October 27, 2005


اعتراض های ديپلماتيک به اظهارات رييس جمهوری ايران
تعدادی از کشورهای غربی در نظر دارند امروز، پنجشنبه 27 اکتبر، در ارتباط با اظهارات محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در مورد حذف اسرائيل از نقشه جهان، اعتراض های رسمی خود را به ايران ابلاغ کنند.
بريتانيا، فرانسه، اسپانيا و کانادا در نظر دارند ديپلمات های ايران را در کشورهای خود برای توضيح در اين مورد احضار کنند.
آقای احمدی نژاد طی سخنرانی در نشستی با عنوان "جهان بدون صهيونيسم" که با شرکت نمايندگان چند گروه فلسطينی، اعضای جمعيت موسوم به دفاع از ملت فلسطين و اعضای اتحاديه انجمنهای ‌اسلامی دانش آموزان در تالار اجتماعات وزارت کشور ايران در تهران برگزار شده بود از تحقق دنيای بدون آمريکا و اسرائيل سخن گفت و افزود: "كسانی كه اسرائيل را به رسميت بشناسند، به ‌آتش قهر امت اسلام خواهند سوخت."
خبرنگار بی بی سی در امور ديپلماتيک می گويد شايد غرب اميدوار باشد که يک اعتراض هماهنگ ديپلماتيک در اين مورد به ايران باعث افزايش فشار بر آقای احمدی نژاد برای کنار گذاشتن فعاليت های هسته ای کشورش شود.
در پی انتشار سخنان آقای احمدی نژاد، آمريکا گفت اظهارات رييس جمهوری ايران نگرانی های مربوط به برنامه هسته ای اين کشور را برجسته می سازد. آمريکا ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کند اما ايران ضمن تاکيد بر صلح آميز بودن برنامه ای هسته ای خود می گويد که هدفش از دنبال کردن اين برنامه، صرفا توليد انرژی است.
سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفت که اگر اظهارات آقای احمدی نژاد همان گونه باشد که نقل شده است، چنين سخنانی عميقاً تکان دهنده است و نگرانيهايی را که در مورد برنامه هسته ای اين کشور در سطح جهانی وجود دارد افزايش می دهد.
ژان باپتيست ماتئی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز گفت که در صورت صحت نقل قولی که از آقای احمدی نژاد شده، دولت فرانسه اين اظهارات را به شديدترين وجه ممکن محکوم می کند و والتر ليندنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نيز چنين اظهاراتی را کاملاً غيرقابل قبول خواند و گفت که چنين موضعگيری ای بايد با شديدترين لحن محکوم شود.
بلندپايه ترين مقام خارجی که به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده، سيلوان شالوم، وزيرخارجه اسرائيل است که جمهوری اسلامی را خطری آشکار برای کشورش خواند.

No comments: