October 28, 2005

تظاهرات ضد اسرائيلی در ايران
دو روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران گفت اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود، تهران، پايتخت اين کشور صحنه تظاهراتی در محکوم ساختن اسرائيل و متحدين آن بود.
دهها هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کرده و شعارهايی چون "مرگ بر اسرائيل" و " مرگ بر آمريکا" سر دادند. تظاهرکنندگان همچنين اقدام به سوزاندن پرچم های اسرائيل و آدمک جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا کردند.
برخی از تظاهرکنندگان جوان لباس بمب گذاران انتحاری فلسطينی را بر تن داشتند. اين تظاهرات به مناسبت آخرين جمعه ماه رمضان، که ايران آن را روز قدس ناميده، و در همبستگی با فلسطينی ها برگزار شد.
آقای احمدی نژاد نيز ضمن شرکت در اين تظاهرات از اظهارات خود دفاع کرد و آن را صحيح خواند. وی واکنش های غرب را در اين مورد، بی اعتبار دانست.
اظهارات دو روز قبل رييس جمهوری ايران واکنش های شديد بين المللی در پی داشته است.
اسرائيل خواستار اجلاس اضطرای شورای امنيت سازمان ملل برای بحث درباره اظهارات رييس جمهوری ايران شده است. اسرائيل همچنين تقاضای اخراج ايران از سازمان ملل را مطرح کرده است.
پيشتر، دبير کل سازمان ملل متحد نگرانی خود را از سخنان محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران که خواستار حذف اسرائيل از نقشه جهان شده بود، ابراز کرد.
آقای عنان در اقدامی نادر در سرزنش علنی يکی از اعضای سازمان ملل، خاطرنشان ساخت که ايران به عنوان يکی از امضا کنندگان منشور سازمان ملل موافقت کرده است که هيچيک از کشورهای عضو را به توسل به زور تهديد نکند.
رهبران اتحاديه اروپا نيز در واکنش به سخنان آقای احمدی نژاد گفتند اين اظهارات، نگرانی های مربوط به نقش ايران در منطقه و مقاصد آينده اين کشور را افزايش می دهد.

No comments: