November 7, 2005


دیپلماتهای اروپايی پیشنهاد مذاکره لاریجانی را رد کردند
خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از منابع خبری جمهوری اسلامی گزارش داد علی لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت رژیم تهران طی نامه ای به سه کشور بزرگ اروپايی، خواستار از سرگیری مذاکرات هسته ای با اتحادیه اروپا شده است. دیپلماتهای اروپايی مستقر در وین پیشنهاد لاریجانی را رد کردند و گفتند تا هنگامیکه رژیم تهران کلیه فعالیتهای مربوط به چرخه سوخت هسته ای را متوقف نکند، امکان هیچ گونه گفتگويی در این زمینه وجود ندارد.
بنا بر این گزارش، لاریجانی در نامه خود که به سفرای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان در تهران تحویل داده شد، از انجام مذاکرات "سازنده" در چارچوب قوانین بین المللی استقبال کرده اما در عین حال بر ضرورت دستیابی رژیم تهران به "حق مشروع خود یعنی داشتن چرخه سوخت هسته ای" نیز تاکید نموده است.
در پی تحویل این نامه، دیپلماتهای سه کشور بزرگ اروپايی گفتند در پیشنهاد رژیم تهران، هیچ اشاره ای به نگرانیهای اتحادیه اروپا درباره فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی نشده است.
یک دیپلمات اروپايی آشنا به پرونده در وین در واکنش به نامه علی لاریجانی اعلام کرد درخواست رژیم تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است چرا که رژیم تهران فعالیتهای حساس هسته ای خود را به حالت تعلیق درنیاورده است.
این دیپلمات اروپايی دادن هرگونه امتیاز به رژیم تهران را قاطعانه رد کرد.
یک دیپلمات دیگر اروپايی نیز گفت تصور اینکه در شرایط کنونی بتوان مذاکرات با رژیم تهران را از سر گرفت، دشوار است.
فردا دوشنبه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل تشکیل جلسه خواهد داد. بررسی روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی در دستور کار این اجلاس قرار دارد
.

No comments: