November 29, 2005

مرور روزنامه های تهران: 8 آذر
روزنامه های صبح امروز تهران در صدر اخبار خود به نامه های مبادله شده بين ايران و اروپا پرداخته، از قول منابع نزديک به دولت از پيشرفت پرونده هسته ای به نفع ايران خبر داده اند و در کنار گزارش هايی درباره درگذشت مرتضی مميز، به واکنش ها نسبت به اظهارات رييس جمهوری درباره هاله نوری پرداخته اند که گفته در سازمان ملل دور خود احساس کرده است.
روزنامه جمهوری اسلامی در صدر اخبار خود نوشته ايران هفت شرط در ادامه مذاکرات برای اروپا معين کرده است که تضمين عينی برای تحقق توليد سوخت هسته ای در ايران مهم ترين آن هاست.
شرق از زبان سخنگوی وزارت خارجه نوشته موضوع تحقيق و توسعه در زمينه فناوری هسته ای امر جداگانه ای است و مذاکره ما با اروپايی ها در زمينه توليد سوخت هسته ای در ايران است .
جام جم در آستانه مذاکرات هسته ای ايران و اروپا در مقاله ای هشدار داده که دولت های المان و بريتانيا و فرانسه درگير مسائل داخلی خود هستند و اين دامنه بازيگری آن ها را در مسايل بين المللی محدود می کند . به نظر مفسر روزنامه جام جم اين فرصتی مناسب برای ايران است که تا بازی از ميدان آمريکا خارج شود و ايران بتواند به مقاصد خود برسد.
به نوشته مردم سالاری محسن رضايی در نامه ای برای رييس جمهور از دستاوردهای جديد ايران در پرونده هسته ای استقبال کرده و مدعی شده که در سال های اخير سياست خارجی ايران دستاورد چندانی برای ملت ايران در برنداشته است.
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام به نوشته مردم سالاری نوشته است اعتمادسازی های فراوانی که در گذشته صورت گرفت ولی دست های خالی رؤسای جمهوری گذشته در روابط با غرب، به ملت ايران نشان داد که بايد خط مشی خود را تغيير دهد و به اروپا و غرب نشان دهد که اشتباه کرده است و حاضر به عقب نشينی و دادن امتيازات بيشتر نيست.
اعتماد در گزارشی از نا آرامی های دانشگاه تهران که هنگام معرفی اولين رييس روحانی اين دانشگاه هفتاد ساله اتفاق افتاد نوشته در حاليکه‌ دانشگاه‌های‌ کشور طی‌ چندماه‌ اخير در آرامش‌ نسبی‌ بسر می ‌برد و دانشجويان‌ حرکت‌ اعتراضی‌ چندانی‌ از خود نشان‌ نمی ‌دادند به‌ يکباره‌ در شهر تهران‌، دانشگاه‌ های‌ مطرحی‌ چون‌ دانشگاه‌ تهران‌ و اميرکبير و دانشگاه‌ علامه‌ طباطبايی‌ دچا نا آرامی‌ شدند.
به گزارش اعتماد در حاليکه دانشجويان دانشگاه تهران به وزير علوم و انتصابی بودن رييس جديد دانشگاه معترض بودند در دانشگاه های ديگر علت گرد هم آيی ها و اعتراض ها مسايل ديگری بود.
در همين حال کيهان بر اساس گزارش هائی که آن را مستند خوانده ادعا کرده که اختلال در جريان معارفه رييس جديد دانشگاه تهران برنامه ريزی قبلی گروهی از اعضای حزب های دوم خردادی و دانشجويانی بوده که قبلا دستگير و در برنامه های تلويزيونی اعتراف کرده بودند.
کيهان در خبر خود با به کار بردن حروف اول نام ها، افرادی را متهم به داشتن ارتباط با سفارت خانه های بيگانه و گروه های مخالف جمهوری اسلامی کرده است که در اين اغتشاش دست داشته اند.
همبستگی از زبان رييس کميسيون فرهنگ مجلس نوشته رييس جمهور از ابزار عقل و مشورت به صورت کامل بهره نمی گيرد.
عماد افروغ به نوشته همبستگی به رييس دولت هشدار داده که اگر به روش های موجود خود در زمينه انتخاب همکارانش ادامه دهد نا موفق می ماند و مجلس هم همچنان به رای عدم اعتماد ادامه خواهد داد.
اکبر اعلمی نماينده تبريز به نوشته آفتاب يزد گفته است حتی قديسان صدر اسلام هم چنين ادعاهايی نمی کردند که ريیِس جمهوری کرده است.
به نوشته همبستگی اعلمی بعد از مشاهده فيلم ديدار احمدی نژاد با آيت الله آملی که ديروز يک سايت وابسته به محافظه کاران آن را منتشر کرد گفته است رييس جمهوری نبايد خيلی تحت القائات و شبهه سازی های کاذب اطرافيان خود قرار گيرد.
اشاره اين روزنامه به محتوای گفتگوهای آقای احمدی نژاد و آيت الله آملی است که در آن ادعا شده است که هنگام سخنرانی رييس جمهوری در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، هاله نوری، به سان قديسان، اطراف محمود احمدی نژاد را فرا گرفته بود.
مردم سالاری خبر داده که يک نماينده فراکسيون اقليت مجلس در پاسخ اظهارات رييس جمهوری و مقامات دولت جديد گفته است تخطئه کارهای دولت های گذشته هيچ گرهی را باز نمی کند.
در همين زمان به نوشته روزنامه ايران رهبر جمهوری اسلامی در ديدار با بسيجيان گفته کارهائی که در بيست و هفت سال گذشته در کشور صورت گرفته به افسانه می ماند.

No comments: