October 20, 2005


مرور روزنامه های تهران: 28 مهرماه

روزنامه های صبح آخرين روز هفته تهران در عنوان های اصلی خود محاکمه صدام حسين، رييس جمهوری سابق عراق را منعکس کرده و همراه با گزارش هايی پيرامون قطعنامه عليه سوريه، احتمال منع واردات از بريتانيا و کره جنوبی و سفر فرستادگان ايران برای جلب نظر کشورهای مختلف به پرونده هسته ای به عنوان اخبار مهم خود منتشر کرده اند.
اعتماد با عنوان آغاز بزرگترين محاکمه سياسی قرن بيست و يکم گزارشی از اولين جلسه دادگاه رسيدگی به اتهامات صدام حسين را در صدر اخبار خود آورده و کيهان خبر داده که سخنگوی وزارت خارجه از آغاز به کار دادگاه محاکمه صدام ابراز خوشحالی کرده و از صدام به عنوان فردی نام برده است که که در طول سال های متمادی حکومت ديکتاتوری و راه اندازی دو جنگ بزرگ در اين منطقه، مرتکب جنايات عليه بشريت و به ويژه ملت های عراق، ايران و کويت شده است.
آفتاب يزد در صدر اخبار خود از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل که ممکن است عليه سوريه صادر شود به عنوان بمب سوری ياد کرده و نوشته از سوی منابع مطلع، حافظ و بشار اسد رييس جمهوران سابق و فعلی سوريه متهم هستند و گرچه همزمان با خودکشی وزير اطلاعات سوريه که متهم اصلی پرونده قتل نخست وزير سابق لبنان شده بود، بشار اسد رييس جمهوری سوريه اعلام داشته است که برای يافتن عوامل ترور رفيق حريری همکاری خواهد کرد اما با اين وجود از سوی آمريکا و فرانسه خود وی متهم شده است که در اين مورد همکاری نمی کند.
شرق از زبان دبير شورای عالی امنيت ملی در بازگشت از سفر آفريقای جنوبی نوشته جمهوری اسلامی نسبت به ازسرگيری مذاکرات هسته ای با سه کشور اروپايی بدبين نيست، ولی اجازه نمی دهد ديگران چارچوب مذاکرات را تعيين و به ايران تحميل کنند.
به نوشته خراسان يکی از نمايندگان مجلس از جلسه سران نظام در روزهای پايانی دولت خاتمی خبر داده و از نحوه اداره بحران هسته ای انتقاد کرده است .
خراسان نوشته حسين شيخ ‌الاسلام نماينده تهران گفته است اين بحران، از سخنرانی ۲۲ بهمنی شروع شد که ما اعتراف کرديم و افزوده، حالا يک منافقی، يک جاسوسی، يک چيزی را طرح کرده، هيچ دليلی نداشت که ما اعتراف کنيم و رفت تا آنجا که می ‌خواست به يک طرح سه فوريتی برای پيوستن به پروتکل الحاقی تبديل شود که خوشبختانه با درايت بزرگان جلوی آن گرفته شد.
جوان در گزارشی به نقل از منابع غير رسمی مذاکرات مسئول پرونده هسته ای ايران در آفريقای جنوبی را بسيار مثبت ارزيابی کرده و نوشته يکی از معاونان وزارت خارجه راهی آسيای دور و کشورهای مالزی و اندونزی شده و معاون اروپا و آمريکای وزارت خارجه هم عازم کشورهای آمريکای لاتين شده است تا بحث استفاده صلح آميز ايران از نيروی هسته ای را مطرح کنند.
همين روزنامه گزارش داده که مهدی صفری، که نماينده ويژه رييس جمهور هم هست، با نخست وزير سنگاپور ديدار کرده است و همه جا سخن درباره پرونده هسته ای ايران است.
شرق نوشته انتشار اخباری حاکی بر اين که ايران واردات کالا های انگليسی و کره جنوبی را به تهران ممنوع کرده است با اظهارنظر رييس دفتر رييس جمهوری روبرو شد که گرچه اين خبر را تاييد نکرد، اما تلويحاً در اين خصوص اظهار داشت که روابط اقتصادی با ديگر کشور ها براساس موازنه سياسی تنظيم می شود.
روزنامه ايران نوشته انتشار خبر تحريم کالاهای انگليسی و کره ای توسط ايران، بسياری از واردکنندگان و نمايندگی شرکت های کره ای و انگليسی را به تب و تاب وا داشت.
به نوشته روزنامه ايران منشأ اين خبر به حدود دو هفته پيش بر می گردد و ناشی از برخورد انگليس و کره با قضيه پرونده هسته ای ايران در شورای حکام است

No comments: