October 22, 2005


مرور هفته نامه های ايران: ۲۹ مهر

نشست اصلاح طلبان در تهران، تلاش جناح های سياسی برای راه اندازی کانال های تلويزيونی ماهواره ای، افزايش اختيارات مجمع تشخيص مصلحت با اجرای آئين نامه نظارت بر قوای سه گانه، مذاکرات هسته ای، تيرگی روابط ايران و بريتانيا و ۱۶ ميليون مين خنثی نشده در ايران مهمترين عناوين هفته نامه های چاپ تهران است.
اولين نشست گسترده اصلاح طلبان که از سوی نمايندگان اقليت مجلس برپا شده بود، بر خلاف پيش بينی ها بدون حضور چهره های سرشناس برگزار شد.
محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق، اکبر هاشمی رفسنجانی رئيس مجمع تشخيص مصلحت، مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس، غلامحسين کرباسچی شهردار سابق و عبدالله نوری وزير اسبق کشور در اين جلسه حضور نيافتند.
اميد جوان در عنوان اصلی خود از اين که سران اصلاح طلب در اولين همايش ائتلاف حاضر نشدند، تيتر زده: "ائتلاف اصلاح طلبان، شايد وقتی ديگر."
برخی نشريات اين موضوع را نشانه تشتت در ميان اصلاح طلبان ارزيابی کرده اند، اما اميد جوان از قول محمد علی ابطحی، معاون دولت اصلاحات وضعيت جبهه مقابل اصلاح طلبان را مشکل تر توصيف کرده و گفته است: "سی ميليون نفری که در انتخابات به رئيس جمهور کنونی رای ندادند، به اضافه کسانی که در مخالفت با رقيب احمدی نژاد در مرحله دوم به اميد اصلاح وضعيت سياسی و اقتصادی به او رای دادند، نياز به سازمان دهی دارند."
شما، ارگان حزب موتلفه، در سرمقاله اين شماره از اصولگرايان خواسته است همچون اصلاح طلبان که در صدد سازماندهی مجدد خود هستند به بازسازی خود بپردازند زيرا به نوشته اين نشريه، جريان های ايستا و تحول ناپذير سرنوشتی جز انزوا و مرگ سياسی ندارند.
تب ماهواره
صدا در عنوان اصلی خود راه اندازی کانال های ماهواره ای از سوی برخی گروه های اصلاح طلب را بررسی کرده و نوشته است: "با روی آوردن جناح های سياسی ايران به تاسيس شبکه های ماهواره ای، مقامات فرهنگی در ايران يا مجبور به تجديد نظر در ممنوعيت ماهواره خواهند شد و يا اين که امکاناتی را برای راه اندازی شبکه های راديو- تلويزيونی خصوصی در داخل ايران فراهم خواهند آورد."
مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس در حال راه اندازی شبکه تلويزيونی است که گفته می شود اول دی پخش برنامه های خود را آغاز خواهد کرد. در کنار فعاليت هايی که برای راه اندازی اين شبکه تلويزيونی در دست انجام است، برخی گروه های اصلاح طلب و برخی گروه های تندرو مثل حزب الله نيز به فکر ايجاد کانال های ماهواره ای هستند.
اين اقدامات در حالی صورت می گيرد که بر اساس قانون، استفاده از تجهيزات دريافت برنامه های ماهواره ای در ايران ممنوع است و دارندگان اين تجهيزات که هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود، از نظر قانون مجرمند و مجازات خواهند شد.
بن بست هسته ای
واگذاری بخشی از اختيارات رهبر ايران در زمينه نظارت بر قوای سه گانه به مجمع تشخيص مصلحت نظام که هاشمی رفسنجانی رياست آن را بر عهده دارد با واکنش های متفاوتی رو به رو شده است.
به نوشته صدا، برخی افزايش اختيارات مجمع را "دلجويی از هاشمی" تلقی کرده و عده ای نيز آن را "راهی برای جلوگيری از تسلط يکپارچه جناح برنده انتخابات رياست جمهوری" تعبير کرده اند.
با توجه به بن بست مذاکرات هسته ای، صدا احتمال داده که مسئوليت مذاکرات هسته ای به مجمع تشخيص مصلحت واگذار شود.
اميد جوان نيز در گزارش هفتگی اش نسبت به قرار گرفتن در دو راهی تحريم يا پذيرش قطعنامه هشدار داده و پيشنهاد کرده مذاکرات هسته ای را به "شورايی ملی و فراگير" واگذار شود.
ياداشت نويس اين هفته نامه تاکيد کرده است: "اصرار بر حقانيت ما و ابطال ديدگاه غرب راهی نمی گشايد و شعار و ادعا در باره چرخه سوخت و دل خوش کردن به موضع کشورهای ديگر و وتوی نهايی چين و روسيه خوش خيالی است."
در حالی که موج مخالفت ها با روند مذاکرات هسته ای در ايران رو به افزايش است، يالثارات ارگان انصار حزب الله در عنوان اصلی خود اصلاح طلبان را به نفاق و تفرقه افکنی متهم کرده و تيتر زده است: "ستون پنجم دشمن نشويد، غرب ديگر روی شما حساب نمی کند."
به نوشته يالثارات، غربی ها از ملی شدن صنعت هسته ای به هراس افتاده اند به همين دليل به عوامل داخلی خود ماموريت داده اند در اجماع هسته ای ايرانيان تزلزل ايجاد کنند.
پرتو سخن که که ديدگاه های آيت الله مصباح يزدی را ترويج می کند، در سرمقاله اين شماره مذاکره در باره پرونده هسته ای را منافع ملی خوانده و توصيه کرده ايران نبايد برای از سرگيری مذاکره هسته ای با کشورهای اروپايی و غير اروپايی هيچ پيش شرطی را بپذيرد، حتی توافق نامه پاريس را که به عقيده سرمقاله نويس اين هفته نامه بارها از سوی کشورهای اروپايی نقض شده است.
تيرگی روابط
ايران جمعه گزارشی در باره انفجارهای اهواز چاپ کرده و از دستگيری بيست نفر مظنون به دست داشتن در انفجار ها خبر داده است.
ارگان خبرگزاری دولتی ايران در باره اين افراد توضيح بيشتری نداده اما از قول غلامحسين محسنی اژه ای، وزير اطلاعات نوشته است : "وقتی پرونده اين افراد به دادگاه رفت، مشخصات آنها اعلام می شود."
در حالی که مقامات بريتانيا و ايران يگديگر را به دست داشتن در ناآرامی های عراق و انفجارهای اهواز متهم کرده اند، ايران جمعه نوشته است: "پس از اجلاس شورای حکام روابط ايران و بريتانيا رو به تيرگی گذاشته و حتی سفر هيات تجاری بريتانيا نيز به ايران لغو شده است."
قاتلان پنهان
هفته نامه سلامت از وجود ۱۶ ميليون مين در ايران خبر داده است که از جنگ هشت ساله با عراق بر جای مانده و روزانه دو نفر بر اثر انفجار مين مجروح می شوند.
به نوشته سلامت، ايران بعد از مصر دومين کشور آلوده به مين در دنياست و نزديک به سه ميليون هکتار از مناطق غربی ايران آلوده به مين است.
با گذشت نزديک به هفده سال از پايان جنگ تنها يک ميليون و ۲۰۰ هزار هکتار از مناطق آلوده به مين پاکسازی شده است و اگر همين روال ادامه يابد خنثی سازی مين ها دهها سال طول خواهد کشيد.
وسعت مناطق آلوده به مين و اعتبارات ناکافی علت اصلی کندی پاکسازی مناطق آلوده است و سلامت پيشنهاد کرده برای سرعت بخشيدن به پاکسازی مناطق آلوده از سازمان های بين المللی درخواست کمک شود
.

No comments: