواهند جانب جنگ را انتخاب کنند يا راه صلح را بروند.
خانم رايس گفت که سوريه و ايران به پيکارجويان در عراق راه می دهند و به آنها ياری می رسانند.
وزيرخارجه آمريکا گفت که به دنبال راهی از طريق سازمان ملل متحد است تا عليه سوريه به دليل دخالتهای ادعايی در لبنان و کمک به شورشگری در عراق اقدام شود.
وی احتمال انتخاب گزينه نظامی را در مقابل سوريه و ايران رد نکرد:
"من فکر نمی کنم که رئيس جمهوری هيچ گزينه ای را در باره هر چه به کاربرد نيروی نظامی مربوط باشد کنار بگذارد."
خانم رايس در سفر اخير خود به اروپا در باره برنامه اتمی ايران به گفتگو با مقام های اروپايی پرداخت که از حساسيت برانگيزترين مسائل در سياست های ايران است.
ماه گذشته شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی با تصويب قطعنامه ای خواستار تعليق مجدد آن فعاليت ها از سوی ايران شد و راه را برای ارجاع ايران به شورای امنيت هموار کرد.
آمريکا و اروپا می خواهند درباره راه های جلب حداکثر حمايت بين المللی برای حفظ فشار بر ايران جهت اطاعت از خواسته های آژانس بين المللی اتمی به گفتگو و تبادل نظر بپردازند.
دولت ايران هفته گذشته گفت از شروع مجدد و نامشروط مذاکرات با اروپايی ها استقبال می کند.
سخنگوی وزرات خارجه ايران در باره ادعای آمريکا مبنی بر دخالتهای ايران در عراق چيزی نگفت.

October 20, 2005

فراخوان برای گردهمايی و تظاهرات در روز 16 آذر
جمعی از دانشجویان و مبارزین درونمرز برای گردهمايی و برگزاری تظاهرات در روز 16 آذر در تهران و دیگر شهرهای ایران فراخوان داده اند


اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع سنا
کوندالیزا رایس ، وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ، رژیمهای تهران و دمشق را به حمایت از شورشیان در عراق متهم کرد و گفت سوریه و رژیم تهران به تحریک شورش در عراق دامن می زنند و به شورشیان کمک می رسانند.
خانم رایس در پاسخ به سئوال برخی نمایندگان در مورد واکنش ایالات متحده به دخالت های رژیمهای تهران و دمشق گفت آمريكا راههای ديپلماتيک را برای تغيير رفتار اين دو رژیم مورد استفاده قرار داده است و در مورد سوریه افزود آمریکا به اتخاذ گامهای جدید دیپلماتیک علیه رژیم دمشق دست زده است.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت آمریکا تلاش می کند با تصویب قطعنامه ای در شورای امنیت سازمان ملل ، مجازات های سنگینی را علیه رژیم سوریه اعمال کرده و این رژیم را کاملا منزوی نماید.
وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت بسیاری از شورشیان از طریق فرودگاههای سوریه وارد عراق می شوند.
خانم رايس در سخنان خود گزينه نظامی عليه رژيمهای جمهوری اسلامی و سوريه را منتفی ندانست و گفت تصور نمی کند رئيس جمهور آمريكا ، هيچيک از گزينه های موجود از جمله گزينه نظامی را از ميان بردارد
.

مرور روزنامه های تهران: 28 مهرماه

روزنامه های صبح آخرين روز هفته تهران در عنوان های اصلی خود محاکمه صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق را منعکس کرده و همراه با گزارش هايی پيرامون قطعنامه عليه سوريه، احتمال منع واردات از بريتانيا و کره جنوبی و سفر فرستادگان ايران برای جلب نظر کشورهای مختلف به پرونده هسته ای به عنوان اخبار مهم خود منتشر کرده اند.
اعتماد با عنوان آغاز بزرگترين محاکمه سياسی قرن بيست و يکم گزارشی از اولين جلسه دادگاه رسيدگی به اتهامات صدام حسين را در صدر اخبار خود آورده و کيهان خبر داده که سخنگوی وزارت خارجه از آغاز به کار دادگاه محاکمه صدام ابراز خوشحالی کرده و از صدام به عنوان فردی نام برده است که که در طول سال های متمادی حکومت ديکتاتوری و راه اندازی دو جنگ بزرگ در اين منطقه، مرتکب جنايات عليه بشريت و به ويژه ملت های عراق، ايران و کويت شده است.
آفتاب يزد در صدر اخبار خود از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که ممکن است عليه سوريه صادر شود به عنوان بمب سوری ياد کرده و نوشته از سوی منابع مطلع، حافظ و بشار اسد رييس جمهوران سابق و فعلی سوريه متهم هستند و گرچه همزمان با خودکشی وزير اطلاعات سوريه که متهم اصلی پرونده قتل نخست وزير سابق لبنان شده بود، بشار اسد رييس جمهوری سوريه اعلام داشته است که برای يافتن عوامل ترور رفيق حريری همکاری خواهد کرد اما با اين وجود از سوی آمريکا و فرانسه خود وی متهم شده است که در اين مورد همکاری نمی کند.
شرق از زبان دبير شورای عالی امنيت ملی در بازگشت از سفر آفريقای جنوبی نوشته جمهوری اسلامی نسبت به ازسرگيری مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپايی بدبين نيست، ولی اجازه نمی دهد ديگران چارچوب مذاکرات را تعيين و به ايران تحميل کنند.
به نوشته خراسان يکی از نمايندگان مجلس از جلسه سران نظام در روزهای پايانی دولت خاتمی خبر داده و از نحوه اداره بحران هسته ای انتقاد کرده است .
خراسان نوشته حسين شيخ ‌الاسلام نماينده تهران گفته است اين بحران، از سخنرانی ۲۲ بهمنی شروع شد که ما اعتراف کرديم و افزوده، حالا يک منافقی، يک جاسوسی، يک چيزی را طرح کرده، هيچ دليلی نداشت که ما اعتراف کنيم و رفت تا آنجا که می ‌خواست به يک طرح سه فوريتی برای پيوستن به پروتکل الحاقی تبديل شود که خوشبختانه با درايت بزرگان جلوی آن گرفته شد.
جوان در گزارشی به نقل از منابع غير رسمی مذاکرات مسئول پرونده هسته ای ايران در آفريقای جنوبی را بسيار مثبت ارزيابی کرده و نوشته يکی از معاونان وزارت خارجه راهی آسيای دور و کشورهای مالزی و اندونزی شده و معاون اروپا و آمريکای وزارت خارجه هم عازم کشورهای آمريکای لاتين شده است تا بحث استفاده صلح آميز ايران از نيروی هسته ای را مطرح کنند.
همين روزنامه گزارش داده که مهدی صفری، که نماينده ويژه رييس جمهور هم هست، با نخست وزير سنگاپور ديدار کرده است و همه جا سخن درباره پرونده هسته ای ايران است.
شرق نوشته انتشار اخباری حاکی بر اين که ايران واردات کالا های انگليسی و کره جنوبی را به تهران ممنوع کرده است با اظهارنظر رييس دفتر رييس جمهوری روبرو شد که گرچه اين خبر را تاييد نکرد، اما تلويحاً در اين خصوص اظهار داشت که روابط اقتصادی با ديگر کشور ها براساس موازنه سياسی تنظيم می شود.
روزنامه ايران نوشته انتشار خبر تحريم کالاهای انگليسی و کره ای توسط ايران، بسياری از واردکنندگان و نمايندگی شرکت های کره ای و انگليسی را به تب و تاب وا داشت.
به نوشته روزنامه ايران منشأ اين خبر به حدود دو هفته پيش بر می گردد و ناشی از برخورد انگليس و کره با قضيه پرونده هسته ای ايران در شورای حکام است

October 19, 2005

يک بمب قوی در اهواز خنثی شد
پليس ايران از شناسايی و خنثی کردن يک بمب قوی و دست ساز که گفته می شود زير پايه يکی از پلهای شهر اهواز جاسازی شده بود، خبر داده است. اين خبر سه روز پس از انفجارهای اين شهر که دست کم شش کشته و بيش از يکصد زخمی به جای گذاشت، اعلام می شود.
مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچنان "دولتهای خارجی" را در وقايع شهر اهواز و استان نفت خيز خوزستان دخيل می دانند و انگشت اتهام را به سوی سربازان بريتانيايی که در آنسوی مرز و در خاک عراق استقرار دارند، نشانه رفته اند. دولت بريتانيا اين اتهام را به شدت رد کرده و انفجارهای اهواز را محکوم دانسته است.
تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی به نقل از پليس ايران اعلام کرد که ماموران، عصر روز دوشنبه در پی دريافت اطلاعات از سوی شهروندانی که يک بسته مشکوک را زير پايه پل پر رفت و آمد "گفتگوی تمدنها" ديده بودند، بمبی را شناسايی و خنثی کرده اند.
بر اساس اين گزارش، بسته کشف شده حاوی هشت مين ضدنفر، حدودد يک کيلوگرم تی ان تی، يک عدد نارنجک و مقدار زيادی چاشنی انفجاری بود و با موفقيت خنثی شده است.
مقامهای دولتی از جمله يک مقام ارشد در استانداری خوزستان اعلام کردند که اين بمب با هدف تخريب پل سوم کيانپارس که مناطق شرقی و غربی اهواز را در دو سوی رود کارون به هم متصل می کند، کار گذاشته شده بود.
غلامرضا شريعتی، معاون سياسی استانداری خوزستان به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفت هنوز کسی در ارتباط با اين "عمليات خرابکارانه" دستگير نشده است.
در همين حال، مقامات بلندپايه امنيتی و انتظامی ايران از دستگيری گروهی از مظنونان خبر می دهند هرچند گفته می شود "متهم اصلی" را هنوز در اختيار ندارند.
غلامرضا محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران خبر داد که تاکنون بيش از بيست نفر در ارتباط با انفجار دو بمب که روز شنبه به فاصله چند دقيقه در بازار شهر اهواز رخ داد، بازداشت شده اند.
آقای محسنی اژه ای گفت که به لحاظ قانونی تا پيش از ارائه پرونده به دادگاه، مجاز نيست اسامی افراد را اعلام کند و به جزئيات حادثه بپردازد. او گفت تا قبل از پايان تحقيقات و جمع بندی اطلاعات نمی توان به طور مشخص، اين بمبگذاری ها را به يک گروه يا جريان منتسب کرد.
بريتانيا متهم می شود
اين درحالی است که برخی مقامات ايرانی، از جمله رئيس جمهور ايران بلافاصله پس از انفجارهای اهواز، وقوع اين حوادث را با بريتانيا و حضور نيروهای نظامی اين دولت در مرز عراق مرتبط دانستند.
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران روز دوشنبه استقرار نيروهای بريتانيايی در مناطق جنوبی عراق را مايه ناامنی برای مردم ايران و عراق دانست و گفت: "ما به نيروهای انگليسی در ارتکاب اقدامات تروريستی به شدت مشکوک هستيم."
آقای احمدی نژاد اظهار داشت: "ماموران اطلاعات و امنيت ايران، در موارد قبلی نيز به ردپای انگليس در اين توطئه برخورد کرده اند."
فرانسيس هريسون، گزارشگر بی بی سی در تهران می گويد که اين سخنان رئيس جمهور در عناوين اصلی اغلب روزنامه های ايران برجسته شده و دشمنی با بريتانيا در سرمقاله های تندوتيز روزنامه های محافظه کار بالا گرفته است. هرچند که در روزهای اخير حتی نشريات ميانه روتر نيز نوشته اند که اگر اتهامات درباره دخالت بريتانيا در بمبگذاريها ثابت شود، از واکنش تلافی جويانه پشتيبانی می کنند.
باوجود اين، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهارات رئيس جمهور ايران را به معنای "دست داشتن انگليسی ها در انفجار اهواز" ندانست و گفت سخنان آقای احمدی نژاد صرفا اشاره به "سرنخهايی" بوده که حکومت ايران به آن "مشکوک" است.
در همين حال وزير کشور ايران با تاييد خبر دستگيری گروهی از مظنونان، گفت اين افراد در خارج از مرزها آموزش ديده و سپس به کشور آمده اند و محموله های انفجاری نيز "وارداتی" بوده اند.
مصطفی پورمحمدی گفت به جز دو بمبی که روز شنبه منفجر شد و بمب ديگری که روز دوشنبه خنثی شد، "ردهايی را نيز پيدا کرده ايم که نشان می دهد قصد داشته اند که محموله های ديگری را در نقاط ديگر به کار گيرند که اين محموله ها کشف شده است".
وزرای کشور و اطلاعات ايران، روز سه شنبه به همراه فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در جلسه کميسيون امنيت ملی پارلمان حضور يافتند تا به بررسی حوادث اهواز بپردازند.
علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس ايران پس از اين جلسه در گفتگو با خبرنگاران گفت سلاح و مواد منجره ای که در حوادث اهواز به کار رفته، "همان موادی بوده که در محل استقرار نيروهای انگليسی بوده است" و به صورت قاچاق وارد ايران شده است.
فرمانده نيروی انتظامی ايران نيز گفت که در ارتباط با انفجارهای اخير اهواز، اشخاص مظنونی دستگير شده اند اما "متهم واقعی" در اختيار پليس نيست. اما او افزود که در ارتباط با بمبگذاريهای قبلی که بهار سال جاری در اهواز رخ داد، پرونده در وزارت اطلاعات بررسی می شود و به گفته او "در آنجا نوعی احتمالات و ردپاهايی از انگليس ديده شده که در حال بررسی است تا اطلاعات تکميلتر شود".
اهواز؛ شهر ناآرام
قربانيان انفجارهای اهواز، روز دوشنبه در حالی به خاک سپرده شدند که بيم آن می رود رقم کشته شدگان با افزوده شدن برخی مجروحانی که همچنان در شرايط وخيمی به سر می برند، بالاتر برود.
بمبگذاری در شهر اهواز در ماه روزه داری مسلمانان رخ داده و زمان انفجارها کمی پيش از افطار، يعنی زمان پايان دادن به روزه داری صورت گرفته که از ديد مسلمانان زمانی دارای ارزش معنوی به شمار می رود.
شهر اهواز در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت نيز شاهد چهار مورد بمبگذاری بود که طی آن هفت نفر از جمله يک کودک چهارساله کشته و دهها نفر مجروح شدند.
در آن زمان، وزير کشور وقت ايران اعلام کرد که عاملان انفجارهای اهواز گروهی کاملاً حرفه ای و تروريستی بوده اند که امکانات خود را از خارج از مرزها آورده بودند و معاون امنيتی وقت وزارت کشور نيز شيوه بمبگذاريهای اهواز را مشابه روشهای سازمان اطلاعات رژيم سابق عراق (استخبارات) دانست.
در ارتباط با انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز عده ای بازداشت شدند که وزير دادگستری ايران آنان را "ساواکيهای فراری و اعضای خانواده ‌‏های منافقان معدوم" معرفی کرده است.
چند هفته پيش از انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز، اين شهر که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شده بود که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
شهر اهواز چند ماه پس از انفجارهايی که در سطح اين شهر رخ داد شاهد انفجارهای ديگری شد که در اطراف شهر و بر مسير لوله های پنج چاه نفت رخ داد و به آنها آسيب رساند.
علت اين انفجارها که اول سپتامبر گذشته رخ داد، خرابکاری اعلام شد، هرچند همچون انفجارهای پيشين، هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفت، البته چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شدند
.


خامنه ای : ما تا آخرین نفس بنا داریم بیاستیم
آخوند خامنه ای که گویا از سرنوشت صدام حسین عبرت نگرفته است ، طی سخنانی در بین جمعی از نیروهای بسیج بر ادامه فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی تاکید کرد و گفت ما تا آخرين نفس بنا داريم بیاستيم ، تا آخرين قطره خونمان را هم خواهيم داد اما می دانيم به آخرين قطره خون نمی رسد
خامنه ای گفت باید پايه های غلطی را كه قدرت های شيطانی برای خودشان بوجود آوردند ، به چالش کشید. آژانس هسته ای يک نمونه آن است. چه كسی ميتواند با اینها مواجه شود؟ يک انسان ، يک حزب ، یک مجموعه ، نمی توانند. آن چيزی كه مي تواند در مقابل اين امواج كشنده و كوبنده بايستد ، يک هويت عظيم جمعی بين المللی است ، اين هويت جمعی بين المللی در حال شكل گرفتن است و محورش هم نظام جمهوری اسلاميست
خامنه ای در حالیکه از فعالیت هسته ای با عنوان "علم" و از سلاح اتمی با عنوان "قدرت نظامی" نام می برد ، گفت بايد قدرت پيدا كنيم. اگر ايران اسلامی بتواند در زمينه علمی سخن خود را در حد سخنان اول دنيا بزند ، اين كار شدنی است ، چون علم ، ثروت و قدرت نظامی ايجاد می كند


کردها دیگر تحمل استاندار غیر کرد و غیرسنی را ندارند
حمیدی ، نماینده رژیم از سنندج در مجلس شورای اسلامی گفت "کاسه صبر کردها و سنی ها در استان کردستان بویژه در پی دوره بحرانی ماههای اخیر و مقابله بشدت خشونت بار نیروهای امنیتی و انتظامی با کردها چنان لبریز شده که کردهای این استان دیگر تحمل یک استاندار غیرکرد و غیرسنی را ندارند."
فهرستی از افراد بومی به آخوند پورمحمدی ، وزیر کشور دولت احمدی نژاد ارایه شده تا از میان آنها فردی را برای پست استانداری برگزیند و اسدالله رازانی را که اخیرا بعنوان سرپرست استانداری معرفی شده ، برکنار کند.
حمیدی، بدون یادآوری دلائل اصلی خیزش اخیر کردها در پی قتل شوانه قادری، جوان کرد مهابادی، به خبرگزاری حکومتی ایلنا گفت "این حوادث مسوولان را موظف میکند استانداری از جنس خود مردم برگزینند."
در 27 سال حکومت جمهوری اسلامی یک استاندار بومی و کرد در کردستان منصوب نشده است. عبدالله رمضان زاده ، سخنگوی دولت خاتمی از شیعیان بیجار و از گروههائی بود که کردها آنها را 'جاش' و همکار رژیم می دانند.
امام جمعه سنندج که منصوب خامنه ای است، در خطبه های این هفته ادعا کرده بود "مسوولان نظام توجه ویژه ای به آبادانی و عمران مناطق کردنشین و سنی دارند".
جامعه اهل سنت ایران در واکنش به این سخنان، در بیانیه ای نوشت آیا بعد از انقلاب، یک کرد، یک بلوچ، یک ترکمن و هر سنی مذهب دیگری در جائی از مملکت استاندار شده؟ آیا شهردار شده؟ آیا فرماندار شده؟ آیا دهها عالم و مبلغ و فعال کرد و سنی در سراسر ایران بدستور سران حکومت و در طرحهائی که وزارت اطلاعات مجری آنها بود، کشته نشده اند؟
!

October 18, 2005


درمحافل آگاه گفته می‌شود
ترورهای حكومتی تدارك ديده شده و در راه است

درعالی ترين سطوح حكومتی اين آگاهی امنيتی تبديل به يك انتظار غافلگير كننده شده است: "موج ترور در راه است". با آنكه به برخی مقامات طراز اول جمهوری اسلامی دراين زمينه هشدار داده شده است، اما همه سران حكومت می‌دانند كه اين ترورها از داخل نيروی نظامی و امنيتی و عليه مخالفان داخل كشور در تدارك است، حتی اگر دامنه آن نصيب برخی چهره‌های حكومتی نيز بشود. طراحان موج جديد ترورهای حكومتی می‌خواهند اين ترورها را به خارج از كشور( امريكا و انگليس) وصل كنند، اما كسانی كه قرار است قربانی آن شوند مخالفان دولت ماجراجوی كنونی انتخاب شده اند. آنها كه چنين توطئه جنايتكارانه‌ای را طراحی كرده اند معتقدند با اين موج هم يك گام جلوتر خواهند آمد و هم فضای بسته و لازم شرايط جنگی را برقرار خواهند كرد. گفته می‌شود كه حتی در داخل مجلس فرمايشی نيز گفتگوها و پيش بينی‌های چند نفره دراين ارتباط جريان دارد. رعب و وحشت متعاقب اين ترورها و اختيارات فوق العاده برای دولت و دستگيری‌های سياسی متعاقب آن به بهانه جلوگيری از تشنج داخلی و آماده شدن برای حمله نظامی به ايران، از جمله انگيزه‌ها و دلائل است.
در همين ارتباط گفته می‌شود، شورای رهبری بخش تحقيقات استراتژيك مجمع مصلحت نظام ارگان امنيتی مستقلی را برای كسب اطلاعات و تهيه گزارش دقيق تر تشكيل داده است و در نخستين نتيجه گيری فوری، خواستار جلوگيری از تصفيه‌های وزارت اطلاعات از كادرهای دوران خاتمی شده تا بتوان حداقل در اين وزارتخانه از يكدست شدن جلوگيری كرد و واحدهای اطلاعاتی را موظف به كنترل هم كرد.
دريك اظهار اطلاع ديگر گفته شده است، كه برخی رهبران جناح راست (به شمول جامعه روحانيت) نيز نگران از آغاز ترورها از رهبر جمهوری اسلامی خواسته اند خود چاره‌ای برای جلوگيری از اين توطئه بكند. آنها تاكيد كرده اند كه اين سلسله ترورها كه احتمالا چند تن از سران جناح راست نيز قربانی آن خواهند شد، درحد يك تصفيه حكومتی باقی نمانده و كل امنيت كشور با مخاطره روبرو خواهد كرد
.

حجت الاسلام مصلحی در دولت چه می‌كند؟
توطئه احمدی نژاد برای تبديل بسيج به گارد دولت
احمدی نژاد برای وصل كردن بسيج به كابينه خود و دراختيار داشتن يك بازوی نظامی، نماينده ولی فقيه در بسيج را بعنوان مشاور امور روحانيت به كابينه خود برده است. اين فرد حجت الاسلام مصلحی نام دارد كه عمده فعاليت هفته‌های اخير او، نه ديدار با روحانيون بلكه سركشی به پايگاه‌های بسيج و سخنرانی‌های تحريك آميز عليه اصلاح طلبان دوران خاتمی برای آنهاست. مصلحی از شاگردان مصباح يزدی است و معلوم نيست احمدی نژاد بموجب كدام سنت و يا محمل قانونی چنين سمتی برای كابينه خود در نظر گرفته است، گرچه هدف از اين انتصاب مثل روز آشكار است.
بخشی از نگرانی‌ها نسبت به آينده، كه در فعال شدن شورای رهبری تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت خود را تاكنون نشان داده و بيم از نقش آفرينی فراكسيون بسيج و سپاه در مجلس و تدارك اقدامات شبه نظامی دولت در آينده، در نامه اخير نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران "آيت الله موحدی كرمانی» خطاب به "حيدرمصلحی" مشاور امور روحانيت احمدی نژاد منعكس است. موحدی كرمانی در اين نامه نوشته است:
با عنايت به تدبير فرماندهی معظم كل قوا حضرت آيت‌‏الله خامنه‌‏ای (مد ظله العالی) در خصوص ممنوعيت شغل دوم برای شاغلين نيروهای مسلح و مواد قانونی مطرح در اين موضوع، انتصاب شما به عنوان مشاور رئيس‌‏جمهوری در امور علما و روحانيون از آنجايی كه اشتغال هم زمان در دو پست مشاورت رياست محترم جمهور و نمايندگی ولی فقيه نيروی مقاومت بسيج، عملاً موجب اختلال در هر دو وظيفه می‌‏شود، به همين جهت و با توجه به اين كه شما سپاه را برای ادامه انجام وظيفه انتخاب كرده‌‏ايد، تمام وقت و همت خود را صرف انجام مأموريت‌‏های ولی فقيه در نيروی مقاومت بسيج كنيد
كابينه حجتيه، تابع مصباح يزدی و تابع مداحان مروج خرافات
طرح بركناری، درپوشش حمايت
ناتوانی احمدی نژاد اگر ثابت شودمجلس هم به چاره انديشان می‌پيوندد

زادسرجيرفتی كه از جيرفت به مجلس هفتم رفته، به هر انگيزه‌ای كه قطعا خودش بهتر می‌داند، خطاب به احمدی نژاد دهان گشوده و دولت او را هم خطاب قرار داده است. در اين دهان گشودن و خطاب قرار دادن، گوشه‌هائی از حقيقت بيان می‌شود، از جمله فاش شدن سلطه حجتيه بر جمهوری اسلامی و غفلت دو دهه اخير درباره خرافات و نقش حجتيه در ترويج آن.
زادسر در نامه‌‏ای خطاب به احمدی نژاد نوشت: به هر نحو كه صلاح می‌‏دانيد يك بار و برای هميشه مواضع اعتقادی و مديريتی خود و دولت را راجع به مباحثی از قبيل" احمدی‌‏نژاد خود را منتخب امام زمان(عج) می‌‏داند، احمدی‌‏نژاد از آيت الله مصباح دستور می‌‏گيرد، احمدی نژاد حامی و مروج انجمن حجتيه می‌‏باشد و غيره به استحضار مردم برساند.
پايگاههای اطلاع رسانی رايانه‌‏ای الكترونيكی، لاينقطع مطالبی از قبيل آنچه كه در پی می‌‏آيد بر روی خروجی‌‏های خود ارسال می‌‏كنند (البته بسياری از آنها):
الف - احمدی‌‏نژاد خود را منتخب امام زمان-عليه السلام- می‌‏داند
ب - احمدی نژاد از آيت الله مصباح يزدی دستور می‌‏گيرد
ج - احمدی‌‏نژاد حامی و مروج انجمن حجتيه می‌‏باشد
د - احمدی‌‏نژاد متحجرين را مورد توجه قرار می‌‏دهد
ه - احمدی‌‏نژاد مداحان خرافه‌‏پرور را پر و بال داده است

اين حجت الاسلام در بيان ديگری، ضمن درخواست حمايت همگان از احمدی نژاد نوشته است:
چرا فضا را به گونه‌ای رقم می‌زنيد كه كسی جرأت دفاع از دولت جمهوری اسلامی را در خود نبيند؟! و با انگ‌های ناروای مصباحيسم، تحجريسيم، انجمن حجتيه‌ايسيم و غيرروشنفكر و از اين قماش، حمايت از دولت جمهوری اسلامی ايران را ضدارزش می‌نمايانيد! لطف كنيد و قصاص قبل از جنايت را نهادينه نكنيد و در كمال صدق و صفا دولت و رييس جمهور را كمك بكنيد و به او فرصت بدهيد تا خودش را به اثبات برساند و در صورتی كه خدای ناكرده عدم توانمنديش را با دليل و برهان بعد از گذشت زمان مقبولی ثابت كرديد ما هم با شما همراه خواهيم شد، كه آن روز مباد.