October 19, 2005

يک بمب قوی در اهواز خنثی شد
پليس ايران از شناسايی و خنثی کردن يک بمب قوی و دست ساز که گفته می شود زير پايه يکی از پلهای شهر اهواز جاسازی شده بود، خبر داده است. اين خبر سه روز پس از انفجارهای اين شهر که دست کم شش کشته و بيش از يکصد زخمی به جای گذاشت، اعلام می شود.
مقامات ارشد جمهوری اسلامی همچنان "دولتهای خارجی" را در وقايع شهر اهواز و استان نفت خيز خوزستان دخيل می دانند و انگشت اتهام را به سوی سربازان بريتانيايی که در آنسوی مرز و در خاک عراق استقرار دارند، نشانه رفته اند. دولت بريتانيا اين اتهام را به شدت رد کرده و انفجارهای اهواز را محکوم دانسته است.
تلويزيون دولتی جمهوری اسلامی به نقل از پليس ايران اعلام کرد که ماموران، عصر روز دوشنبه در پی دريافت اطلاعات از سوی شهروندانی که يک بسته مشکوک را زير پايه پل پر رفت و آمد "گفتگوی تمدنها" ديده بودند، بمبی را شناسايی و خنثی کرده اند.
بر اساس اين گزارش، بسته کشف شده حاوی هشت مين ضدنفر، حدودد يک کيلوگرم تی ان تی، يک عدد نارنجک و مقدار زيادی چاشنی انفجاری بود و با موفقيت خنثی شده است.
مقامهای دولتی از جمله يک مقام ارشد در استانداری خوزستان اعلام کردند که اين بمب با هدف تخريب پل سوم کيانپارس که مناطق شرقی و غربی اهواز را در دو سوی رود کارون به هم متصل می کند، کار گذاشته شده بود.
غلامرضا شريعتی، معاون سياسی استانداری خوزستان به خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفت هنوز کسی در ارتباط با اين "عمليات خرابکارانه" دستگير نشده است.
در همين حال، مقامات بلندپايه امنيتی و انتظامی ايران از دستگيری گروهی از مظنونان خبر می دهند هرچند گفته می شود "متهم اصلی" را هنوز در اختيار ندارند.
غلامرضا محسنی اژه ای، وزير اطلاعات ايران خبر داد که تاکنون بيش از بيست نفر در ارتباط با انفجار دو بمب که روز شنبه به فاصله چند دقيقه در بازار شهر اهواز رخ داد، بازداشت شده اند.
آقای محسنی اژه ای گفت که به لحاظ قانونی تا پيش از ارائه پرونده به دادگاه، مجاز نيست اسامی افراد را اعلام کند و به جزئيات حادثه بپردازد. او گفت تا قبل از پايان تحقيقات و جمع بندی اطلاعات نمی توان به طور مشخص، اين بمبگذاری ها را به يک گروه يا جريان منتسب کرد.
بريتانيا متهم می شود
اين درحالی است که برخی مقامات ايرانی، از جمله رئيس جمهور ايران بلافاصله پس از انفجارهای اهواز، وقوع اين حوادث را با بريتانيا و حضور نيروهای نظامی اين دولت در مرز عراق مرتبط دانستند.
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهوری ايران روز دوشنبه استقرار نيروهای بريتانيايی در مناطق جنوبی عراق را مايه ناامنی برای مردم ايران و عراق دانست و گفت: "ما به نيروهای انگليسی در ارتکاب اقدامات تروريستی به شدت مشکوک هستيم."
آقای احمدی نژاد اظهار داشت: "ماموران اطلاعات و امنيت ايران، در موارد قبلی نيز به ردپای انگليس در اين توطئه برخورد کرده اند."
فرانسيس هريسون، گزارشگر بی بی سی در تهران می گويد که اين سخنان رئيس جمهور در عناوين اصلی اغلب روزنامه های ايران برجسته شده و دشمنی با بريتانيا در سرمقاله های تندوتيز روزنامه های محافظه کار بالا گرفته است. هرچند که در روزهای اخير حتی نشريات ميانه روتر نيز نوشته اند که اگر اتهامات درباره دخالت بريتانيا در بمبگذاريها ثابت شود، از واکنش تلافی جويانه پشتيبانی می کنند.
باوجود اين، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی، در جمع خبرنگاران پارلمانی اظهارات رئيس جمهور ايران را به معنای "دست داشتن انگليسی ها در انفجار اهواز" ندانست و گفت سخنان آقای احمدی نژاد صرفا اشاره به "سرنخهايی" بوده که حکومت ايران به آن "مشکوک" است.
در همين حال وزير کشور ايران با تاييد خبر دستگيری گروهی از مظنونان، گفت اين افراد در خارج از مرزها آموزش ديده و سپس به کشور آمده اند و محموله های انفجاری نيز "وارداتی" بوده اند.
مصطفی پورمحمدی گفت به جز دو بمبی که روز شنبه منفجر شد و بمب ديگری که روز دوشنبه خنثی شد، "ردهايی را نيز پيدا کرده ايم که نشان می دهد قصد داشته اند که محموله های ديگری را در نقاط ديگر به کار گيرند که اين محموله ها کشف شده است".
وزرای کشور و اطلاعات ايران، روز سه شنبه به همراه فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی در جلسه کميسيون امنيت ملی پارلمان حضور يافتند تا به بررسی حوادث اهواز بپردازند.
علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی مجلس ايران پس از اين جلسه در گفتگو با خبرنگاران گفت سلاح و مواد منجره ای که در حوادث اهواز به کار رفته، "همان موادی بوده که در محل استقرار نيروهای انگليسی بوده است" و به صورت قاچاق وارد ايران شده است.
فرمانده نيروی انتظامی ايران نيز گفت که در ارتباط با انفجارهای اخير اهواز، اشخاص مظنونی دستگير شده اند اما "متهم واقعی" در اختيار پليس نيست. اما او افزود که در ارتباط با بمبگذاريهای قبلی که بهار سال جاری در اهواز رخ داد، پرونده در وزارت اطلاعات بررسی می شود و به گفته او "در آنجا نوعی احتمالات و ردپاهايی از انگليس ديده شده که در حال بررسی است تا اطلاعات تکميلتر شود".
اهواز؛ شهر ناآرام
قربانيان انفجارهای اهواز، روز دوشنبه در حالی به خاک سپرده شدند که بيم آن می رود رقم کشته شدگان با افزوده شدن برخی مجروحانی که همچنان در شرايط وخيمی به سر می برند، بالاتر برود.
بمبگذاری در شهر اهواز در ماه روزه داری مسلمانان رخ داده و زمان انفجارها کمی پيش از افطار، يعنی زمان پايان دادن به روزه داری صورت گرفته که از ديد مسلمانان زمانی دارای ارزش معنوی به شمار می رود.
شهر اهواز در دوازدهم ژوئن (22 خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت نيز شاهد چهار مورد بمبگذاری بود که طی آن هفت نفر از جمله يک کودک چهارساله کشته و دهها نفر مجروح شدند.
در آن زمان، وزير کشور وقت ايران اعلام کرد که عاملان انفجارهای اهواز گروهی کاملاً حرفه ای و تروريستی بوده اند که امکانات خود را از خارج از مرزها آورده بودند و معاون امنيتی وقت وزارت کشور نيز شيوه بمبگذاريهای اهواز را مشابه روشهای سازمان اطلاعات رژيم سابق عراق (استخبارات) دانست.
در ارتباط با انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز عده ای بازداشت شدند که وزير دادگستری ايران آنان را "ساواکيهای فراری و اعضای خانواده ‌‏های منافقان معدوم" معرفی کرده است.
چند هفته پيش از انفجارهای اواخر بهار گذشته در اهواز، اين شهر که بخش بزرگی از جمعيت بومی آن و شهرستانهای اطرافش را اعراب ايرانی تشکيل می دهند صحنه نا آراميهای قومی خشونتباری شده بود که در نتيجه آنها دست کم پنج نفر در درگيری با نيروی انتظامی کشته و شمار زيادی مجروح يا دستگير شدند.
شهر اهواز چند ماه پس از انفجارهايی که در سطح اين شهر رخ داد شاهد انفجارهای ديگری شد که در اطراف شهر و بر مسير لوله های پنج چاه نفت رخ داد و به آنها آسيب رساند.
علت اين انفجارها که اول سپتامبر گذشته رخ داد، خرابکاری اعلام شد، هرچند همچون انفجارهای پيشين، هيچ گروهی مسئوليت آنها را برعهده نگرفت، البته چند فرد مظنون در اين ارتباط دستگير شدند
.

No comments: