November 30, 2005

شاخص‌ كل بورس ‌٥ رقمي شد
سرويس: بورس
شاخص‌هاي بورس كه در اوايل ورود دبيركل جديد بورس حركت مثبتي از خود نشان داده بودند، امروز نيز با حركت صعودي از خود نگراني سهامداران جزء را كاهش داده تا آنجا كه امروز شاهد افزايش ‌٥/٥٥ واحدي شاخص كل بوديم.
به گزارش خبرنگار بورس ايسنا، روز سه‌شنبه شاخص كل قيمت بازار بورس اوراق بهادار تهران با ‌٥/٥٥ واحد افزايش به مرز ‌‌١٠٠٣٥ رسيد. همچنين شاخص مالي نيز با ‌٧/٣٣٨ واحد افزايش به رقم ‌‌١/٢٥٨٦٧ واحد رسيد.
در اين روز سهام ‌‌٢٠٥ شركت داد و ستد شد كه قيمت سهام ‌٤٥ شركت با كاهش و سهام ‌‌١٣٨ شركت با افزايش قيمت مواجه شدند.
در معاملات اين روز شاخص تالار اصلي بورس تهران با افزايش همراه بود. در اين تالار شاخص معاملات ‌٥٤ واحد افزايش و شاخص تالار فرعي ‌‌٢/٥٦ واحد افزايش داشت.
شاخص بازده نقدي و قيمت كه نشان‌دهنده ميزان زيان يا شاخص بازده سرمايه‌گذاري در داد و ستدهاي روزانه بورس تهران است با ‌‌٧/٢٨١٢٨ واحد افزايش مواجه شد و سطح آن ‌به ‌٦/١٥٥واحد رسيد.
شاخص صنعت نيز كه نمايانگر وضعيت داد و ستد سهام شركت‌هاي صنعتي بورس تهران است با ‌٣٥ واحد افزايش همراه بود.
همچنين ميانگين ساده ‌‌٥٠ شركت فعال در بورس با ‌٩/٢٠٣ واحد افزايش و ميانگين موزون نيز با ‌٩/٣ واحد افزايش همراه بود.
شركت‌هاي لسوليران، ايران ارقام و نوسازي و ساختمان تهران با بيشترين افت قيمت مواجه شدند، اما شركت‌هاي مهرام، كارتن ايران و نورد و لوله اهواز را به نام خود ثبت كردند.
همچنين در اين روز بيشترين تقاضاي خريد مربوط به شركت‌هاي كالسمين، ليزينگ خودرو غدير و توسعه معادن روي ايران بود، در حالي كه بيشترين تقاضاي فروش مربوط به شركت‌هاي نيروترانس، سيمان درود و ايران ارقام بود
.

هاله نور واحمدی نژادو اطرافیان متملق

وبنوشته ها-سیدمحمدعلی ابطحی: چند روزی بود میخواندم که رئیس جمهور ادعا کرده در موقع سخنرانی در سازمان ملل در هاله ای از نور بوده است . باور نمیکردم یا لااقل گمان میکردم مبالغه شده . دیشب در کمال ناباوری فیلم منتشر شده و مستند از ملاقات آقای احمدی نژاد و آیه الله جوادی آملی را در سایت بازتاب دیدم . دو نکته بیش از سایر مسایل برایم عجیب بود: 1- ادعای یکی از اطرافیان ایشان که هاله ای از نور دور سر رئیس جمهور دیده شده است .اگر منظور از این نور امام زمان باشد که در روایات و آموزه های دینی این ادعاها مثل ادعای تعیین وقت ظهور و یا ارتباط مستقیم و مستمر با امام زمان مردود دانسته شده و مدعیان را دروغگو و فریبکار معرفی کرده اند.کاش آقای رئیس جمهور به جای شنیدن این حرفهای توهم زا از اطرافیان و نقل آن برای انسان بزرگی مثل جوادی آملی مثل ابوذرغفاری بر دهان همراه متملق خود که ادعا کرده احمدی نژاد در هاله ای از نور بوده خاک میریخت تا با این ادعاها هم رئیس جمهور محترم را دچار توهم نکند و هم اعتقادات مردم به امام زمان را خدشه دار نکند. اگر به هر دلیلی رئیس جمهور مثل سایر روسای جمهور در اداره کشور دچار مشکلات عادی شد وکمبودی به وجود آمد با این نسبتی که بین آقای احمدی نژاد و امام زمان میسازند اعتقاد به امام زمان را خدشه دار مینمایند. تاکی مقدسات دینی باید هزینه افراد شود. خدارا به مقدسات مردم رحم کنید. دوم آنکه طبعا رئیس جمهور کشور بزرگی مثل ایران و در شرایطی که همه دنیا منتظر شنیدن طرح جدید هسته ای ایران بودند مورد توجه قرارمیگیرد و به سخنان رئیس جمهور گوش میدهند . این نیازی به قدرت معنوی ندارد .امری کاملا طبیعی بوده ولی اینکه رئیس جمهور ایران این مطلب را شخصا برای مرجع تقلیدی با آب وتاب توضیح میدهد خلاف شان مردم ایران و ریاست جمهوری این کشور است .


اصرارعلی مشکینی بر نظرات سابق خود
تایید دولت و مجلس توسط امام زمان-عج

گروه خبر – یکی از عالی ترین مقام های جمهوری اسلامی کماکان اصرار دارد که صلاحیت نمایندگان مجلس هفتم توسط امام زمان (عج) امضا شده است. علی مشکینی چنین سخنانی را در ابتدای تشکیل مجلس هفتم و اعتراضاتی که در زمان انتخابات مجلس روی داده بود نیز بیان کرد.سخنانی که در آن ایام با واکنش های تندی از سوی نیروهای اصلاح طلب و حتی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی ، مهدی کروبی ، روبرو گردید. به گونه ای که یکی از از نطق های بیاد ماندی آن ایام علیه این سخنان از تریبون مجلس توسط کروبی ایراد شد.هر چند فشارها واعتراض های آن ایام عاملی برای تلطیف دیدگاه های علی مشکینی بود اما ظاهرا رئیس مجلس خبرگان رهبری همچنان بر نظرات خود استوار است.مشکینی، صبح دوشنبه در ديدار وزير و معاونين وزارت آموزش و پرورش، عملكرد دولت و مجلس را مورد تأييد و رضايت دلسوزان انقلاب و كشور دانست.
وی در آغاز اين ديدار، مجلس هفتم شوراي اسلامي را يك نعمت الهي ارزيابي كرد و گفت: خداوند در سال‌هاي اخير نعمت‌هاي تازه‌اي به ما داده است. از مجلس سابق بسيار ناراضي بودم، هرگاه مذاكرات آنها را گوش مي‌دادم، دچار دلهره مي‌شدم كه چه چيزي تصويب مي‌كنند. خدا را شكر مي‌كنيم كه مجلس شوراي اسلامي برگشت و درست شد كه در حال حاضر مورد رضايت است. وي افزود: هر كار خيري كه انجام بدهيم مي‌توانيم در مورد آن بگوييم در شب قدر مقدر گشته است. هنگامي كه فهرست كارها را خدمت حضرت مهدي (عج) مي‌برند، به خصوص فهرست نمايندگان مجلس هفتم را، بنده معتقدم كه ايشان امضا كردند. حال خداي نكرده اگر مجلس هفتم بر خلاف رضاي خدا حركتي انجام دهد، مي‌گوييم ما اشتباه كرده‌ايم. امام جمعه قم، دولت نهم و مجلس هفتم را ارزشي برشمرد و توضيح داد: خوبي دولت جديد، به جهات گوناگون است. مهم‌ترين علت خوبي رييس‌‏جمهور، منتخبين اوست. به حمد‌‏الله تا امروز از آقاي دكتر محمود احمدي‌‏نژاد راضي هستيم و اميد است وزير آموزش و پرورش هم مانند ساير منتخبين رييس‌‏جمهور بتواند خدمت كند. بدانيد تكليف مهمي بر گردن داريد. وي با اشاره به ديدار وزير سابق آموزش و پرورش گفت: وزير سابق به ديدن ما كه آمده بود، وضعيت فرهنگي مدارس سراسر كشور را مثبت گزارش ‌داد. اين در حالي بود كه در همان روزها گزارشي از يكي از استان‌ها به دستم رسيده بود كه معلمي در مدرسه‌اي بر ضد اسلام و ارزش‌هاي اسلامي در مدرسه‌اي سخنراني كرده بود و عده‌اي هم براي وي دست مي‌زدند. مشكيني انسان را پيش از ورود به اجتماع، در سه مرحله تربيت در خانواده، مدرسه و دانشگاه ارزيابي و عنوان كرد: مرحله دوم بر عهده مسوولين آموزش و پرورش است. شما بايد اين چند ميليون نوجوان و جوان را مورد تعليم و تربيت قرار دهيد. بدانيد اگر قصد اسلامي و ديني داشته باشيد خداوند هم شما را كمك خواهد كرد. وي ادامه داد: متأسفانه در ساليان اخير، گروهي از دانش‌آموزان و دانشجويان از نظر ايمان و معنويت كمي افت كرده‌اند. الحمد لله در كشور دانشجويان و دانش‌‏آموزان متعهد فراواني داريم كه مي‌شود از آن‌ها استفاده كرد. اگر همت مسوولين باشد به آينده اين كشور اميدوار هستيم. رييس مجلس خبرگان رهبري بر ارتباط پيوسته معلمين و طلاب علوم اسلامي تأكيد كرد و گفت: روحانيت وظيفه دارد از ايمان مردم نگه‌داري كند. تماس شما بايد با روحانيت قوي و مستحكم باشد.
این در حالی است که منتقدان ایراد چنین سخنانی را ضربه زدن به مقدسات شیعه همچون امام زمان می دانند. این افراد بهره برداری بیش از حد از این گونه دیدگاه ها را اشتباه دانسته و معتقدند اینگونه طرح موضوع کردن هر ضعفی در آینده را به پای مقدسات خواهد نهاد و آنچه در کشاکش چالش ها ضربه می خورد همین مقدسات مذهبی است.هر چند در دیدگاهی دیگر کسانی هم هستند که از چنین مواضعی استقبال کرده و در دیدگاه بلند مدت خواهان حذف چنین تفکراتی هستند. باید دید در این مسیر گفتمانی که هر روز از موعود بیشتر بهره می برد چه فرجامی را در پی خواهد داشت
.

دكتركاظم سامی اولين قتل سياسی،
از سلسله قتل‌های زنجيره‌ای- امنيتی محفل گرداننده دادگاه‌های چند دقيقه‌ای قتل عام زندانيان سياسی،بعدها به محفل صدور فتوای قتل‌های زنجيره‌ای تبديل شد.
سال16 از قتل دكتر كاظم سامی در مطب او گذشت. اولين قتل از سلسله قتل‌های زنجيره ای، پس از قتل عام زندانيان سياسی. بعدها، به تناوب در شهرهای مختلف و از جمله در تهران قربانيانی شكار شده و به اشكالی مشابه و يا غير مشابه با قتل سامی به قتل رسيدند، تا آنكه سرانجام، با قتل مجيد شريف، داريوش و پروانه فروهر و دو عضو برجسته كانون نويسندگان ايران- پوينده و مختاری- محمد خاتمی پرونده اين قتل‌ها را گشود. راز چندانی از برون نيفتاد، اما گروهی از عاملين اين قتل‌ها از وزارت اطلاعات و امنيت تصفيه شدند. هسته مركزی صدور فتوای اين قتل‌ها، كه در حقيقت همان ترتيب دهندگان فتوای قتل‌ها و برپا كنندگان محاكمات چند دقيقه‌ای و ابلاغ كنندگان قتل عام زندانيان سياسی در سال 67 بودند، اين تصفيه شدگان را زير چتر سازمان اطلاعات موازی جمع كردند و طرح درآمدن از درون صندوق‌های رای را، همزمان با انواع جناياتی كه به بحران سازی هر 9 روز يكبار در دولت خاتمی مشهور است سازمان دادند. ابتدا شورای شهر را با تزريق‌بی‌تفاوتی در برابر انتخابات به جامعه بردند و متعاقب آن مجلس هفتم و سپس فتح بزرگ را در انتخابات رياست جمهوری نصيب خود كردند. با آوردن احمدی نژاد در راس قوه مجريه، آنها همه بر سر نهادهای مهم اجرائی بازگشتند. وزارت اطلاعات، وزارت كشور، دستگاه عريض و طويل رياست جمهوری و....
نه سرنوشت اكبرگنجی اولين و آخرين سرنوشت از اين دست جنايات است، نه تلاش برای به فراموشی سپردن قتل دكتر زهرا كاظمی در زندان اوين و بدست دادستان و نماينده او در اين زندان اولين نمونه است. اين دفتر، هزاران برگ ناخوانده و اسرار آميز دارد، كه سرانجام گشوده خواهد شد. قتل دكتر سامی در دل همين دفتر ثبت است. اولين وزير بهداری در دولت مهندس بازرگان و از جمله شريف ترين مبارزان و سياستمداران مذهبی ايران. دكتر سامی، همان داريوش فروهر است و داريوش فروهر نيز يكی از قربانيان قتل عام زندانيان سياسی اما نه در زندان بلكه درخانه اش. بهانه صدور فتوای قتل سامی عيادت‌های نوبتی و خصوصی از آيت الله منتظری بود. او پزشك خصوصی آيت الله منتظری بود و مقلد مذهبی او. از جمله اتهامات احمدی نژاد شركت در طرح قتل دكتر سامی است. پرونده‌ای كه اگر ريگی به كفش نداشتند می‌گشودند تا معلوم شود نام رئيس جمهور كنونی ايران در كدام برگ آن ثبت است.
ساعت ۳۰/۱۱ چهارشنبه دوم آذر ماه ۱۳۶۷ شخصى كه خود را غلام همتى معرفى مى كرد، در واپسين ساعات كار طبابت دكتر كاظم سامى وارد مطب وى شده و از همسر ايشان كه در روزهاى زوج مطابق معمول، به تنظيم اوقات امور مطب مشغول بود، براساس وقت قبلى تقاضاى ملاقات با دكتر را كرد. در فاصله كوتاهى پس از راهنمايى وى به داخل مطب، با شنيدن فريادهاى دكتر سامى، همسرش سراسيمه از طبقه بالا (منزل) به طبقه پايين (مطب) مراجعه كرده و آن مرد را دشنه به دست و خون آلود در كنار فرق شكافته و پيكر غرق به خون دكتر مشاهده مى كند.
همسر سامى بعدها در شرح جنايت گفت: «من نمى دانستم او با چه انگيزه اى آمده بود، وقتى او آمد همه رفته بودند و او يك كيسه نايلونى مشكى هم دستش بود. بعد از مدتى گفت دستشويى كجاست؟ و من نشانش دادم. كيسه سياه رنگ را كنار مبل گذاشت. من چه مى دانستم داخل آن كيسه چيست؟ او كه داخل مطب رفت دكتر- با توجه به پايان ساعت كار و نبودن مراجعه كننده بعدی- به من گفت شما می‌توانيد برويد. من هم رفتم طبقه بالا، يعنی خانه. در آشپزخانه مشغول كار شدم. مريضى كه قبل از رفتن همتى به داخل مطب، پيش دكتر سامى بود، بعدها به ما گفت: دكتر سامى در اتاق را باز كرده و از همتى به خاطر معطلى زياد عذرخواهى كرد. به هر حال، من در طبقه بالا همانطور كه گفتم مشغول كار بودم كه يكدفعه صداى فريادی بسيار بلند كه هيچ وقت سابقه نداشت بلند شد و من سراسيمه به طبقه پايين رفتم. در راهرو را باز كرده و پرسيدم چه خبره؟ قاتل مرا ديد و در حالى كه چاقو در دستش بود به من گفت تو كيستى؟ من مثل اينكه خداوند اين كلام را در زبانم گذاشته باشد، گفتم: منشى دكترم. چون من را قبل از انجام قتل در سمت منشى دكتر ديده بود، باورش شد. اگر مى دانست من همسر دكترم شايد مرا هم بى نصيب نمى گذاشت. او اين فرصت را به من نداد كه تلفن كنم، در حالى كه در يك دستش كلت و دست ديگرش چاقو بود مرا در دستشويى زندانى كرد. من دردستشوئی را از داخل بستم، ديگر نفهميدم بيرون چه می‌گذرد.
صداى شرشر آب مى آمد. مثل اينكه داشت دست و پاى خود را مى شست و بعد از مدتى به من گفت: در را بازكن، من امتناع كردم و او به من گفت: به ولاى على با تو كارى ندارم اما اگر در را بازنكنى من با نارنجك اينجا را منفجر مى كنم. به ناچار در را باز كرده و چون مى خواست برود بررسى كرد كه مرا كجا حبس كند تا من دنبالش نروم. يك انبارى در پشت اتاق مطب دكتر بود. آنجا را باز كرده و مرا آنجا زندانى كرد و من تنها بودم و دائم حرف مى زدم كه بفهمم كه اين تا كى اينجا در مطب است.
به من گفت: زياد صحبت مى كنى و بعد رفت.
در انبارى كه زندانى بودم، بالاى آن يك پنجره كوچك بود و من با يك ميله، شيشه پنجره را شكستم و به هر نحوى بود خودم را از آنجا سُر دادم و به پايين افتادم. بلافاصله سراغ دكتر رفتم، آن موقع تصور كردم كه دكتر تمام كرده است، رنگ صورتش زرد شده بود. بلافاصله با خواهر و برادر دكتر تماس گرفته و به اورژانس خبر كرديم، تا اورژانس برسد شروع به جيغ زدن و داد و فرياد كردم و همسايه‌ها بيرون ريختند. اورژانس نرسيد و ما با همسايه‌ها يك وانت گرفتيم و دكتر را به بيمارستان ساسان منتقل كرديم و آنجا هم دكتر دو روز در آى سى يو بود. او را اتاق عمل هم بردند، دكتر رحيم زاده كه دكتر را عمل جراحى كرد، گفت: اگر كس ديگرى جاى دكتر سامى بود، من با اين اسكنى كه از مغز او گرفتم به اتاق عمل نمى رفتم، اما براى دكتر سامى رفتم اما هيچ كارى نمى شد كرد و سامى دو روز بعد با وجود تلاش تمامى تيم جراحى و پزشكان در ساعت ۳۰/۲۱ روز جمعه چهارم آذر ماه ۱۳۶۷ به شهادت رسيد.
مرا چندين بار به دادگسترى خواسته و به من گفته اند كه پرونده هنوز مفتوح است و پيگيرى خواهد شد. ما خواستار اين هستيم كه واقعيت اين امر معلوم شود كه به چه علت چنين شخصيت علمى، سياسى، اجتماعى و مورد قبول مردم بايد به قتل برسد. آن هم به اين طرز فجيع؟
(بعدها روزنامه جمهوری اسلامی كه در آن زمان نقش كيهان شريعتمداری را برعهده داشت، مدعی شد كه ضارب ديوانه بوده و در يك گوشه شهر اهواز خود را حلق آويز كرده و كشته. يعنی پرونده كور است و برويد دنبال نخود سياه. شايد احمدی نژاد دقيق تر بداند بر سر همتی چه آمد و او اكنون با چه نامی، در كجا مشغول ادامه خدمت است
!)

November 29, 2005

مرور روزنامه های تهران: 8 آذر
روزنامه های صبح امروز تهران در صدر اخبار خود به نامه های مبادله شده بين ايران و اروپا پرداخته، از قول منابع نزديک به دولت از پيشرفت پرونده هسته ای به نفع ايران خبر داده اند و در کنار گزارش هايی درباره درگذشت مرتضی مميز، به واکنش ها نسبت به اظهارات رييس جمهوری درباره هاله نوری پرداخته اند که گفته در سازمان ملل دور خود احساس کرده است.
روزنامه جمهوری اسلامی در صدر اخبار خود نوشته ايران هفت شرط در ادامه مذاکرات برای اروپا معين کرده است که تضمين عينی برای تحقق توليد سوخت هسته ای در ايران مهم ترين آن هاست.
شرق از زبان سخنگوی وزارت خارجه نوشته موضوع تحقيق و توسعه در زمينه فناوری هسته ای امر جداگانه ای است و مذاکره ما با اروپايی ها در زمينه توليد سوخت هسته ای در ايران است .
جام جم در آستانه مذاکرات هسته ای ايران و اروپا در مقاله ای هشدار داده که دولت های المان و بريتانيا و فرانسه درگير مسائل داخلی خود هستند و اين دامنه بازيگری آن ها را در مسايل بين المللی محدود می کند . به نظر مفسر روزنامه جام جم اين فرصتی مناسب برای ايران است که تا بازی از ميدان آمريکا خارج شود و ايران بتواند به مقاصد خود برسد.
به نوشته مردم سالاری محسن رضايی در نامه ای برای رييس جمهور از دستاوردهای جديد ايران در پرونده هسته ای استقبال کرده و مدعی شده که در سال های اخير سياست خارجی ايران دستاورد چندانی برای ملت ايران در برنداشته است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به نوشته مردم سالاری نوشته است اعتمادسازی های فراوانی که در گذشته صورت گرفت ولی دست های خالی رؤسای جمهوری گذشته در روابط با غرب، به ملت ايران نشان داد که بايد خط مشی خود را تغيير دهد و به اروپا و غرب نشان دهد که اشتباه کرده است و حاضر به عقب نشينی و دادن امتيازات بيشتر نيست.
اعتماد در گزارشی از نا آرامی های دانشگاه تهران که هنگام معرفی اولين رييس روحانی اين دانشگاه هفتاد ساله اتفاق افتاد نوشته در حاليکه‌ دانشگاه‌های‌ کشور طی‌ چندماه‌ اخير در آرامش‌ نسبی‌ بسر می ‌برد و دانشجويان‌ حرکت‌ اعتراضی‌ چندانی‌ از خود نشان‌ نمی ‌دادند به‌ يکباره‌ در شهر تهران‌، دانشگاه‌ های‌ مطرحی‌ چون‌ دانشگاه‌ تهران‌ و اميرکبير و دانشگاه‌ علامه‌ طباطبايی‌ دچا نا آرامی‌ شدند.
به گزارش اعتماد در حاليکه دانشجويان دانشگاه تهران به وزير علوم و انتصابی بودن رييس جديد دانشگاه معترض بودند در دانشگاه های ديگر علت گرد هم آيی ها و اعتراض ها مسايل ديگری بود.
در همين حال کيهان بر اساس گزارش هائی که آن را مستند خوانده ادعا کرده که اختلال در جريان معارفه رييس جديد دانشگاه تهران برنامه ريزی قبلی گروهی از اعضای حزب های دوم خردادی و دانشجويانی بوده که قبلا دستگير و در برنامه های تلويزيونی اعتراف کرده بودند.
کيهان در خبر خود با به کار بردن حروف اول نام ها، افرادی را متهم به داشتن ارتباط با سفارت خانه های بيگانه و گروه های مخالف جمهوری اسلامی کرده است که در اين اغتشاش دست داشته اند.
همبستگی از زبان رييس کميسيون فرهنگ مجلس نوشته رييس جمهور از ابزار عقل و مشورت به صورت کامل بهره نمی گيرد.
عماد افروغ به نوشته همبستگی به رييس دولت هشدار داده که اگر به روش های موجود خود در زمينه انتخاب همکارانش ادامه دهد نا موفق می ماند و مجلس هم همچنان به رای عدم اعتماد ادامه خواهد داد.
اکبر اعلمی نماينده تبريز به نوشته آفتاب يزد گفته است حتی قديسان صدر اسلام هم چنين ادعاهايی نمی کردند که ريیِس جمهوری کرده است.
به نوشته همبستگی اعلمی بعد از مشاهده فيلم ديدار احمدی نژاد با آيت الله آملی که ديروز يک سايت وابسته به محافظه کاران آن را منتشر کرد گفته است رييس جمهوری نبايد خيلی تحت القائات و شبهه سازی های کاذب اطرافيان خود قرار گيرد.
اشاره اين روزنامه به محتوای گفتگوهای آقای احمدی نژاد و آيت الله آملی است که در آن ادعا شده است که هنگام سخنرانی رييس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، هاله نوری، به سان قديسان، اطراف محمود احمدی نژاد را فرا گرفته بود.
مردم سالاری خبر داده که يک نماينده فراکسيون اقليت مجلس در پاسخ اظهارات رييس جمهوری و مقامات دولت جديد گفته است تخطئه کارهای دولت های گذشته هيچ گرهی را باز نمی کند.
در همين زمان به نوشته روزنامه ايران رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با بسيجيان گفته کارهائی که در بيست و هفت سال گذشته در کشور صورت گرفته به افسانه می ماند.

برای مقابله با ايران كشورهای حوزه خليج فارس ناتو را به منطقه فراخواندند

برای نخستين بار و در يك اظهارنظر غافلگير كننده دبير كل شورای همكاری خليج فارس به بهانه نگرانی از دخالت ايران در عراق، خواستار همكاری ناتو با كشورهای حوزه خليج فارس برای تامين امنيت شد!
اين اظهارات در نشست يك روزه كشورهای عضو شورای همكاری خليج فارس و ايران در دوحه با شركت اعضای پارلمانی 16 كشور عضو پيمان آتلانتيك شمالی (ناتو ) و همتايان آنها در كشورهای عربی حوزه خليج فارس بيان شد. در اين نشست انتقادات تندی در باره پيامدهای مواضع امنيتی ايران در منطقه صورت گرفت.
دبيركل شورای همكاری خليج فارس تأكيد كرد: اين ضمانت را به ناتو می‌‏دهيم تا با اجازه شورای امنيت سازمان ملل‌‏متحد، امنيت منطقه را تأمين كند. بويژه كه شورای امنيت چندين قطعنامه از آغاز جنگ ايران و عراق تاكنون تصويب كرده است. در آينده نياز به تأمين امنيت منطقه آشكارتر می‌‏شود.

November 28, 2005



مصباح یزدی دانشگاه ها را دور از اسلام می داند
ادغام دانشگاه در حوزه ؟
گروه خبر – انتصاب رئیس جدید دانشگاه تهران دردسر ساز شد. همزمان با معارفه روزیکشنبه عمید زنجانی در دانشگاه تهران اعتراضات دانشجویی در این زمینه اوج گرفت. حتی اعتراضات به درگیری بین دانشجویان و مسئولان حراست دانشگاه کشیده شد. انجمن های اسلامی دانشکده های این دانشگاه نیز با صدور اطلاعیه هایی نصبت به این انتصاب واکنش نشان دادند و خواستار استعفای رئیس جدید شدند. این مراسم در تالار كتابخانه‌ي مركزي دانشگاه با حضور دكتر زاهدي وزير علوم، محسن قمي رييس نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه‌ها، دكتر توفيقي وزير سابق علوم و تعدادي از اعضاي هيات علمي دانشگاه برگزار شد. ...

November 27, 2005


وقوع زمين لرزه در نزديکی جزيره قشم
گزارش ها از ايران حاکی از اين است که زلزله ای با شدت 5.9 درجه ريشتر، روز يکشنبه 27 نوامبر حوالی جزيره قشم در خليج فارس را لرزاند. اندک زمانی پس از اين زمين لرزه، زلزله ديگری به بزرگی 4.1 درجه ريشتر منطقه را لرزانده است.
ايرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی گزارش داده نخستين زمين لرزه که بندرعباس را نيز لرزاند، حوالی ساعت 13 و 53 دقيقه به وقت محلی رخ داده و 10 تا 15 ثانيه طول کشيده است.
گزارش ها حاکی از تخريب برخی مناطق روستايی در جزيره قشم است.
اين زمين لرزه هشتاد درصد روستای "گورسين" در جزيره قشم را تخريب کرده و دست چند کشته و ده ها مجروح بر جای گذاشته است. به چند روستای ديگر نيز خسارات قابل توجهی وارد شده است.
ايرنا گزارش داده که نيروهای امدادی عازم مناطق زلزله زده شده اند.
اين زمين لرزه باعث قطع ارتباط تلفنی در داخل جزيره قشم شده و به بازار سنتی آن که همه ساله جذب کننده شمار زيادی گردشگر و تاجر از نقاط مختلف ايران است، خساراتی وارد کرده است.
بر اساس اين گزارش، شدت زلزله به گونه ‌ای بوده كه در شهر بندرعباس به خوبی احساس شده و موجب ترس و وحشت مردم اين منطقه شده است.

November 26, 2005


حمله لفظی شديد احمدی نژاد به غرب در جمع بسيجيان
محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران در جمع بسيجيان تهران با انتقاد شديداللحن از رهبران دولتهای غربی خواهان محاکمه آنان به اتهام جنايت جنگی شد و گفت: "کسانی که پرونده سياه آنها سراسر نگاشته از خون ملتهای مظلوم است و نام آنها در صدر جنايکاران تاريخ ثبت است امروز در مقابل ملت ما پرچم حقوق بشر بلند کرده اند".
موضعگيری آقای احمدی نژاد عليه انتقادات غرب از کارنامه دولتش در زمينه حقوق بشر سه روز پس از آن صورت گرفت که اتحاديه اروپا با صدور بيانيه ای از آنچه نقض آزادی بيان و حق برگزاری تجمعات در ايران می خواند ابراز نگرانی کرد.
گوشه ای از سخنان آقای احمدی نژاد را بشنويد
سخنان منصور فرهنگ، استاد دانشگاه، را بشنويد
سخنان محمد حسين فرهنگی، نماينده تبريز را بشنويد
به دنبال صدور اين بيانيه، سفير بريتانيا به عنوان نماينده اتحاديه اروپا در تهران به وزارت امورخارجه ايران احضار شد تا اتحاديه اروپا نيز به نوبه خود به نقض حقوق مسلمانان مقيم کشورهای اروپايی متهم شود.
سخنرانی رئيس جمهور ايران به مناسبت هفته موسوم به بسيج در اين کشور ايراد شد و او طی آن بدون نام بردن از دولت يا کشور خاصی خطاب به "دشمنان ملت ايران" گفت: "شما که روزانه صدها نفر از ملتها را در اقصی نقاط عالم به خاک و خون می‌ کشيد و با تحميل جنگهای خانمانسوز و تحريم دارويی به ملتهای آفريقايی، هزاران نفر را روزانه به گورستانها می ‌فرستيد، حق نداريد از حقوق بشر حرف بزنيد، شما که از رژيم غاصب صهيونيستی که هر روز ملت مظلوم فلسطين را به خاک و خون می‌ کشد حمايت می ‌کنيد، حق نداريد حرف از حقوق بشر بزنيد".
او در عين اينکه انتقاد غربيها از دولت خود را زير سؤال برد و از آنان پرسيد: "شما چه کاره عالميد؟" خطاب به آنان گفت: "ملت ايران مدعی شما هستند، ما از طريق هر تريبون و در هر جلسه ‌ای ادعاهای خود را مطرح خواهيم کرد".
آقای احمدی نژاد با اشاره تلويحی به قتل يکی از شهروندان برزيل در قطار زيرزمينی لندن به دست پليس که بعداً بيگناهی او مشخص شد گفت: "شما به نام آزادی در کشورهای خودتان به پليس امنيتی اجازه داديد در خيابان به هر کسی که خواستند شليک کنند و همواره از خشنترين، ديکتاتورترين و ضد انسانی ‌ترين حکومتها حمايت کرده ايد".
وی "قدرتهای بيگانه" را به حمايت از حکومت عراق در زمان جنگ با ايران و استفاده از سلاحهای هسته ‌ای، شيميايی و ميکروبی عليه ملتها و کاربرد "سلاح اورانيوم" در عراق متهم کرد و گفت: "شما در حالی می ‌گوييد به فعاليت [هسته ای] ايران مشکوکيد که ما به فعاليت شما مشکوکيم و يقين داريم که فعاليت هسته‌ ای شما ضد بشری است و شما سلاح کشتارجمعی در اختيار داريد ... شما که هر روز با توسعه فعاليت هسته ‌ای خود ملتهای آزاد را تهديد می ‌کنيد چه حقی داريد که به ملت ما بگوييد از فناوری صلح آميز هسته ‌ای دست بردارد".
دو روز پيش از اظهارات آقای احمدی نژاد، شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی به پيشنهاد اتحاديه اروپا به ايران فرصت تازه ای داد تا گفتگو برای حل اختلافات هسته ای خود با اين اتحاديه را در چارچوبی تازه آغاز کند.
از آنجا که با وجود سرپيچی ايران از عمل به قطعنامه شورای حکام، اين شورا از ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد خودداری کرد، دولتمردان ايران موضع شورای حکام در قبال کشور خود را شکستی برای غرب و پيروزی برای خود قلمداد کردند.
آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود برای بسيجيان رهبران دولتهای غربی را افرادی خواند که "به گونه ‌ای حرف می‌ زنند که گويی مالک و صاحب دنيا هستند" و خطاب به "دشمنان و بدخواهان ملت ايران" گفت: "اگر در خواب هستيد بيدار شويد، يکصد سال از آن زمان که شما مالک بوده ‌ايد و به انسانها به ديده برده نگاه می ‌کرديد گذشته است و امروز ملتها به شما اجازه نمی ‌دهند که مدعی حقوق بشر و نظارت و رفتار علمی و تحقيقاتی ملتها باشيد".
آقای احمدی نژاد کسانی را که در داخل و خارج ايران دولت او را به "سازش و تسليم و کوتاه آمدن در مقابل زياده‌ خواهيهای نظام سلطه" دعوت می ‌کنند، انسانهای ضعيفی خواند که بين ملت ايران و "ملتهای عزيز" پشيزی نمی ‌ارزند.
او خطاب به "دشمنان ملت ايران" گفت: "از دست ما عصبانی هستيد، عصبانی باشيد و به قول خداوند کريم، از عصبانيت بميريد".
تجمع در مقابل دفتر يونسکو
ساعاتی پس از سخنرانی محمود احمدی نژاد، جمعی ‌از اعضای بسيج فرهنگيان تهران مقابل ساختمان دفتر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) تجمع کردند و به حمايت از موضع هسته ای دولت احمدی نژاد پرداختند.
اين فرهنگيان بسيجی طی بيانيه ای که در پايان تجمع قرائت شد اعلام کردند که تمام توان و تلاش خود را جهت تبيين و تشريح برنامه هسته ‌ای جمهوری اسلامی ميان دانش‌آموزان به کار خواهند گرفت
.

حقوق بشر ايران
اولين دستور كار بين المللی شورای جهانی حقوق بشر؟

كميسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در نامه‌ای به معصومه شفيعی همسر اكبر گنجی نگرانی عميق خود و شخص كوفی عنان را درباره گزارش‌‌های منتشره درباره تداوم حبس و وضعيت نامناسب جسمی اكبر گنجی مورد تأكيد قرار داد.
خانم «لوئيس آربور» اعلام كرد: «جامعه بين‌المللی از جمله شخصی دبيركل سازمان ملل از نزديك وضعيت حقوق بشر در ايران از جمله وضعيت همسر شما را دنبال مي‌كند».
اين نامه در پی لغو سفر دبيركل سازمان ملل به تهران طی ماه گذشته نگاشته و ارسال شده است. گفته مي‌شود كوفی عنان در نظر داشت در كنار ملاقات‌های رسمی خود با مسؤولان عاليرتبه ايران در تهران، از طريق گفت‌‌وگو با فعالان حقوق بشر، نهادهای صنفی و حمايتی مطبوعات و از جمله به حضور پذيرفتن خانواده اكبر گنجی در جريان نقض حقوق روزنامه‌نگاران و نويسندگان ايرانی دربند قرار گيرد.سخنگوی دبيركل سازمان ملل در اواخر شهريورماه اعلام كرد كه كوفی عنان در نامه‌ای به آقای احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور ايران نگرانی عميق خود را درباره وضعيت اكبر گنجی مورد تأكيد قرار داده است.
خانم آربور با اشاره به اين نامه خاطرنشان كرده است: « سازمان ملل از نزديك مورد گنجی را زيرنظر دارد.»
كميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نامه خود به خانم شفيعی خاطرنشان ساخته است كه در آينده نزديك با ارسال نامه‌ای به مقام‌های ايران و همچنين انتشار يك بيانيه عمومی موضوع گنجی را مطرح خواهد كرد.
اين فعاليت ها در شرايطی است كه سازمان ملل در تدارك واگذاری تمام فعاليت های حقوق بشر اين سازمان به "شورای جهانی حقوق بشر سازمان ملل" است. تاسيس اين شورای در اجلاس عمومی سازمان ملل تصويب شده است و كار آن بسرعت پيش رفته و بزودی كار خود را شروع خواهد كرد. اگر تا تاريخ آغاز كار اين شورای جهانی وضع حقوق بشر و ازجمله مسئله اكبر گنجی حل نشده باشد، باحتمال زياد جمهوری اسلامی اولين كشوری خواهد بود كه پرونده قطور آن به شورای مذكور انتقال خواهد يافت. احكام اين شورا، از اين پس بسيار جدی تر از احكامی خواهد بود كه تاكنون از جانب كميسيون حقوق بشر سازمان ملل منتشر می شده است
.

تهيه سوخت اتمی ايران در روسيه
پيام محرمانه ايران به روسيه مانع رفتن به شورای امنيت شد
امريكا با آگاهی از همين پيام و تصميم شورای حكام، در روزهای اخير و از جمله روز گذشته، بيشترين اخبار اتمی ايران را بجای سوخت اتمی و مخالفت با غنی سازی اورانيوم درايران، اختصاص به توليد كلاهك های اتمی در ايران داد.
روسيه به سه كشور اروپائی مذاكره كننده با ايران می پيوندد
چراغ سبزی كه در آخرين روزهای قبل از نشست اخير شورای حكام از جانب ايران به روسيه داده شد تا بر سر توليد سوخت اتمی ايران در روسيه مذاكره آغاز شود، سرانجام توانست دراين مرحله از ارجاع پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل جلوگيری كند. تمام بحث روزهای پس از سفر دبير شورای عالی امنيت ملی روسيه به تهران بر محور پيشنهاد او دور می زد و عليرغم مقاومت های ظاهری در برابر اين پيشنهاد، سرانجام و در محرمانه ترين پيام، به روسيه اطلاع داده شد كه اين پيشنهاد قابل مذاكره است. ايران موافقت كرد كه اين پيام در شورای حكام از جانب نماينده روسيه اعلام شود. به اين ترتيب روسيه به سه كشور طرف مذاكره اتمی با ايران پيوست: روسيه، انگلستان، آلمان و فرانسه. با همين پيام و با اطلاع از تصميم شورای حكام اتمی بود كه در روزهای اخير سياست مركزی امريكا نه بر محور تصميمات شورای حكام و سوخت اتمی در ايران، بلكه بر محور توليد كلاهك های اتمی در ايران و اسناد بدست آمده در اين ارتباط قرار گرفت. در همين شماره آخرين اخبار را دراين زمينه می خوانيد.
بدنبال بيانيه پايانی شورای حكام كه بر ضرورت مذاكره تاكيد شده است، انگليس، آلمان، فرانسه و روسيه تاريخی موقت را برای ملاقات با نمايندگان ايرانی برای مذاكره در مورد مسئله هسته‌ای در ماه دسامبر تعيين كردند. به گفته وی، ايده اصلی در اين مذاكرات بحث در مورد ازسرگيری مذاكرات ميان ايران و مذاكره كنندگان اتحاديه اروپا يعنی انگليس، فرانسه و آلمان به منظور دست يابی به تضمين تهران برای نساختن سلاح‌های هسته‌ای است. اين اقدام، گام بعدی پس از تصميم آمريكا و كشورهای اروپايی مبنی بر مطرح نكردن درخواست ارجاع پرونده ايران به شورای امنيت در نشست اين هفته آژانس بين المللی انرژی اتمی است كه به منظور دادن وقت به روسيه برای متقاعد كردن تهران به مصالحه در مورد برنامه هسته‌ايش، انجام مي‌شود.»
اين ديپلمات افزود: «ديدارهای ديگری در ادامه اين نشست انجام نخواهد شد، اما انتظار مي‌رود ايران برای بحث جدی در مورد پيشنهاد روسيه به تهران آماده باشد كه بر اساس آن، اين كشور بايد توافق كند روند غنی سازی اورانيوم را ، كه نتيجه آن هم سوخت نيروگاه هسته‌ای و هم ماده اوليه ساخت بمب اتمی است، به روسيه منتقل كند

گزارش دريافتی، درباره قتل يك دانشجو در مهاباد
نيروهای انتظامی دركردستان همسو با امريكا عمل می كنند

پيرامون قتل يك جوان در مهاباد و تظاهرات جديد در اين شهر، اطلاعات زير دراختيار پيك نت قرار گرفته است. اين اطلاعات كه مستقيما از محل برای ما ارسال شده نشان می دهد كه تاكنون هيچيك از روزنامه ها و خبرگزاری ها به اصل ماجرای منجر به قتل يك جوان به ضرب گلوله نيروهای انتظامی نپرداخته اند.
گزارش دريافتی: يكشنبه 29/8/84 جوانی 28 ساله(دانشجوی رشته مديريت) به نام "شيركوه امينی» در مهاباد توسط ماموران انتظامی كشته شد. بعد از جريان "شوانه قادری» اين دومين نمونه از عمليات شورش برانگيز نيروهای امنيتی در كردستان ايران است.
ظاهرا ماموران كلانتری 13 مهاباد برای اهالی محله های "ميدان استقلال"، "باغ شايگان" و "پشت ته پ" مزاحمت ها ی ناموسی ايجاد ميكرده اند كه موجبات نارضايتی و خشم مردم اين مناطق كرده بود. روز يكشنبه "شيركوه امينی» كه شاهد موردی اينچنين بوده با يكی از افسران نيروی انتظامی (فرمانده كلانتری 13) در گير ميشود و به دنبال آن ستوانی به نام "رحيم رجبی» به سمت او تير اندازی كرده و "شيركوه امينی» كشته می شود. به دنبال اين قتل مردم با ماموران درگير می شوند و اتومبيل(پژو جی ال ايكس) فرمانده كلانتری را آتش ميزنند.
در ادامه و در روزهای بعد مردم در ميدان استقلال و محله های اطراف تظاهرات اعتراضی به راه انداختند. ماموران نيروی انتظامی شيشه های خانه های اطراف را می شكستند و با گاز اشك آور به مردم حمله می كردند. مردم هم در اعتراض بازار را تعطيل كردند.
"شيدا امينی» خواهر "شيركوه امينی» گفتگويی كه با تلويزيون Roj tv گفت كه به دنبال قتل برادرش از طرف اداره اطلاعات مهاباد دو نفربه نامهای "حاج حنفی» و "الهامی» با خانواده آنها تماس گرفته و آنها را از تماس با رسانه های خارجی منع كردند و تهديد به تكرار اين مساله در مورد ساير پسرهای خانواده كردند.
خواهر "شيركوه" گفت گزارش برخی رسانه ها- از جمله راديو فردا و سايت بازتاب- مبنی بر اينكه او با چاقو به مامور نيروی انتظامی حمله كرده دروغ است. او گفته دولت می خواهد مثل جريان "شوانه قادری» كه او را از "اراذل و اوباش" خواند همين اتهامات را به برادرش بزند. خواهر "شيركوه امينی» خواهان استعفای فرمانده نيروی انتظامی شده و همينطور اعتراف به مقصر بودن در اين مساله و عذر خواهی از خانواده امينی. همينطور تضمينی برای تكرار نشدن حوادثی از اين دست در آينده. او همچنين خواهان آزادی دستگير شدگان در اين ارتباط و پرداخت زيانهای مالی وارده به اهالی محلات آسيب ديده شد. اوعنوان كرد كه اگر دولت احمدی نژاد از مساوات و عدالت قومی دم ميزند بايد از حق خانواده امينی دفاع كند. معرفی قاتل وشناساندن او به مردم از ديگر خواسته های خانواده ی امينی است.
مساله جالب شروع همزمان اين حادثه سازی ها و درگيری ها دركردستان ايران با كردستان تركيه است. اين مساله در مجموعه كردستان نمی تواند بی ارتباط با هم باشند. به همين دليل بايد بدنبال دست های پنهانی گشت كه در نيروهای انتظامی و امنيتی مستقر دركردستان، منطقه را آماده يك شورش سراسری می كنند
.

November 25, 2005

احضار سفير بريتانيا به وزارت امورخارجه ايران
سر ريچارد دالتون، سفير بريتانيا در ايران به وزارت امورخارجه اين کشور احضار شده تا اعتراض دولت جمهوری اسلامی نسبت به آنچه "نقض حقوق بشر در کشورهای اتحاديه اروپا و بويژه انگليس" می داند به او ابلاغ شود.
طی اين احضار که پنجشنبه (24 نوامبر) صورت گرفته، ابراهيم رحيم پور مديرکل امور غرب اروپا در وزارت امورخارجه ايران به سفير بريتانيا که کشورش رياست دوره‌ ای اتحاديه اروپا را عهده‌ دار است گفته که در اتحاديه اروپا حقوق اقليتها، بويژه مسلمانان ضايع می گردد، از مساجد و منازل آنان بازرسی می شود، مسلمان دستگير می شوند و مورد آزار و اذيت قرار می گيرند، قبرهای آنان تخريب می شود و در معابر عمومی از آنان بازرسی به عمل می آيد.
اين مقام وزارت خارجه ايران همچنين از آنچه اهانت به مقدسات اسلامی در برخی از کشورهای اروپايی دانسته سخن گفته و مدعی شده که در اين کشورها از فرائض دينی مسلمانان جلوگيری می شود و بسياری از مسلمانان زندانی می شوند.
او قانون مقابله با تروريسم در بريتانيا را که امکان بازداشت چند هفته ای مظنونان بدون تفهيم اتهام را فراهم می آورد، "تلاش برای بازداشت مسلمانان به بهانه مبارزه با تروريسم" خوانده و آن را مايه نگرانی مقامات و مردم بسياری از کشورهای اسلامی دانسته است.
احضار سفير بريتانيا به وزارت خارجه ايران يک روز پس از آن صورت گرفت که سفارتخانه تحت مديريت او به عنوان دفتر نمايندگی رئيس دوره ای اتحاديه اروپا، بيانيه اين اتحاديه را انتشار داد که در آن از آنچه نقض آزادی بيان و حق برگزاری تجمعات در ايران خوانده شده، ابراز نگرانی شده بود.
مديرکل امور غرب اروپای وزارت امورخارجه ايران با احضار سفير بريتانيا در تهران، هدف از صدور بيانيه اخير اتحاديه اروپا را "سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر در انگليس و بويژه در عراق و سرکوب و آزار و اذيت مردم اين کشور" اعلام کرده است.
بيانيه اتحاديه اروپا عليه ايران را علاوه بر دولتهای بيست و پنجگانه عضو اين اتحاديه، دولتهای کروآسی، مقدونيه، ايسلند، ليختن اشتاين، نروژ و کانادا نيز امضا کرده بودند.
در اعتراض به‌ عملکرد نيروهای انتظامی بازار شهر مهاباد تعطيل شد
• شهر مهاباد همچنان ناآرام و در حالت تعطيلی و اعتصاب به سر می برد. به گزارش دبيرخانه ی کومه له، سازمان انقلابی زحمتکشان ايران، بيشتر دکان های شهر مهاباد در روز پنجشنبه بسته بود. بستن دکانهای شهر بمنظور اعتراض مردم شهر به‌ عملکردهای جنايتکارانه‌ی رژيم جمهوری اسلامی در شهر مهاباد به‌خصوص قتل شيرکو امينی است• پس از تحويل جنازه شيرکوه به خانواده اش، همان شب بيش از دويست نفر از ماموران انتظامی به همراه عده‌ی ده‌ تا دوازده‌ نفری از خانواده‌ی شيرکو، جنازه‌ را تا گورستان همراهی کردند و تا به‌ خاکسپاری جنازه‌ هم چنان به‌ نگهبانی و حراست پرداختند
شهر مهاباد همچنان ناآرام و در حالت تعطيلی و اعتصاب به سر می برد. به گزارش دبيرخانه ی کومه له، سازمان انقلابی زحمتکشان ايران، بيشتر دکان های شهر مهاباد در روز پنجشنبه بسته بود. بستن دکانهای شهر بمنظور اعتراض مردم شهر به‌ عملکردهای جنايتکارانه‌ی رژيم جمهوری اسلامی در شهر مهاباد به‌خصوص قتل شيرکو امينی است.در اطلاعيه خبری شماره ی 3 دبيرخانه کومه له آمده است: دکانهای شهر به‌ ويژه‌ در خيابان شاهپور، چهارراه ‌مولوی، محله‌ی شايگان و ميدان استقلال به‌ طور کامل بسته‌ شد. ماموران انتظامی رژيم در گروههای چهار يا پنج نفری در سطح شهر به‌ گشت زنی پرداخته و در بعضی از ميادين و محل اجتماعات عمومی مستقر شدند.اين اطلاعيه می افزايد: پس از تحويل جنازه شيرکوه به خانواده اش، همان شب بيش از دويست نفر از ماموران انتظامی به همراه عده‌ی ده‌ تا دوازده‌ نفری از خانواده‌ی شيرکو، جنازه‌ را تا گورستان همراهی کردند و تا به‌ خاکسپاری جنازه‌ هم چنان به‌ نگهبانی و حراست پرداختند. روز بعد مراسم عزاداری و ياد شهيد شيرکو در مسجد سيد نظام بر گزار شد که‌ عده‌ای کثير از مردم شهر درآن شرکت کردند و همبستگی خود را نسبت به‌ خانواده‌ شيرکوی جان باخته‌ اعلام داشتند.اين اطلاعيه می افزايد: شيرکو که‌ تا ديروز يکی از جوانان مبارز و پر شور مهاباد بود امروز فرزند عزيز همه‌ی خلق کرداست. طبق شايعاتی که‌ در شهر پيچيده است گويا مردم مبارز شهر مهاباد در همبستگی با خانواده‌ شهيد و در اعتراض به‌ جنايات و سرکوبگريهای رژيم جمهوری اسلامی قرار است روز شنبه دکان و بازار شهر مهاباد را بکلی تعطيل نمايند
.

معاونت، هم قائم مقام وزیر و هم رئیس شورای امنیت کشور
ورود رسمی سردار ذوالقدر

گروه خبر – در حالی که رئیس دولت در آخرین روز هفته گذشته در دیدار با مسئولان فدراسیون شنا از توجه وﯾﮊه دولت به سه ورزش شنا، اسب سواری و تیراندازی که یادآور اظهارات صدر اسلامی است یک انتصاب در وزارت کشور همه نگاه ها را به سوی این وزارتخانه با اهمیت معطوف کرد.نگاه احمدی ﻧژاد به ورزش نیز ظاهرا همان نگاه 1400 سال پیش است که پیامبر اسلام (ص) از آن سخن می گفت. اما این تنها بخشی از آنچه بود که شاید در آینده تبعات بیشتری به خود بگیرد.
وزیر کشور دولت جدید که سخت ترین انتقادات را در روز رای گیری با خود داشت همچنان خبر ساز است. وی که به دلیل سابقه امنیتی و اطلاعاتی برای پستی سیاسی مناسب تشخیص داده نمی شد از همان ابتدا در گزینش های خود سروصدای همه از جمله نمایندگان مجلس هفتمی را هم در آورد.مصطفی پور محمدی ، قائم مقام وزیر اطلاعات دولت هاشمی یعنی علی فلاحیان که وزیر کشور دولت جدید شده است اواخر هفته گذشته سردار ذولقدر قائم مقام سپاه را به سمت قائم مقامی و معاونت امنیتی و انتظامی خود برگزید.ذوالقدر در دوران اصلاحات همواره از منتقدان سرسخت اصلاح طلبان بود که نامش هر از چندگاهی در محافل سیاسی مطرح بود.از برخی منابع در وزارت کشور نیز خبر می رسد، قرار است اختیارات جانشینی فرماندهی کل قوا هم که معمولا به وزیر کشور داده می شود،به ذوالقدر داده شود.محمدباقر ذوالقدر كه تا دیروز قائم‌مقام فرمانده كل سپاه پاسداران بوده است، در سال‌هاي دفاع مقدس، فرمانده قرارگاه رمضان بود.
ذوالقدر در سال 68، ستاد مشترك سپاه پاسداران را كه هماهنگ‌كننده پنج نيروي زميني، هوايي، دريايي، قدس و نيروي مقاومت بسيج سپاه بود، تشكيل داد و از سوي رهبر انقلاب به عنوان نخستين رئيس اين ستاد منصوب شد.گفته مي‌شود، وي از مدتي پيش در پي كناره‌گيري از مسئوليت خود در سپاه پاسداران بوده است.
در حكم وزير كشور برای ذوالقدر آمده است: اميدواريم با عنايات رحماني و توجهات حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء و با همت و درايت و تجارب مديريتي كه از شما سراغ داريم شاهد تحول در شاخص‌هاي امنيتي و اجتماعي كشور باشيم.
هم‌چنين وزير كشور در اين حكم به جايگاه مهم شوراي امنيت كشور اشاره كرده و آورده است: بي شك در ايفاي اين نقش از همراهي و مساعدت مجموعه‌هاي نظامي، انتظامي، امنيتي و قضايي برخوردار خواهيد شد.
هم چنين روابط عمومي وزارت كشور خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي سياسي و مبارزاتي قائم مقام جديد وزارت كشور را گزارش داد.
اين گزارش مي‌نويسد: «محمد باقر ذوالقدر 50 ساله متولد شيراز در دوران قبل از انقلاب و از اوايل نوجواني وارد فعاليت‌هاي مذهبي و سياسي شد و در جريان نهضت امام خميني قدس سره با الحاق به گروه‌هاي انقلابي مسلمان و روحانيت پيرو امام به مبارزات رهايي بخش ملت ايران پيوست.
وي پس از انقلاب نخستين فعاليت‌هاي خود را در پاسداري از انقلاب از كميته‌هاي انقلاب اسلامي آغاز نمود و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و در دوران جنگ مسووليت آموزش سپاه را بر عهده داشت و سپس فرماندهي قرارگاه جنگ‌هاي نامنظم سپاه را عهده دار شد.
ذوالقدر پس از جنگ نيز همچنان زندگي خود را وقف خدمت به نظام جمهوري اسلامي و تحقق اهداف عاليه آن نمود و به مدت 8 سال رييس ستاد مشترك سپاه بود و 8 سال نيز جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود.
قبل از انقلاب ليسانس اقتصاد را از دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران دريافت نمود و پس از آن كارشناسي ارشد مديريت دولتي را در دانشكده مديريت دانشگاه تهران به پايان رساند و آخرين مقطع تحصيلي وي دكتراي مديريت راهبردي بوده است.
روابط عمومي وزارت كشور اعلام كرد: چون سردار ذوالقدر با حكم فرمانده‌ كل قوا در سمت جانشين فرماندهي كل سپاه فعاليت داشت با كسب مجوز از رهبری به سمت جديد منصوب شد.
صاحب نظران معتقدند در آینده باید شاهد تغییرات گسترده ای در زمینه های امنیتی و انتظامی بود
.

November 24, 2005


روزنامه خامنه ای : "بلر، غلط های زيادی
روزنامه حکومتی جمهوری اسلامی متعلق به خامنه ای، در آخرین شماره خود، تونی بلر، نخست وزیر انگلستان را به خاطر اظهاراتش مبنی بر تغییر رژیم در ایران به شدت مورد حمله قرار داد و نوشت "از عجايب است كه نخست وزير انگليس قدرت درک اين واقعيت بسيار بديهي را ندارد و عليرغم اعترافات صريح خود، هوس مي كند حاكميت ايران را از درون دچار تغيير نمايد. به نظر مي رسد هرچه زمان ميگذرد اين واقعيت بيشتر نمايان مي شود كه غربي ها مثل گاو تحليل مي كنند."
این روزنامه حکومتی نوشت "نخست وزير انگليس , در مقابل اعضاي يكي از كميسيون هاي پارلمان اين كشور ضمن اعتراف به عدم امكان براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران با توسل به حمله نظامي , گفته است : « دگرگوني در ايران , يعني تغيير رژيم , از داخل كشور صورت خواهد گرفت » . وي ايران را متهم به خودداري از همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي , حمايت از تروريسم و مداخله در عراق كرده و افزوده است : ايران كشور نيرومندي است كه بخش عظيمي از ذخاير انرژي جهان را در اختيار دارد و اگر به سلاح اتمي مجهز شود , صلح جهان را به خطر خواهد انداخت .
اين اظهارات , قبل از هر چيز اعتراف مهمي را در بر دارد كه نشان ميدهد غرب , اعم از آمريكا و اروپا , در برابر قدرت ايران دچار استيصال شده اند و به دليل سرگيجه اي كه گرفته اند نميدانند با چه شيوه اي بايد با اين كشور مواجه شوند. نخست وزير انگليس , درحالي به قدرت ايران و عدم كارائي حملات نظامي به ايران اعتراف مي كند كه ايران سلاح اتمي ندارد. اين اعتراف بدين معني است كه ايران را در هيچ شرايطي نميتوان تسليم كرد. اينكه يك دولت اشغالگر , ايران را به مداخله در عراق متهم ميكند بدين معني است كه ايران در قلب ملت عراق جا دارد. جاي حمايت از تروريسم هم حمايت از نهضت هاي آزاديبخش را بگذاريد.
كسي كه اين اعترافات را مي كند , بسيار عجيب است كه در عين حال ميگويد : رژيم ايران را بايد از داخل دگرگون ساخت !
اگر ايران بدون سلاح اتمي در برابر تهاجمات نظامي قدرتهاي بزرگ جهان شكست ناپذير است , به اين دليل است كه ملت ايران در صحنه حاضر است و از نظام حاكم حمايت مي كند و هيچ قدرتي در برابر اين نظام متكي به پشتيباني ملت نميتواند كاري از پيش ببرد.
از عجايب است كه نخست وزير انگليس قدرت درك اين واقعيت بسيار بديهي را ندارد و عليرغم اعترافات صريح خود , هوس مي كند حاكميت ايران را از درون دچار تغيير نمايد. به نظر مي رسد هرچه زمان ميگذرد اين واقعيت بيشتر نمايان مي شود كه غربي ها مثل گاو تحليل مي كنند.
در مورد شخص « توني بلر » لزومي ندارد به چنين نكاتي اشاره كنيم , زيرا خود مردم انگليس او را « سگ دست آموز بوش » ميدانند و علاوه بر نمايندگان مجلس انگليس , والدين نظاميان انگليسي اعزامي به عراق نيز همين ديروز « بلر» را به اين لقب مفتخر كردند. ما فقط به اين نكته اشاره مي كنيم كه اين غلط هاي زيادي « توني بلر » از مصاديق شعر آن شاعر ظريف طبع است كه گفت : شتر در خواب بيند پنبه دانه ـ گهي لف لف خورد گه دانه دانه
."

از لابلای رسانه های خبری جمهوری اسلامی
وزیر بهداشت: با پدیده «بیمار دزدی» به شدت برخورد می کنیم
وزیر بهداشت، با اشاره به به پدیده بیمار دزدی در برخی بیمارستانها اعلام کرد: با «بیمار دزدی» در بیمارستانها به شدت برخورد خواهییم کرد.
لنکرانی با بیان این که مشکلات بیمار دزدی در بیمارستانها ریشه ای است، اظهار کرد: وزارت بهداشت قطعا با این موضوع برخورد خواهد کرد!
1000 مورد کودک آزاری در تهران گزاش شده است
مدیر کل دفتر آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی با اشاره به راه اندازی «خط تلفن 123 کودک» طی یک سال گذشته در تهران، تصریح کرد در این مدت یکهزار مورد کودک آزاری گزارش شده است.
مدارس فرسوده جان نیمی از دانش آموزان کشور را همچنان تهدید می کند
چنانچه زلزله ای در طول روز در نقطه ای از ایران رخ دهد. بنا به گفته مسوولان آموزش و پرورش با توجه به اینکه 60 درصد کلاسها استحکام ندارند حادثه ای ناگوار را در مدارس فرسوده کشور شاهد خواهیم بود. 60 درصد کلاسها استحکام ندارند به این معنی که 33 درصد نیاز به مقام سازی دارند و 27 درصد کلاسها نیز تخریبی هستند.
به طور دقیق تر 131 هزار و 900 هزار کلاس در سطح کشور باید تخریب و بازسازی شوند و 126 هزار کلاس نیز باید مقام سازی شوند.
برخی خانوارهای بی بضاعت لرستان از عدم حمایت مالی رنج می برند
کمبود اعتبار در کمیته امداد باعث شده تا برخی از خانوارهای بی بضاعت لرستان تحت حمایت این کمیته نبوده به طوری که هم اکنون تعدادی از آنها همچنان در نوبت برای زیر پوشش قرار گرفتن وحمایت این نهاد قرار گیرند.
یکی از این افراد که مدت دو سال در نوبت زیر پوشش قرار گرفتن کمیته امداد لرستان است می گوید: به علت عدم توان کار و فقر اقتصادی حاکم بر خانواده از این نهاد درخواست حمایت مالی دارم.
یکی دیگر از افراد بی بضاعت لرستانی و 55 ساله می گوید:هم اکنون از داشتن هر گونه منبع درآمدی محروم هستم و تنها با کمک همسایه ها و برخی افراد خیر زندگیمان سپری می شود.
«سلطان توکلی» افزود: به علت فوت شوهرم و نداشتن سر پناه، توان خرید پوشاک و خوراک برای سه فرزند یتیم خود را ندارم.
وی با اشاره به اینکه یکی از فرزندانش نیز بیماری خونی دارد، اظهار داشت: به علت بالا رفتن هزینه های زندگی، مبلغی که افراد خیر به خانواده ما کمک می کنند، حتی جوابگوی هزینه های درمانی فرزند بیمارم نیست.
وی یادآور شد: متاسفانه به علت عدم توان مالی یکی از فرزندانم از درس و مدرسه محروم شده و برای تامین مخارج زندگی خود و خانواده به خرده فروشی روی آورده است.
پدیده ناهنجار «تکدی گری» در لرستان رو به افزایش است
پشت چراغ قرمز خیابان منتظر مانده که ناگهان صدای غریبی به گوش می رسد، آقا به من کمک کنید براتون دعا می کنم، بچه هایم گرسنه اند حتی پول خرید یک نان را هم برایشان ندارم.
در یکی از خیابان های شهر مشغول قدم زدن بودم که ناگهان زنی با چادری رنگ و رو رفته به طوری که سرو روی خود را با چادر کاملا پوشانده بود و می خواست چهره اش را کسی نشاسد گام به گام به من نزدیک می شد.
زمانی که به نزدیک من رسید با صدائی از روی التماس و زاری از من در خواست کمک کرد. انگار که برای زندگی کردن همه درها روی او بسته شده و او برای گذران زندگی خود راهی به جز گدائی نداشت.
هنوز چند قدمی دیگر از مسیر آن خیابان که یکی از خیابان های اصلی خرم آباد است دور نشده بودم که پیرمرد نابینائی با تکیه بر عصای خود در گوشه ای آرام و بی صدا ایستاده بود.
گذر زمان شانه هایش را خمیده و برف پیری موهایش را پوشانده بود. سالهاست که در این مکان ایستاده و رهگذران به خوبی او را می شناسند، چیزی نمی گفت اما با صدای بی صدائی فریاد کمک سر می داد.
دریکی دیگر از خیابان های شهر مادر در حالی که دو کودک خردسالش را با لباس های پاره و کثیف به همراه داشت در گوشه ای از خیابان نشسته بود.
چشمان بی رمق او و فرزندانش به سنگفرش پیاده رو گره خورده بود و از همه رهگذران با سکوت خود انتظار یاری و کمک داشت.
این روزها در گوشه گوشه خیابانها و معابر شهر تعداد زیادی از متکدیانی را می توان دید که به شیوه های مختلف به تکدی گری می پردازند
.
آخرين تحولات در پرونده ی هسته ای ايران، در آستانه ی نشست تازه ی شورای حکام
• بر خلاف نشست‌های قبلی شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در نشست پاييزی اين شورا موضوعات كاری زيادی در دستور كار ثبت نشده و محور بحث‌ها موضوع فعاليت هسته‌ای ايران است• جنبش عدم تعهد خواستار عادی‌سازی فوری پرونده هسته‌ای ايران شد• وزير امور خارجه جمهوری اسلامی از احتمال ازسرگيری مذاكرات با سه‌ كشور اروپايی خبر داد• سفير و نماينده دايم ايران در سازمان‌های بين المللی مستقردر وين گفت جمهوری اسلامی ايران برای مواجهه و مقابله با هر تصميم احتمالی آماده است• نمايندگان تروييكای نم و سه كشور فرانسه، آلمان و انگليس ظهر چهارشنبه پشت درهای بسته در مقر آژانس در وين برای بحث و بررسی پرونده هسته‌ای ايران تشكيل جلسه دادند

نمايندگان سی و پنج كشور عضو شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی فردا (پنجشنبه) بحث، بررسی و تصميم‌گيری درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران را در وين پايتخت اتريش آغاز خواهند كرد. بر خلاف نشست‌های قبلی شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمي، در نشست پاييزی اين شورا موضوعات كاری زيادی در دستور كار ثبت نشده و محور بحث‌ها موضوع فعاليت هسته‌ای ايران است. نشست رسمی شورای حكام در حالی آغاز مي‌شود كه "كميته كمك و همكاری فني" اين شورا طی سه روز اخير پشت درهای بسته بحث‌های تخصصی در زمينه فن آوری هسته‌ای كشورها و نقش راهبردی آژانس در هدايت و نظارت بر آنها را به پايان برد. يك سخنگوی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: بر اساس دستور كار آژانس، نشست فصلی شورای حكام با سخنان "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آغاز مي‌شود. در اين نشست همچنين گزارش اخير مدير كل مصری آژانس بين‌المللی انرژی اتمی درباره ايران كه جمعه گذشته در پنج صفحه منتشر شد، مورد بررسی و نسبت به عملكرد جمهوری اسلامی ايران در همكاری با آژانس در حل بحران هسته ای كشورمان و رفع ابهامات باقی مانده در اين پرونده تصميم‌گيری شود. وی افزود: البرادعی در اين سخنان علاوه بر تشريح همكاري‌های ايران برای حل ابهامات فنی باقی مانده و راهكارهای پيشنهادی آتی در اين زمينه، در خصوص گزارش كميته كمك و همكاری فنی آژانس، راستی آزمايی هسته‌ای و چگونگی مصرف جايزه بيش از يك ميليون يورويی صلح نوبل دو هزار و پنج كه به آژانس و البرادعی تعلق گرفته است، سخن خواهد گفت. بر اساس اين دستور كار موضوع فعاليت‌های هسته‌ای ايران در بخش "راست آزمايی هسته‌ای پادمان ها"ی نشست شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت. قبل از برگزاری نشست فصلی شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمي، سه كشور مذاكره‌كننده اتحاديه اروپا با ايران (فرانسه، آلمان و فرانسه) و نمايندگان كشورهای عضو جنبش عدم متعهد در شورای حكام موسوم به گروه "نم" بطور جداگانه گروه‌های كاری تشكيل داده و درباره مهم‌ترين مساله اين نشست گفت وگو مي‌كنند. گروه نم همچنين در حال تهيه بيانيه مشتركی در مورد گزارش اخير البرادعی درباره ايران است. اين بيانيه در صورت تصويب اعضای گروه نم در نشست شورای حكام قرائت خواهد شد. طی دو سال گذشته، پرونده فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران مهم ترين، پيچيده‌ترين ، سخت‌ترين و طولاني‌ترين مباحث را در شورای حكام به خود اختصاص داده و صحنه آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين را به يك كشمكش بزرگ بين‌المللی تبديل كرده است. اين پرونده بيش از آن كه "فني" باشد، "سياسي" است و به جای بيان مباحث و چالش‌های "تكنيكي"، جدال و تنش‌های "ديپلماتيك" را به نمايش گذارده است. نشست شورای حكام از روز پنجشنبه در حالی آغاز مي‌شود كه شواهد غير رسمی حكايت از آن دارد كه اروپا و آمريكا به دليل نگرانی از عدم همراهی و مقابله روسيه و چين و اعضای جنبش عدم تعهد و همچنين نبود اجماع بر سر اين پرونده، از ارجاع آن به نيويورك در اين مقطع صرف نظر كرده است. اين مهم هنوز به طور رسمی از زبان مقام‌های آمريكايی و اروپايی بيان نشده است، اما ديپلمات‌های اروپايی در وين بدون ذكر نام خود آن را تاييد كرده اند. • جنبش عدم تعهد خواستار عادي‌سازی فوری پرونده هسته‌ای ايران شدكشورهای جنبش عدم تعهد عضو شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی موسوم به گروه "نم" خواستار خروج فوری پرونده فعاليت‌های هسته‌ای ايران از حالت "اضطرار" و "عادي‌سازی " آن شدند. يك ديپلمات ارشد گروه نم قبل از ظهر چهارشنبه پس از پايان نشست كاری اين گروه در مقر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين پايتخت اتريش به خبرنگار ايرنا گفت: اين درخواست در بيانيه گروه نم نيز كه روز پنجشنبه در نشست شورای حكام قرائت خواهد شد، گنجانده شده است. وی كه خواست نامش ذكر نشود، افزود: بر اساس مستندات گزارش اخير "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمي، ايران همكاري‌های گسترده و خوبی برای رفع ابهامات فعاليت‌های هسته‌ای خود با آژانس داشته است و به همين دليل، شورای حكام بايد به طور فوری پرونده ايران را از حالت اضطرار خارج و عادی كند. اين ديپلمات عضو جنبش عدم تعهد گفت: كشورهای جنبش عدم تعهد در اين بيانيه همچنين خواستار خروج پرونده فعاليت هسته‌ای ايران از دستور كار شورای حكام شده اند. وی اظهار داشت: در بخشی ديگری از اين بيانيه محرمانه، كشورهای جنبش عدم تعهد از همكاري‌های ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی حمايت كرده اند. اين ديپلمات افزود: همچنين در اين بيانيه از اينكه ايران اجازه بازديد از مراكز نظامی را به بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی داده است، ابراز خرسندی شده است. • جلسه اتحاديه اروپا با غيرمتعهدهانمايندگان تروييكای نم (مالزي، آفريقای جنوبی و كوبا) و سه كشور فرانسه، آلمان و انگليس ظهر چهارشنبه پشت درهای بسته در مقر آژانس در وين برای بحث و بررسی پرونده هسته‌ای ايران تشكيل جلسه دادند. يك نماينده جنبش عدم تعهد با مهم خواندن اين نشست گفت: نتايج اين نشست مي‌تواند روند كار نشست فصلی شورای حكام درباره ايران را كه از روز پنجشنبه آغاز مي‌شود، رقم بزند. • اتحاديه اروپا قطعنامه نمی دهدنمايندگان آلمان، انگليس و فرانسه به نمايندگی از اتحاديه اروپا اعلام كردند كه در نشست روز پنجشنبه شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای عليه ايران ارايه و تصويب نخواهند كرد. يك ديپلمات ارشد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به خبرنگار ايرنا در وين گفت: نمايندگان اتحاديه اروپا در نشست پشت درهای بسته خود با تروييكای جنبش عدم تعهد در شورای حكام اين موضوع را اعلام كرده اند. اين ديپلمات كه خود در نشست حضور داشته است، گفت: اتحاديه اروپا در نشست شورای حكام به بيانيه رييس اين شورا اكتفا خواهد كرد و به طور مستقل پيش نويسی را عليه ايران برای تصويب ارايه نخواهد كرد. "يوكيا آمانو" رييس ژاپنی جديد شورای حكام كه جانشين "كاترين هال" نماينده كانادا شده، قرار است پس از جمع بندی نشست شورای حكام درباره ايران بيانيه‌ای صادر كند. اتحاديه اروپا در نشست‌های پيشين شورای حكام همواره بانی قطعنامه‌های مصوب اين شورا عليه ايران بود. • تهران برای مقابله با هر احتمالی در شورای حكام آماده است"محمد مهدی آخوندزاده" سفير و نماينده دايم ايران در سازمان‌های بين المللی مستقردر وين گفت: جمهوری اسلامی ايران خود را برای مواجهه و مقابله با هر تصميم احتمالی در شورای حكام آماده كرده است. دكتر آخوندزاده بعدازظهر چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ايرنا در وين با اشاره به اخبار منتشره پيرامون تمايل اروپا به مذاكره با ايران بر سر مسايل هسته اي، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران آماده گفت وگوی بدون هر پيش شرطی است و در عين حال برای مواجهه با هر وضعيتی آمادگی دارد. نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با تاييد برخی رايزنی ها با اتحاديه اروپا، اظهار اميدواری كرد، نشست شورای حكام كه از روز پنجشنبه آغاز مي‌شود، در يك فضای عاری از تشنج ادامه يابد و به نتايج مورد رضايت تمام طرف‌های ذيربط برسد. وی گفت: معتقديم كه فضای آرام و به دور از شانتاژ سياسی شورای حكام به حل و فصل مسايل و ابهامات باقی مانده مربوط به پرونده فعاليت‌های هسته ای ايران كمك مي‌كند. اين مقام ارشد هسته‌ای ايران با اشاره به نشست جاری بين نمايندگان جنبش عدم تعهد عضو شورای حكام آژانس بين‌المللی انرژی اتمی موسوم به گروه "نم" و اتحاديه اروپا، اظهار داشت: منتظر نتايج اين نشست محرمانه هستيم. چرا كه پس از آن بسياری از مواضع و ديدگاه‌ها شفاف خواهد شد و بر اساس آن می توان تصميم‌گيری كرد. • وزيرامورخارجه از احتمال ازسرگيری مذاكرات با سه‌ كشور اروپايی خبر دادوزير امور خارجه ايران از احتمال از سرگيری مذاكرات هسته‌ای ايران به سه كشور اروپايي، آلمان، فرانسه و انگلستان بعد از اجلاس شورای حكام خبر داد. به گزارش خبرنگار سياسی ايرنا، منوچهر متكی كه روز چهارشنبه ‌با همتای افغانی خود به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران پاسخ مي‌داد، در پاسخ به سوال ايرنا درخصوص، پيشنهاد سه كشور اروپايی برای از سرگيری مذاكرات هسته‌ای با ايران در تاريخ ششم دسامبر (پانزدهم ‬آذرماه) اين سخنان را بيان كرد. متكی افزود: البته هنوز پيشنهاد رسمی از سوی اين كشورها به ما نشده است، اما در گفت وگوی تلفنی شب گذشته با وزير امور خارجه انگلستان، در كليت از سرگيری مذاكرات توافق حاصل شد اما زمان و مكان دقيق انجام مذاكره هنوز مشخص نيست و احتمالا بعد از اجلاس وين خواهد بود. وزير امور خارجه در پاسخ به سوالی درخصوص ارزيابي‌اش از اجلاس آتی شورای حكام درمورد پرونده هسته‌ای ايران، گفت: با توجه به همكاري‌های خوبی كه جمهوری اسلامی ايران بعد از اجلاس سپتامبر باآژانس بين‌المللی انرژی اتمی داشته و با عنايت به گزارش دبير كل آژانس، درمجموع اجلاس نوامبر شورای حكام را مثبت تر و سازنده تر از اجلاس گذشته ارزيابی مي‌كنيم. متكی با تاكيد بر ادامه همكاری ايران با آژانس همچون گذشته و متعهد بودن ايران به ان پی تی و پادمان، خاطرنشان كرد: گزارش اخير البرادعی درخصوص فعاليتهای هسته‌ای ايران بگونه‌ای است كه كشورهای عضو شورای حكام می توانند باتوجه به آن، تصميم واقع بينانه‌ای اتخاذ كنند. خبرنگاری از وزير امورخارجه ايران درخصوص بحث توقف فعاليت يو سی اف اصفهان و همين طور طرح روسيه مبنی برانجام غني‌سازی در خارج از ايران سوال كرد، متكی در پاسخ گفت: از سوی روسيه طرح و پيشنهادی مبنی بر اين موضوع به ما واصل نشده و ما برخوداری از فناوری هسته‌ای صلح آميز را حق خود مي‌دانيم و معتقديم اين حق قانونی و اين فعاليت بايددر قلمرو و كشور خودمان انجام پذيرد. متكی همچنين تعليق دوباره فعاليت اصفهان را غير ممكن دانست و گفت: اصفهان به فعالبت خود ادامه مي‌دهد و بحث تعليق دوباره آن مطرح نيست. وزيرامور خارجه همچنين درپاسخ به‌سوالی درخصوص كوتاهی روسها در تكميل نيروگاه هسته‌ای بوشهر و تامين سوخت هسته‌ای اين نيروگاه،گفت: در سفری كه به روسيه داشتم و همينطور درسفر مقامات روسيه به ايران بر پايبندی به تعهدات روسها در اجرای زمانبندی دقيق و تعريف شده برای تكميل نيروگاه هسته‌ای بوشهر وتامين سوخت آن تاكيد كرديم . متكی خاطرنشان كرد: برای شروع بكار نيروگاه بوشهر و انتقابل سوخت به اين نيروگاه مشكل جدی نمي‌بينيم و اميدواريم هر چه زودتر افتتاح اين نيروگاه را شاهد باشيم. • فايننشال تايمز: سه كشور اروپايی آماده آغاز مذاكره با تهران هستنديك روزنامه چاپ لندن نوشت: آلمان، انگليس و فرانسه پس از آنكه ماه اوت گذشته در مخالفت با مواضع اتمی ايران، مذاكرات خود را معلق ساختند، اكنون آماده‌اند بار ديگر گفت وگوها را با تهران ازسر گيرند. "فايننشال تايمز" روز چهارشنبه نوشت: براساس گزارش‌های انتشار يافته، كشورهای سه‌گانه اروپايی پس از ارايه پيشنهاد اخير مسكو به تهران برای انجام مراحل حساس و نهايی غني‌سازی اورانيوم ايران در خاك روسيه، تصميم به از سرگيری مذاكرات با تهران گرفته‌اند. سه كشور اروپايی در جريان دور پيش مذاكرات، بر خلاف تمامی مقررات بين‌المللی و پيمان منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی در قالب خواسته آمريكا، از ايران خواستند از تمامی حقوق خود در زمينه فناوری غني‌سازی اورانيوم چشم‌پوشی كند. ايران با رد اين پيشنهاد، اعلام كرد مطابق مقررات آژانس خواهان استفاده از تمامی حقوق اتمی خود است و حاضر نيست آپارتايد اتمی را بپذيرد. پس از ناكامی اروپا در تنگنا گذاشتن تهران، اين كشورها مذاكرات را به حالت تعليق درآوردند. در گزارش فايننشال تايمز به‌نقل از يك ديپلمات اروپايی آمده است: آماده برقراری تماس دوباره با تهران هستيم. مي‌خواهيم بررسی كنيم آيا مي‌توانيم شرايط را برای آغاز گفت وگوی دوباره فراهم كنيم؟ اين روزنامه در ادامه از قول يك ديپلمات غربی مقيم وين نوشت: انتظار مي‌رود روسيه در ماه دسامبر نشستی را با حضور اروپايي‌ها و ايراني‌ها ترتيب دهد. در اين گزارش از "رد پيشنهاد اخير اروپا در مورد توقف كامل غني‌سازی اورانيوم و همچنين ازسرگيری روند غني‌سازی توسط ايران" به عنوان دو عامل خشم اروپا و تعليق مذاكرات ياد شده است. در اين گزارش ذكر شده، ايران اصرار دارد همه مراحل غني‌سازی در ايران و با مشاركت شركای خارجی انجام شود. فايننشال تايمز اضافه كرد: آمريكا كه معمولا طرفدار اعمال فشار و سختگيری نسبت به ايران بوده، اكنون در عرصه داخلی خود گرفتار بحران عراق و مشتاق است كه نمايش قدرت به تهران را به تاخير اندازد.
.

November 23, 2005


مجلس به سومين وزير پيشنهادی احمدی نژاد رای ندادوزارت نفت بی وزير ماند
• از 261 نماينده حاضر در جلسه علنی رای اعتماد، 254 نفر در رای گيری شرکت کردند و تنها 77 نفر به وزير پيشنهادی احمدی نژاد رای دادند. 139 مخالف و 38 رای ممتنع باعث شد سومين کانديدای وزارت نفت در دولت جديد نيز از ورود به کابينه محروم شود
مجلس شورای اسلامی صبح روز چهارشنبه، سومين وزير پيشنهادی نفت توسط احمدی نژاد را رد کرد و در حالی که مهلت قانونی برای معرفی وزرا به پايان رسيده است، وزارتخانه ی نفت همچنان بی وزير ماند. در جلسه علنی روز چهارشنبه پس از اظهارات احمدی نژاد در دفاع از وزير پيشنهادی نفت و سخنرانی موافقان و مخالفان تسلطی، از نمايندگان مجلس رای گيری شد.از 261 نماينده حاضر در جلسه علنی رای اعتماد، 254 نفر در رای گيری شرکت کردند که از مجموع 254 رای ماخوذه، 139 رای مخالف و تعداد 77 رای موافق و 38 رای (ممتنع) به دست آمد.با اين حساب سيد محسن تسلطی که پس از علی سعيد لو و سيد صادق محصولی سومين گزينه ای بود که برای تصدی به سمت وزارت نفت معرفی شد، از ورود به کابينه احمدی نژاد ناکام ماند
.

متن مصاحبه احمدی نژاد با خودش منتشر شد
من دمکراسی غرب را قبول ندارم تازه اول عشق است، سوپرمن نیستیم و داریم قلق گیری می کنیم

دفتر رئيس جمهور متن گفت وگويي با محمود احمدي نژاد را بجای شرکت احمدی نژاد در یک مصاحبه مطبوعاتی منتشر کرده است. این دفتر مدعی شده که سئوالات از احمدی نژاد همان سئوالاتی است که در سطح جامعه مطرح است!
درواقع این شیوه عمل، شباهت زیاد دارد به خطبه های نماز جمعه و یا دیدارهای فرمایشی رهبر و سخنرانی های وی برای کسانی که به دیدارش برده می شوند. او نیز مدعی که سخنانش پاسخ به سئوالات، شبهات و مسائل روزی است که در جامعه مطرح است. همان ادعائی که امام جمعه ها می کنند و با این بهانه از رویاروئی با خبرنگاران و شرکت در مصاحبه های مطبوعاتی و سئوالات مستقیم خبرنگاران می گریزند.
سئوال اول و اساسا نحوه سئوال را بخوانید تا بقیه ماجرا دستگیرتان شود:

سوال) آقاي دكتر احمدي نژاد, يكي از اهداف اعلام شده جنابعالي تلاش براي پاسخگو كردن دولت است و مي دانيم كه روشها و برنامه هايي هم براي تحول در اين زمينه و ارائه گزارشهاي منظم به افكار عمومي داريد و برخي شروع هم شده است, ولي اگر اجازه دهيد بعضي نقدها و سوالات راجع به دولت احمدي نژاد را به طور ويژه با جناب‌‏عالي طرح كنيم.
پاسخ) من از دولت, هيچ تلقي شخصي ندارم و بنابراين تعبير دولت احمدي نژاد اگر به معناي مالكيت خصوصي با انتساب دولت به شخص خاصي باشد, تعبير گمراه كننده اي است. ما نقد دولت را بر مردم و نخبگان و نقدپذيري را بر دولت و دولتمردان واجب شرعي مي دانيم. دموكراسي غرب را قبول ندارم, چون حاوي عوامفريبي و مغزشويي و پوششي براي سرماه سالاري است, ولي نظارت دائمي بر دولتمردان را يك تكليف شرعي و مصداق بارز امر به معروف و نهي از منكر مي دانم.
تازه اول عشق است. ما از راههاي متعددي به افكار عمومي متصل هستيم, ولي در اين حوزه هر چه زياده روي كنيم, اسراف نخواهد بود. نه فقط انتقادات اعلام شده بلكه نقدهاي گفته نشده و صداهاي ضعيف كه معمولا ناشنيده مي مانند, بايد رصد شوند و پاسخگويي ما هم لطفي از ناحيه دولت نيست, بلكه وظيفه شرعي ماست. ما هنوز كار اصلي را شروع نكرده ايم. ما اول راه و شديدا محتاج پيشنهادهاي مردمي هستيم, ولي من نگرانم كه وقتي كار ما به طور جدي شروع شود, نه اشكلات واقعي ما و نه صداي توده ها و مستضعفين بي هياهو, بلكه فقط جنجالهاي سازماندهي شده و غير منصفانه به گوشها برسد كه منشا آنها اتفاقا نه عقلانيت يا حقوق مردم بلكه منافع به خطر افتاده اقليتهاي خاص باشد كه هم پول دارند و هم روزنامه و هم اهرم فشار و هم ارتباط با خارج.»
همه این صغرا کبرا ها برای رفتن سر اصل موضوع، یعنی سومین وزیر نفت پیشنهادی است و در واقع بیانیه ای دولتی بدون مزاحمت خبرنگاران خطاب به مجلس. بخوانید:

سوال) يكي از نقدهايي كه شده است, مشاركت ندادن همه احزاب و جريانهاي اصولگرا در فهرست وزراي معرفي شده است و در حالي كه صدها چهره شناخته شده اصولگرا وجود دارند, تركيب اصلي دولت را چهره هاي كاملا جديد تشكيل داده اند. چرا؟پاسخ) در مجلس هم گفتم كه انتخاب يك وزير از ميان صدها چهره شايسته اصولگرا, بسيار مشكل است و تعداد وزيران محدود است, ولي دامنه اصولگرايي بسيار وسيع است و ما خوشبختانه فقر نيروهاي زبده اصولگرا و عدالتخواه نداريم و به همين دليل,‌‏انتخاب كردن براي ما بسيار دشوار بوده است اما روشن است كه دولت عدالتخواه يك دولت حزبي نيست و مطلقا قرار نبوده كه مشمول سهميه بندي حزبي شود. همچنين علاوه بر صلاحيت علمي و عملي و عدالتخواهي, يك شرط ديگر هم در انتخاب وزير دخالت دارد و آن انسجام در روش ميان اعضاي دولت است. انسانهاي شريف و قوي بسيارند, ولي فرصت ها كوتاه است و اگر بخواهيم 6 ماه يا يك سال را صرف آشنايي تدريجي و حضوري با يكديگر كنيم و به تدريج قلق گيري صورت گيرد و جا بيفتيم, زمان زيادي از دست مي رود. گزينش از ميان افراد آشناتر, كارآمدي دولت را ارتقا مي دهد. ضمن اينكه ما ادعا نداريم كه در دولت مردان استثنايي يا بي نظير حضور يافته اند و سوپرمن هستند. ما مي خواستيم با كمترين ميزان اتلاف وقت و كمترين چالش و سوء تفاهم, هرچه سريع تر وارد عمل شويم شما مي بينيد كه تنها 2 ماه از تشكيل دولت گذشته و دولت هنوز تكميل نشده, به ما مي گويند پس كو عدالت؟! ناكرده هاي 4 ساله و 8 ساله , ظرف دو هفته و دو ماه از ما مطالبه مي شود. برادران ما ظرف اين 2 ماه به اندازه 6 ماه كار كرده اند
.
یاد آر از دو شمع خاموش، یاد آر
گزارشی از مراسم بزرگداشت سالگرد داريوش و پروانه فروهر-
ایران ما -در ساعت های آغازين يکم آذر ماه ١٣۷۷ گروهی از مسئولين وزارت اطلاعات وقت ايران وارد خانه داريوش و پروانه فروهر شدند و آن ها را به طرز فجيعی به قتل رساندند. قتل دلخراش فروهرها در پی کشتارهای پی در پی نويسندگان و روشنفکرانی نظير محمد مختاری و محمدجعفر پوينده صورت گرفت که به "قتل های زنجيره ای" معروف شد. جامعه پر التهاب ايران در آن روزها مصرانه خواهان پيگيری اين قتل ها و دستگيری و مجازات عاملين و آمرين آن شد. در اين رابطه برخی از ماموران وزارت اطلاعات، از جمله سعيد امامی و سيدمصطفی کاظمی، از مسئولين اين وزارتخانه، دستگير شدند. سعيد امامی در زندان خودکشی کرد و يازده متهم ديگر به حبس های مختلف محکوم شدند. وکلای خانواده های فروهر، پوينده و مختاری، به ويژه ناصر زرافشان وکيل خانواده پوينده و روزنامه نگارانی چون اکبر گنجی، در پی جستجوها و رديابی های خود اطلاعات تازه ای از آمرين اين قتل ها به دست آوردند. انگشت اتهام، مقامات بالاتر را نشانه گرفت اما تحقيقات قضايی هيچگاه فراتر از محکوميت آن يازده متهم نرفت. اکنون پس از گذشت هفت سال از اين کشتار نه تنها عاملين و آمرين اصلی آن مشخص نشده اند، بلکه پيگيرترين افراد اين ماجرا، زرافشان و گنجی، در زندان بسر می برند.
اینک پس از هفت سال مراسم سالگرد قتل "داريوش" و" پروانه فروهر" برگزار شددر اين مراسم كه با حضور جمعي از فعالان سياسي برگزار شد، شركت كنندگان شعارهايي با عناوين" درود بر فروهر"،" سلام بر آزادي"،" زنداني سياسي آزاد بايد گردد"،" درود بر زرافشان" و" درود بر مصدق" آزادي جمعي از زندانيان را كه سوابق سياسي دارند، خواستار شدند.در اين مراسم افرادي نظير "عزت الله سحابي"،"فرببرز رئيس دانا"،" محمد بسته نگار"،" صدر حاج سيد جوادي"،" هدي صابر" و عليجاني حضور داشتند.
سایت ادوار نیوز از این مراسم گزارشی رامنتشر کرد که در ادامه متن این گزارش را به نقل از این سایت می خوانید .
گزارش "ادوار نیوز" ازمراسم بزرگداشت فروهر هامراسم بزرگداشت سالگرد قتل زنده ياد داريوش فروهر و همسرش پروانه اسكندري عصر روز سه شنبه 1/9/84 از ساعت 16.30 در منزل آن مرحومان تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد .
اين مراسم كه با حضور تعداد قابل توجهي از فعالان سياسي،‌دانشجويان و اقشار مختلف مردم برگزار شد ،‌ چهره‌هاي سياسي از جمله : دكتر ناصر زرافشان (وكيل پرونده قتل‌هاي زنجيره اي ) ،‌ شيرين عبادي ،‌ مهندس عزت الله سحابي ،‌ دكتر صدر حاج سيد جوادي ،‌ خسرو سيف ، پرويز ورجاوند ، مهندس عباس امير انتظام ، محمد ملكي ، فريبرز رئيس دانا ، هدي صابر ،‌ حجت الاسلام احمد منتظري ( به نمايندگي از آيت الله منتظري ) ، پروفسور امين ، محمد بسته نگار ،‌ دكتر احسان نراقي ،‌ دكتر احمد زيدآبادي ، مهندس هاشم صباغيان ،‌ دكتر حبيب الله پيمان ،‌ مرضيه مرتاضي لنگرودي ، حسين شاه حسيني ، مهندس علي اكبر موسوي خوئيني ،‌ عبدالله مومني ،‌ سعيد حبيبي ،‌ محمد هاشمي ،‌ مرتضي اصلاحچي ،‌ اعضاي كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي و ... حضور داشتند .
در اين مراسم خانم پرستو فروهر ضمن قدرداني از حضور شركت كنندگان در اين مراسم و گراميداشت ياد قربانيان قتل‌هاي زنجيره اي ،‌ از دكتر ناصر زرافشان وكيل قربانيان قتل هاي زنجيره اي و همچنين اكبر گنجي روزنامه نگار كه آزادي خويش را فداي افشاي حقايق اين پرونده كرد تشكر نمود .
پرستو فروهر با قرائت شعري از مرحوم پروانه اسكندري در سخناني كه به علت تالم ايشان چندين بار قطع شد ، با ابراز نااميدي و ناخرسندي از روند هفت ساله رسيدگي به اين پرونده گفت : داريوش و پروانه فروهر گرچه در ميان زنده‌گان نيستند اما خونشان شرم و رسوايي براي آنانكه دشمن‌ خطاب‌شان مي كردند به ارمغان آورد .
در اين مراسم شركت كنندگان با سر دادن شعارهايي چون :‌ مرگ بر استبداد ،‌ سلام بر مصدق درود بر فروهر ،‌ ناصر زرافشان وكيل خلق ايران ،‌ فروهر فروهر راهت ادامه دارد ، زنداني سياسي آزاد بايد گردد ،‌ گنجي قهرمان آزاد بايد گردد ،‌ اي جلاد ننگت باد ، رفراندم رفراندم ‌اين است شعار مردم و سردادن سرودهاي يار دبستاني ،‌اي ايران و مرغ سحر ، ياد و خاطره‌ي قربانيان قتل هاي زنجيره اي را گرامي داشتند .
گفتني است حضور نيروهاي انتظامي و امنيتي در اين مراسم به نسبت سالهاي گذشته بسيار چشمگيرتر بود .
حضور دكتر ناصر زرافشان و خانم شيرين عبادي به شدت مورد استقبال حضار قرار گرفت
.

November 22, 2005

آغاز هفتمين سالگرد قتل های زنجيره ای بزرگداشت خاطره داريوش و پروانه فروهر در تهران
• مراسم بزرگداشت خاطره داريوش و پروانه فروهر، در هفتمين سالگرد قتل آن ها توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، عصر سه شنبه در تهران برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور جمعی از فعالان سياسی برگزار شد، شركت كنندگان شعارهايی با عناوين "درود بر فروهر"، " سلام بر آزادی"، "زندانی سياسی آزاد بايد گردد"، "درود بر زرافشان" و "درود بر مصدق"، آزادی زندانيان سياسی را خواستار شدند• پرستو فروهر: از تمام كسانی كه در اينجا حضور دارند و بر كسانی در طول هفت سال نام و ياد داريوش و پروانه فروهر را گرامی داشتند و زبان اعتراض به جنايت هايی كه به آنان رفته است نبسته اند سپاسگذاری می کنم

سه شنبه اول آذر ١٣٨۴ – ٢٢ نوامبر ٢٠٠۵
مراسم بزرگداشت خاطره داريوش و پروانه فروهر، در هفتمين سالگرد قتل آن ها توسط ماموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، عصر سه شنبه در تهران برگزار شد.به گزارش ايلنا، در اين مراسم كه با حضور جمعی از فعالان سياسی برگزار شد، شركت كنندگان شعارهايی با عناوين "درود بر فروهر"، " سلام بر آزادي"،" زندانی سياسی آزاد بايد گردد"،" درود بر زرافشان" و" درود بر مصدق"، آزادی جمعی از زندانيان را كه سوابق سياسی دارند، خواستار شدند.در اين مراسم افرادی نظير "عزت الله سحابي"،"فرببرز رئيس دانا"،" محمد بسته نگار"،" صدر حاج سيد جوادي"،" هدی صابر" و عليجانی حضور داشتند.در ادامه شركت كنندگان سرود ای ايران... را خواندند.ناصر زرافشان در هنگام ورود به جلسه مورد تشويق حضار قرار گرفت و در پاسخ به احساسات مردم گفت: درود بر آزادی، شانه های نحيف من توانايی اين همه بار و مسئوليت را ندارد و حضور شما مايه دلگرمی ماست.همچنين در ادامه شركت كنندگان به سردادن شعارهايی با مضمون برگزاری رفراندوم پرداختند و ياد داريوش و پروانه فروهر را گرامی داشتند.يادآور می شود، داريوش فروهر پيش از پيروزی انقلاب از فعالان ملی و مبارزان عليه رژيم سلطنتی بود و پس از پيروزی انقلاب اسلامی به عنوان نخستبن وزير كار برگزيده شد.وی در آذرماه هزار و سيصد و هفتاد و هفت توسط جمعی كه به "محفل خودسر امنيتي" مشهور شدند به همراه همسرش به نحو فجيعی به قتل رسيد. پرستو فروهر از كسانی در طول هفت سال ياد فروهرها را گرامی داشتند تشكر كرد "پرستو فروهر" در مراسم گراميداشت" فروهرها"،گفت: از تمام كسانی كه در اينجا حضور دارند و بر كسانی در طول هفت سال نام و ياد داريوش و پروانه فروهر را گرامی داشتند و زبان اعتراض به جنايت هايی كه به آنان رفته است نبسته اند سپاسگذاری می کنم.پرستو فروهر از وكيل سرسخت خود زرافشان كه به ناحق زندانی شده است و روزنامه نگار زندانی اكبر گنجی كه پرستو فروهر وی را كسی كه آزادی خويش را فدای افشاگری كرده ناميد, تشكر كرد.وی در ادامه سروده ای از اشعار پروانه فروهر را خواند و افزود: هفت سال است كه سنگ فاجعه به دوش می كشم و در لابه لای هزاران شايعه و دروغ و جستجوی تكه های حقيقت هستم تا در كنار هم بگذارمپرستو فروهر تصريح كرد: در ميان اين جمع بسيارند كسانی كه در شب يكم آذرماه سال هفتاد و هفت وقتی خبر قتلشان پيچيد سر از پا نشناختند و به كوچه خانه آمدند و اشك بهت و ناباوری ريختند. وی در توصيف وضعيت همفكران خود اظهار داشت:‏ ما در حصاری از دروغ خشونت و عوام فريبی گرفتار آمده ايم و حصاری از ترسها و ترديدهای خودمان نيز در كنار آنها قرار داده ايم. وی بيان كرد: مرگ شما دست مايه ای برای تلاش برای عدالت و آزادی خواهد بود.وی همچنين ياد و نام دواني, مجيد شريف, محمد مختاري, پوينده, زهرا كاظمي, سيرجاني, دكتر سامي, ميرعلائی را گرامی داشت.شايان ذكر است جمعی از حضار پس از سخنان پرستو فروهر به سر دادن شعارهايی در حمايت از احمد باطبی و اكبر گنجی پرداختند. در ادامه اين جلسه شعارهايی با مضمون مخالفت با طالبان و آنچه كه استبداد توصيف مي‌‏شد ,سر داده شد.گزارش ايسنابه گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) در اين مراسم كه افرادی نظير پرويز ورجاوند، عزت‌الله سحابي، شيرين عبادی، ناصر زرافشان، عباس اميرانتظام، محمد بسته‌نگار، محمد توسلي، احمد منتظري، علي‌اكبر موسوی خوئيني‌، صدر حاج سيد جوادی، احساس نراقي، رييس‌دانا، هدی صابر و تعدادی از اعضای دولت موقت به چشم مي‌خوردند، پرستو فروهر با تشكر از حاضران، از ناصر زرافشان كه وكالت آنها را بر عهده داشت قدردانی ويژه كرد و از وی به عنوان وكيلی سرسخت و عدالت‌جو نام برد. وی همچنين با تشكر از اكبر گنجی با بيانی توصيفي، هفتمين سالگرد درگذشت پدر و مادرش را گرامی داشت و گفت: يادتان همراه ايران همواره زنده باد. در حين سخنرانی پرستو فروهر در حياط منزل مسكونی پروانه و داريوش فروهر، عكس اين دو از طريق اسلايد بر روی ديوار قرار مي‌گرفت. شعارهای «زندانی سياسی آزاد بايد گردد»، «درود بر زرافشان، درود بر آزادی»، «درود بر فروهر، سلام بر زرافشان»، «مرگ بر استبداد»، «سلام بر فروهر، درود بر مصدق»، «پروانه قهرمان، شهيد راه ايران»، «برابری، آزادی، خواست ملی ماست»، «گنجی قهرمان، آزاد بايد گردد» از شعارهايی بود كه حاضران در ابتدای مراسم با كف زدن سر می‌دادند و گاهی اين شعارها را با سرود «ای ايران» و «يار دبستاني» همراه مي‌كردند. اتاق‌های پروانه و داريوش فروهر و محل قرار گرفتن اجساد آن دو نفر همانند سال قبل با گل تزئين شده بود. برگزاركنندگان مراسم، طی زمانی كه حاضرين به سر دادن شعار مشغول بودند، با هدايت آنها سعی مي‌كردند تا مسير سر دادن شعارها منحرف نشود
.
خبرگزاري فرانسه: ايران اسناد مربوط به ساخت بمب اتمي را تصادفاً به آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي داده است
-
ایران ما _ به نقل ازخبر گزاری فرانسه ديپلمات‌‏ها اعلام كردند احتمالاً ايران اسناد مربوطدادديپلمات‌‏ها به ساخت بخشي از بمب اتمي را «تصادفاً» به بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي ارائه كرده است. يك ديپلمات به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد: اين مسأله كمي حيرت‌‏انگيز است كه آنها اين اسناد را به بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي ارائه كرده‌‏اند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، ساير ديپلمات‌‏ها گفتند: بازرسان آژانس اين اسناد را ميان توده‌‏اي از اوراق نامربوط به اين مسأله يافتند كه از ايران درخواست كرده بودند.يك ديپلمات نزديك به آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي با بيان اينكه اين اسناد داخل جعبه مقوايي مملو از كاغذ يافت شد كه ايران ارائه كرده بود، گفت: اين اسناد داخل پوشه و شامل 10 صفحه بود.وي افزود: اسناد مربوطه راهنماي گام به گام تبديل گاز اورانيوم به فلزاورانيوم غني‌‏شده و ريخته‌‏گري آن به شكل نيم‌‏كروي است.اين ديپلمات اظهار داشت: اسناد ايران داراي تعدادي تصوير بود اما طرح كلي نبود و هيچ تصويري از هسته بمب كه اشكال نيم‌‏كروي در آن قرار بگيرند، نداشت.وي ادامه داد: اسناد ايران شبيه به تصاوير و متني بود كه شبكه "عبدالقادر خان" به ليبي و آفريقاي جنوبي ارائه كرده بود.اين ديپلمات گفت: آژانس بين‌‏المللي انرژي‌‏اتمي هنوز در حال فعاليت است تا بهفمد ايران چه اسناد ديگري از شبكه عبدالقادرخان دريافت كرده است.اين گزارش در حالي است كه شب گذشته "سلطانيه" عضو تيم مذاكره‌‏كننده ايران در گفت‌‏وگو با شبكه دو سيماي جمهوري اسلامي ايران گفت كه اسناد ايران در گذشته به آژانس ارائه شده و در سفر معاون مديركل آژانس به ايران هنگام مرور اسناد ارائه شده، به اين سند توجه شد و در گزارش البرادعي نيز اشاره‌‏اي به آن شده است.

November 7, 2005


دیپلماتهای اروپايی پیشنهاد مذاکره لاریجانی را رد کردند
خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش داد علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت رژیم تهران طی نامه ای به سه کشور بزرگ اروپايی، خواستار از سرگیری مذاکرات هسته ای با اتحادیه اروپا شده است. دیپلماتهای اروپايی مستقر در وین پیشنهاد لاریجانی را رد کردند و گفتند تا هنگامیکه رژیم تهران کلیه فعالیتهای مربوط به چرخه سوخت هسته ای را متوقف نکند، امکان هیچ گونه گفتگويی در این زمینه وجود ندارد.
بنا بر این گزارش، لاریجانی در نامه خود که به سفرای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان در تهران تحویل داده شد، از انجام مذاکرات "سازنده" در چارچوب قوانین بین المللی استقبال کرده اما در عین حال بر ضرورت دستیابی رژیم تهران به "حق مشروع خود یعنی داشتن چرخه سوخت هسته ای" نیز تاکید نموده است.
در پی تحویل این نامه، دیپلماتهای سه کشور بزرگ اروپايی گفتند در پیشنهاد رژیم تهران، هیچ اشاره ای به نگرانیهای اتحادیه اروپا درباره فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی نشده است.
یک دیپلمات اروپايی آشنا به پرونده در وین در واکنش به نامه علی لاریجانی اعلام کرد درخواست رژیم تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است چرا که رژیم تهران فعالیتهای حساس هسته ای خود را به حالت تعلیق درنیاورده است.
این دیپلمات اروپايی دادن هرگونه امتیاز به رژیم تهران را قاطعانه رد کرد.
یک دیپلمات دیگر اروپايی نیز گفت تصور اینکه در شرایط کنونی بتوان مذاکرات با رژیم تهران را از سر گرفت، دشوار است.
فردا دوشنبه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل جلسه خواهد داد. بررسی روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی در دستور کار این اجلاس قرار دارد
.

مرور روزنامه های تهران: 16 آبان

روزنامه های صبح امروز تهران از نامه دبير شورای عالی امنيت ملی به وزيران خارجه اروپا برای از سرگيری مذاکرات هسته ای خبر داده و درباره قطعنامه امروز اتحاديه اروپا که بخش هايی از پيش نويس آن فاش شده واکنش نشان داده و همچنين با اظهار نظر در مورد رای اعتماد مجلس به وزيران پيشنهادی رييس جمهوری، خبر داده اند که شش مسوول زندان به استانداری در کشور منصوب شدند.
آفتاب يزد در صدر اخبار خود گزارش داده که دبير شورای عالی امنيت ملی در نامه ای به وزيران خارجه سه کشور اروپايی بر ضرورت ادامه مذاکرات هسته ای تاکيد کرده است.
به نوشته آفتاب يزد علی لاريجانی در نامه خود که به سفيران آلمان بريتانيا و فرانسه در تهران تحويل داده شده است تاکيد کرده که ايران از قبل آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات اعلام داشته بود.
در همين حال روزنامه های مختلف صبح امروز تهران از افشای بخش هايی از قطعنامه فردای وزيران کشورهای اروپايی و واکنش سخنگوی وزارت خارجه ايران نسبت به آن خبر داده اند.
در همين حال به نوشته روزنامه جوان يک عضو کميسيون امنيت ملی مجلس گفته است دولت خلاف قانون به مدت دو سال پروتکل الحاقی را اجرا کرده و اجازه بازرسی های فراتر از ان پی تی داده است،
اين روزنامه افزوده که البته مجلس نيز برای حفظ مصالح کشور سخنی به ميان نياورده ولی اروپاييان و به ويژه انگليس با ما نفاق داشته و رو راست نبوده اند.
روزنامه جوان در تحليلی نوشته پيش نويس قطعنامه اتحاديه اروپا نشان داده که اقدام منطقی و عقلايی ايران در تحريم کالاهای وارداتی انگلستان نقطه ضعف اروپا را نمايان ساخته و در حقيقت ناخودآگاه پاشنه آشيل اروپا را عريان ساخته است و بی ترديد بايد با تمهيد شرايط نسبت به اقدامات آتی هوشيار بود.
به نوشته روزنامه جوان ايستادگی ايران بر اتخاذ تصميم ملی در زمينه آغاز فعاليت های يو سی اف به وضوح نشان داد کشورهای اروپايی عليرغم تهديدات خود بسان گلادياتورهايی با شمشيرهای چوبين می باشند که تنها تصوير گذشته خويش را به يادگار دارند و نه چيز ديگر. بر اين باوريم ادامه اين رويکرد به عقب نشينی اروپا در زمينه آپارتايد هسته ای منجر خواهد شد.
کيهان نوشته کارشناس فنی سازمان انرژی اتمی بر آمادگی اين سازمان برای راه اندازی پروژه غنی سازی نطنز تاکيد کرد.
محسن نجفی به نوشته کيهان با اشاره به اين که ايران هم اکنون تکنولوژی غنی سازی را در اختيار دارد گفته در حال حاضر کارشناسان ما توانايی ساخت سانتريفيوژ را دارند و در صورتی که نطنز از تعليق درآيد، به مقدار خوبی می توانيم به غنی سازی دست بزنيم.
روزنامه ايران در گزارشی ابراز خوش بينی کرده که چهار وزير پيشنهادی رييس جمهوری روز چهارنشبه رای اعتماد مجلس را به دست آوردند.
به نوشته اين روزنامه نمايندگان عليرغم برخی اختلاف ديدگاه ها و سليقه ها، در مجموع ليست وزيران جديد را مثبت تر از کابينه اول تلقی می کنند. از مجموع از چهار باقيمانده از هیأت دولت تنها يکی از وزيران پيشنهادی _ وزير نفت _ هم اکنون با واکنش های متفاوتی روبرو شده و محمود فرشيدی، برخلاف وزير پيشنهادی قبلی آموزش و پرورش با انتقادات نمايندگان مواجه نيست.
اعتماد در صدر گزارش ها خود نظر نايب رييس مجلس را نقل کرده که گفته همه وزيران رای می آورند.
اعتماد در گزارشی پيرامون بالاگرفتن اغتشاش های فرانسه به موضوع حاشيه نشينی در شهرهای بزرگ اشاره کرده و آن را عامل اصلی آشوب ها در شهرهای بزرگ جهان دانسته است.
نويسنده مقاله اعتماد اشاره کرده که در ايران‌ هم‌ در کنار غوغاها و دعواهای‌ سياسی‌ حاشيه‌ها و حاشيه ‌نشينی‌ در حال‌ رشد روزافزونند و فقر و محروميتی‌ که‌ امروز دور تا دور تهران‌ را فرا گرفته‌ و مهاجرين‌ روستايی‌ را در خود جای‌ می ‌دهد درد بی‌درمانی‌ است‌ که‌ هزار ناهنجاری‌ کوچک‌ و بزرگ‌ توليد و توزيع‌ می‌ کند.
خراسان خبر داده که روز يکشنبه به يادماندنی ‌ترين روز در تاريخ مديريت بانکی کشور خواهد بود چرا که مطابق برنامه ريزی ها در عرض اين روز و در حدود شش ساعت شش مدير عامل بانک های کشور توديع کردند و شش مديرعامل به جای آن ها نشستند
به نوشته همين روزنامه يک نماينده مجلس در نامه ای به وزير بازرگانی از وی خواسته مراقب حساسيت تغير مديريت بانک ها و تاثير آن در نظام پولی و بانکی کشور باشد.
در همين حال روزنامه جوان خبر داده که شش تن از مديران سازمان زندان های کشور به استانداری های مختلف منصوب شده اند.
جوان نوشته به اين ترتيب سازمان زندان ها بعد از شهرداری تهران در مرتبه دوم تامين کننده مديران کليدی کشور قرار گرفته است.

استاندار جدید و نظامی خوزستان فرماندهی مقابله با مردم را برعهده داشت
تظاهرات خونین مردم در روزعید فطر، دراهواز
اهواز یکبار دیگر دستخوش تظاهرات مردم و مقابله نظامی با این تظاهرات شد. تظاهرات روز جمعه( عیدفطر) و با به حرکت در آمدن هزاران نفر از مردم در محلات این شهر آغاز شد و فرماندهی عملیات نظامی برای مقابله با این تظاهرات را استاندار جدید خوزستان سردار سپاه "امیرحیات مقدم" برعهده داشت.
تاکنون، علاوه بر اخباری که تلویزیون های شیخ نشین های خلیج فارس و برخی رادیوهای فارسی زبان از این تظاهرات منتشر کرده اند، یک سازمان حقوق بشر نیز گزارشی را پیرامون این تظاهرات و برخورد نظامی با آن انتشار داده است.
روز عید فطر نزدیک به 2 هزار نفر در منطقه "دايره اهواز" تجمع كردند و در خيابان هاي اطراف منطقه "شلنگ آباد" و "دايره" مردم قالي و فرش پهن كرده و به نماز ایستادند. به فاصله کوتاهی، به همین نسبت نیز مردم ساکن خیابان های فراهانی و دیگر خیابان های اطراف به این جمعیت پیوستند و اقامه نماز کردند. در ساعت 10 و نيم صبح، پس از اقامه نماز مردم به طرف لشگر آباد به حرکت در آمدند و حوالی ساعت 12 ظهر به این محل رسیدند. لشگرآباد و مناطقی که از آنها نام برده شده همگی عرب نشین اند. در طول مسیر مردم با شعارهای خود خواهان آزاد شدن دستگیر شدگان تظاهرات قبلی شهر اهواز شدند که چند ماه پیش و بصورت خشونت آمیز روی داد و از خود کشته و مجروح برجای گذاشت. دستگیری های متعاقب آن تظاهرات حتی بصورت پراکنده همچنان ادامه دارد و مردم نسبت به آن معترض بودند.
تظاهر کنندگان که شمار آنها به چند هزار نفر می رسید و عمدتا از محلات فقیر نشین اهواز بودند سپس به طرف خيابان نادري در مرکز شهر اهوار حركت کردند، اما روي پل پنجم كارون كه نزديك كمپلو است، پليس و نيروهاي انتظامي راه را بر آنها بست و مقابله با تظاهر کنندگان آغاز شد. عده ای دستگیر و پس از انتقال به ماشین های مخصوص به محل نامعلومی برده شدند . فرماندهی عملیات مقابله تظاهرات مردم را استاندار جديد خوزستان سردار پاسدار "امير حيات مقدم" شخصا برعهده داشت و خود نیز در محل حضور
داشت.

November 6, 2005


مرور روزنامه های تهران: 14 آبان

روزنامه های اولين روز هفته تهران در عنوان های اصلی خود سخنان رهبر جمهوری اسلامی را در نماز عيد فطر منعکس کرده و مهم ترين بخش آن را تاکيد دوباره آيت الله خامنه ای به لزوم برگزاری همه پرسی در سرزمين های اشغالی دانسته اند.
گمانه زنی درباره چهار وزير تازه ای که رييس جمهور به مجلس پيشنهاد کرده است و تحولاتی در پرونده فعاليت های هسته ای ايران از جمله ديگر اخبار اين روزنامه هاست.
شرق و همبستگی با چاپ عکس هايی که اکبر هاشمی رفسنجانی را در رديف جلوی نمازگزاران و بلافاصله پشت سر رهبر جمهوری اسلامی در نماز عيد فطر نشان می دهد، از زبان آيت الله خامنه ای همان مضمونی را بازنوشته اند که هفته گذشته هاشمی رفسنجانی همزمان با انعکاس سخنان جنجالی رييس جمهوری، به عنوان سياست قطعی جمهوری اسلامی از آن سخن گفته بود. لزوم برگزاری همه پرسی در سرزمين های اشغالی فلسطين.
شرق در گزارشی چهار وزير پيشنهادی رييس جمهوری را انتخابی شگفت انگيز خوانده و از زبان نمايندگان فراکسيون اکثريت مجلس از ناشناس بودن آنان برای نمايندگان مجلس انتقاد کرده است.
به نوشته اين روزنامه به ويژه در مورد وزير پيشنهادی نفت با اشاره به سوابق وی که فعاليت در زمينه نفت در آن ديده نمی شود از قول رييس کميسيون انرژی مجلس نوشته که در چند روز باقی مانده تا رای گيری، کميسيون های مجلس در چندين جلسه با وزيران پيشنهادی آشنا می شوند.
روزنامه ايران عنوان گزارش خود را "وزيران تازه رای می آورند" قرار داده اما در متن آن واکنش اوليه نمايندگانی را ذکر کرده که گفته اند برخلاف وعده های قبلی وزيران پيشنهادی در مشورت با نمايندگان مجلس برگزيده نشده اند.
آفتاب يزد برخورد مجلس با وزيران پيشنهادی را در صدر گزارش های خود آورده و از قول يکی از نمايندگان محافظه کار مجلس نوشته اگر مجلس برای بار دوم به گزينه های معرفی شده توسط رئيس جمهوری رای ندهند، مشکلاتی به وجود می آيد و همگرايی قوا زير سئوال می رود.
اعتماد نيز با عنوان "بقيه مردان رييس جمهور" به سوابق وزيران پيشنهادی پرداخته و از قول نماينده ديگری نوشته مجلس در وضعيت دشواری قرار گرفته است هم بايد به وظيفه خود عمل کند و هم خالی ماندن وزارت خانه های بی وزير مشکلاتی برای کشور به وجود آورده است.
جوان تنها روزنامه ای امروزست که به دفاع از دولت پرداخته و مخالفت ها را به اصلاح طلبان نسبت داده و نوشته چنين به نظر می رسد که اصلاح طلبان توصيه سعيد حجاريان به آقای خاتمی برای آمادگی بازگشت دوباره به قدرت را آغاز کرده اند و در کمين فرصت ها به وسيله رصد وعده های دولت احمدی نژاد و اعلام ناکامی ها هستند.
کيهان در سرمقاله خود با اشاره به نزديک بودن اجلاس نوامبر شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از منقدان سياست های دولت احمدی نژاد انتقاد کرده و نوشته بر خلاف مخالف خوانی ها در يک ماه گذشته تحولات مهمی در مناسبات ايران و آژانس رخ داده است.
به نوشته کيهان، دولت همکاری کامل با آژانس برای حل و فصل تمامی ابهامات باقی مانده را با جديت پی گرفته و آژانس را به نحو سخاوتمندانه ای از همکاری های شفاف سازانه خود بهره مند ساخته است. اکنون کفگير آژانس برای کش دادن ابهامات موجود در پرونده ايران به ته ديگ خورده و مقامات آن ناچار شده اند «پيشرفت های قابل ملاحظه» در پرونده ايران را گزارش کنند.
در همين حال اعتماد اظهار نظر تازه محمد البرادعی را با اهميت ديده که در دانشگاه ماساچوست آمريکا گفته است: ما نمی‌گوييم‌ که‌ برای‌ جلوگيری‌ کشورها از دستيابی‌ به‌ سلاح‌ اتمی‌، هرگز از زور استفاده‌ نمی‌کنيم‌، اما تنها زمانی‌ درباره‌ استفاده‌ از زور می‌توانيم‌ صحبت‌ کنيم‌ که‌ اين‌ گزينش‌ آخرين‌ و بهترين‌ گزينش‌ باشد.
به نوشته اعتماد اين‌ سخنان‌ در حالی‌ ابراز می‌شود که‌ تنها چند روز تا برگزاری‌ اجلاس‌ نوامبر شورای‌ حکام‌ باقی ‌مانده‌ است‌ و کشورهای‌ غربی‌ به‌ دنبال‌ ايجاد اجماعی‌ جهت‌ ارجاع‌ پرونده‌ هسته ای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ شورای‌ امنيت‌ سازمان‌ ملل‌ متحد هستند.
گزارش روزنامه ايران از تظاهرات به مناسبت روز سيزده آبان که در سالگرد اشغال سفارت آمريکا در ايران به روز مبارزه با استکبار نام گذاری شده است عکسی دارد که نشان می دهد تصوير بزرگ محمود احمدی نژاد تنها تصويری است که در دست های شرکت کنندگان در تظاهرات ديده می شود
.

سيستم مسدود کردن سايت های اينترنتی در ايران سراسری می شود
وزارت ارتباطات ايران اعلام کرده که اجرای طرح سراسری برای مسدود کردن سايتهای اينترنتی به پيمانکار سپرده شده است.
عبدالمجيد رياضی، معاون فناوری اطلاعات اين وزارتخانه در گفتگو با خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، گفت شرکت "دلتا گلوبال" که به گفته او شرکتی ايرانی است، برنده مناقصه برای اجرای طرح شده است تا شيوه متمرکزی را برای مسدود کردن سايتهای اينترنتی در ايران راه اندازی کند.

پيش از اين سرويس دهنده های اينترنت در ايران به طور جداگانه، بر اساس فهرستی که از مراجع حکومتی ارسال می شد يا به تشخيص خود، سايتها را مسدود می کردند.
با وجود اين، رضا رشيدی، مديرعامل شرکت فناوری اطلاعات و داده های وزارت ارتباطات (ديتا) گفت سرويس دهنده ها بايد همچنان سايتهايی را که او "مستهجن" توصيف کرد مسدود کنند.
شيوه کنونی برای مسدود کردن سايتهای اينترنتی در ايران بر اساس نرم افزارهای شرکتهای آمريکايی و اروپايی است اما برخی از اين شرکتها اعلام کرده اند که مقامات ايران بدون داشتن گواهينامه و مجوز از نرم افزارهايشان استفاده می کنند.
مقامات ايرانی برای تنظيم کاربردهای اين نرم افزارها و تطبيق آنها با خواسته ها و معيارهای خود نيازمند دسترسی به کدهای برنامه و همچنين ديتا بيس يا پايگاه داده های آن هستند اما اين امر به دليل آنکه به گفته آقای رياضی، تمامی نرم افزارهای موجود در ايران خارجی هستند، دشوار است و اشکالات فنی را به همراه دارد.
اين نرم افزارها که در کشورهای غربی اغلب برای کنترل دسترسی کودکان به اينترنت يا تنظيم شبکه کامپيوتری در محيط کار استفاده می شوند، عموما سايتها را بر اساس کلمات کليدی که در محتوا يا آدرس اينترنتی صفحات وجود دارند بررسی و مسدود می کنند.
کاربرد چنين شيوه ای در سطح وسيع، مشکلاتی را برای کاربران ايرانی به دنبال داشته است به گونه ای که بسياری از سايتهای پزشکی، علمی، دانشگاهی و اجتماعی به دليل حساسيت بر کلماتی که "نامطلوب" تلقی می شوند، مسدود می شوند.
حتی گفته می شود که برخی سرويس دهندگان اجازه نمی دهند که کاربران کلماتی همچون احمد "پورنجاتی" (نام نماينده پيشين تهران در مجلس) را جستجو کنند زيرا نام خانوادگی او با چهار حرف "پورن" آغاز می شود.
رحيم معظمی، مديرعامل شرکت دلتا گلوبال پيشتر در گفتگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا گفته بود که نرم افزار مورد استفاده اين شرکت، برای حل اين مشکل کلمات را به سه فهرست "سياه، خاکستری و سفيد" تقسيم می کند.
به گفته او، کلماتی که در فهرست سياه قرار داشته باشند توسط خود نرم افزار و به صورت خودکار مسدود می شوند، در حالی که کلماتی که در فهرست خاکستری قرار دارند توسط نيروی انسانی که به گفته او در زمينه های پزشکی، علمی و اجتماعی متخصص هستند بررسی می شوند تا از بسته شدن سايتهای "مفيد و علمی" جلوگيری شود.
آقای معظمی در همين حال هشدار داد که اين نرم افزار، همه سايتهای موسوم به "فيلترشکن" را که برای بازديد از سايتهای مسدود شده به کار می روند، طی دو تا پنج روز شناسايی و مسدود خواهد کرد.
به گفته رضا رشيدی، مديرعامل شرکت دولتی ديتا، فعاليت شرکت دلتا گلوبال به عنوان پيمانکار وزارت ارتباطات، با فراهم شدن مقدمات اداری طی يک يا دو ماه آينده آغاز خواهد شد. او گفت که تصميم گيری درباره مسدود شدن سايتها بر عهده کميته ويژه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و وزارت ارتباطات و پيمانکار آن تنها مجری مصوبات اين کميته هستند.
گروه گزارشگران بدون مرز، سازمان بين المللی مدافع روزنامه نگاران، پيشتر و همزمان با انتشار خبرهای اوليه از اجرای طرح سراسری مسدود کردن سايتها در ايران، نسبت به محدوديت و سانسور بيشتر اينترنت هشدار داده بود.

هیجان سازی درایران بورس کشورهای خلیج را رونق می دهد

رييس قوه قضاييه در گزارش مستقیم خود با حضور درمجلس نسبت به فساد و بحران در اقتصاد ايران هشدار داد و اعلام داشت: حدود 10 هزار شركت ايراني با سرمايه و فكر و علم ايرانی در كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس مستقر شده اند که این استقرار کمتر از واگذاري قطعه‌اي از خاك كشور به بيگانه نیست. در ابتداي اين جلسه اعلام شد جلسه‌ي غيرعلني غيررسمي است، اما دقايقي پس از شروع اعلام شد كه خبرنگاران رسانه‌ها اجازه‌ي ورود و پوشش خبري در اين جلسه را دارند.
طبق برخي آمارها، قريب 600 ميليارد دلار سرمايه‌ي ايرانيان به خارج از كشور فرستاده شده است. هر بار كه جو هیجانی درکشور راه مي‌افتد كشورهاي همسايه‌ي ما آماده‌ي جذب سرمايه‌هاي بيشتر ما مي‌شوند و بورس در آن مناطق با جهش‌هاي 80- 70 درصدي روبرو میشود. حتي اجاره‌ي ساختمان‌ها، دفترهاي تجاري در آن‌جا بر اثر هجوم تجار ايراني چند برابر مي‌شود
.
شلیک کور به مردم بندرعباس در وحشت نقابداران مسلح و سیاهپوش

بندرعباس، بدنبال حرکت نقابداران سیاهپوش و مسلح دراین شهر و گشودن آتش کور به روی مردم در رعب و وحشت فرو رفته است. بموجب گزارش های انتشار یافته، تا کنون دو تن از کسانی که هدف رگبار کور این گروه های قرار گرفته اند کشته شده اند. این درحالی است که عده ای نیز همچنان در بیمارستان بستری اند. حضور مردان نقابدار مسلح در نقاط مختلف شهر بندرعباس و تیراندازی کور به سوی مردم طی یک هفته گذشته بارها تکرار شده است. روزنامه ایران می نویسد: «جو وحشت و اضطراب ميان ساكنان اين شهر به گونه ایست که هر لحظه شايعات مربوط به تيراندازى ديگرى در نقاط مختلف شهر به گوش مى رسد.»
درسومين حمله مسلحانه از این دست، یک راننده ۲۵ ساله اتومبیل"پرايد" کشته شده است. این راننده نيمه شب سه شنبه ۱۰ آبان نیز در محله نقابداران سیاهپوش به منطقه زيباشهر بندرعباس هدف گلوله قرار گرفت. وی فرشید بشیری نام داشته است.
نخستين شلیک بی هدف نقابداران مسلح به مردم در بلوار امام خمينى بندر عباس اتفاق افتاد و سپس در محله داماهى راننده يك پژو ۲۰۶ با اصابت گلوله اى به سرش از پاى درآمد و5 نفر نیز مجروح شدند. به فاصله چند ساعت از این حمله و تیراندازی سوپر ماركتى در محله داماهى، مورد هجوم قرار گرفت و دو صاحب آن به گلوله بسته شدند.
خبرگزاری های داخلی شرحی از پیگیری بی نتیجه مقامات انتظامی، آگاهی و قضائی در این ارتباط داده اند و تاکید کرده اند که هنوز هیچ حاصلی از این تحقیقات بدست نیآمده و این درحالی است که درتمام خیابان های بندر عباس در طول شبانه روز مردم هر لحظه منتظر صدای شلیک گلوله و یک حمله کور جدید هستند.
با آنکه خبرگزاری های داخلی این حملات مسلحانه را، حملات کور و بی هدف ارزیابی کرده اند، دو هدف قطعی است:
1- مجهز شدن مردم به سلاح برای دفاع از خود و رفتن به سوی درگیری های مسلحانه قومی و حکومتی، که دراین زمینه روی موج زمینه های داخلی آن، ارتش های انگلیس و امریکا می توانند سوار شده باشند.
2- نقش آفرینی گروه های مسلح در داخل سازمان های نظامی و امنیتی حکومتی برای نظامی کردن فضای شهر و قطعی ساختن ضرورت سپردن بازهم بیشتر همه امور اداری شهر و بنادر به سپاه. قانع ساختن حکومت به اینکه اگر کار دست سپاه نباشد، بندر عباس رفتنی است، از جمله انگیزه های این عملیات می تواند باشد. فرض دوم از آنجا قوی تر است که پس از یک هفته عملیات مسلحانه در شهر و کشته و مجروح شدن جمعی از مردم عادی شهر، هنوز هیچیک از افراد نقابدار که در گروه های مختلف سازمان یافته اند دستگیر نشده است و این ممکن نیست، مگر این افراد و گروه ها، پس از عملیات لباس عوض کرده و در دل ارگان های نظامی و امنیتی و انتظامی حکومت خود را حفظ کنند.
توصیه کسینجر به ناتو، اتحادیه اروپا و کاخ سفید
دیپلماسی نباید یگانه راه حل متوقف ساختن خیز اتمی ایران باشد
اسوشیتدپرس گزارش داد: هنری کسینجروزير خارجه اسبق آمريكا و از طراحان سیاست خارجی این کشور در سخنرانی برای مقامات ارشد "ناتو" و اتحادیه اروپا و کاخ سفید هشدار داد« باید برای متوقف کردن برنامه های اتمی ایران از راه حل های دیگری، جز راه حل دیپلماتیک استفاده شود. حکومت جمهوری اسلامی اکنون به این نتیجه رسیده است که با در اختیار داشتن تسلیحات هسته ای می تواند خود محافظت کند. برنامه هسته‌‏اي ايران و تروريسم اکنون به طور مستقيم چالش سختي را بر پيوندهاي فرا اقيانوسي تحميل مي‌‏كنند. ايران، اکنون گروه های تروریستی را گسترش می دهد، درعین حال که در تدارک دست یابی به سلاح هسته ای نیز هست

November 4, 2005


سفر کوفی عنان به ایران به تعویق انداخت
به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، در پی اظهارات احمدی نژاد، رئیس جمهور رژیم اسلامی در مورد اسرائیل، کوفی عنان، دبیرکل سازمان ملل متحد سفر خود به ایران را که قرار بود اواسط ماه جاری میلادی انجام شود، به تعویق انداخت.
سخنگوی آقای عنان با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام این خبر گفت دبیرکل سازمان ملل معتقد است که شرایط کنونی برای سفر به ایران و گفتگو در باره مسایلی که قصد داشت با مقامات رژیم تهران انجام دهد، مساعد نیست.
سخنگوی کوفی عنان هیچگونه توضیحی در مورد مسایلی که دبیرکل سازمان ملل متحد قصد گفتگو در باره آنها را با مقامات جمهوری اسلامی داشت، ارایه نداد.
آقای عنان هفته گذشته از اظهارات احمدی نژاد در باره نابودی اسرائیل شدیدا ابراز نگرانی کرده بود. شورای امنیت سازمان ملل نیز جمعه گذشته با اتفاق آرا، اظهارات رئیس جمهور رژیم اسلامی را به شدت محکوم نمود
.

تجمع ايتاليايی ها در اعتراض به سخنان ضداسرائيلی احمدی نژاد
چند هزار ايتاليايی از جمله برخی از سياستمداران ارشد اين کشور در اعتراض به سخنان تند رئيس جمهور ايران عليه اسرائيل در برابر سفارت جمهوری اسلامی در رم تجمع کرده اند، اما وزير خارجه ايتاليا عليرغم قول قبلی با ابراز نگرانی نسبت به امنيت شهروندان ايتاليايی در ايران، از شرکت در آن خودداری کرده است.
چند هزار ايتاليايی که اکثرا پرچم های اسرائيل و شمع های روشن در دست داشتند، پنجشنبه شب دست به تظاهراتی آرام در مقابل سفارت ايران زدند و ضمن اعتراض به درخواست محمود احمدی نژاد برای حذف اسرائيل از نقشه جهان بر "حق وجودی" اسرائيل تاکيد کردند.
تظاهرات در مقابل سفارت ايران در رم با فراخوان روزنامه ايتاليايی ايل فوليو برنامه ريزی شده که روزنامه ای نزديک به نخست وزير ايتاليا و محافظه کاران اين کشور توصيف می شود.
ده ها نماينده پارلمان و سناتور در کنار ساير چهره هايی از سراسر طيف سياسی ايتاليا و رهبران مذهبی اين کشور در اين تظاهرات که آمار ضد و نقيضی در مورد تعداد شرکت کنندگان آن در دست است حاضر شدند.
به گزارش خبرگزاری رويتر سه هزار نفر در اين تظاهرات شرکت کردند اما خبرگزاری فرانسه تعداد تظاهرکنندگان را به نقل از پليس ايتاليا 10 هزار نفر ذکر کرد.
اتفاق غيرمنتظره اين رويداد عدم حضور جيانفرانکو فينی، وزير خارجه ايتاليا، در آن بود.
آقای فينی که پس از بازگشت از سفر اسرائيل قول داده بود در اين تجمع شرکت کند ساعاتی پيش از برگزاری، از تصميم خود برگشت.
وی توضيح داد: "من دلايلی جدی و قوی برای اين باور دارم که حضور فيزيکی من در تظاهرات امشب می تواند به اقداماتی از سوی ايران منجر شود که منافع ملی ما و امنيت شهروندان ما را به خطر خواهد انداخت."
همينطور آنتونيو مارتينو، وزير دفاع ايتاليا، با ابراز نگرانی های مشابه از شرکت در تجمع منصرف شد.
وی گفت برای "دامن نزدن به مظاهر غيرقابل کنترل نفرت و عدم تحمل از نوعی که قبلا عليه اسرائيل به نمايش گذاشته شده است" از شرکت در اين تجمع اعتراضی خودداری می کند.
اما به گزارش خبرگزاری رويتر، وزير دفاع ايتاليا درباره سخنان آقای احمدی نژاد گفت: "از نقطه نظر ديپلماتيک اين گل خيلی بدی بود که ايران وارد دروازه خود کرد، چون به نظر من ايران يکصدا محکوم شده است و سازمان ملل بايد عليه ايران اقدام کند."
تنها وزيری که در اين تظاهرات شرکت جست روبرتو کالدرولی، وزير اصلاحات ايتاليا، بود.
تهران پيشتر به تصميم ايتاليا برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت ايران در رم اعتراض کرده بود.
به تلافی اين اقدام، صبح پنجشنبه گروهی از دانشجويان ايرانی در مقابل سفارت ايتاليا در تهران گرد آمدند.
جيانفرانکو فينی، وزيرخارجه ايتاليا، اين هفته طی ديداری رسمی از اسرائيل عليه سخنان آقای احمدی نژاد و همچنين فعاليت هسته ای ايران سخنانی ايراد کرد که مورد اعتراض دولت ايران قرار گرفت.
آقای فينی در آن سفر اظهار اميدواری کرده بود که پرونده اتمی ايران به شورای امنيت سازمان ملل ارجاع شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ايران، اظهارات او را "تبليغاتی و متأثر از عمليات روانی صهيونيستها" و "خارج از نزاکت ديپلماتيک" توصيف کرد.
رم از مهم ترين شرکای تجاری تهران در اتحاديه اروپا به حساب می آيد. ايران چهارمين تامين کننده بزرگ نفت ايتالياست.
دو کشور عمدتا روابط گرمی با يکديگر داشته اند و دولت ايتاليا در زمانی که رياست دوره ای اتحاديه اروپا را به عهده داشت اعلام کرده بود که در جهت نزديکتر کردن ايران و اتحاديه اروپا خواهد کوشيد.
دولت ايران گفته است که اظهارات آقای احمدی نژاد تنها تاييدی بر سياست قديمی ايران نسبت به مناقشه خاور ميانه است، نه نمايانگر تهديدی نظامی عليه اسرائيل.
گفتگوی وزرای خارجه انگلستان و ایتالیا در باره رژیم اسلامی
به گزارش خبرگزاری ایتالیا، وزرای امور خارجه انگلستان و ایتالیا در یک تماس تلفنی در باره دستور كار اجلاس وزیران خارجه اتحاديه اروپا که قرار است دوشنبه آینده، هفتم نوامبر در بروکسل تشکیل شود، گفتگو كردند. یکی از موضوعات اصلی این نشست، بررسی روابط اتحادیه اروپا با رژیم تهران خواهد بود.
جان فرانکو فینی، وزیر امور خارجه ایتالیا خواهان بحث و تبادل نظر وزیران خارجه اتحادیه اروپا در باره اظهارات اخیر احمدی نژاد شده است.
این گزارش حاکیست در بيانيه ای كه پس از گفتگوی تلفنی جاک استرا و جان فرانكو فينی منتشر شد، هر دوی آنها نگرانی خود را در باره چشم انداز برنامه هسته ای رژيم تهران و همچنين اظهارات اخير احمدی نژاد ابراز کردند.
یادآوری می شود انگلستان هم اکنون ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد
.