November 25, 2005


معاونت، هم قائم مقام وزیر و هم رئیس شورای امنیت کشور
ورود رسمی سردار ذوالقدر

گروه خبر – در حالی که رئیس دولت در آخرین روز هفته گذشته در دیدار با مسئولان فدراسیون شنا از توجه وﯾﮊه دولت به سه ورزش شنا، اسب سواری و تیراندازی که یادآور اظهارات صدر اسلامی است یک انتصاب در وزارت کشور همه نگاه ها را به سوی این وزارتخانه با اهمیت معطوف کرد.نگاه احمدی ﻧژاد به ورزش نیز ظاهرا همان نگاه 1400 سال پیش است که پیامبر اسلام (ص) از آن سخن می گفت. اما این تنها بخشی از آنچه بود که شاید در آینده تبعات بیشتری به خود بگیرد.
وزیر کشور دولت جدید که سخت ترین انتقادات را در روز رای گیری با خود داشت همچنان خبر ساز است. وی که به دلیل سابقه امنیتی و اطلاعاتی برای پستی سیاسی مناسب تشخیص داده نمی شد از همان ابتدا در گزینش های خود سروصدای همه از جمله نمایندگان مجلس هفتمی را هم در آورد.مصطفی پور محمدی ، قائم مقام وزیر اطلاعات دولت هاشمی یعنی علی فلاحیان که وزیر کشور دولت جدید شده است اواخر هفته گذشته سردار ذولقدر قائم مقام سپاه را به سمت قائم مقامی و معاونت امنیتی و انتظامی خود برگزید.ذوالقدر در دوران اصلاحات همواره از منتقدان سرسخت اصلاح طلبان بود که نامش هر از چندگاهی در محافل سیاسی مطرح بود.از برخی منابع در وزارت کشور نیز خبر می رسد، قرار است اختیارات جانشینی فرماندهی کل قوا هم که معمولا به وزیر کشور داده می شود،به ذوالقدر داده شود.محمدباقر ذوالقدر كه تا دیروز قائم‌مقام فرمانده كل سپاه پاسداران بوده است، در سال‌هاي دفاع مقدس، فرمانده قرارگاه رمضان بود.
ذوالقدر در سال 68، ستاد مشترك سپاه پاسداران را كه هماهنگ‌كننده پنج نيروي زميني، هوايي، دريايي، قدس و نيروي مقاومت بسيج سپاه بود، تشكيل داد و از سوي رهبر انقلاب به عنوان نخستين رئيس اين ستاد منصوب شد.گفته مي‌شود، وي از مدتي پيش در پي كناره‌گيري از مسئوليت خود در سپاه پاسداران بوده است.
در حكم وزير كشور برای ذوالقدر آمده است: اميدواريم با عنايات رحماني و توجهات حضرت ولي عصر ارواحنا له الفداء و با همت و درايت و تجارب مديريتي كه از شما سراغ داريم شاهد تحول در شاخص‌هاي امنيتي و اجتماعي كشور باشيم.
هم‌چنين وزير كشور در اين حكم به جايگاه مهم شوراي امنيت كشور اشاره كرده و آورده است: بي شك در ايفاي اين نقش از همراهي و مساعدت مجموعه‌هاي نظامي، انتظامي، امنيتي و قضايي برخوردار خواهيد شد.
هم چنين روابط عمومي وزارت كشور خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي سياسي و مبارزاتي قائم مقام جديد وزارت كشور را گزارش داد.
اين گزارش مي‌نويسد: «محمد باقر ذوالقدر 50 ساله متولد شيراز در دوران قبل از انقلاب و از اوايل نوجواني وارد فعاليت‌هاي مذهبي و سياسي شد و در جريان نهضت امام خميني قدس سره با الحاق به گروه‌هاي انقلابي مسلمان و روحانيت پيرو امام به مبارزات رهايي بخش ملت ايران پيوست.
وي پس از انقلاب نخستين فعاليت‌هاي خود را در پاسداري از انقلاب از كميته‌هاي انقلاب اسلامي آغاز نمود و سپس به سپاه پاسداران انقلاب اسلامي پيوست و در دوران جنگ مسووليت آموزش سپاه را بر عهده داشت و سپس فرماندهي قرارگاه جنگ‌هاي نامنظم سپاه را عهده دار شد.
ذوالقدر پس از جنگ نيز همچنان زندگي خود را وقف خدمت به نظام جمهوري اسلامي و تحقق اهداف عاليه آن نمود و به مدت 8 سال رييس ستاد مشترك سپاه بود و 8 سال نيز جانشين فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بود.
قبل از انقلاب ليسانس اقتصاد را از دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران دريافت نمود و پس از آن كارشناسي ارشد مديريت دولتي را در دانشكده مديريت دانشگاه تهران به پايان رساند و آخرين مقطع تحصيلي وي دكتراي مديريت راهبردي بوده است.
روابط عمومي وزارت كشور اعلام كرد: چون سردار ذوالقدر با حكم فرمانده‌ كل قوا در سمت جانشين فرماندهي كل سپاه فعاليت داشت با كسب مجوز از رهبری به سمت جديد منصوب شد.
صاحب نظران معتقدند در آینده باید شاهد تغییرات گسترده ای در زمینه های امنیتی و انتظامی بود
.

No comments: