October 24, 2005

مرور روزنامه های تهران: 2 آبان
روزنامه های صبح امروز تهران در عنوان های اصلی خود يک روز مانده به تعطيل عزاداری بزرگ در سالروز درگذشت امام اول شيعيان، عنوان های اصلی خود را به اين موضوع اختصاص داده و از سخنرانی های مقامات سياسی و روحانی در اين باره خبر داده اند.
سخنان رييس جمهوری درباره فعاليت های آينده هسته ای، ادامه بحث مبارزه با مفساد اقتصادی و معرفی متخلفان بزرگ، گفتگو پيرامون وزيران آينده و تغييرات دولتی از ديگر مطالب روزنامه های امروز صبح است.
شرق در صدر عنوان های خبری خود از عزاداری های سياسی نوشته . در شروع گزارش شرق آمده است تهران در روز گذشته و جوش ديگرى داشت و ترافيك شبانه شهر شبيه ديگر شب ها نبود، شب قدر، غنيمتى است كه مسلمانان نمى خواهند دقيقه اى از اين شب مبارك را از دست بدهند.
همبستگی با عنوان بزرگ "کوتاه نمی آئيم" سخنان رييس جمهوری را درباره پرونده هسته ای در صدر اخبار خود آورده است.
شرق بخشی از سخنان احمدی نژاد رييس جمهور را درباره پرونده هسته ای ايران در صدر اخبار خود آورده که گفته غربی ها نمی خواهند ايران فناورى هسته اى داشته باشد. به چه دليل ما بايد كوتاه بياييم؟ كجاى قانون و مقررات نوشته ما براى احقاق حق خود بايد به اروپا التماس كنيم.
رييس دولت به نوشته روزنامه ايران با اشاره به اينكه برخلاف ادعاهاى موجود مسئله هسته اى براى ما حاد و بحرانى نيست، گفته برخى مى خواهند القا كنند كه همه چيز به هم ريخته است. دشمنان از بيرون «هو» مى كشند و انتظار دارند ما تصور كنيم اتفاق بزرگى افتاده است. به گفته وى اگر غرب مى توانست به ما ضربه بزند از پيش ما را آگاه نمى كرد، اگر مى بينيد كه ضربه نمى زنند بدانيد كه نمى توانند و هيچ گاه نخواهند توانست.
شرق در خبر ديگری به نقل از منابع مطلع از مخالفت سه كشور اروپايى با پيشنهاد ايران براى اضافه شدن سه كشور چين، روسيه و هند به مذاكرات بر سر پرونده هسته اى ايران خبر داده و نوشته پيش از اين ايران اعلام كرده بود مذاكرات هسته اى خود را تنها به سه كشور اروپايى محدود نكرده و خواستار افزايش طر ف هاى مذاكره خود است و سه كشور چين، روسيه و هند را پيشنهاد داده بود که همراه با آفريقاى جنوبى به گفتگو ها اضافه شوند.
آفتاب يزد با عنوان " مذاکرات هند، روسيه و آمريکا درباره ايران" خبر داده که اين سه کشور بزرگ در هفته اخيز مذاکراتی را برای هماهنگ کردن سياست های خود درباره فعاليت های هسته ای ايران آغاز کرده اند.
خراسان خبر داده که يک کميته عالی مطالعاتی با بررسی دقيق ميزان و سطح تبادلات اقتصادی ايران و همچنين آسيب‌های احتمالی و نيز تمهيد همکاری‌های جايگزين، راهکارهای مقابله اقتصادی با دو کشور کره جنوبی و انگلستان را که در نشست ماه سپتامبر شورای حکام عليه منافع ملی ايران رای دادند، تهيه و پيشنهاد کرده است.
بر اساس گزارش خراسان درمورد ساير کشورهايی که در شورای حکام عليه حقوق قانونی کشورمان موضع گرفته‌اند هم مطالعات مشابهی در دست تهيه است.
اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته انتشار اخباری‌ مبنی‌ بر اينکه‌ دولت‌ ايران‌ تصميم‌ به‌ قطع‌ واردات‌ از برخی‌ کشورها گرفته‌ واکنشهايی‌ را در داخل‌ کشور و بويژه‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ برانگيخته‌ است‌. به نوشته اين روزنامه برخی از نمايندگان مجلس برخوردهای‌ قهری‌ و چکشی‌ در جهان‌ امروز را قابل‌ قبول‌ ندانسته‌ و آن‌ را دارای‌ تاثيرات‌ منفی‌ در روابط‌ با ساير کشورها می‌دانند.
خراسان نوشته دادستان اهواز شايعه احتمال بمب‌گذاری در چند نقطه اين شهر را کذب محض خواند و گفت: تنها مقاديری موادمنفجره زير پل سوم کيانپارس کشف و ضبط شده است.
همين مقام به نوشته خراسان گفته تاکنون کسی درخصوص انفجارهای اخير دستگير نشده و دو نفری که شناسايی و دستگير شده‌اند مرتبط با بمب‌گذاری‌های خردادماه بودند.
اطلاعات دادستان اهواز از آن جهت مهم است که دو روز پيش وزارت اطلاعات از دستگيری بيش از بيست نفر در ارتباط با انفجارهای اخير اهواز خبر داده و حتی روزنامه های حامی دولت از اعترافات دستگير شدگان درباره رابطه شان با خارج از کشور خبر داده بودند.
خراسان نوشته دادستان اهواز حدود ۲۵نفر از عوامل بمب گذاری های خرداد که دستگير شده اند اعتراف کردند که تحت حمايت بعضی از سرسپردگان رژيم سابق ساکن انگليس بوده‌اند که به صورت تيمی فعاليت می‌کردند.
همزمان با گفته های و اطلاعات دادستان اهواز به نوشته روزنامه ايران رئيس اداره سياسی سپاه پاسداران با اشاره به انفجارهای اخير اهواز گفت: در مورد انفجارهای اخير، نقش عوامل خارجی مسلم است و در ميان همه عوامل خارجی نقش انگليس از همه قطعی‌تر است.
همين سردار سپاه به نوشته روزنامه ايران از دولت خواسته در روابطش با انگلستان تجديدنظر کند و در اين بين اگر ثابت شد انگليسی‌ها خطايی مرتکب شده‌اند، بايد تنبيه شوند.

No comments: