November 6, 2005


مرور روزنامه های تهران: 14 آبان

روزنامه های اولين روز هفته تهران در عنوان های اصلی خود سخنان رهبر جمهوری اسلامی را در نماز عيد فطر منعکس کرده و مهم ترين بخش آن را تاکيد دوباره آيت الله خامنه ای به لزوم برگزاری همه پرسی در سرزمين های اشغالی دانسته اند.
گمانه زنی درباره چهار وزير تازه ای که رييس جمهور به مجلس پيشنهاد کرده است و تحولاتی در پرونده فعاليت های هسته ای ايران از جمله ديگر اخبار اين روزنامه هاست.
شرق و همبستگی با چاپ عکس هايی که اکبر هاشمی رفسنجانی را در رديف جلوی نمازگزاران و بلافاصله پشت سر رهبر جمهوری اسلامی در نماز عيد فطر نشان می دهد، از زبان آيت الله خامنه ای همان مضمونی را بازنوشته اند که هفته گذشته هاشمی رفسنجانی همزمان با انعکاس سخنان جنجالی رييس جمهوری، به عنوان سياست قطعی جمهوری اسلامی از آن سخن گفته بود. لزوم برگزاری همه پرسی در سرزمين های اشغالی فلسطين.
شرق در گزارشی چهار وزير پيشنهادی رييس جمهوری را انتخابی شگفت انگيز خوانده و از زبان نمايندگان فراکسيون اکثريت مجلس از ناشناس بودن آنان برای نمايندگان مجلس انتقاد کرده است.
به نوشته اين روزنامه به ويژه در مورد وزير پيشنهادی نفت با اشاره به سوابق وی که فعاليت در زمينه نفت در آن ديده نمی شود از قول رييس کميسيون انرژی مجلس نوشته که در چند روز باقی مانده تا رای گيری، کميسيون های مجلس در چندين جلسه با وزيران پيشنهادی آشنا می شوند.
روزنامه ايران عنوان گزارش خود را "وزيران تازه رای می آورند" قرار داده اما در متن آن واکنش اوليه نمايندگانی را ذکر کرده که گفته اند برخلاف وعده های قبلی وزيران پيشنهادی در مشورت با نمايندگان مجلس برگزيده نشده اند.
آفتاب يزد برخورد مجلس با وزيران پيشنهادی را در صدر گزارش های خود آورده و از قول يکی از نمايندگان محافظه کار مجلس نوشته اگر مجلس برای بار دوم به گزينه های معرفی شده توسط رئيس جمهوری رای ندهند، مشکلاتی به وجود می آيد و همگرايی قوا زير سئوال می رود.
اعتماد نيز با عنوان "بقيه مردان رييس جمهور" به سوابق وزيران پيشنهادی پرداخته و از قول نماينده ديگری نوشته مجلس در وضعيت دشواری قرار گرفته است هم بايد به وظيفه خود عمل کند و هم خالی ماندن وزارت خانه های بی وزير مشکلاتی برای کشور به وجود آورده است.
جوان تنها روزنامه ای امروزست که به دفاع از دولت پرداخته و مخالفت ها را به اصلاح طلبان نسبت داده و نوشته چنين به نظر می رسد که اصلاح طلبان توصيه سعيد حجاريان به آقای خاتمی برای آمادگی بازگشت دوباره به قدرت را آغاز کرده اند و در کمين فرصت ها به وسيله رصد وعده های دولت احمدی نژاد و اعلام ناکامی ها هستند.
کيهان در سرمقاله خود با اشاره به نزديک بودن اجلاس نوامبر شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی از منقدان سياست های دولت احمدی نژاد انتقاد کرده و نوشته بر خلاف مخالف خوانی ها در يک ماه گذشته تحولات مهمی در مناسبات ايران و آژانس رخ داده است.
به نوشته کيهان، دولت همکاری کامل با آژانس برای حل و فصل تمامی ابهامات باقی مانده را با جديت پی گرفته و آژانس را به نحو سخاوتمندانه ای از همکاری های شفاف سازانه خود بهره مند ساخته است. اکنون کفگير آژانس برای کش دادن ابهامات موجود در پرونده ايران به ته ديگ خورده و مقامات آن ناچار شده اند «پيشرفت های قابل ملاحظه» در پرونده ايران را گزارش کنند.
در همين حال اعتماد اظهار نظر تازه محمد البرادعی را با اهميت ديده که در دانشگاه ماساچوست آمريکا گفته است: ما نمی‌گوييم‌ که‌ برای‌ جلوگيری‌ کشورها از دستيابی‌ به‌ سلاح‌ اتمی‌، هرگز از زور استفاده‌ نمی‌کنيم‌، اما تنها زمانی‌ درباره‌ استفاده‌ از زور می‌توانيم‌ صحبت‌ کنيم‌ که‌ اين‌ گزينش‌ آخرين‌ و بهترين‌ گزينش‌ باشد.
به نوشته اعتماد اين‌ سخنان‌ در حالی‌ ابراز می‌شود که‌ تنها چند روز تا برگزاری‌ اجلاس‌ نوامبر شورای‌ حکام‌ باقی ‌مانده‌ است‌ و کشورهای‌ غربی‌ به‌ دنبال‌ ايجاد اجماعی‌ جهت‌ ارجاع‌ پرونده‌ هسته ای‌ جمهوری‌ اسلامی‌ به‌ شورای‌ امنيت‌ سازمان‌ ملل‌ متحد هستند.
گزارش روزنامه ايران از تظاهرات به مناسبت روز سيزده آبان که در سالگرد اشغال سفارت آمريکا در ايران به روز مبارزه با استکبار نام گذاری شده است عکسی دارد که نشان می دهد تصوير بزرگ محمود احمدی نژاد تنها تصويری است که در دست های شرکت کنندگان در تظاهرات ديده می شود
.

No comments: